Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 04 Okt 2024, 09:16

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Ervaring vroeg bussen/blarenpas
BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 09:09 
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er

Leeftijd: 39
Kilometers gelopen: 30
Merk wandelschoenen: Lowa
Dit jaar voor de eerste keer meedoen met de vierdaagse met mijn zoon van 12. We lopen 4x de 30 km en zitten dus in de late startgroep.

We verblijven in Winssen en willen met de vroegbus naar de wedren. Fietsen vind ik net te ver aangezien we geen electrische fietsen hebben en auto lijkt me echt niet te doen. Toch vind ik het gaan met de bus toch wat spannend. Wat als de bus uitvalt, te vol zit enz.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar ervaringen met deze vroeg bussen/blarenpas. Is dit betrouwbaar/goed bevallen? Zijn er nog tips?

Alvast bedankt

Profiel   

Titel: Re: Ervaring vroeg bussen/blarenpas
BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 12:53 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Leeftijd: 70
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Zininwandelen schreef:
Dit jaar voor de eerste keer meedoen met de vierdaagse met mijn zoon van 12. We lopen 4x de 30 km en zitten dus in de late startgroep.

We verblijven in Winssen en willen met de vroegbus naar de wedren. Fietsen vind ik net te ver aangezien we geen electrische fietsen hebben en auto lijkt me echt niet te doen. Toch vind ik het gaan met de bus toch wat spannend. Wat als de bus uitvalt, te vol zit enz.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar ervaringen met deze vroeg bussen/blarenpas. Is dit betrouwbaar/goed bevallen? Zijn er nog tips?

Alvast bedankt

Voor de 'vroeg bussen' van de 40 en 50 km IS de Blarenpas VERPLICHT, OV kaart geldt niet. Dat was tot 2015 zo.

Vanaf 2015 liep ik de 30km en kon met de reguliere vroege of eerste bus mee met de OV kaart, vanaf Groesbeek. De bus 'liep' wel vol en moesten mensen staan maar iedereen kon mee.
Nou lijkt Winssen mij niet zo groot dat een volle bus problemen kan geven.
Terug met de bus is een ander verhaal, VOL, vaak staanplaats of misschien op het NS station (begin van de rit) wel een zitplaats?
Vanaf het begin van de 'vroeg bussen' (eind jaren 80?) ging ik met de 'vroegbus'.

Veel succes voor je zoon en jou! Waarschuwing: de 4Daagse kan verslavend worden!

Profiel   

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 13:07 
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 57
Afstand 2024: 40
Aantal N4D volbracht: 5
Merk wandelschoenen: Grisport
Mood: Vrolijk
En ga in elk geval ruim op tijd. Ook al kunnen jullie nog niet starten, er is genoeg te zien en beleven.

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 13:47 
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er

Bedankt voor de snelle reacties en goed om te horen dat ervaring is dat het te doen is. Volle bussen en dat we moeten staan is niet zo erg. Het was meer de angst.l voor uitvallende bussen, overvolle bussen die doorrijden etc.

Ik ben nu ook nog aan het kijken naar optie om 2 electrische fietsen te huren. Voordeel is dat je dan echt van niemand afhankelijk bent. Nadeel is wel dat ik zo'n gehuurde dure fiets ergens stallen ook wel een ding vind.

Andere tips van jullie als ervaren wandelaars zijn uiteraard ook welkom. We hebben flink geoefend en hebben er zin in dus dat is al een goed begin.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 13:49 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Ik weet niet precies wat je starttijd is, maar de eerste reguliere bus vanuit Winssen gaat om kwart voor 8 's ochtends en dan ben je om kwart over 8 op centraal station en rond half 9 bij de Wedren. Dat is volgens mij te laat om te starten, toch?

In dat geval moet je inderdaad gebruik maken van vroegbus en blarenpas. En daar heb ik wel ervaring mee, maar dan vanuit Ooij (start van de bus in Millingen). Deze bus zat nooit vol, want hij wordt in principe alleen gebruikt door 4daagse wandelaars. Maar hoe druk het met 4daagselopers op lijn 485 is, weet ik niet.

De bus gaat maar 1x per uur, dus zorg dat je hem niet mist in ieder geval (en houd er rekening mee dat hij soms ook iets eerder bij de halte is dan de bedoeling is).

Succes en veel plezier samen!

Profiel   

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 13:50 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
100+ wandelingen: 1
Zininwandelen schreef:
Bedankt voor de snelle reacties en goed om te horen dat ervaring is dat het te doen is. Volle bussen en dat we moeten staan is niet zo erg. Het was meer de angst.l voor uitvallende bussen, overvolle bussen die doorrijden etc.

Ik ben nu ook nog aan het kijken naar optie om 2 electrische fietsen te huren. Voordeel is dat je dan echt van niemand afhankelijk bent. Nadeel is wel dat ik zo'n gehuurde dure fiets ergens stallen ook wel een ding vind.

Andere tips van jullie als ervaren wandelaars zijn uiteraard ook welkom. We hebben flink geoefend en hebben er zin in dus dat is al een goed begin.

Pssst... niet verder vertellen, maar in de parkeergarage van Mariënburg kun je heel veilig (en gratis) en relatief dicht bij de Wedren je elektrische fiets stallen, mocht je beslissen een fiets te huren.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 14:18 
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 57
Aantal N4D volbracht: 5
Merk wandelschoenen: Grisport
Mood: Vrolijk
Volgens mij is de fietsenstalling naast de Wedren (op het sportveld) ook redelijk veilig. Alleen toegankelijk met bandje en bewaakt.

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 14:21 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Leeftijd: 70
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Sammie6306 schreef:
Zininwandelen schreef:

Pssst... niet verder vertellen, maar in de parkeergarage van Mariënburg kun je heel veilig (en gratis) en relatief dicht bij de Wedren je elektrische fiets stallen, mocht je beslissen een fiets te huren.

En neem eventueel een extra 'vouw'slot mee om de E-fietsen samen vast te zetten.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 17:41 
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 36
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ~9000
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 5
100+ wandelingen: 2
Merk wandelschoenen: Hanwag
Ik heb tot enkele jaren geleden, enkele jaren gebruik gemaakt van de vroegbus en de Blarenpas, voor de 50km. Een maal vanuit Nijmegen West en enkele keren vanuit Bemmel. Al met al een prima ervaring en prima geregeld.

Bij beide lijnen heb ik nooit drukte ervaren. Iedereen kon zitten en er was plek genoeg. Er werd meestal ook met een gelede bus gereden (zo’n lange met twee delen). De bus is ook betrouwbaar, maar ik raad wel ten zeerste aan om ruim op tijd bij de halte te staan. Zeker bij een halte verderop in de lijn (dichter bij Nijmegen dus) kan die bus aan de vroege kant zijn omdat het flink door kan rijden. Ik heb de bus daarom ook één keer gemist, terwijl ik gewoon op tijd was. Na dat incident stond ik in het vervolg zeker een kwartier van tevoren bij de halte. Natuurlijk is het misschien voor de 50 anders dan voor de 30 wat dat betreft. Hoewel de kans op niet, of veel te vroeg rijden dus wel echt minimaal is, raad ik daarom wel aan om voor nood een fiets achter de hand te hebben, ook al is het een normale fiets.

De Blarenpas is altijd een goed idee, ook al kun je misschien op de tijden van de 30 al net de eerste reguliere bus pakken. De Blarenpas heeft een vaste prijs (1, 2 of 3 Sterren, Winssen is denk ik 2), is geldig van volgens mij zaterdag tot en met zaterdag en kun je onbeperkt gebruiken. Ook ‘s middags of ‘s avonds in de normale bussen op de terugreis of ergens anders heen. Dat is veel goedkoper dan iedere dag meerdere keren inchecken.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 19:30 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 67
Kilometers gelopen: >29.800
Aantal N4D volbracht: 20
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
De laatste jaren maak ik gebruik van de vroegbussen. Prima ervaring mee. Bij mij was de bus altijd redelijk op tijd. Nooit vol. Terug is een ander verhaal, dan zit je in een reguliere bus, die ook gewoon vol kan zijn.
Houdt er rekening mee dat de bussen inderdaad op het station stoppen en niet vlak bij de Wedren (start).
Ik heb wel meegemaakt dat de bus toch stopt bij de Wedren maar officieel mogen ze daar niet stoppen.

https://www.connexxion.nl/getmedia/70d0 ... Online.pdf

Profiel   

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 19:36 
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er

Bedankt voor alle informatie, ik denk dat ik het dan toch wel aandurft. Het huren van 2 e-bikes loopt namelijk ook in de papieren qua kosten.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2024, 20:24 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: wat lusjes
Aantal N4D volbracht: 11¼
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Meindl Matrei
Vanaf 2000 heb ik het altijd aangedurft. :-)%%

Profiel   

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2024, 07:27 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 38
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
Marko schreef:
De laatste jaren maak ik gebruik van de vroegbussen. Prima ervaring mee. Bij mij was de bus altijd redelijk op tijd. Nooit vol. Terug is een ander verhaal, dan zit je in een reguliere bus, die ook gewoon vol kan zijn.
Houdt er rekening mee dat de bussen inderdaad op het station stoppen en niet vlak bij de Wedren (start).
Ik heb wel meegemaakt dat de bus toch stopt bij de Wedren maar officieel mogen ze daar niet stoppen.

https://www.connexxion.nl/getmedia/70d0 ... Online.pdf

ik denk dat het dan gedoogd word

Profiel   

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur