Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 13:10

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 24 Jul 2016, 16:33 
Offline
Frequente W4W'er
Frequente W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Jul 2015, 12:37
Berichten: 25
Woonplaats: Zwolle
Leeftijd: 29
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: ---
Aantal N4D volbracht: 3⅓
Volgende wandeltocht: N4D19
Merk wandelschoenen: Meindl / New Balance
Mood: Gewoon
Dag 2: de dag van Wijchen

Ik was om 05:25 uur weg. Wederom had ik mij vandaag voorgenomen een race tegen de zon te lopen om zo snel mogelijk weer terug te zijn voordat de echte hitte vervelend zou worden. Via Alverna eerst Wijchen door en weer uit, bij de splitsing met de 30'ers bij het EHBO punt stond ik te twijfelen of ik daar mij niet zou melden ivm ontstane blaren. Toen ik echter hoorde dat de wachttijd tot boven de 3 uur zou oplopen hield ik het na een pauze van 10 min voor gezien. Daar waar de 50km en de 40km zich splitste vond ik het een fijn uitzicht geven op dat handjevol aan 50'ers die als een stipjes aan de horizon over de lus heen liepen terwijl ik in een colonne van 40'ers een saai betonnen fietspad namen om vrij snel Wijchen weer in te slaan. Eenmaal aanbeland bij de Oase was het toch al flink druk om de weg met een flinke stoet uit Wijchen richting Beuningen. Het was nog net niet marktwandelen maar fijn was anders. De waalkade vond ik dit jaar toch saaier en minder druk dan anders. Toen ik daar liep begon ik pas echt last te krijgen van de hitte. Want die was voelbaar blijven hangen in de stad en toch een tandje erger dan buiten Nijmegen. Uiteindelijk na een vrolijke ontvangst op het Faberplein mij afgemeld op de Wedren rond 14:25 uur.


Laatst gewijzigd door Joosie200 op 25 Jul 2016, 22:07, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 25 Jul 2016, 15:56 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Nov 2008, 18:29
Berichten: 151
Woonplaats: Benschop
Leeftijd: 54
Kilometers gelopen: Genoeg
Aantal N4D volbracht: 11
Volgende wandeltocht: Nog geen idee
Merk wandelschoenen: Kybun
Mood: Vrolijk
Vandaag de Dag van Wijchen, beter bekend als roze woensdag. In dit geval kun je wel spreken van 100 tinten roze. Er werd enorm warm weer voorspeld en ik zag er best een beetje tegenop. Maar net als gisteren is het goed gelopen !!

Vorig jaar had ik tijdens de 2-de dag een behoorlijke dip. Met die gedachte aan vorig jaar in mijn achterhoofd ging ik vandaag van start en ik hoopte maar dat het beter zou gaan. Ik mocht gelukkig een half uurtje eerder starten, dit vanwege de hitte. En zoals wel vaker al je ergens tegenop ziet, blijkt het later enorm mee te vallen. Gelijk vanaf het begin had ik voor mijn doen een lekker wandeltempo. Het liep prima en ik had het naar mijn zin.

Zoals elk jaar had ik me aangepast aan de kleurcode en ik was gekleed in 2 tinten roze. Stom hé, ik vind het gewoon leuk !!

Het was warm, maar niet warmer dan gisteren. Er stond gelukkig wat meer wind en overal onderweg was meer dan genoeg water. Om te drinken, om onderdoor te lopen, om je flesje te vullen . . . overal een waterballet. We hebben er dankbaar gebruik van gemaakt en waren soms zelf behoorlijk doorweekt. We hadden het nodig. Bedankt lieve mensen langs de route !!

Pas in Nijmegen, de laatste 2 kilometer merk je echt wat van roze woensdag. Natuurlijk, heel veel wandelaars dragen iets in het roze, maar in Nijmegen is het feest. Eerst is het in het Waterkwartier een groot volksfeest. Dan volgt de Waalkade waar niets aan is, een dooie bedoeling en supersaai. Maar na de Waalkade kom je in het centrum en daar zijn 2 'roze' straten.

Al snel waren we bij de finish om ons af te melden. We mogen morgen weer van start. De hitte van vandaag viel ons achteraf wel mee. We waren er natuurlijk goed op voorbereid en ik kan wel zeggen dat we heel veel gedronken hebben. Water, ice-tee, cola, ranja en nog meer water. En je moet ervoor zorgen dat je het hoofd koel houdt, zowel letterlijk als figuurlijk. Dus gewoon je pet kletsnat op de kop zetten . . . Charmant is anders, maar het werkt wel, voor mij !!

Al met al een leuke dag, vele malen leuker dan vorig jaar (maar dat lag aan mezelf). Wij gaan met goede moed op naar de zeven heuvelen van morgen. Meer naam dan daad . . . dat dan weer wel ;-)

Verslag: http://www.nummer11.nl/wandel/Dag-van-Wijchen---100-tinten-roze/
Fotoalbum: https://goo.gl/photos/Gz4YsHnuGCLDDN3x8

_________________
Als ik dit jaar alle wandelingen wil gaan lopen die ik in gedachten heb, dan kom ik benen tekort !!
https://www.wij-wandelen.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 25 Jul 2016, 20:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Apr 2006, 18:05
Berichten: 2723
Woonplaats: Spijkenisse
Leeftijd: 62
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 15.050
Aantal N4D volbracht: 14
Volgende wandeltocht: Westerborkpad
Kennedymarsen volbracht: 12
Merk wandelschoenen: Skechers
Mood: Vrolijk
Dag van Wijchen

We mogen een half uur eerder starten en een half uur later binnen komen vanwege de hitte vandaag! Ik sta dus al vroeg op om me klaar te maken voor dag twee. En dat valt niet mee na een gebroken nacht en ik heb het gevoel dat de hitte van gisteren nog niet uit mijn lichaam is. Maar ja, zoals dat gaat tijdens de vierdaagse weet je dat het over gaat als je eenmaal aan de wandel bent dus vooruit dan maar......gaan met die banaan!

Het starten ging min of meer best vlot, na een kwartier was ik op pad samen met nog een aantal wandelgekken en de gebruikelijke haag van studenten is ook weer aanwezig. Luidruchtig worden we weggezwaaid!
De eerste km's door Nijmegen vind ik altijd de zwaarste want het is enorm saai en niemand zegt wat en er is ook bijna geen publiek op een paar verdwaasde studenten na. Je hoort het geroezemoes van de voetstappen en al dromend loop ik maar door en door. Er is ook geen bekende van me waar ik even tegenaan kan kletsen en ik heb ook niet de behoefte om een praatje te maken...

Een van de iconen van de vierdaagse, John de Goedemorgenman zit ook weer op zijn stekkie ons allen een goedemorgen toe te wensen roepend door zijn megafoon. Gelukkig gaat het weer wat beter met hem! De appelflappen van Tamara loop ik voorbij hoewel ze lekker ruiken, ik hou me in! Dan hebben we net 5 km erop zitten.....

Door naar de Hatertse brug waarna we niet meer door de Wezenhof komen tot grote teleurstelling van de bewoners daar. Nijmegen heeft hun feestje afgepakt! Vorig jaar hing er een spandoek met een boze tekst maar nu hangt er niks. De weg naar de eierboerderij is lang en saai! Dan de andere brug over en zwaaien we naar het passerende autoverkeer want het is natuurlijk voor veel mensen vandaag een gewone werkdag! Net na deze brug zie ik een koffiepost en neem even de tijd voor een bakkie.

Ik zie ineens Hetty voorbij lopen en ik roep haar. Gezellig babbelend lopen we naar haar eerste rust. Zij gaat met haar wandelmaatje Ria bij de RET zitten. Als we die in de verte ontwaren loop ik even mee om Jolanda gedag te zeggen, een vrijwilligster van de RET en van de marathon en ik loop weer alleen verder want ik heb net een rust gehad. Ria en Hetty gaan van hun rust genieten en ik groet en passant ook Mieke die bij de bananen staat te zoeken.

Ongeveer 12 km zit er nu op en het begint al aardig warm te worden maar echt last heb ik er niet van en ik loop naar de plek waar ik met Hans heb afgesproken in Wijchen. Maar eerst komen we door Alverna waar het zoals gebruikelijk weer een feestje is. Ik moet nodig naar het toilet en ik vraag aan iemand die voor zijn huis zit of ik naar het toilet mag en een diepe zucht ontspruit uit haar mond: "jeetje u bent de zoveelste al, nou vooruit maar u bent echt de laatste!" Als ik haar bedank zegt ze:" Graag gedaan" wat ze natuurlijk niet meende en wat ik wel een beetje jammer vind maar ze is een van de weinigen die bezwaar maakt.

Op 16 km staat Hans met een heerlijke stoel en een smoothie te wachten op mij. Daar ben ik erg blij mee, eventjes genieten! Ik hou een ruime pauze in de schaduw en laat het wandelende publiek aan mij voorbij schuifelen. Ook leuk om eens toeschouwer te zijn...
Na deze rust loop ik verder om vervolgens na ruim 1,5 uur Hans weer te zien in het centrum van Wijchen. Ik krijg een extra knuffel en neem afscheid van hem, hij gaat weer terug naar huis.

Bij de Oase aangekomen van Eric en Carla krijg ik een pannenkoek met spek van Joyce aangereikt, zij is vandaag hier naartoe gekomen om de wandelaars bij te staan. Erg lief! Hier ontmoet ik ook weer bekende wandelaars o.a. Annika en Andries. Met hen loop ik weer verder en het is nog steeds erg heet! Het publiek langs de kant voorziet de wandelaars van water dmv de tuinslang en dat is hard nodig!

Ineens zie ik Hans weer staan, hij was nog een stukje doorgelopen om mij nog een keer te kunnen zien. Wat een verrassing! En na een afscheidszoen loop ik weer verder.
En dan moet ik weer zo nodig de grond van dichtbij bekijken! Ik wil van looprichting veranderen en op een ander pad lopen maar heb geen erg in een drempeltje, dus struikel ik pardoes het gras in! Gelukkig geen ernstige gevolgen al doet mijn enkel wel pijn, ik kan nadat ik opgeraapt ben door Annika en Andries weer verder........

Andries kan goed zingen en op een saai stukje richting Nijmegen zingt hij het lied van Wim Sonneveld, "het dorp" maar dan anders......tot grote hilariteit van het publiek! En zo komen we in het Waterkwarier waar het weer een feestje is. We nemen nog even een kleine pauze want het is nog steeds erg warm maar de tijd tikt wel door....

Sabine zit op de gebruikelijke plek, we gaan haar even begroeten en gaan op de foto voor een thuisblijver.
We zien Els, de echtgenote van Jan, bij het Roze Orkest vlakbij de Waalkade. Daar gaan we eventjes zitten en wachten we op Jan en Dirk die achter ons lopen. Heel gezellig en grappig om nu weer als toeschouwer langs de kant te zitten.

Het laatste half uur moeten we een stukje langs de Waalkade lopen en daar zien we de zus van Annika zitten. Nog eventjes een groepsfoto en weer door om vervolgens in de Hertogstraat aan te komen en we genieten van het Roze feest! Wat een saamhorigheid en enthousiastme van de toeschouwers!! Genieten met een grote G!

Ik meld mij af na de finish bij hokje C en ga meteen naar huis want ik ben gekookt!! Pfff wat een hitte deze dag. Finishtijd 15.48 uur. Mijn fietsje heb ik dit keer niet in de fietsenstalling gezet maar ernaast en rust nog even uit in het gras alvorens naar Huize A en P te rijden. En zo komt er een eind aan deze zinderende dag! Op naar dag drie!
De foto's van dag twee:
https://goo.gl/photos/8ifCXCzA4Anp5kNN8

_________________
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt
Neem eens een kijkje op mijn wandelblog:

http://www.wandel-de-wandel.blogspot.com


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 31 Jul 2016, 11:58 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd

Geregistreerd: 30 Jan 2016, 09:32
Berichten: 199
Woonplaats: Maastricht
Leeftijd: 33
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: Heel veel
Aantal N4D volbracht: 3
Volgende wandeltocht: KM Sittard
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Merell
Mood: Vrolijk
Woensdag 20 juli Dag 2 De dag van Wijchen

Na een goede nachtrust werd ik vandaag om 02:30 uur uit bed gehaald. De man van het gastgezin ging vandaag spek en ei voor me maken als ontbijt :icon_razz:. Nadat ik alles had ingepakt voor onderweg kon ik om tien voor drie aan mijn ontbijt beginnen.
Afbeelding
De rit naar de Wedren verliep zonder veel problemen. Rond kwart over vier mocht ik starten. De temperatuur ging flink oplopen vandaag, daarom besloot ik om zoveel mogelijk kilometers in de ochtend te maken, zodat ik het 's middags rustiger aan kon doen. Via de Heyendaalseweg en Hatert verlieten we Nijmegen.
Afbeelding
Na de brug richting Alverna was het even stof happen op het pad. In Alverna was het ook al feest. Hier begonnen m'n twee kleine tenen wat pijn te doen. Op de campus in Wijchen een kopje koffie en wat eten. Ik heb bewust gewacht met de pijnlijke tenen: in Niftrik op de dijk lag een post en hier kwam dit jaar alleen de 50 km. Daarom even gewacht. In Balgoy liep ik de dijk op. Hier viel het nog mee: de zon was nog niet sterk en er stond een licht briesje. Op de dijk ging ik toch even langs bij de EHBO. De gok op deze post was goed: ik kon meteen doorlopen en na 15 tot 20 minuten was ik alweer klaar (op beide kleine tenen bleek een blaar te zitten).
Afbeelding
In Wijchen was het heerlijk om door het centrum te lopen en via de buitenwijk kwamen we op een smalle weg richting Beuningen. Op deze weg lag ook het punt van de KWBN en hier was het vandaag tijd voor pasta. In Beuningen werden waterijsjes uitgedeeld aan de wandelaars en dat ging er natuurlijk wel in met dit weer. Van Weurt naar Nijmegen moesten we even door de warmte heen maar in het waterkwartier konden we weer afkoelen onder de vele tuinslangen die langs de kant hingen. Terug in Nijmegen had ik meer verwacht van de Waalkade, maar dit werd natuurlijk weer goed gemaakt in de Hertogstraat. Even over hal twee was ik alweer terug op de Wedren, hier dronk ik me nog wat na het afmelden.
Afbeelding
Vervolgens terug naar mijn slaapplaats en lekker het bad in. Klaar maken voor de volgende dag!

_________________
--I'm walking on sunshine...--


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 31 Jul 2016, 12:05 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6065
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Leuk Marc.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 31 Jul 2016, 18:51 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Spatoes schreef:
Leuk Marc.

Ja erg leuk, maar hoe krijg jij toch al die foto's op het forum zonder tegen je datalimiet aan te lopen?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 31 Jul 2016, 19:29 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd

Geregistreerd: 30 Jan 2016, 09:32
Berichten: 199
Woonplaats: Maastricht
Leeftijd: 33
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: Heel veel
Aantal N4D volbracht: 3
Volgende wandeltocht: KM Sittard
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Merell
Mood: Vrolijk
footloose schreef:
Spatoes schreef:
Leuk Marc.

Ja erg leuk, maar hoe krijg jij toch al die foto's op het forum zonder tegen je datalimiet aan te lopen?
De foto's in mijn versla zijn eerst verkleind en daarna geupload via mupload.nl.

_________________
--I'm walking on sunshine...--


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 21 Aug 2016, 12:16 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 Mei 2010, 16:51
Berichten: 1521
Woonplaats: ergens in Drenthe
Leeftijd: 51
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: op schema
Aantal N4D volbracht: 14
Kennedymarsen volbracht: 5
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Was even een paar dagen kamperen met Dochterlief, dus met (nog meer) vertraging is hier het verslag van dag 2:

http://wandelenenmeer.blogspot.nl/2016/ ... jchen.html

_________________
Je moet zeilen op de wind van vandaag. De wind van gisteren van helpt je niet vooruit, de wind van morgen blijft misschien wel uit!

Purper

http://www.wandelenenmeer.blogspot.com


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 21 Aug 2016, 12:41 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6065
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
liesie73 schreef:
Was even een paar dagen kamperen met Dochterlief, dus met (nog meer) vertraging is hier het verslag van dag 2:

http://wandelenenmeer.blogspot.nl/2016/ ... jchen.html


Toch leuk om te lezen! Dank je wel.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 21 Aug 2016, 13:22 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
liesie73 schreef:
Was even een paar dagen kamperen met Dochterlief, dus met (nog meer) vertraging is hier het verslag van dag 2:

http://wandelenenmeer.blogspot.nl/2016/ ... jchen.html

Dankjewel Louise, erg leuk om te lezen en te 'herbeleven'. Ik herken veel van wat je schrijft. De Waalkade vond ik ook echt 'killing' dit jaar en ook ik vond het roze feest nogal tam. Het kan de warmte geweest zijn maar misschien is 'roze woensdag' gewoon wat aan slijtage onderhevig. Dat door het bankje zakken ziet er wel grappig uit maar toen ik die foto voor het eerst zag dacht ik ook al 'slecht moment om te vallen en je rug te bezeren'. Ik kijk met plezier uit naar je verslag van de laatste twee dagen, op dag 3 zal ik er ook wel even in voorkomen, man man wat was ik blij om jou en wandelmams toen tegen te komen! Vind het helemaal niet erg dat je verslagen zo laat komen, want het is wel fijn om nog na te genieten en langzaam 'af te kicken'. Ik ben met manlief net terug van een lang weekend Nijmegen en genoot ook daar weer van de goede herinneringen aan die mooie week.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 21 Aug 2016, 19:34 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5059
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
liesie73 schreef:
Was even een paar dagen kamperen met Dochterlief, dus met (nog meer) vertraging is hier het verslag van dag 2:

http://wandelenenmeer.blogspot.nl/2016/ ... jchen.html

Weer even terug in Nijmegen :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 21 Aug 2016, 19:59 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Weer een leuk verslag Liesie, genoten!! :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 19:41 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Feb 2015, 11:00
Berichten: 284
Leeftijd: 35
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ~8500
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 5
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
De Dag van Wijchen

Afgemeld op de Wedren. Dag 1 zit er weer op. Ik neem de bus bij het station, want ook al is het nog 'maar de eerste dag', ik wil wel kans hebben op een zitplek. Een goede keuze, ik kan zitten terwijl van de mensen die even later bij de Sint Canisiussingel vlakbij de Wedren instappen de helft moet blijven staan. Op normale dagen gun ik iedereen een stoel, maar nu ben ook ik toch stiekem een beetje moe. Op de Waalbrug lopen nog enkele lopers, die moeten goed doorlopen denk ik nog, maar het blijkt dat de tijd voor afmelden met een half uur verlengd is. Bij mijn slaapplaats wordt al lekker gekookt, en na een douche kan ik meteen aanschuiven. De vrouw des huizes vraagt of ik nog even in het zonnetje kom zitten met iets te drinken, maar ik heb al genoeg van de zon gezien vandaag. Voor het slapengaan controleer ik even de voeten, nu nog helemaal gaaf, niets aan de hand.

De wekker gaat weer, de tweede nacht makkelijker geslapen als de eerste, maar toch ben ik bijna continu aan het geeuwen. Ik strek de benen nog eens, voelt nog soepel genoeg. Bij de bushalte zit ik te turen in het donker en zie de lampjes van Nijmegen op de horizon terwijl ik denk aan de dingen die vandaag weer langs de route voorbij komen. Daar is de bus. Er zitten vandaag zelfs enkele 40km lopers in, zij hebben een extra vroege start vanwege de warmte vandaag. Goed voor hun, maar vreemd om op de Wedren al tussen de gele bandjes te staan. We worden weer weggeschoten en behalve de studenten slaapt het grootste gedeelte van Nijmegen nog. Wel kunnen we gelukkig de bekende 'Goedemorgenman' ook dit jaar een goede morgen terug wensen.

Het eerste deel van de route is altijd even wakker worden, en ik loop door tot we Nijmegen verlaten. Speciaal heb ik een losse Euro meegenomen, om die in Hatert om te ruilen voor drie bananen. De eerste gaat er meteen goed in, voor de andere twee ben ik een goede kilometer dingen uit aan het te proberen om ze zo gemakkelijk mogelijk mee te nemen; gewoon in de hand, onder mijn hoed, ergens aan mijn heuptas. Normaal heb ik hier een los extra vakje voor aan mijn heuptas, maar die ben ik vergeten mee te nemen. Ik hou niet van bungelende dingen aan en om mijn lichaam tijdens het lopen, en het minst vervelend blijkt om de bananen te verstoppen in mijn hoed.

Ik loop door tot Diervoort, een boerderij waar altijd genoeg zitplek is. Het is nog een beetje klammig overal. Op het smalle onverharde pad richting het Wijchense Ven komen al de eerste 40km lopers voorbij snellen. Nu haal ik het nooit om de splitsing te halen op de tweede en derde dag voordat ik voorbij gesneld word door de snelle lopers van de 40km, maar hier enkele meters voorbij Diervoort is al erg vlot. Ik trek weer voorbij Alverna waar nog controle is, en ook tijd om een tweede banaan uit mijn hoed te toveren dacht ik zo. Richting de grote militaire post bij de sporthal in Wijchen zitten de mensen op hun campingstoeltjes achter het hek. Ik heb even een kort binnenpretje, als ik zie dat er mensen precies achter een bordje "Niet voeren" zitten. Een Duitse militair heeft een zwembad gevuld voor het detachement wat hij verzorgd, maar wordt er voor de grap zelf ingeduwd.

Bij de sporthal slaan de 55km lopers van de route af om direct door het centrum van Wijchen te lopen richting Druten. Inderdaad scheelt het in de drukte, en we zullen ze voorlopig niet meer zien. In tegenstelling tot gister kijk ik nu op een andere manier naar de 55km route, ik weet dat voor hen het een lange dag in de warmte gaat worden, terwijl ik het relatief rustig aan kan doen. Ook nu begint het wat mij betreft alweer te warm te worden, maar ik hoef de handdoek die ik vandaag voor de zekerheid heb meegenomen nog niet nat te maken.

Na een stukje door Wijchen slaan ook de 40km lopers af, en dat zijn er al genoeg. Het is nog een kort stukje naar Balgoij, waar ik voor de tweede maal ga rusten. Het is mijn bedoeling daar bij de kerk in het gras neer te ploffen, maar er wordt mij een stoel aangeboden. Het is een verzorger van de brandweer-groepen, die even tussen de groepen zit. Ik ga dankbaar zitten en krijg ook nog een beker ijsthee. Ik zet als ik weer vertrek mijn verstand op nul en zet een tandje bij omdat ik weet wat er komen gaat. Gelukkig vliegt de dijk voorbij, en krijg niets mee van de muziek en de gezelligheid bij het restaurantje halverwege. Ik loop bovenop, en zie dat onderaan de dijk alweer een ambulance nodig is terwijl de temperatuur weer aanzienlijk stijgt. Het pad richting Niftrik en daarna terug naar Wijchen ligt gelukkig goed in de schaduw, ik kan hier zelfs mijn hoed even af doen. De laatste banaan was ik vergeten, maar is nu een smakelijke verrassing.

Ook vergeet ik mijn oom en tante een bericht te sturen dat ik weer in Wijchen ben, maar ik ga er onbewust van uit dat zij veel eerder dan mij zullen zijn en dus voor lopen. Tot mijn verbazing zitten ze echter aan de kant van de weg langs het spoor te wachten, ze hebben erg rustig aan gedaan vandaag. De warmte begint mij weer te hinderen, en ook vandaag loop ik onder iedere douche door die langs de kant neergezet is. De flessen worden gevuld, de hoed en de handdoek in de emmers water ondergedompeld, en kinderen spuiten mij ook maar al te graag nat als ik een kletsnatte high-five terug geef. Het effect van de vroegere start voor de 30km en 40km lopers, en de afwezigheid van de 55km lopers wordt hier in Wijchen heel duidelijk, ondanks dat we uiteraard nog omringt worden door honderden andere lopers, heb ik het marktplein nog nooit zo rustig gezien. Ik voel me bijna alleen hier, en alsof de ogen van iedere toeschouwer nu op mij gericht zijn. Het betekend in ieder geval geen opstoppingen.

De aanmoedigende menigte houdt nog even aan, door meerdere straten van Wijchen en door de weilanden tussen Wijchen en Beuningen. Ik loop achter een verdwaalde man in scoutmobiel. Hij stuurt zijn apparaat het smalle weggetje over tussen de drukte. Ik kijk geïntrigeerd naar hoe hij dit voor elkaar krijgt, zonder ook maar een enkele hiel van een wandelaar te raken en ik loop bijna straal langs het waterpunt. Op het viaduct over de snelweg richting Beuningen lopen we weer vol in de zon, en vragen ons af hoe warm die jongen in dat oranje leeuwenpak het niet moet hebben bovenop die bus. De lopers van de 55km komen er weer bij, nog niet het volle peleton zo lijkt het. De meesten zien er vermoeid en bezweet uit, ze hebben goed doorgelopen denk ik, maar de unanieme mening van de 55km lopers is dat het in Druten ge-wel-dig was. Ze hebben zelfs nog een medaille ter herinnering gekregen. De resterende dagen zal ik het woord 'Druten' nog genoeg om mij heen horen vallen.

Beuningen is altijd een goede plek om weer voorraden in te slaan, langs de kant liggen appels, water, komkommers, koekjes en zoutjes naast elkaar voor het grijpen. Ik mis nog net een chocoladecakeje als deze weer voor mij wordt opgepikt door een andere loper. Niet ver voor de Van Heemstraweg houden we nog even een rust. Inmiddels is de temperatuur op zijn hoogtepunt, en hoewel het asfalt zelfs aan het smelten is op sommige plaatsen, kan ik vandaag toch beter tegen de warmte dan gisteren. Het zal wel aan het lichte windje liggen. Ik krijg bericht van mijn vader en stiefmoeder, ze komen ons binnenhalen vandaag en zijn bijna in Nijmegen. "Hoe ver we zijn". Ik vertel dat ze nog wel een paar uur kunnen wachten. De sluizen van Weurt in de verte komen langzaam dichterbij. Helaas lopen we dit jaar niet door het dorp zelf. Dat was een wijziging vorig jaar waarvan ik hoopte dat die erin zou blijven.

Voorbij de sluizen ligt Nigel de Vierdaagsekat onder zijn parasol. We zijn eerst verbaasd dat de kat er in deze warmte zin in zou hebben, maar naarmate we dichterbij komen zien we dat Nigel dit jaar toch maar thuisgebleven is. Er ligt een nep-kat onder de parasol. Bij het parkje voor het Waterkwartier weer terug in Nijmegen nemen we een laatste korte rust. Ik laat me vallen in het gras en sla nog een spin opzij. Een mevrouw denkt hetzelfde en laat zichzelf ook vallen in het gras, maar heeft haar benen niet meer onder controle. Ze vliegen rakelings langs mij heen. Ach, het coördinatievermogen van iedere loper wordt natuurlijk dag na dag minder, dus het is haar vergeven. Het Waterkwartier doet haar naam eer aan, en er is aan verkoeling gelukkig geen gebrek.

Hoe meer de finish in zicht komt, des te drukker het wordt langs de kant. Op de Waalkade is iedere straatsteen weer gevuld met mensen. Op de terrassen vloeit het bier rijkelijk en aan de overkant van de Waal zie ik dat het strand ook goed bezet is vandaag. Het windje zorgt er nog voor dat een aangemeerd schip een parasol verliest. Mijn vader bericht dat ze wachten op een van de trappen "langs de plek waar jullie omhoog gaan". Hij bedoelt de Voerweg, weet ik, daar zijn we ook bijna. Ik heb wit aan zeg ik, geen roze, ondanks dat het natuurlijk roze woensdag is. Roze of zalmkleur staat mij immers helemaal niet. Wij zijn hen eerder dan zij ons. Er is eerst nog controle, en een loper maakt nog ergens ruzie over met de controleur. Ik zeg haar dat de rest van de lopers haar vrijwillige inzet wel degelijk waarderen. Dan komt mijn vader en stiefmoeder van de trap af gelopen, om de laatste paar honderd meter met ons mee tussen de feestende jongelui door richting de Wedren te gaan.

De tweede dag komt weer ten einde. We melden af en zoeken elkaar weer op om op halve snelheid richting het station te lopen. Daar hebben we meteen de bus en ik kan weer gewoon zitten. Bij de kruising met de Prins Bernhardstraat moeten we nog wachten op de stoet lopers die nog altijd vol aan de gang is. Bij de Waalsprinter zeg ik mijn familie weer gedag, en blijf ik zelf nog even zitten, terug naar een goed bord eten, en mijn bed.


Laatst gewijzigd door LOopmans op 02 Sep 2016, 11:00, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 20:13 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6065
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Mooi verslag Danny!
In een ver verleden ook 8x de 50 gelopen. "Heel vroeger" kwam ik met de 40 ook door Balgoij, toen niet meer en vanaf 1991 met de 50 weer wel. Fijne rustplek bij de kerk en het cafe. Ken dus ook de lange dijk naar Niftrik.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Wijchen (30/40/50km)
BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 21:54 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Spatoes schreef:
Mooi verslag Danny!
In een ver verleden ook 8x de 50 gelopen. "Heel vroeger" kwam ik met de 40 ook door Balgoij, toen niet meer en vanaf 1991 met de 50 weer wel. Fijne rustplek bij de kerk en het cafe. Ken dus ook de lange dijk naar Niftrik.


Zeker weer een verslag wat makkelijk weg leest maar waarom die laatste banaan nou verast werd :icon_wink:

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.