Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 07:05

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Fat Burning Zone
BerichtGeplaatst: 24 Nov 2020, 13:54 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:03
Berichten: 416
Woonplaats: Kerkdriel
Leeftijd: 45
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50G910
Kilometers gelopen: 5000+
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl Badia
Wandelen uitermate geschikt als het doel van cardio training vetverbranding is? (fat burning zone)
Mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe kom je met wandelen in je fat burning zone is het daarmee; hoe langer je (duur)wandelt; des te beter qua vetverbranding?
Iemand triggerde me door te zeggen dat je beter kunt duur-wandelen (of crosstraining) ipv kort en explosief hard te lopen, waarmee je vooral "snelle" calorieën verbandt ivm vet?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Fat Burning Zone
BerichtGeplaatst: 25 Nov 2020, 08:40 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 Feb 2007, 19:59
Berichten: 4166
Woonplaats: Den Helder
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 119558
Aantal N4D volbracht: 9
Volgende wandeltocht: 23-3 Fjoertoer Terschelling
Kennedymarsen volbracht: 20
100+ wandelingen: 1
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: vifefingers
Mood: Vrolijk
edwinvandeb schreef:
Wandelen uitermate geschikt als het doel van cardio training vetverbranding is? (fat burning zone)
Mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe kom je met wandelen in je fat burning zone is het daarmee; hoe langer je (duur)wandelt; des te beter qua vetverbranding?
Iemand triggerde me door te zeggen dat je beter kunt duur-wandelen (of crosstraining) ipv kort en explosief hard te lopen, waarmee je vooral "snelle" calorieën verbandt ivm vet?


Vet verbranden of te wel overgewicht kwijtraken is
A. een kwestie van lange adem
B. een combinatie van én minder calorieen er in én meer verbruiken. Maar dan niet in de zin van een crash-dieet.

Ik heb begrepen dat als je dagelijks voldoende beweegt + 2-3 keer per week langer en meer je op die manier je stofwisseling op een hoger nivo laat draaien = meer verbruik = (bij minder inname dan verbruik) verbranden van alternatieve brandstof: vet. Het schijnt dat je stofwisseling na een forse sportieve workout een dag of 3 op dat hogerte nivo blijft en daarna weer terugzakt naar een lager peil.

Ik ben zelf 20 mnd geleden tot de slotsom gekomen dat er nu toch écht een hoop kilo's af moesten. Paar keer bij consulent geweest , dat klikte niet, dus sindsdien doe ik het zelf: opletten wat ik eet en vooral wánneer ik eet en dagelijks wandelen en regelmatig dus een langere tocht. Inmiddels loop ik dagelijks minimaal 5 km op werkdagen en op vrije dagen vaak wat meer. En ik ben inmiddels bijna 15 kg vet en heel veel cm omvang kwiijt.

Had het sneller gekund? Ongetwijfeld, maar dan had ik het niet volgehouden. Het leven moet wel leefbaar blijven.

Dat is mijn verhaal en manier. Hardlopen schijnt wel een snellere manier te zijn, maar dat is mij door de orthopeed verboden (net als springen): anders gaat mijn knieprotheese niet lang genoeg mee. :-% En ik heb niets met hardlopen: laat mij maar gewoon wandelen, het liefst onverhard een eind wegstruinen (is mijn lijf het neit altijd mee eens).

_________________
Met beide benen op de grond kom je geen stap verder.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Fat Burning Zone
BerichtGeplaatst: 25 Nov 2020, 10:09 
Offline
W4W Freak
W4W Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Jan 2017, 22:30
Berichten: 75
Merk wandelschoenen: X
Google is your friend :-)%%

https://www.hardlopen.nl/artikelen/trai ... slag-laag/


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Fat Burning Zone
BerichtGeplaatst: 01 Dec 2020, 16:46 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:03
Berichten: 416
Woonplaats: Kerkdriel
Leeftijd: 45
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50G910
Kilometers gelopen: 5000+
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl Badia
Tigelu schreef:
edwinvandeb schreef:
Wandelen uitermate geschikt als het doel van cardio training vetverbranding is? (fat burning zone)
Mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe kom je met wandelen in je fat burning zone is het daarmee; hoe langer je (duur)wandelt; des te beter qua vetverbranding?
Iemand triggerde me door te zeggen dat je beter kunt duur-wandelen (of crosstraining) ipv kort en explosief hard te lopen, waarmee je vooral "snelle" calorieën verbandt ivm vet?


Vet verbranden of te wel overgewicht kwijtraken is
A. een kwestie van lange adem
B. een combinatie van én minder calorieen er in én meer verbruiken. Maar dan niet in de zin van een crash-dieet.

Ik heb begrepen dat als je dagelijks voldoende beweegt + 2-3 keer per week langer en meer je op die manier je stofwisseling op een hoger nivo laat draaien = meer verbruik = (bij minder inname dan verbruik) verbranden van alternatieve brandstof: vet. Het schijnt dat je stofwisseling na een forse sportieve workout een dag of 3 op dat hogerte nivo blijft en daarna weer terugzakt naar een lager peil.

Ik ben zelf 20 mnd geleden tot de slotsom gekomen dat er nu toch écht een hoop kilo's af moesten. Paar keer bij consulent geweest , dat klikte niet, dus sindsdien doe ik het zelf: opletten wat ik eet en vooral wánneer ik eet en dagelijks wandelen en regelmatig dus een langere tocht. Inmiddels loop ik dagelijks minimaal 5 km op werkdagen en op vrije dagen vaak wat meer. En ik ben inmiddels bijna 15 kg vet en heel veel cm omvang kwiijt.

Had het sneller gekund? Ongetwijfeld, maar dan had ik het niet volgehouden. Het leven moet wel leefbaar blijven.

Dat is mijn verhaal en manier. Hardlopen schijnt wel een snellere manier te zijn, maar dat is mij door de orthopeed verboden (net als springen): anders gaat mijn knieprotheese niet lang genoeg mee. :-% En ik heb niets met hardlopen: laat mij maar gewoon wandelen, het liefst onverhard een eind wegstruinen (is mijn lijf het neit altijd mee eens).


Dank je; heel herkenbaar verhaal.
Ik heb deze vraag in feite met dezelfde bedoeling neergezet. Ik wil niet crashen - met shakes afvallen. Gewoon verantwoord. Ook heb ik door eerdere scheenbeenvliesontstekingen, problemen met hardlopen. Als ik dat intensief doe in een periode van heel veel sporten; dan gaat dat zeker niet goed komen. Je zwakke punten spelen altijd op; bij mij hier mijn scheenbenen.
Vandaar ook dat ik me verdiepte om gerichter af te vallen, gerichter vet te verbranden ipv zomaar lukraak afvallen. Daarnaast ben ik eerder obv wandelen veel afgevallen, alleen deed ik alles toen nog onbewust en door elkaar (met wisselend succes). Ik heb ook het advies gekregen om meer op 70-80%hartslag te trainen en dan meer in duurvorm--> dan komt wandelen al weer snel om de hoek kijken. Ik was benieuwd naar andere ervaring, bedankt voor de jouwe!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Fat Burning Zone
BerichtGeplaatst: 01 Dec 2020, 16:54 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:03
Berichten: 416
Woonplaats: Kerkdriel
Leeftijd: 45
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50G910
Kilometers gelopen: 5000+
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl Badia
Catharina schreef:


Yes I know; dit had ik ook al gevonden. Ik ben vooral naar andere ervaringen. :marche:


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  
cron

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.