Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 12:59

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2017, 23:53 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
fhd schreef:
kijken of de Walk of Whisdom inmiddels beter bepijld is. (Vond hem tijdens de N4D tegenvallen toen ik zonder de groep wilde lopen.)

Daarvan krijg je gedetailleerde routekaartjes, is heel duidelijk, ook zonder wegwijzers.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 27 Feb 2017, 10:25 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
footloose schreef:
fhd schreef:
kijken of de Walk of Whisdom inmiddels beter bepijld is. (Vond hem tijdens de N4D tegenvallen toen ik zonder de groep wilde lopen.)

Daarvan krijg je gedetailleerde routekaartjes, is heel duidelijk, ook zonder wegwijzers.


Die in het boekje staan? Sorry, ik ben zooo geen held met plattegronden en kaartjes, dus daar ga ik het niet mee redden. Zeker in het bos niet! Maar in combinatie met de routebeschrijving EN markeringen moet het wel lukken.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 27 Feb 2017, 12:56 
Offline
W4W Freak
W4W Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Jan 2017, 22:30
Berichten: 75
Merk wandelschoenen: X
Rob Mans schreef:
fhd schreef:
En inmiddels zijn de plannen gelukt en hebben jullie wat verslagen tegoed van mij.

HOOGEVEEN-BEILEN

Het is kil maar droog als ik deze etappe loop. Ik mag meteen Hoogeveen uit in de richting van bossig gebied. Het is even zoeken waar ik van de weg af moet, het bos in al is het gauw gevonden. Ik loop nu in het Spaarbankbos naar het monument. Dat gaat goed, de route terug niet. Ik zie nergens meer markeringen en de paden zijn een grote blubberzooi en moet erg oppassen dat ik niet vast kom te zitten met mijn schoenen die ik altijd vrij los aan heb. Als ik op het plattegrondje kijk zie ik dat ik straks ergens een spoorwegovergang moet afsteken en in de verte zie ik ook een spoorwegovergang. Of dit de juiste is weet ik dan nog niet maar besluit wel die kant op te lopen. En dan zie ik ineens weer een markering. Het volgende momnet dat ik mag kiezen of ik de rolstoelkant of de wandelaarskant op ga kies ik voor de rolstoelvaiant. Geen zin om weer te " verdwalen" en ik heb nu al genoeg modder gezien.

Dan zie ik ineens een bordje naar Siberie en weer terug. Daar ik daar niet op gekleed ben wil ik dat pad niet volgen maar helaas, mijn route gaat dezelfde kant op... Gelukkig niet helemaal tot Siberie. Ik loop op een lange slingerende weg tussen allerlei boerderijen doo en aan het eind mag ik via een bosje dwars door een weiland lopen waar geen vee te bekennen is. Aan het eind kom ik bij een boerderij en komt er keihard en blaffend een hond op me afgerent. Ik ben niet bang voor honden, heb er ook redelijk verstand van, maar dit vond ik toch minder leuk. Het beest blijft me al blaffend achtervolgen en nergens zie of hoor ik hulp. Dan bedenk ik me dat dit geen waakhond maar een drijvende hond is en blijf stilstaan met mijn wandel/routeboekje als scheiding tussen hond en mij. Dit lijkt te helpen en gelukkig hoor ik in de verte de boer roepen naar de hond en druipt hij/zij af. Pfff...

Dan kom ik uit op een landweg naar voormalig kamp " de Kremboog". Alles wat er van over is, is een monumentje en een bankje. Hier hou ik mijn eerste rust. Als ik mijn broodje aan het opeten ben stopt er een auto en stappen er twee mensen uit. Ze halen alle zorgvuldig geplaatste steentjes die op het monument zijn gelegd weg, plaatsen ze weer terug en halen alles wat maar los kan van zijn plek. Ze moesten nl een geocatch vinden zei een vd twee. Ik vond het behoorlijk ongepast hoe ze bezig waren en natuurlijk/gelukkig lag de catch zo, dat ze niets hadden hoeven aan te raken. De man vroeg of ik ook aan het cachen was en ik vertelde van het Westerborkpad. Vol trots vertelde de man dat hij het laatste stuk had gelopen bij de spoorlijn omdat daar heel veel caches lagen! Mooi man!!Ik vond dat nogal onrespectvol.. Ze stapten weer in de auto voor de volgende cach en ik vervolgde ook mijn route.

Na een tijdje had ik alweer een tijd geen markeringen meer gezien en de route leek me de verkeerde kant op te sturen. Ik moest naar een heuvel die links van me lag, maar volgens de routebes chrijving moest ik naar rechts. Het duurde even voor ik besefte dat ikR A was gegaan ipv LA en mocht een flink stuk teruglopen, wilde ik goed uitkomen. Daarna volgde een lang en drassig pad langs een behoorlijk riekend watertje. Ergens moest ik het water oversteken maar geen idee waar. Ik zag ook nergens markeringen.. Uiteindelijk wist ik dat ik bij een bepaalde " brug van paaltjes" uit moest komen dus vroeg aan een mevrouw of zij wist hoe ik moest lopen. Blijkbaar moest ik nog een flink stuk rechtdoor lopen en toen zag ik idd de paaltjes en... een markering! Hierna volgde nog twee lange landwegen voor ik in het volgende dorpje kwam waar ik op een bankje nog een rust hield.

Er waren nog slechts 6km te gaan naar Beilen en die gingen verrassend snel voorbij. Ik had al op internet gelezen dat de route aangepast was en je vooral NIET de markering moest volgen naar het station. Ik had de nieuwe routebeschrijving op een briefje gezet maar ook deze route klopte niet. De route in het boekje ook niet. gelukkig herinnerde ik me nog van toen ik hier vorig jaar mei was waar het station was en heb maar de kortste weg daarheen genomen. Ik was nog net optijd voo mijn trein en had al helemaal zin in de andere etappes!

Wat vervelend dat het met de markeringen weer niet goed zit. Het komt af en toe te vaak voor. Je kan een mailtje erover sturen! Verder een mooi verslag!

Huh??? Af en toe OF te vaak ;)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 27 Feb 2017, 23:05 
Offline
W4W Expert
W4W Expert

Geregistreerd: 06 Feb 2013, 12:32
Berichten: 498
Woonplaats: Apeldoorn
Leeftijd: 60+
Kilometers gelopen: 10.005
Aantal N4D volbracht: 14
Merk wandelschoenen: Hanwag en Meindl
Mood: Gewoon
Angelique, heb genoten van je uitgebreide verslagen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2017, 16:08 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Sep 2011, 21:08
Berichten: 419
Woonplaats: Drenthe
Leeftijd: 65+
Loopnummer 2024: 30
Kilometers gelopen: 11303
Aantal N4D volbracht: 17
Kennedymarsen volbracht: 5
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mooi verslag Angelique. Ben je in Staphorst niet over een dijkje gekomen tussen de achtertuinen?
Jammer dat de Jodensteeg dicht was. Helaas is dat altijd op zondag. Ik had je graag door Meppel geloosd.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2017, 22:36 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
Morgen ga ik op uitnodiging van Jan Dokter naar het Museum Nijkerk.
Daar is een permanente expositie over het Westerborkpad ingericht.
En het schijnt dat mijn verslag (als 1e vrouw die het pad voltooid heeft) daar ter inzage aan het publiek getoond wordt.
Hoe, dat weet ik niet, ik ben dus benieuwd! :$

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2017, 22:22 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Danyell schreef:
Morgen ga ik op uitnodiging van Jan Dokter naar het Museum Nijkerk.
Daar is een permanente expositie over het Westerborkpad ingericht.
En het schijnt dat mijn verslag (als 1e vrouw die het pad voltooid heeft) daar ter inzage aan het publiek getoond wordt.
Hoe, dat weet ik niet, ik ben dus benieuwd! :$



Wat leuk! Dat had ik eerder moeten weten. Ik was van de zomer een weekend in Putten en ben toen ook naar Nijkerk geweest.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2017, 22:49 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
fhd schreef:
Danyell schreef:
Morgen ga ik op uitnodiging van Jan Dokter naar het Museum Nijkerk.
Daar is een permanente expositie over het Westerborkpad ingericht.
En het schijnt dat mijn verslag (als 1e vrouw die het pad voltooid heeft) daar ter inzage aan het publiek getoond wordt.
Hoe, dat weet ik niet, ik ben dus benieuwd! :$



Wat leuk! Dat had ik eerder moeten weten. Ik was van de zomer een weekend in Putten en ben toen ook naar Nijkerk geweest.


Die expositie is er nog niet zo lang, dus misschien was ie er van de zomer nog niet.
Was best leuk vanmiddag, er is inderdaad een hele hoek van het museum ingericht voor het Westerborkpad.
Mijn verslag (zoals het op m'n site staat) is helemaal uitgeprint, met fotootjes en al, en in een ringband opgenomen ter inzage voor het publiek.
Er zal wel niemand zijn die dat daar ter plekke helemaal gaat zitten lezen, maar toch vind ik het wel leuk! :)

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 08 Jun 2017, 20:37 
Offline
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er

Geregistreerd: 07 Jun 2017, 19:40
Berichten: 1
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: veel
Merk wandelschoenen: Lowa
Het is me dit jaar opgevallen dat de rood-blauwe markeringen vervangen zijn door rood-witte. Ben benieuwd wanneer daar een nieuwsbericht over zal komen, op de officiele website staan nog de oude markeringen als voorbeeld. In elk geval zijn ze nog niet bezig geweest met etappes 14,15 en 16. Daar zijn niet of nauwelijks markeringen aanwezig.
Ik maak zelf gebruik van een GPS-handheld om de route te kunnen lopen die op de kaartjes staat ingetekend, dat kwam afgelopen weekend zeker goed van pas toen ik bovengenoemde etappes liep :-)

Voor de mensen die etappe 16 (Nunspeet-'t Harde) nog gaan doen: de verkeerssituatie is bij punt 5 van de routebeschrijving gewijzigd door de aanleg van een nieuwe rondweg.
Na het voorzichtig oversteken kan je niet meer rechtdoor. Ga linksaf over het fietspad, steek bij de rotonde de nieuwe rondweg over en ga rechtsaf over het fietspad. Dit pad gaat over in asfaltweg Wiltsangh. En dan kan je verder lezen bij "rechtsaf bij huisnummer 29", dat pad gaat onder een nieuwe viaduct van de rondweg door.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 07 Mei 2019, 17:43 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Er is al lang geen activiteit meer in dit LAW-topic. Al jaren terug is mijn interesse gewekt voor dit pad, maar het wandelen van een LAW vond ik minder aantrekkelijk vanwege het 'gedoe' om alles van te voren uit te pluizen en voor te bereiden. Ik liep vooral georganiseerde wandeltochten in de omgeving.
Inmiddels sta ik daar anders in en trekt het toch heel erg om alsnog aan dit pad te beginnen. Het lijkt me zeer indrukwekkend! Een maand of 2 geleden bij Carola al het routeboekje doorgebladerd en dat heeft mijn interesse nog meer gewekt.

Daarom heb ik gisteren de gpx-bestanden gedownload vanaf wandelnet.nl, een eerste indeling van de etappes gemaakt en een korte blik in mijn agenda geworpen om te zien of ik binnenkort tijd heb om aan dit pad te beginnen. Nog niets definitief ingepland omdat mijn gezondheid ook nog een beetje meespeelt hierin. Maar als dat weer de goede kant opgaat, hoop ik hier binnen afzienbare tijd ook verslag te kunnen gaan doen :)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2019, 17:25 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Aike, ik wens je alvast veel succes met dit pad.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 23 Mei 2019, 17:32 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Marko schreef:
Aike, ik wens je alvast veel succes met dit pad.


Dank je wel Martin! De eerste wandeldag staat gepland op 14 juni :-%


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 23 Mei 2019, 17:41 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Aike, ik wens je alvast veel succes met dit pad.


Dank je wel Martin! De eerste wandeldag staat gepland op 14 juni :-%

Leuk! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 25 Mei 2019, 12:06 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Marko schreef:
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Aike, ik wens je alvast veel succes met dit pad.


Dank je wel Martin! De eerste wandeldag staat gepland op 14 juni :-%

Leuk! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Een ervaring met de pad kun je lezen op Danyell haar site.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Het Westerborkpad (Amsterdam - Westerbork)
BerichtGeplaatst: 17 Jun 2019, 22:34 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Het Westerborkpad: Wandelen in het spoor van de jodenvervolging.

Een LAW van Amsterdam naar kamp Westerbork die grotendeels langs de spoorlijn loopt, een route die veel joden in de oorlog per trein hebben afgelegd. Maar ook wandel je langs historische sporen en gedenkplaatsen. Onderweg kom je meer dan 60 historische locaties zoals onderduikadressen, werkkampen en synagogen tegen. Het Westerborkpad is totaal 336 kilometer, verdeeld in een proloog en 29 etappes.

Al langere tijd heeft deze LAW mijn interesse, maar niet eerder was er gelegenheid om hiermee te starten. Vooral veel praktische bezwaren hielden me tegen om een lijnwandeling te maken. Maar soms moet je iets gewoon gaan doen.

En dus ging ik afgelopen vrijdag, samen met Judith, op pad voor de proloog en etappe 1: van Amsterdam Centraal station naar station Diemen. Een etappe van 15 km.

De auto werd bij het station van Weesp geparkeerd en het laatste stukje hebben we per trein afgelegd. Na aankomst op het station van Amsterdam hebben we eerst een kop koffie/thee gedronken voordat we op pad gingen door het centrum van Amsterdam. We hebben ruim de tijd genomen om alle bezienswaardigheden te bekijken, bordjes te lezen, te genieten van onze lunch op een bankje, nog weer een kop koffie/thee bij het Tropen Museum en zo hadden we om half 3 pas 6,5 km afgelegd. Maar het voelde goed om dit op ons gemak te doen. We hebben de musea niet van binnen bekeken, want dat heb ik 4 jaar geleden al gedaan. Erg indrukwekkend weet ik nog wel!

De volgende 8,5 km gingen een stuk sneller, omdat er minder bezienswaardigheden op de route waren. De route werd wat meer recht toe, recht aan, maar dat vind ik niet erg. En omdat we minder op de markeringen hoefden te letten, was er ook tijd om bij te kletsen.

Om kwart over 4 stonden we op het eindpunt van deze etappe. Ver genoeg voor vandaag, want mijn nieuwe wandelschoenen moeten nog ingelopen worden.
3 minuten later zaten we alweer in de trein naar Weesp en omdat we allebei geen zin hadden om in de files aan te sluiten en het prachtig weer was, hebben we heerlijk op het terras aan het water een hapje gegeten.

Al met al een geslaagde eerste dag van deze LAW. En Judith is zo enthousiast dat ze volgende keer weer gezellig mee gaat, een afspraak staat al gepland.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.