Het traject der Lage Landen ligt in het verlengde van het Nederlandse Deltapad wat van Hoek van Holland naar Bergen op Zoom loopt. Het is een onderdeel van het overbekende E2 wandelpad en sluit in Luik aan op
het Waalse deel van de E2De GR-5 op de kaart:
Na in de afgelopen 1,5 jaar 2 etappes van het pad gelopen te hebben, ben ik afgelopen December weer intensief bezig geweest om het pad volledig te lopen.
Voor mij persoonlijk is dit het mooiste wandelpad wat ik tot nog toe gelopen heb, maar dit komt niet door de route. Tijdens de 3e etappe gebeurde er iets waar ik nu nog steeds van afvraag hoe het uberhaupt zo heft moeten zijn... (Zie laatste deeltje van het verslag)
Een klein verslag inclusief de logistieke operatie:
Bergen op Zoom-Essen (12-01-2013) - 20kmVan het eerste deel Bergen op Zoom tot Essen heb ik jammerlijk geen foto's... Officieel begint de route bij de jeugdherberg van Bergen op Zoom, aangezien wij het Deltapad nog net niet af hadden, begon de dag voor ons aan de noordkant van die stad. Na een kleine 2 uur lopen kwamen we bij de jeugdherberg aan en na wat verfrissingen liepen we dan toch écht aan het begin van ons Traject. Het eerste deel tot aan Essen loopt parallel aan het Grenslandpad. Vanaf Bergen loop je door de bossen naar Wouwse Plantage, om vervolgens over een (vermoedelijk oude spoor-)dijk richting Essen te lopen.
LogistiekMijn vrouw Linda was erbij, waardoor we één auto in Essen hebben kunnen zetten, en één auto in Bergen op Zoom. De rest van dat truukje lijkt me duidelijk
Essen heft overigens ook een station, het is ook mogelijk om met de trein van Essen naar Bergen te gaan, maar dit was voor ons door het stukje Deltapad geen optie.
Essen-Brecht (27-4-2013) - 39kmEen kleine 3 maanden later (Linda was in middels ook in staat om 40km'ers te maken) zijn we van Essen naar Brecht gelopen.
Na een kilometer of 5 tussen en door de bebouwing gelopen te hebben kwamen we uit op een van de mooiste heiden van de Benelux; De Kalmthoutse heide. Een gekke gewaarwording daar is dat je op nog geen 20km loopt van de havens van Antwerpen, maar daarvan merk je (zeker in het voorjaar) niets.
We moesten die avond nog weg, dus ik heb de laatste 3km getracht te snelwandelen; Op zich ging het redelijk, maar achteraf gezien is dit waarschijnlijk mede oorzaak geweest dat mijn knie 3 maanden overbelast is geweest... Jammer maar helaas (overigens waren we wél op tijd thuis).
LogistiekOok deze etappe hebben we met 2 auto's gedaan; Het is ook mogelijk deze met de trein te doen (Noorderkempen/Brecht is het enige station op de HSL route Antwerpen-Breda), maar de overstap op Antwerpen Centraal duurt erg lang (ruim 50 minuten) waardoor het 's ochtends bijna geen optie is om deze te pakken.
Brecht-Herentals 28-12-2013 - 36kmAan het einde van het voor mij tegenvallende wandeljaar 2013, was mijn plan om weer eens een stukje te gaan doen... Linda had geen zin om die zaterdag mee te lopen, en dus ben ik in de auto gesprongen, heb deze in Herentals op het station gezet om vervolgens met de trein naar Brecht te rijden. Het bleek een zéér bijzondere dag te worden, waar ik nog steeds met kippenvel aan terugdenk (aan het einde van dit verslagje de reden hiervan). Wandeltechnisch was dit één van de mindere etappes, je kon duidelijk merken dat dit een tussengebied is, wel wat bos en leuke vergezichten, maar naar Belgische maatstaven viel het me tegen.
LogistiekZoals gezegd; Auto naar Herentals, met de trein (via Antwerpen) naar Noorderkempen station. Kosten €8,90
Herentals-Westerlo 29-12-2013 - 20kmEén dag later waren we al weer terug in België voor de volgende etappe. Inmiddels begint België wat te glooien en de eerste (lichte) klimmetjes dienen zich aan.
Na een bosgebied loop je een enorm stuk door de weilanden heen, op zijn eigen manier ook mooi, maar niet mijn favoriete bezigheid...
Logistiek2 auto's
Westerlo-Diest 25-01-2014 - 33kmEen van mijn collega's wil dit jaar de vierdaagse meedoen, hij liep daarom een van de etappes met me mee; achteraf gezien had ik beter kunnen voorstellen ergens anders te gaan lopen, aangezien hij qua fitheid nog niet helemaal goed is en zeker de laatste 10km van deze etappe is niet vlak...
Tocht loopt in eerste deel langs een riviertje om daarna dwars door de bossen richting een heuvelgebied rond Diest te gaan. Je komt Diest binnen en kijkt vanaf een heuvel over deze (oude) stad heen.
Martijn was bekaf, maar uitendelijk was dit een érg mooie etappe
Logistiek2 auto's
Diest-Lummen 16km 2-2-2014Diest-Lummen heb ik alleen gelopen, de stad uit neem je nog een paar kleine heuveltjes mee, maar na een kilometer of 5 word het ineens verdacht vlak. Aangezien ik die middag een afspraak had, was ik nog voor het middaguur thuis.
Tijdens deze etappe kom je een werkelijk waar indrukwekkende eik tegen die door t volk zelf de 1000-jarige eik genoemd word. In de takken staat een mariabeeldje te waken over de omliggende landerijen.
LogistiekMet de auto tot station Schulen gereden, daarvandaan met de éérste trein naar Diest (in het weekend rijd daar vanaf 8 uur ééns per 2 uur een trein).
Station Schulen ligt op 1,5km van de route. Kosten €2,30)
Lummen-Genk 51km 9-2-2014Vanaf Lummen is het landschap heuvelachtig (niet zoals Zuid-Limburg, maar milder). Via de bossen loop je naar het natuurgebied waar ook het Circuit van Zolder gevestigd is. Van daar ga je via de Bolderberg (Qua natuur: aanrader!), langs een klooster richting Hasselt. Van Hasselt loop je vervolgens over het universiteitsterein, om de stad via de noordkant te verlaten voor bossen. Deze bossen leiden naar het Belgische openluchtmuseum (Bokrijk). Helaas was Bokrijk gesloten, anders had dat het einde van mijn etappe geweest.
LogistiekMet één auto naar Genk (op zondag mag men gratis parkeren in heel de stad), daar met de trein naar Schulen (overstap op Hasselt). Kosten €4,60
Genk-Maastricht 41km - 22-2-2014Voor het gevoel de laatste etappe van de tocht (deze loopt eigenlijk tot Luik, maar dat stuk intereseert vrijwel niemand
). Na Genk krijg je één stevige klim om vervolgens tot aan Maastricht een keer of 3/4 geleidelijk te steigen om vervolgens binnen 200 meter een scherpe afdaling te krijgen (alles beter dan andersom natuurlijk). Bij Maastricht zelf worden de klimmetjes pas écht interessant. Bij de samenkomst met het Pieterpad ben ik gestopt en naar het station gelopen, om daarna richting huis te keren.
LogistiekEen schat van een vrouw die me in Genk afzet op het station, zodat ik 's-middags vanuit Maastricht met een uurtje thuis ben
Het weerzienOp 28 December tijdens de route van Brecht naar Herentals gebeurde er dus iets vreemds; Tijdens het oversteken van de Molenbaan, zag ik op de hoek meter een gedenkteken staan.
Dezelfde weg 100m eerder of later kruisen, en ik had déze nooit gezien:
Nu zie je deze wel vaker langs wegen staan, maar bij mij gingen er alarmbellen rinkelen toen ik de naam op het kruisje las. Tijdens een vakantie in 1998 heb ik haar namelijk leren kennen er is nog korte tijd wat contact geweest, maar dit is uiteindelijk verwaterd. Ik heb ooit nog wel begrepen dat ze een ongeval heeft gehad, maar dat dit de uitkomst was is me pas op 28 December bekend geworden. Voor mij een aanleiding om nogeens te gaan zoeken op Facebook wat er met de rest van de familie gebeurd is... Direct is het contact met haar beide zussen alsof we altijd contact gehouden hebben. Komende zondag heb ik een afspraak staan met haar jongste zuster. Ik denk dat ik een mooie witte lelie ga halen om aan de voet van het gedenkteken te leggen...