Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 00:03

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 06:35 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:03
Berichten: 416
Woonplaats: Kerkdriel
Leeftijd: 45
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50G910
Kilometers gelopen: 5000+
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl Badia
Uiteraard zijn er diverse topics waarin dit onderwerp; scheenbeenvliesontsteking; genoemd staat, maar ik mis een specifiek topic hierover aangezien de blessure, zoals ik lees, veel voorkomt.
Gisteren, na bijna 6 weken na de vierdaagse, heb ik voor het eerst voorzichtig kunnen hardlopen na mijn scheenbeenvliesontsteking opgelopen tijdens de Vierdaagse.

Nu ik deze blessure eenmaal gehad heb, wat kan ik doen om deze te voorkomen?

Net als met andere blessures, ben ik bang dat wanneer je bv zeer vermoeid bent, je oude blessures (zwaktes) als eerste opspelen. Om te zorgen dat ik deze blessure in de toekomst nogmaals oploop, graag jullie tips.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 08:38 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5059
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
edwinvandeb schreef:
Uiteraard zijn er diverse topics waarin dit onderwerp; scheenbeenvliesontsteking; genoemd staat, maar ik mis een specifiek topic hierover aangezien de blessure, zoals ik lees, veel voorkomt.
Gisteren, na bijna 6 weken na de vierdaagse, heb ik voor het eerst voorzichtig kunnen hardlopen na mijn scheenbeenvliesontsteking opgelopen tijdens de Vierdaagse.

Nu ik deze blessure eenmaal gehad heb, wat kan ik doen om deze te voorkomen?

Net als met andere blessures, ben ik bang dat wanneer je bv zeer vermoeid bent, je oude blessures (zwaktes) als eerste opspelen. Om te zorgen dat ik deze blessure in de toekomst nogmaals oploop, graag jullie tips.


Zodra je iets voelt, tempo naar beneden en rustig doorlopen. Dan zakt het meestal wel weer af.
Het zal altijd een zwakke plek blijven, maar er is mee te leven :mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 09:31 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
Als je pijn voelt direct na de start is dat meestal een kwestie van te hard van start gaan. Even tempo terug en rustig doorlopen. Na een half uurtje (als je bent warm gelopen) is de pijn dan meestal verdwenen.
Maar als de pijn tijdens de tocht op komt zetten, kan dat weer op het oude kwaaltje duiden. Ook dan tempo terug en zo mogelijk koelen met ijs. Vooral niet te lang mee doorlopen!
Verder moet je goed opletten of je veters niet te strak zitten. Trucje hiervoor is: zet je voet in je schoen, trek je tenen naar onderen zodat je wreef bol komt te staan en strik dan je veters. Als je dan je voet weer in normale stand zet, zitten de veters net goed, is mijn ervaring.

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 10:08 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
edwinvandeb schreef:
Uiteraard zijn er diverse topics waarin dit onderwerp; scheenbeenvliesontsteking; genoemd staat, maar ik mis een specifiek topic hierover aangezien de blessure, zoals ik lees, veel voorkomt.
Gisteren, na bijna 6 weken na de vierdaagse, heb ik voor het eerst voorzichtig kunnen hardlopen na mijn scheenbeenvliesontsteking opgelopen tijdens de Vierdaagse.

Nu ik deze blessure eenmaal gehad heb, wat kan ik doen om deze te voorkomen?

Net als met andere blessures, ben ik bang dat wanneer je bv zeer vermoeid bent, je oude blessures (zwaktes) als eerste opspelen. Om te zorgen dat ik deze blessure in de toekomst nogmaals oploop, graag jullie tips.


Hoe je de blessure nogmaals oploopt, kun je waarschijnlijk het beste zelf vertellen als ervaringsdeskundige ;*
Ik denk dat je bedoelt dat je hem niet nogmaals wilt oplopen o:-)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 19:11 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 Nov 2005, 23:05
Berichten: 2056
Woonplaats: Grave
Leeftijd: 77
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: 26726
Aantal N4D volbracht: 25
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
De eenvoudigste oplossing is JE WANDELTEMPO NAAR BENEDEN BIJSTELLEN.

_________________
Kijken of we volgende week een beetje makkelijk doorkomen


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 19:17 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
En meer of vaker rusten. Niet 50km achtetmekaar willen lopen omdat de blaren en spieten pijn doen want de blaren genezen sneller dan deze ontsteking.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 01 Sep 2017, 17:43 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd

Geregistreerd: 29 Okt 2007, 14:58
Berichten: 349
Woonplaats: Breda
Leeftijd: 35
Kilometers gelopen: Genoeg
Aantal N4D volbracht: 7+
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Hoka
Mood: Gewoon
Bij mij is het ontstaan door overbelasting maar ook vanwege een slechte doorbloeding. waarschijnlijk was het zonder die slechte doorbloeding uiteindelijk ook ontstaan.

Ik heb aardig wat fysio/osteopaat bezoeken gehad en ben er daar ook achter gekomen dat ik iets scheef ben en daardoor wat gevoeliger voor blessures.
Zodra ik ook maar iets voel/merk dan gaat het tempo omlaag, kuitspieren rekken en strekken en hup naar de fysio/osteopaat. Ook koelen helpt

_________________
Onze trip USA: http://michel-en-rachel.reismee.nl/


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 04 Sep 2017, 06:35 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:03
Berichten: 416
Woonplaats: Kerkdriel
Leeftijd: 45
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50G910
Kilometers gelopen: 5000+
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl Badia
Dank jullie wel. Met een dagelijks gemiddelde van max 5.0 km/uur lag het volgens mij niet aan het tempo. Want dit tempo ligt ruim 1.5 km/uur onder mijn normale tempo. Het overslaan van de pauzes lijkt wel achteraf een serieuze boosdoener te zijn geweest.
Nogmaals hartelijk dank.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 05 Sep 2017, 19:45 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Jul 2007, 06:43
Berichten: 425
Woonplaats: Slijk Ewijk
Leeftijd: 55
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ??
Aantal N4D volbracht: eeh
Volgende wandeltocht: nijmegen!
100+ wandelingen: 5
Merk wandelschoenen: Meindle
edwinvandeb schreef:
Dank jullie wel. Met een dagelijks gemiddelde van max 5.0 km/uur lag het volgens mij niet aan het tempo. Want dit tempo ligt ruim 1.5 km/uur onder mijn normale tempo. Het overslaan van de pauzes lijkt wel achteraf een serieuze boosdoener te zijn geweest.
Nogmaals hartelijk dank.

Tempo kan goed zijn omdat het al duidelijk onder je normale tempo ligt. Overslaan van pauzes is niet handig idd. Maar ik heb nog niets over de soort en aard van je schoenen iets horen zeggen. Soort schoen (ben je gewent aan deze half hoge soort schoen?), gewicht met name en de demping en souplesse van de zool zijn ook van grote invloed. Als je deze schoenen pas kort gebruikt zou ik hier ook serieus naar kijken, zou niet de eerste keer zijn dat bepaalde schoenen bepaalde blessures opleveren. Bij de een nooit, bij de ander meteen.

_________________
http://www.slijkewijksestappers.nl

Tempus omnia vulnera sanat, cicatrices manent


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2018, 20:47 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 Jan 2006, 17:52
Berichten: 5676
Woonplaats: niet zover van de Kuip.
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: wat lusjes
Aantal N4D volbracht: 11¼
Kennedymarsen volbracht: 3
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Meindl Matrei
Denniz1974 schreef:
Even het stof van deze conversatie afblazen.

Twee weken geleden liep ik deze blessure op door bij de Kennedymars in Hengelo veel te snel te lopen gedurende de eerste dertig kilometer. Ook geen seconde rust gepakt.
De resterende 50 km heb ik strompelend volbracht.

Afgelopen woensdag heb ik mij laten behandelen door een fysiotherapeut van ShinSplintStop in Utrecht. Het was een pijnlijke ervaring, maar een dag later liep ik 5 kilometer zonder pijn en vandaag 10 kilometer zonder pijn. Derhalve ... http://www.shinsplintstop.nl mag ik uit eigen ervaring aanraden.

En ... hoe te voorkomen ?

Tempo naar beneden, rust pakken onderweg en bovendien goed naar het lichaam luisteren.



Dat laatste,dat is ut. :-)%%

_________________
Facta non verba.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 24 Jun 2018, 02:53 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 21 Mei 2005, 11:44
Berichten: 4662
Woonplaats: Centrum van Zwen.
Leeftijd: 59
Afstand 2024: ?
Kilometers gelopen: pfff.
Aantal N4D volbracht: 11!
Volgende wandeltocht: In twijfel.
Kennedymarsen volbracht: 7.
100+ wandelingen: 6
Merk wandelschoenen: Hanwag.
:respect: :respect:


Met de jaren komt 't verstand.


Of zo iets? :=

_________________
Ik beroep me op mijn zwijgrecht.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 25 Jun 2018, 07:45 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:03
Berichten: 416
Woonplaats: Kerkdriel
Leeftijd: 45
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50G910
Kilometers gelopen: 5000+
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl Badia
Dit was "mijn" topic, ik had het vorig jaar einde dag 3 opgelopen na de 7 Heuvelenweg. Oorzaak: verkeerde zooltjes in mijn schoenen -> geen ademende schoenen --> veel blaren ---> anders lopen ---> laatste 2 dagen geen rust meer tijdens het lopen vanwege de blaren ---> te weinig rust ---> overbelasting----> scheenbeenvliesontsteking.

Sinds februari train ik iom een fysiotherapeut de spieren rond het scheenbeen om deze sterker te maken. Ook een goede zool in de wandelschoen om de scheenbeenspier minder te hoeven laten uitrekken (wij zien het niet maar 4x50km is ook voor de scheenbeenspieren niet normaal). Plus ik heb wandelschoenen gekocht die goed ademen, hierdoor loop ik nu wekelijks zonder blaren waardoor ik veel fijner/beter loop dan vorig jaar.

Belangrijkste les staat meerdere malen genoemd: tempo omlaag, meer rust en goed luisteren naar het lichaam. Ook ik liep makkelijk 6.7km/u als minimum snelheid. Nu loop ik alleen niet sneller dan 6.2km per uur, rek ik de spieren na een uurtje goed op en zorg ik voor voldoende rust. In een groep ligt dit tempo lager, ik wil alleen maar melden dat mijn tempo met ruim 1/2 km/u omlaag is gegaan, wat in mijn ogen aanzienlijk is.

Maar zelfs dan nog ben ik benieuwd of de scheenbeenspier het dit jaar gaat houden. 4 dagen x 50km blijft gewoon spannend, ook al ben ik goed voorbereid, dit kan ik als werkende man niet of nauwelijks "trainen".


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2018, 09:49 
Offline
W4W Freak
W4W Freak

Geregistreerd: 13 Jul 2016, 09:11
Berichten: 95
Leeftijd: 44
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Ik denk dat je goed op weg bent en de juiste keuzes hebt gemaakt. Ook ik had veel, heel veel, problemen waaronder mijn scheenbenen......ook voor mij bleek de “oplossing” tempo omlaag, om de 2 a 2,5 uur zeker 15 minuten rusten en regelmatig rustig stretchen. En ook belangrijk......genoeg drinken. Nu loop ik, incl rusten, gemiddeld een km of 5 per uur en ben dus in 10 uur rond. Om 14:00 op de finish, genoeg tijd voor herstel en meer dan voldoende back up time voor het geval er iets mis gaat.
Het blijft hoe dan ook een klote eind lopen en inderdaad da’s niet nomaal voor je lijf. Je moet de 4 daagse ook wel voelen vind ik, maar op deze manier is het perfect te doen. Veel succes straks!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2018, 13:03 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Aug 2017, 15:03
Berichten: 416
Woonplaats: Kerkdriel
Leeftijd: 45
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50G910
Kilometers gelopen: 5000+
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl Badia
Spirit schreef:
Ik denk dat je goed op weg bent en de juiste keuzes hebt gemaakt. Ook ik had veel, heel veel, problemen waaronder mijn scheenbenen......ook voor mij bleek de “oplossing” tempo omlaag, om de 2 a 2,5 uur zeker 15 minuten rusten en regelmatig rustig stretchen. En ook belangrijk......genoeg drinken. Nu loop ik, incl rusten, gemiddeld een km of 5 per uur en ben dus in 10 uur rond. Om 14:00 op de finish, genoeg tijd voor herstel en meer dan voldoende back up time voor het geval er iets mis gaat.
Het blijft hoe dan ook een klote eind lopen en inderdaad da’s niet nomaal voor je lijf. Je moet de 4 daagse ook wel voelen vind ik, maar op deze manier is het perfect te doen. Veel succes straks!

Dank je wel! :y:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het gewoon erg spannend vind of dat het scheenbeen het gaat houden, 4 dagen lang. Ik weet dat ik de valkuilen - die ik vorig jaar nog niet kende - nu wél goed ken, goed voorbereid ben en daarmee de blessure hopelijk weg kan houden, echter zo niet.. dan toch niet meer doorlopen zoals vorig jaar.

Jij ook veel succes, ik las in het "dispensatie" topic dat het voor jou ook niet vanzelfsprekend is om pijnvrij te lopen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Scheenbeenvliesontsteking
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2018, 15:29 
Offline
W4W Freak
W4W Freak

Geregistreerd: 13 Jul 2016, 09:11
Berichten: 95
Leeftijd: 44
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Pfff, praat me er niet van......pijnloos lopen zal voor mij wel nooit een optie zijn, maar met ervaringen van eerdere tochten en de juiste aanpassingen in snelheid e.d kom ik toch maar mooi over die finish. Ik begrijp ook dat het spannend blijft.....maar er zijn zoveel factoren die meespelen bij de 4daagse. Gewoon je eigen ding doen. Het is geen wedstrijd toch!


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.