Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 18 Apr 2024, 02:11

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2023, 21:45 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Jeltsje schreef:
Mooi verslag =D>

Dank! Er volgen nog 2 verslagen.
Afgelopen maandag ben ik verder gegaan naar Veenendaal (25 km) en volgende week maandag wil ik naar het eindpunt in Ochten lopen (28 km).


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2023, 08:49 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 06 Jul 2005, 19:49
Berichten: 2627
Woonplaats: Leusden (maar hoe lang nog)
Leeftijd: -
Afstand 2024: -40
Loopnummer 2024: -
Kilometers gelopen: -genoeg
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: -
Kennedymarsen volbracht: 21
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: -
Mood: Vrolijk
Marko schreef:
Jeltsje schreef:
Mooi verslag =D>

Dank! Er volgen nog 2 verslagen.
Afgelopen maandag ben ik verder gegaan naar Veenendaal (25 km) en volgende week maandag wil ik naar het eindpunt in Ochten lopen (28 km).

Veel plezier, persoonlijk vond ik het laatste stuk naar de oversteek niet zo geweldig, maar smaken verschillen :)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2023, 11:54 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Feb 2015, 11:00
Berichten: 292
Leeftijd: 35
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ~8500
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 5
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Klinkt als een interessante, en leerzame route.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2023, 17:04 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
LOopmans schreef:
Klinkt als een interessante, en leerzame route.

Dat is het zeker. De wandelgids geeft veel achtergrondinformatie over de Grebbelinie als verdedigingsmiddel maar ook over de plaatsen waar doorheen gelopen wordt.
Ook veel informatie over de nieuw ontstane natuur in het hele gebied.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2023, 17:05 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Berend-Botje schreef:
Marko schreef:
Jeltsje schreef:
Mooi verslag =D>

Dank! Er volgen nog 2 verslagen.
Afgelopen maandag ben ik verder gegaan naar Veenendaal (25 km) en volgende week maandag wil ik naar het eindpunt in Ochten lopen (28 km).

Veel plezier, persoonlijk vond ik het laatste stuk naar de oversteek niet zo geweldig, maar smaken verschillen :)

Bedoel je het laatste stuk naar Ochten?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2023, 17:19 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
26 februari, van Scherpenzeel naar Veenendaal, 25 km
Vandaag wandel ik weer verder over het Grebbeliniepad. Ik reis met de trein naar station Veenendaal de Klomp en met de bus verder naar mijn startlocatie in Scherpenzeel. De reis verloopt zeer voorspoedig. Bij aankomst in Scherpenzeel schijnt de zon al en deze zal de gehele dag volop blijven schijnen. Het is wel koud (tegen het vriespunt aan) maar daar heb ik geen last van. Ik ben warm gekleed.
Het is ongeveer 1 kilometer lopen naar de eigenlijke route. Ik loop dan weer langs het Valleikanaal welk kanaal ik enkele kilometers mag volgen. Net als de vorige keer staan ook in dit gedeelte erg veel bunkers op de dijk, ook wel de Liniedijk geheten of nog beter gezegd de Grebbeliniedijk.
Na ongeveer 4 km verlaat ik het kanaal en gaat de route langs de spoorlijn (van Utrecht naar Nijmegen).

Hier is het ergens niet helemaal goed gegaan, ik heb de afslag naar de Groeperkade gemist. Het gekke is nu dat, als ik nog een klein stukje verder loop langs de spoorlijn, ik bij een ander punt van de route uitkom. Volgens mijn route zou ik dan op het 18 km punt uitkomen. In werkelijkheid heb ik hier zo’n 8 km gelopen en ik besluit om via een andere route op zoek te gaan naar de Groeperkade. Dat levert 2 extra kilometers op.
Eenmaal daar aangekomen ben ik blij verrast want het is hier heerlijk lopen, prettiger lopen dan over het pad langs het spoor.
De Groeperkade is de tweede keerkade in de Grebbelinie, na de Slaperdijk. Samen ontsluiten zij de Groepse Kom. Haar functie bestond uit het keren van het water dat door de sluizen van de Slaperdijk werd doorgelaten en werd gestuit door de sluizen in de Groeperkade waardoor het gebied kon worden geïnundeerd. (onder water gezet, in de oorlog deed men dit om de vijand tegen te houden).

De wandeling gaat vervolgens rondom het dorp Renswoude en loopt aan de oostzijde van Renswoude via de Slaperdijk “terug” naar het Valleikanaal.
Ik loop over het terrein van het bezoekerscentrum de Grebbelinie, hier kom ik weer aan bij het spoor. Hier bevindt zich tevens het Fort aan de Buurtsteeg. Over de gehele route kom ik meerdere forten, bunkers, sluizen en stellingen tegen die overblijfselen zijn uit diverse oorlogen.
Ik ga hier het spoor over en even later ga ik de A12 onderdoor om in Veenendaal aan te komen. In Veenendaal loop ik merendeels langs het Valleikanaal welke zich door de kern van Veenendaal slingert. Mijn route eindigt vandaag bij het station van Veenendaal. Hier strijk ik neer op een terras voor een hapje en een drankje om vervolgens op de trein te stappen terug naar Zoetermeer. Ook deze reis verloopt geheel volgens de dienstregeling.

Het is een mooie wandeling geweest en ik ben dankbaar dat ik hier in alle vrijheid heb mogen lopen. Dit gebied, met name rondom Scherpenzeel en Renswoude, maakte in de Tweede Wereldoorlog deel uit van de Nederlandse hoofdverdediging. Hier is in de oorlog een behoorlijke strijd geleverd waarbij veel (Nederlandse) slachtoffers waren te betreuren.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2023, 19:51 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Komende woensdag hoop ik het 4e en laatste deel van dit pad te lopen.
Nog zo’n 28 km te gaan tot het eindpunt in Ochten.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2023, 20:07 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
Komende woensdag hoop ik het 4e en laatste deel van dit pad te lopen.
Nog zo’n 28 km te gaan tot het eindpunt in Ochten.

Het wordt morgen de etappe van Veenendaal naar Ochten, ca. 28 km.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2023, 19:05 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
En het is inderdaad 28 km geworden, de hele dag met een stralend zonnetje gelopen en met aangename wandel temperaturen.
Marianne heeft zich in en rond Veenendaal goed kunnen vermaken.
De terugreis was één grote ellende. Het was waanzinnig druk op de A12 door meerdere ongelukken.

Verslag volgt later.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2023, 10:50 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
15 maart, van Veenendaal naar Ochten, 28 km
Na een week met sterk wisselende weersomstandigheden is het van te voren erg onzeker wat deze dag gaat brengen.
Het wordt uiteindelijk een koude dag maar wel de hele dag met een heerlijk stralende zon!!
Marianne en ik rijden, aan het einde van de spits, naar Veenendaal waar Marianne mij afzet. Zij gaat Veenendaal bezoeken en fietsen in de omgeving.

Het Valleikanaal
Het Valleikanaal staat vandaag centraal in mijn wandeling. Het Valleikanaal is een kanaal van ongeveer 40 km lang in de provincies Utrecht en Gelderland. De naam is ontleend aan de Gelderse Vallei waar het kanaal in noordelijke richting doorheen stroomt. Het doel van het kanaal is de afwatering van diezelfde vallei en dus het voorkomen van wateroverlast.
Daarnaast diende het kanaal ter versterking van de Grebbelinie , de Inundatie (onder water zetten van een bepaald gebied om de vijand tegen te houden) zou hierdoor beter verlopen.
Het kanaal loopt van de NederRijn bij Rhenen, aan de voet van de Grebbeberg, tot aan Amersfoort waar deze via het lokale grachten- en bekenstelsel, overgaat in de rivier de Eem, welke op haar beurt weer uitmondt in het Eemmeer.
Op verschillende plaatsen vormt het kanaal de grens tussen Utrecht en Gelderland.

De wandeling
Mijn wandeling begint bij het Centraal Station van Veenendaal. Via enkele kleine omweggetjes door het centrum van Veenendaal kom ik uit bij het Valleikanaal.
Ik wandel langs het kanaal Veenendaal uit en volg het kanaal daarna nog zo’n 8 km, tot ik aankom bij de voet van de Grebbeberg.
Ik wandel over een langzaam klimmend pad tot boven op de Grebbeberg. Hier staat nog een gerestaureerd loopgraf uit de 2e Wereldoorlog waar ik doorheen wandel. Indrukwekkend om hier doorheen te wandelen en bizar om te weten dat dit soort loopgraven een belangrijk verdedigingsmiddel vormen in hedendaagse oorlogen.
Het pad gaat langzaam verder omhoog, ik heb zo’n 13 km gelopen en wil eigenlijk even rust. Het omhoog lopen gaat echter best redelijk dus loop ik toch maar door. Boven lopen enkele grote grazers, het zijn galloway runderen. De berg af gaat snel, de 260 treden zijn zo gepiept. Ik zie beneden water, dat zal de Rijn zijn vermoed ik. Blijkt het Valleikanaal te zijn, die hier in de buurt de Rijn raakt.

Iets verderop is Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Ik wandel om het parkeerterrein heen en kom dan uit bij het Militaire Ereveld Grebbeberg. Op de Grebbeberg is een flinke strijd geleverd in de 1e dagen van de oorlog die in Nederland uitbrak op 10 mei 1940. De gesneuvelde militairen zijn hier begraven.
Op een gedenkteken staat de volgende tekst geschreven:
“Vijf dagen - en de Vrijheid ging verloren
Vijf jaren - en eerst toen werd zij herboren
Zo moeizaam triomfeert Gerechtigheid
Aan dit besef zij deze grond gewijd.”

Ik passeer de Grebbesluis, welke een sleutelrol heeft gespeeld in de geschiedenis van de Waterlinie. Nu voorziet de sluis de Gelderse Vallei van beregeningswater, voornamelijk door inlaat van water uit de NederRijn.
Ik volg het kanaal en een stukje over een dijk en dan bereik ik alsnog de NederRijn.
Ik steek deze over met de pont en dan bevind ik me in een heel ander gebied: de Neder Betuwe.
Ik volg de NederRijn en dan word ik plotsklaps herinnerd aan een andere strijd welke in Nederland werd geleverd, die uit de tijd van de Romeinse overheersing. Hier staat een nagemaakt Romeins fort uit die tijd.
Via Kesteren bereik ik Ochten, na eerst nog 2 spoorlijnen, waaronder de Betuwelijn, de A15 en de Linge te zijn overgestoken. Al snel ben ik bij de volgende rivier, de Waal waar ik nog 1,5 km langs mag genieten totdat ik bij mijn eindpunt aankom bij de Veerstoep in Ochten.

Hier pikt Marianne mij, na ongeveer een half uur, op.
We versterken in Ochten nog even de inwendige mens en rijden daarna huiswaarts.
De rit naar huis kent veel oponthoud, met een gigantische file tot aan Nieuwerbrug aan de Rijn, waar een vrachtwagen tegen de vangrails was gebotst met zowel schade aan de vrachtwagen als aan de vangrails. Meer dan een uur oponthoud, alternatieve routes zaten ook verstopt.
Al met al was het een heerlijk wandeldagje, een schitterende route door de Gelderse Vallei en heerlijk lopen zo langs het kanaal, over de Grebbeberg en het laatste stukje door de Neder betuwe.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2023, 00:49 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5067
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Mooi verslag Martin


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2023, 10:49 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4386
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Leuk om te lezen. Volgend weekend gaan wij ook wandelen over de Grebbeberg, er ligt een hele oude multicache, een wandeling van zo'n 5 km.
De laatste keer dat ik op de Grebbeberg was, was toen ik een jaar of 10 was. Lang geleden dus. En dat was samen met mijn opa die vertelde hoe het er in de oorlog aan toe ging. Hij wees mij nog op de kogelgaten in de bomen die zichtbaar waren.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2023, 12:50 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4933
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Omdat Martin over dit pad vertelde afgelopen zaterdag, heb ik net alles gelezen. Nu ben ik enthousiast geworden en wil ik em zelf ook lopen. Zo te lezen is hij niet zo lang, dus mooi om er een paar zaterdagen over te doen. Volgens mij volgt er ook een NSroute een gedeelte van dit pad. Van Rhenen naar Veenendaal over de Grebbeberg.

Mooie verslagen, Martin, maar volgens mij heb je het eerste stuk met iemand anders gelopen met de Zuiderzeeroute. Ik ben nog nooit in Spakenburg geweest en heb met jou niet in Amersfoort gelopen. Wel in Naarden, Volendam en Abcoude.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2023, 13:15 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Hier staat jouw verslag van onze wandeling samen vanaf Naarden. De bedoeling was om tot Bunschoten-Spakenburg te lopen. Helaas was je toen niet lekker geworden, op 1 km afstand van ons beoogde eindpunt in Spakenburg zijn we toen gestopt. viewtopic.php?f=196&t=7378&start=90
Mijn verslag staat op de volgende pagina.
Het laatste deel van onze route was gelijk aan het 1e deel van mijn route hier, wel in omgekeerde richting.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Themapad: Grebbeliniepad
BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2023, 13:34 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4933
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Marko schreef:
Hier staat jouw verslag van onze wandeling samen vanaf Naarden. De bedoeling was om tot Bunschoten-Spakenburg te lopen. Helaas was je toen niet lekker geworden, op 1 km afstand van ons beoogde eindpunt in Spakenburg zijn we toen gestopt. viewtopic.php?f=196&t=7378&start=90
Mijn verslag staat op de volgende pagina.
Het laatste deel van onze route was gelijk aan het 1e deel van mijn route hier, wel in omgekeerde richting.



Ohja! Toen had ik last van mijn hart. Wel de wandeling van Naarden dus! Maar ik had ook een beetje gelijk: ik ben dus nog nooit in Spakenburg geweest. Haha. Goed onthouden hoor, Martin.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.