Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 19 Jun 2024, 05:59

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: 4Daagse wijzigt startprocedure 106de editie
BerichtGeplaatst: 04 Jun 2024, 09:12 
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 57
Afstand 2024: 40
Aantal N4D volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Grisport
Mood: Vrolijk
Startgroepen op 40km en 30km vervallen

Stichting DE 4DAAGSE heeft voor de 106de editie van de 4Daagse enkele wijzigingen in de startprocedure aangekondigd. Deze wijzigingen zijn het resultaat van grondig onderzoek en uitgebreide berekeningen, met als prioriteit het wandelplezier, het comfort en vooral de veiligheid van alle deelnemers.

Overdragen

Dit jaar introduceerde Stichting DE 4DAAGSE voor het eerst de mogelijkheid om een startbewijs over te dragen. Ruim 2.300 mensen hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt; zij hebben hun ticket ingeleverd, waarna deze tickets ook weer razendsnel werden gekocht door geïnteresseerden. Nu deze termijn is verstreken, is er goed inzicht in het totaal aantal aanmeldingen per afstand.

Nieuwe starttijden

De afgelopen edities kwam het aantal deelnemers voor de 50km steeds meer in de buurt van de aantallen op de 30km, terwijl de aanmeldingen voor de 40km iets afnamen. Henny Sackers, bestuursvoorzitter: “Deze aantallen, waarbij we een toenemende populariteit voor de 50km constateren, waren aanleiding voor een heroverweging van de starttijden. Een deskundige werkgroep heeft uitvoerig onderzoek verricht naar mogelijke opties en vervolgens advies uitgebracht, waar wij als bestuur mee akkoord zijn gegaan”. Daarbij is er dit jaar gekozen voor drie startmomenten:
50 km: 04.00 – 04.50 uur (50 minuten)
40 km: 05.00 – 06.50 uur (1 uur en 50 minuten)
30 km: 07.00 – 08.00 uur (1 uur)

Geen startgroepen meer
Door de eerder genoemde verschuiving in de aanmeldingen per afstand is er minder noodzaak om de traditionele startgroepen op de 40km en de 30km, ook wel bekend als Wandelschoen en Gladiool, te handhaven. Deze groepen komen dan ook te vervallen, wat ervoor zorgt dat deelnemers altijd tegelijk met hun wandelmaatjes kunnen starten. Het is niet langer nodig om onderling startbewijzen te ruilen, wat voorheen regelmatig tot onrust bij deelnemers leidde. Tevens is het door deze verandering voor 40km en 30km deelnemers mogelijk om zich bij een willekeurig bureau aan en af te melden.

Wandelcomfort en veiligheid
De stichting doet er alles aan om de veiligheid en het wandelcomfort te optimaliseren. Met de bovengenoemde starttijden is er voor elke deelnemer voldoende tijd om vóór de eindtijd van 17.00 uur te finishen, met op vrijdag zelfs een extra uur tot 18.00 uur. Het aantal deelnemers dat per minuut op het parcours wordt toegelaten, kan eventueel worden gedoseerd om drukte te reguleren. En op de route worden de punten waar het mogelijk stagneert continu gemonitord.
De stichting adviseert vooral de deelnemers van de 40km om rekening te houden met mogelijke drukte bij de start om 05.00 uur. Voor een rustiger startmoment is het aan te raden om bijvoorbeeld tegen 06.00 uur naar het start-/finishterrein te komen. Een andere tip is om gebruik te maken van de startpoorten op het Vierdaagseplein. Deze zijn vaak iets minder bezet dan de startpoorten op de Wedren zelf.
Sackers: “Belangrijk is dat wij kunnen voldoen aan de verplichting om een veilig, maar ook plezierig evenement te kunnen organiseren. Het onderzoek toont aan dat wij met deze aanpassingen aan de veiligheidseisen kunnen voldoen. Uiteraard zal dit in het najaar door ons geëvalueerd worden, waarbij we hopen dat we terug kunnen kijken op een geslaagde start, maar ook een goed verlopen editie”.

Profiel  WWW  

Titel: Re: 4Daagse wijzigt startprocedure 106de editie
BerichtGeplaatst: 04 Jun 2024, 09:23 
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

En nu is de vraag natuurlijk wat we hiervan vinden. Zeker van het 1 uur en 50 minuten startblok voor de 40. Ik denk dat het om 4, 5 en 7 uur erg druk gaat worden. En dat je dan ook lang moet wachten tot je kunt beginnen. En als die groep eenmaal weg is kun je waarschijnlijk zo doorlopen door de startpoort..

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2024, 10:05 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 26.300+
Aantal N4D volbracht: 10
Kennedymarsen volbracht: Ja
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Gewoon
qltel schreef:
En nu is de vraag natuurlijk wat we hiervan vinden. Zeker van het 1 uur en 50 minuten startblok voor de 40. Ik denk dat het om 4, 5 en 7 uur erg druk gaat worden. En dat je dan ook lang moet wachten tot je kunt beginnen. En als die groep eenmaal weg is kun je waarschijnlijk zo doorlopen door de startpoort..

Het zal inderdaad dringen worden rond het begin van het startblok. Ik weet niet of dit gaat werken maar wij gaan het zien.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2024, 12:24 
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 64
Afstand 2024: 4x50
Kilometers gelopen: zat
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: Lowa Ferrox Nijmegen
Wil1956 schreef:
qltel schreef:

Het zal inderdaad dringen worden rond het begin van het startblok. Ik weet niet of dit gaat werken maar wij gaan het zien.

Ik denk dat dat vooral op de 40km zal gelden. De grote hoop gaat dan toch proberen om om 5 uur te starten.

Op de 50km verwacht ik niet veel verandering. En ik heb op die afstand nog nooit langer dan 20 minuten hoeven wachten om te starten.
Maar ik ga dan ook niet al een uur of langer al voor het hek staan wachten. Ik kom net voor vier uur aan en sluit achteraan op het Vierdaagseplein (onder de bomen). Dan schuifel ik met de menigte naar voren en ben dan altijd binnen 20 minuten gestart.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2024, 12:31 
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Afstand 2024: 4x50
Kilometers gelopen: zat
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: Lowa Ferrox Nijmegen
qltel schreef:
Startgroepen op 40km en 30km vervallen
De afgelopen edities kwam het aantal deelnemers voor de 50km steeds meer in de buurt van de aantallen op de 30km, terwijl de aanmeldingen voor de 40km iets afnamen. Henny Sackers, bestuursvoorzitter: “Deze aantallen, waarbij we een toenemende populariteit voor de 50km constateren, waren aanleiding voor een heroverweging van de starttijden."

Deze redenering snap ik niet.
Ooit was het blijkbaar zo druk op de 40km en op de 30km dat men daar de dubbele startgroepen ingesteld heeft.
Nu het blijkbaar ook op de 50km drukker wordt zou dat toch een reden zijn om ook op die afstand de startgroep te splitsen i.p.v. dit op de ander groepen af te schaffen??

Niet dat ik daar op zit te wachten hoor. Het gedoe met die startgroepen om 40km en 30km was altijd een van de redenen dat ik altijd de 50km ben blijven lopen.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2024, 15:22 
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 51
Kilometers gelopen: op schema
Aantal N4D volbracht: 14
Kennedymarsen volbracht: 5
Merk wandelschoenen: Meindl
Cobie schreef:
Wil1956 schreef:
qltel schreef:

Ik denk dat dat vooral op de 40km zal gelden. De grote hoop gaat dan toch proberen om om 5 uur te starten.

Op de 50km verwacht ik niet veel verandering. En ik heb op die afstand nog nooit langer dan 20 minuten hoeven wachten om te starten.
Maar ik ga dan ook niet al een uur of langer al voor het hek staan wachten. Ik kom net voor vier uur aan en sluit achteraan op het Vierdaagseplein (onder de bomen). Dan schuifel ik met de menigte naar voren en ben dan altijd binnen 20 minuten gestart.

Vorig jaar was je er niet, gelukkig maar als ik jou zo hoor. Ik heb vorig jaar alle dagen minimaal een half uur in de rij gestaan voor de start van de 50, met als dieptepunt de eerste dag, toen was ik om 4.41 uur door de start. Het duurde maar even of de snelle 40-ers kwamen voorbijgestoven…

Geen probleem verder, ik was alle dagen op tijd binnen.

Purper

http://www.wandelenenmeer.blogspot.com

Profiel   

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2024, 16:59 
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 35
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ~8500
Aantal N4D volbracht: 11
100+ wandelingen: 1
Cobie schreef:
Ooit was het blijkbaar zo druk op de 40km en op de 30km dat men daar de dubbele startgroepen ingesteld heeft.
Nu het blijkbaar ook op de 50km drukker wordt zou dat toch een reden zijn om ook op die afstand de startgroep te splitsen i.p.v. dit op de ander groepen af te schaffen??

Dit is ook wat ik dacht dat zou gebeuren, maar voor ‘ons’ verandert er dus eigenlijk niets. Prima verder.

Wat ik er van begrijp trouwens is dat de scanners nu meer mondjesmaat mensen gaan scannen in plaats van zo snel mogelijk iedereen weg schieten. Meer gedoseerd dus. We zien wel hoe dat uitpakt.

Ik hoef ook nooit heel lang te wachten, ook vorig jaar niet. Ik kom inderdaad ook om een uur of 4 aan en loop dan naar de startpoort bij het ‘controlecentrum’ (die stapel gele containers) op het Vierdaagseplein. Dat is in in mijn ervaring altijd duidelijk de rustigste poort.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2024, 13:06 
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd

Leeftijd: 35
Kilometers gelopen: Genoeg
Aantal N4D volbracht: 7+
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Hoka
Mood: Gewoon
LOopmans schreef:
Cobie schreef:

Dit is ook wat ik dacht dat zou gebeuren, maar voor ‘ons’ verandert er dus eigenlijk niets. Prima verder.

Wat ik er van begrijp trouwens is dat de scanners nu meer mondjesmaat mensen gaan scannen in plaats van zo snel mogelijk iedereen weg schieten. Meer gedoseerd dus. We zien wel hoe dat uitpakt.

Ik hoef ook nooit heel lang te wachten, ook vorig jaar niet. Ik kom inderdaad ook om een uur of 4 aan en loop dan naar de startpoort bij het ‘controlecentrum’ (die stapel gele containers) op het Vierdaagseplein. Dat is in in mijn ervaring altijd duidelijk de rustigste poort.

Dit is inderdaad 1 van rustigste poorten.
Nadeel is alleen dat de organisatie onder hun berichten dit ook heeft vermeld aan mensen die grote drukte verwachten (terecht!), dus ik ben bang dat het daar nu ook druk(ker) zal gaan worden.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2024, 14:41 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 67
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Het zal bij de start van de 40 km (om 5.00 uur) wel erg druk zijn. Ik hoef niet per sé vroeg te starten. Echter, ik wil ook niet erg lang in de wachtrij staan. Dus zal ik er ook niet om 5.00 uur al zijn. Ik vermoed zo ergens tussen 5.30 uur en 6.00 uur dat ik op de Wedren aankom.
Ik heb de laatste jaren nooit echt lang in de rij hoeven te staan, ook niet op de 50 km.
Ik kwam meestal enige tijd na begin starttijd op de Wedren aan.

Het verbaast mij overigens wel dat de starttijden op deze wijze worden aangepast. Dat zal mijns insziens niet voor een betere spreiding op het parkoers zorgen, tenzij er inderdaad (wat ik heb gelezen) bij de start flink gedoseerd wandelaars zullen worden toegelaten op het parkoers.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2024, 19:10 
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Het was ook mijn idee om tussen 5:30 en 6 uur te starten, Dan zal de grootste groep wel weg zijn.

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2024, 20:52 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
qltel schreef:
Het was ook mijn idee om tussen 5:30 en 6 uur te starten, Dan zal de grootste groep wel weg zijn.

Als iedereen zo denkt, wordt het om 5.30 nog druk :rofl:

Profiel   

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2024, 05:59 
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 51
Kilometers gelopen: op schema
Aantal N4D volbracht: 14
Jeltsje schreef:
qltel schreef:

Nou, daar begint het wel op te lijken, ik had ook bedacht 5.00 uur op de fiets, dan ben ik tegen 5.30 uur op De Wedren....

Purper

http://www.wandelenenmeer.blogspot.com

Profiel   

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2024, 06:22 
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Jeltsje schreef:
qltel schreef:

Ja, misschien toch maar om 4:55 er zijn en zo door kunnen lopen.. :-)%%

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2024, 07:38 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 38
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 2
Gelukkig zijn de starttijden voor de groepen er nog wel. Dat was vorig jaar superfijn: starten tussen het eind van de 50 en voor het begin van de 40-ers in. Daardoor konden we op de wedren meteen van start en liepen we het eerste uurtje lekker rustig over straat :-)

Profiel   

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur