Vrouwen ook verplicht 50 kilometer ?

Nieuws en berichten over de vierdaagse van 2019
herwin
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Leeftijd: 32
Kilometers gelopen: x=σ(y−x)
Kennedymarsen volbracht: 19
100+ wandelingen: 10
Merk wandelschoenen: Divers

Re: Vrouwen ook verplicht 50 kilometer ?

Bericht door herwin »

Spatoes schreef:Waarom schaatsen de vrouwen geen 10 km?
Omdat sommige instanties nogal moeite hebben om zich aan te passen, omdat dat allemaal niet in schema's past, dit soort beslissingen hebben veel meer politieke/commerciële achtergrond dan fysiologisch.
Overigens staat de huidige beste tijd voor de vrouwen op minder dan 14 minuten (want het is niet zo dat vrouwen geen 10 km schaatsen, er zijn alleen geen officiële wedstrijden voor, en krijg je dus ook een officieus wereldrecord ipv een officieel record), qua tijdsduur zit je dan in de ordegrootte vergelijkbaar met 5 km hardlopen (wereldrecord 14:11), en in die discipline zijn er genoeg officiële langere wedstrijden voor vrouwen, dit klinkt niet echt als een voorbeeld als een beslissing die genomen is omdat vrouwen het niet aan zouden kunnen.
herwin
W4W WalkKING
W4W WalkKING

Bericht door herwin »

footloose schreef:4. Zijn vrouwen dan in alles in het nadeel? Nee bij duursport is er ook een voordeel. Vrouwen hebben meer vetmassa dan mannen en kunnen een bepaald tempo daardoor langer volhouden. Er kan meer energie worden vrijgemaakt via vetverbranding. Mannen moeten hun energievoorraad sneller/vaker aanvullen door wat te eten. Het uithoudingsvermogen van vrouwen is dus groter dan dat van mannen bij dezelfde inname van voedsel.
Nee, die conclusie is echt onzinnig.Vrouwen hebben inderdaad van nature een hoger vetpercentage, maar dat verschil ga je niet merken bij de vierdaagse, zelfs al zou je die 4 dagen lang niet eten.

Ik ga mezelf even als voorbeeld nemen, en getallen wat afronden om makkelijker te kunnen rekenen (plus dat ik al een paar jaar geen vetmeting meer heb gedaan, dus ik zou echt de exacte getallen ook niet weten): 80 kg lichaamsgewicht, 12.5% lichaamsvet, geeft 10 kg lichaamsvet. En daarmee zit ik echt in de onderste regionen van de mannen van dit forum, dus dat zou met deze redenering in mijn nadeel moeten werken.
Het eerste dat ik kon vinden bij het zoeken naar hoeveel energie je verbruikt bij lopen is http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/humeng.html (tweede blokje). Natuurlijk kloppen ook deze getallen voor mij niet exact, maar je zit wel in de juiste ordegrootte: voor het verbranden van 1 pond vet (de imperial pound, dus net iets meer dan 450 gram) moet je 33 mijl hardlopen, dat is al meer dan 50 km. Ik doe nu even de aanname dat hardlopen en wandelen hetzelfde energieverbruik heeft (het voorbeeld heeft het over een loper die ongeveer 12 km/u loopt, dus ik verwacht dat het bij wandelen een stuk lager uit zal vallen), dan heb je aan 2 kg lichaamsvet voldoende om de hele vierdaagse uit te lopen. Ik zou dan nog meer dan 10% lichaamsvet overhouden, wat nog geen enkele reden is tot medische zorgen (toplopers op de marathon zitten zo rond de 7%). Om mijn hele vetvoorraad leeg te branden zou ik een ruime 1000 km (ja, duizend) moeten lopen (overigens beschreef Russell Secker in het boek Running Across Countries dat hij het punt had bereikt dat hij geen meetbaar lichaamsvet meer had, tijdens een hardloopwedstrijd door Europa (64 dagen van gemiddeld zo'n 70 km), en hij kon ook nog gewoon doorgaan).
Friso
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Leeftijd: 43
Afstand 2025: 50
Kilometers gelopen: 200
Aantal N4D volbracht: 2
Kennedymarsen volbracht: 0
100+ wandelingen: 0
Aantal 11 steden gelopen: 0
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Gewoon

Bericht door Friso »

Peter B schreef:
hawkeye schreef:Dan nog is er het punt dat er met andere sport(evenementen) ook geen onderscheid gemaakt wordt tussen man of vrouw, zoals met Nijmegen -Rotterdam, Kennedymars enz enz iedereen loopt daar ook de zelfde afstand binnen de zelfde tijd en heb persoonlijk nog niemand daar over gehoord
Vergeet niet, dat de meeste dames die aan dergelijke tochten deelnemen serieuze wandelsporters zijn!

Aan de 4daagse van Nijmegen nemen ook veel dames deel, die het bij 1 keer laten (voor hun bucketlist). Met name deze deelneemsters zou je de stuipen op het lijf jagen, wanneer ze verplicht 50 moeten lopen.... Je moet hier langer voor trainen, maar er wordt ook mentaal meer van je verwacht.
Het is dat dan ook een topprestatie om de 4Daagse uit te lopen. Je krijgt niet voor niets een Koninklijke onderscheiding. Je moet er wel wat voor doen.
liesie73
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Leeftijd: 53
Afstand 2025: 40
Kilometers gelopen: op schema
Aantal N4D volbracht: 16
Kennedymarsen volbracht: 7
Aantal 11 steden gelopen: 1
Mood: Vrolijk

Bericht door liesie73 »

Friso schreef:
Onderzoek
De Vierdaagse heeft sportgeneeskundig onderzoek laten doen. Dat wees uit dat vrouwen best 50 kilometer per dag aankunnen. Fysiologisch onderzoek toonde echter aan dat vrouwen langer tijd nodig hebben om uit te rusten en ook langer doen over het traject per dag. „Komend jaar buigen we ons over de praktische problemen die daardoor ontstaan”, aldus Sackers.

Vrouwen mogen nu wel een langere afstand lopen dan verplicht. Jaarlijks kiezen ongeveer 1000 vrouwen voor de 50 kilometer per dag.
Hier staat inderdaad dat de gemiddelde vrouw 50 km per dag aan kan, maar uit dit onderzoek blijkt dus wel dat de gemiddelde vrouw langer doet over het traject en dat ze meer tijd nodig heeft om te herstellen. Fysiek gezien zijn man en vrouw dan dus niet gelijk.

Dit zou opgelost kunnen worden door vrouwen meer tijd te geven, voor de wandeling en om te herstellen, er zitten echter maar 24 uur in een dag. Dit lijkt me een behoorlijke uitdaging voor de organisatie om dat binnen 4 dagen te organiseren en beheersbaaar te houden.

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat de afstand voor vrouwen zo wordt aangepast dat deze dezelfde fysieke inspanning oplevert binnen hetzelfde tijdsbestek. Dat kan 40 km zijn, maar ook 43 of 47. Dan is er sprake van een gelijke inspanning.

Overigens bestaat de gemiddelde man of vrouw niet, dus er blijven altijd verschillen in inspanning en hersteltijd, zowel tussen mannen en vrouwen als tussen vrouwen onderling en mannen onderling.
Je moet zeilen op de wind van vandaag. De wind van gisteren van helpt je niet vooruit, de wind van morgen blijft misschien wel uit!

Purper

http://www.wandelenenmeer.blogspot.com
Auto gaat sneller
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Leeftijd: 67
Afstand 2025: nvt
Loopnummer 2025: nvt
Kilometers gelopen: 0,0
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 3
100+ wandelingen: 6
Merk wandelschoenen: MBT

Bericht door Auto gaat sneller »

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat; Ik niet hoef/kan/wil lopen en behoor daardoor niet tot de gemiddelde man. :-)%%

Maar dat neemt niet weg dat een 4daagse of DOTO toch een verschil maakt in inspanning.

Ook wij doen aan training om de verzorging goed te laten verlopen, we zijn na de 4daagse direct alweer actief om alle spullen die vervangen moeten worden of aangeschaft te organiseren. Het hele jaar door alle aanbiedingen in de gaten houden om zo goedkoop als mogelijk in te kopen.

Wat de inspanning van de 4daagse betreft, doe we liever een DOTO, dat is even 26 uur door buffelen en dus een nachtje overslaan. \o/

De 4daagse is 4 dagen op tijd naar bed en op tijd op, om op tijd op de plaats te zijn en alles gereed maken om de lopers te ontvangen, en voorzien van een hapje, drankje, schouder en/of een schop onder de kont. o:-)
En bij thuiskomst de voorraad weer aan te vullen voor de volgende dag, bestellingen ophalen (gelukkig niet op vrijdag), want ja er moeten soms ook dag verse spullen zijn.

Ook wij hebben op vrijdag het end in de bek, maar moe en voldaan als de laatste lopers in de verte zien door te lopen.
:byebye:
qltel
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Leeftijd: 57
Afstand 2025: 40
Kilometers gelopen: 0
Aantal N4D volbracht: 6
Kennedymarsen volbracht: 0
Merk wandelschoenen: Grisport
Contacteer:

Bericht door qltel »

Auto gaat sneller schreef:
De 4daagse is 4 dagen op tijd naar bed en op tijd op, om op tijd op de plaats te zijn en alles gereed maken om de lopers te ontvangen, en voorzien van een hapje, drankje, schouder en/of een schop onder de kont. o:-)
En bij thuiskomst de voorraad weer aan te vullen voor de volgende dag, bestellingen ophalen (gelukkig niet op vrijdag), want ja er moeten soms ook dag verse spullen zijn.

Ook wij hebben op vrijdag het end in de bek, maar moe en voldaan als de laatste lopers in de verte zien door te lopen.
Ik geloof dat ik de enige ben die geen enkel probleem heeft met dat uit bed komen.

En ik was vorig jaar heel erg blij met jullie. Niet eens speciaal vanwege het hapje en het drankje (alhoewel dat ook super geregeld was), maar zeker ook vanwege het aangename gezelschap en de rustige plek om andere W4W'ers te ontmoeten. Ik ga er dit jaar dus ook voor om jullie alle 4 de dagen te vinden. Ik heb de omschrijvingen op papier staan. Moet dus lukken. Maar je weet nooit. :)
Gewoon doorlopen, meer is het niet..
Auto gaat sneller
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Afstand 2025: nvt
Loopnummer 2025: nvt
Kilometers gelopen: 0,0
Aantal N4D volbracht: 12
100+ wandelingen: 6
Merk wandelschoenen: MBT

Bericht door Auto gaat sneller »

qltel schreef:

Ik geloof dat ik de enige ben die geen enkel probleem heeft met dat uit bed komen.

En ik was vorig jaar heel erg blij met jullie. Niet eens speciaal vanwege het hapje en het drankje (alhoewel dat ook super geregeld was), maar zeker ook vanwege het aangename gezelschap en de rustige plek om andere W4W'ers te ontmoeten. Ik ga er dit jaar dus ook voor om jullie alle 4 de dagen te vinden. Ik heb de omschrijvingen op papier staan. Moet dus lukken. Maar je weet nooit. :)
Vroeg opstaan is voor mij ook het probleem niet, wel voor de mede verzorgster. :sommeil2:
Fien
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Leeftijd: 77
Kilometers gelopen: 1500
Aantal N4D volbracht: 15
Merk wandelschoenen: New Balance; Hi-Tec

Bericht door Fien »

qltel schreef:

Vroeg opstaan is voor mij ook het probleem niet, wel voor de mede verzorgster. :sommeil2:
Beetje (erg) off-topic - maar hierbij mijn complimenten voor het werk dat jullie verzetten elk jaar 4 dagen lang. Ik denk nog weleens met weemoed aan mijn rustpauzes in de Oase. :clap:
Cornelia
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Contacteer:

Bericht door Cornelia »

Friso schreef:
Peter B schreef:
hawkeye schreef:Dan nog is er het punt dat er met andere sport(evenementen) ook geen onderscheid gemaakt wordt tussen man of vrouw, zoals met Nijmegen -Rotterdam, Kennedymars enz enz iedereen loopt daar ook de zelfde afstand binnen de zelfde tijd en heb persoonlijk nog niemand daar over gehoord
Vergeet niet, dat de meeste dames die aan dergelijke tochten deelnemen serieuze wandelsporters zijn!

Aan de 4daagse van Nijmegen nemen ook veel dames deel, die het bij 1 keer laten (voor hun bucketlist). Met name deze deelneemsters zou je de stuipen op het lijf jagen, wanneer ze verplicht 50 moeten lopen.... Je moet hier langer voor trainen, maar er wordt ook mentaal meer van je verwacht.
Het is dat dan ook een topprestatie om de 4Daagse uit te lopen. Je krijgt niet voor niets een Koninklijke onderscheiding. Je moet er wel wat voor doen.
Koninklijk gerelateerd, niet officieel Koninklijk.
"Life is like a beach, enjoy the waves"
Cornelia
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Contacteer:

Bericht door Cornelia »

Laat het inderdaad ook voor de dames meer een uitdaging zijn om 4 x 50 km. te lopen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat het in mijn periode niet hoefde.
Mijn eerst Vierdaagse in 2003 zelfs 150 km. gelopen i.p.v. 160 km. omdat dag 2 met 10 km. werd ingekort. Hadden ze beter de eerste dag kunnen doen.

Kan je als deelnemer deze kms. niet aan dan zijn er genoeg andere Vierdaagsen waar je aan deel kunt nemen.
Zo had ik me ingeschreven voor de 4 x 30 km. bij de Vierdaagse van het Gooi. Mijn knie gooide helaas roet in het eten dus de afstanden heb ik aangepast.
Bijkomend voordeel was dat je bij deze Vierdaagse gewoon elke dag een andere afstand mag lopen. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.
Niet elke organisatie doet dit. Zo moet je in Alkmaar elke dag dezelfde afstand lopen.
"Life is like a beach, enjoy the waves"
hawkeye
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Leeftijd: 35
Aantal N4D volbracht: 3
Merk wandelschoenen: N.V.T

Bericht door hawkeye »

Cornelia schreef:
Friso schreef:
Peter B schreef:

Is wel een koninklijke onderscheiding, is door middel van koninklijk besluit erkend
https://www.4daagse.nl/nl/evenement/vie ... kruis.html

Maar ook aan onze verzorgers hulde en veel dank want ze staan er toch elk jaar weer :handshake:

Ook ik heb overigens geen moeite om mijn bed uit te komen, juist met wachten tot het tijd is om richting de start te gaan
Improvise, Adapt, Overcome
Never quit
Cobie
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Afstand 2025: 4x50
Kilometers gelopen: zat
Aantal N4D volbracht: 14
Merk wandelschoenen: Lowa Ferrox Nijmegen

Bericht door Cobie »

Cornelia schreef:
Friso schreef:
Peter B schreef:

Wel officieel Koninklijk hoor, "Koninklijk erkend" om precies te zijn. Dat is bijv. de reden dat militairen het vierdaagsekruis op het uniform mogen dragen.
Maar het is inderdaad geen Koninklijke Onderscheiding. Daar gelden heel andere regels voor.

https://www.4daagse.nl/nl/evenement/vie ... kruis.html
https://www.4daagse.nl/nl/13-nederlands ... ingen.html
Daphne78
W4W Freak
W4W Freak
Leeftijd: 44
Afstand 2025: 30
Kilometers gelopen: 100
Aantal N4D volbracht: 1

Bericht door Daphne78 »

Cobie schreef:
julia55 schreef:
Daphne78 schreef:
Sammie6306 schreef:Het zou voor mij een reden zijn om niet meer (ieder jaar) deel te nemen. Ik wil het zeker een keer proberen, maar ik verwacht dat ik veel minder lol beleef op 4x50 km omdat ik langer moet herstellen, maar daar juist 2 uur minder de tijd voor heb.
'Gelukkig' duurt het dan maar een paar jaar voor ik weer 40 mag :^)
Dat is ook wat ik dacht, ik ben "gelukkig" over 9 jaar 50 en dan mag ik de 40, maar ja, ik vind de 40 nu al een grote drempel, mijn lichaam heeft het gewoon heel zwaar. Ik ben benieuwd hoe ik dit jaar uit ga komen met de 30 als begeleidster, als het echt goed gaat dan wilde ik volgend jaar misschien wel de 40 lopen met Sam, maar de 50 die gaat het hem echt niet worden.

Het lijkt me ook niet slim als ze een verjonging willen, aangezien er toch een grote groep gaat wachten tot ze de leeftijd hebben dat ze 40 mogen, dus dan krijg je weer een vergrijzing.

Ik zou persoonlijk wel open staan voor de 50 als medaille afstand en de rest als keuze. De mensen die 50 kunnen lopen zullen de 50 dan gaan lopen, en je geeft mensen die door lichamelijke omstandigheden minder kunnen lopen ook een kans.
Dus zoals jij het zegt alleen 50 lopen dan krijg je een medaille...dan hebben al die mensen die jaren de 50 daarna de 40 en nu misschien 30 geen kans meer om je medaille reeks aan te vullen...je bent bedankt
Ik denk dat ze bedoeld:
Als je de reguliere afstand loopt krijg een medaille. Je kan er ook voor kiezen om een kortere afstand te lopen, maar dan krijg je geen medaille. Dus zoiets als de keuze die er nu ook al is om meer te lopen dan de reguliere afstand, maar dan ook een keuze om minder te lopen.
Dus als je reguliere afstand 30km is, krijg je nog steeds een medaille op de 30km.

Dat bedoel ik inderdaad, ik weet dat het een aantal jaar geleden nog zo was, dan kon je als keuze afstand ook de 30 lopen als vrouw in plaats van de 40 maar dan kon je een diploma krijgen.
En tja.. ik loop nu als begeleider de 30 met mijn dochter van 12 mee (die voor haar 2 gaat), ik krijg nu niets, dus ook al loop ik hem uit dan zou het gevoelsmatig voor de 3e keer zijn, maar officieel heb ik hem pas 1x uitgelopen, dus ... ik ben al bedankt.

Als mensen ervoor kiezen om hun medaille te halen (want zoals zoveel mensen zeggen zouden vrouwen hiertoe net zo in staat zijn als de mannen) dan lopen ze de 50 en kan je het lichamelijk niet aan dan ben je nog wel in staat om te lopen omdat je mag kiezen voor een kortere afstand.
Natuurlijk gaat mijn voorkeur uit voor een vrije afstandskeuze (met medaille) voor alle afstanden voor zowel man als vrouw, begrijp mij niet verkeerd, het gaat denk ik toch vooral om het gevoel van het uitlopen en de prestatie, dat kruisje ligt sinds een jaar weer in mijn kast nadat ik hem 23 jaar ben kwijt geweest, maar het gevoel ben ik nooit kwijtgeraakt.
herwin
W4W WalkKING
W4W WalkKING

Bericht door herwin »

Jeltsje
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Kilometers gelopen: 27+
Aantal N4D volbracht: 11
Aantal 11 steden gelopen: 4

Bericht door Jeltsje »

herwin schreef:https://www.bbc.com/news/world-49284389
Interessant artikel
Plaats reactie

Terug naar “nieuws 2019”