fhd schreef:
Hier mijn verslag van de Urban walk Rotterdam. Een Urban walk is een wandeltocht wat dwars door diverse gebouwen gaat. Je hebt de keus uit een lange en korte route. Ik heb twee keer eerder in Haarlem en een keer in DenHaag meegedaan. Die vielen een beetje tegen want: voornamelijk gericht op de korte route, lange route voegde weinig toe en je ging voornamelijk langs de gebouwen ipv erin (of je kon er wel in, maar de route liep er niet doorheen, je moest via dezelfde weg weer naar buiten) en de eerste keer waren veel gebouwen al dicht aan het einde. Rotterdam had ik nog nooit gedaan (was schijnbaar de 3e editie) en ik had van te voren gezien welke gebouwen er mee deden en dat leek me wel wat. Ik koos toch weer voor de lange route. Zo.n 18km, de korte route was 12km.
De startkaart moest opgehaald worden in het Maritiem museum, waar buiten op Plein 1940 de start was. Er waren 4 startwaves 2 voor de lange en 2 voor de korte route. Ik zat in de 2e startwave van de lange route. Tussen 9:30 en 10:00. Helaas was er niet gepijld vanaf het station en omdat ik niet zo heel bekend ben in het centrum van Rotterdam en de omgeving van Blaak was het even zoeken. Natuurlijk stuurde Google maps me de verkeerde kant op en stonden alle bezienswaardigheden op bordjes behalve het museum wat ik zocht. Na het gevraagd te hebben aan een dame die een terras aan het opzetten was, kwam ik eindelijk aan bij het museum en zag al een flinke rij staan voor de start. Het was inmiddels net 09:30 geweest. Het ophalen van de startkaart ging gelukkig vrij snel. Vervolgens kon je een bak koffie krijgen en sloot ik achteraan in de rij. Heerlijk de zon in mijn gezicht, maar baalde wel van de rij want zo kon ik nooit uiterlijk 10u van start en je moest om 16.00u al binnen zijn. Opzich geen probleem 18km in zes uur, maar wel als je alle gebouwen wilt bekijken en je weet dat je bij de meeste sowieso op de rem moet om uberhaupt in het gebouw te kunnen. Je kon geen verschil zien tussen mensen die de korte of de lange route liepen. Iedereen had dezelfde kleur startkaart en dezelfde kleur keycord. De korte afstand stond ook al in de rij want de dames achter me waren blij dat ze gewoon een uur eerder van start konden, lekker hoor. Om iedereen de ruimte te gunnen in de gebouwen werden er steeds groepjes van zo,n 20 personen van start gelaten. Er deden meer dan 2000 deelnemers mee. Dit was ook mijn ergernis tijdens vorige Urban tochten, Er wordt niet gelet of alleen de lange route in de rij staat, iedereen kan aansluiten en dat de lange route daardoor nog minder de tijd heeft is dan maar pech ofzo. Of die moet maar zorgen dat ze klokslag 09;00 klaar staan ookal mag je pas vanaf 09:30 vanwege de tweede wave.
Afijn, het ging toch sneller dan gedacht, iets na tienen kon ik na het aannemen van een banaan van start. De route ging naar de Maas en na een 5 minuten gingen we een comedystudio in. De kleine zalen kon je bekijken maar dat was me te krap. De route ging verder door de grote zaal waar op een beeldscherm een comedienne te zien en horen was om vervolgens in de bar uit te komen en via de nooduitgang vervolgde de route. Niet lang daarna kwamen we in het oude vervallen Tropicanagebouw. Hier was vroeger een subtropisch zwemparadijs en sauna maar die is helaas failliet gegaan. Een herstart in coronatijd met oa een bierbrouwerij mocht ook niet helpen en nu staat het leeg. Ja, er is een expositieruimte en een vergaderruimte (?) maar dat is alles. Je ziet de oude glijbanen nog, een leegstaand zwembad, stroomversnelling en in de hoek staat een beeld van een aap met nog maar 1 oor die waarschijnlijk ooit in een pierebadje stond. Echt vergane glorie maar op de een of andere manier wel bijzonder om te zien.
De route ging weer naar buiten en vervolgens naar een kantine waar de eerste stempelpost was. Ik was nog maar net aan de wandel en bovendien stond er een enorme rij om naar binnen te mogen, dus sloeg ik deze over. Ik kwam toen achter een man te lopen met hele vieze aftershave op. Helaas liep hij bijna net zo hard als dat ik deed, inhalen was daardoor geen optie. Niet lang daarna kwamen we al bij het stadion van Excelsior. Op de middenstip speelde een bandje met een zanger die heel hard en vals zong. Niet om aan te horen! Hier mochten we langs drie kwart van het veld lopen (niet op het veld, er naast bij de tribunes) en ook hier weer door een nooduitgang eruit. Daar kregen we een grote koek met het logo van de voetbalclub. Gelukkig was ik de man kwijtgeraakt in het stadion, dacht ik.
Toen liep de route door diverse wijken (OA Kralingen) en kwam ik Stinkmeneer helaas weer tegen. Ik hield een kleine pauze want ik wilde de koek nog op de foto zetten en probeerde wat minder hard te lopen. We kwamen nog langs een DJ op een fiets en ja hoor, daar was de Stinkmeneer weer. Ik haalde hem toch maar in en toen we bij de Botanische tuinen kwamen ging hij gelukkig op een bankje zitten. Alles was uitgebloeid in de tuinen maar toch wilden mensen alles zien en dan is het natuurlijk heel normaal om met zn allen midden op het pad stil te gaan staan zodat niemand er langs kon. In mijn ogen was er niets te zien en als je het wel op je gemak wilt bekijken, ga dan niet in de weg staan maar aan de kanten, dat kon ook. Nou ja, dan maar door het park geslenterd tot we bij de uitgang kwamen. Toen ging ik wat harder lopen, want ik wilde sowieso rust houden bij de brouwerij en daar alle tijd voor nemen. Ik was nog niet op de helft en de tijd tikte door.
De route ging verder door Crooswijk en na een flink stuk lopen kwamen we dan eindelijk bij de brouwerij. Hier was stempelpost twee. Hier kreeg je een Snelle Jelle en kon je via een trap het proeflokaal van de brouwerij bezoeken. Tijd voor een biertje en ging even zitten. Ik gokte dat ik op de helft was, maar omdat er nergens bijstond op hoeveel km je zat, bleef het bij een gok. Aan de hand van de routebeschrijving kon ik ongeveer wel zien waar we waren. Omdat ik op een been niet kan lopen (Dan mot je hinkelen) bestelde ik nog een biertje.. Na een half uur ging ik weer op pad. De route liep via de nooduitgang naar buiten door wederom wat woonwijken. Ook door een voormalig treinstation: Rotterdam Bergweg. Je ziet dat het nog een station is inclusief oude klapperborden waar de vertrektijd van de trein opstaat. Nu is het een foodhal met allerlei eettentjes. Niet zo groot als de Markthal maar wel gezellig en knus. Veel tijd om hier bij stil te staan had ik niet als ik alles wilde bezoeken. Daarna ging het door een galerie en vervolgens door een koffietentje met ook iets van een galerie. Beide sloeg ik over want het volgende gebouw zou al om kwart voor twee sluiten voor de wandelaars en dat was het al bijna. Ik liep lekker stevig door en bij de splitsing van de routes was het toch nog best druk met lopers op de lange afstand. Vervolgens gingen we door een Pathe bioscoop (Ik had nog 5 minuten over dus ik mocht nog.) vervolgens door het centrum van Rotterdam om ten slotte na een tijdje bij het museumkwartier uit te komen waar we door het Natuur historisch museum gingen. De route ging echt voor een groot gedeelte door het museum, erg leuk. Hier was ook een stempelpost. Omdat ik nogal moe begon te worden heb ik ook hier niet uitgebreid de tijd voor genomen. Als laatste mochten we door het belastingmuseum. Nouja, niet het hele museum. We gingen door de ingang en moesten een trap op waardoor we via de nooduitgang weer buiten stonden. Jammer, want naar dit museum was ik wel benieuwd, meer dan naar het natuurmuseum. Nu hield ik tijd over.
Tot slot werd er nog door het park gewandeld. Ik kon de naam van het park niet vinden. Blijkbaar heet het ook echt Het park. In de buurt van de Euromast die goed zichtbaar was. Toen weer terug naar het water om vervolgens weer bij het Maritiem museum te eindiggen. Ik was om kwart voor drie klaar omdat ik flink heb doorgelopen, slechts een half uur pauze heb genomen, wat dingen heb afgeraffeld en twee dingen heb overgeslagen. Als ik echt uitgebreid de tijd had genomen en voor een bak koffie was gegaan was het erg krap geweest om voor 16.00u binnen te zijn. Dat zal ik de organisatie dan ook meegeven. Een uur later binnenkomen en de gebouwen een uur langer open laten scheelt al een hoop. Eerder starten zal niet werken, de ruimte is te klein om de startgroepen te scheiden. Nu moet iedereen wel mee willen werken met een uur langer open en natuurlijk is ook deze toch ingesteld op de korte route en dan heb je idd alle tijd. 12km in 6 uur incl pauzes en alles rustig bekijken is wel veel. Maar goed, het was heerlijk wandelweer en deze tocht ging echt door de gebouwen ipv erlangs. Ik vond het een erg leuke toch en wie weet loop ik em volgend jaar weer. Er is ook een editie in Breda, Groningen en Utrecht. Wie weet loop ik die ook nog eens.
Weer eens een ouderwets verslag van mij, dat is lang geleden!
Een mooi verslag