footloose schreef:4. Zijn vrouwen dan in alles in het nadeel? Nee bij duursport is er ook een voordeel. Vrouwen hebben meer vetmassa dan mannen en kunnen een bepaald tempo daardoor langer volhouden. Er kan meer energie worden vrijgemaakt via vetverbranding. Mannen moeten hun energievoorraad sneller/vaker aanvullen door wat te eten. Het uithoudingsvermogen van vrouwen is dus groter dan dat van mannen bij dezelfde inname van voedsel.
Nee, die conclusie is echt onzinnig.Vrouwen hebben inderdaad van nature een hoger vetpercentage, maar dat verschil ga je niet merken bij de vierdaagse, zelfs al zou je die 4 dagen lang niet eten.
Ik ga mezelf even als voorbeeld nemen, en getallen wat afronden om makkelijker te kunnen rekenen (plus dat ik al een paar jaar geen vetmeting meer heb gedaan, dus ik zou echt de exacte getallen ook niet weten): 80 kg lichaamsgewicht, 12.5% lichaamsvet, geeft 10 kg lichaamsvet. En daarmee zit ik echt in de onderste regionen van de mannen van dit forum, dus dat zou met deze redenering in mijn nadeel moeten werken.
Het eerste dat ik kon vinden bij het zoeken naar hoeveel energie je verbruikt bij lopen is
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/humeng.html (tweede blokje). Natuurlijk kloppen ook deze getallen voor mij niet exact, maar je zit wel in de juiste ordegrootte: voor het verbranden van 1 pond vet (de imperial pound, dus net iets meer dan 450 gram) moet je 33 mijl hardlopen, dat is al meer dan 50 km. Ik doe nu even de aanname dat hardlopen en wandelen hetzelfde energieverbruik heeft (het voorbeeld heeft het over een loper die ongeveer 12 km/u loopt, dus ik verwacht dat het bij wandelen een stuk lager uit zal vallen), dan heb je aan 2 kg lichaamsvet voldoende om de hele vierdaagse uit te lopen. Ik zou dan nog meer dan 10% lichaamsvet overhouden, wat nog geen enkele reden is tot medische zorgen (toplopers op de marathon zitten zo rond de 7%). Om mijn hele vetvoorraad leeg te branden zou ik een ruime 1000 km (ja, duizend) moeten lopen (overigens beschreef Russell Secker in het boek Running Across Countries dat hij het punt had bereikt dat hij geen meetbaar lichaamsvet meer had, tijdens een hardloopwedstrijd door Europa (64 dagen van gemiddeld zo'n 70 km), en hij kon ook nog gewoon doorgaan).