Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 10:03

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2015, 20:48 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Ik ben afgelopen week bij het Loopcentrum in Horst geweest om nieuwe wandelschoenen uit te zoeken. Ik ben uit het merk, het model en de maat (Hanwag, Canyon Lade wide), maar ik twijfel nog tussen de geheel leren variant en de leren variant met gore-tex binnenvoering.
Toen ik er was, hadden ze alleen de gore-tex versie van dat model, de geheel leren versie van dat model heb ik dus nog niet kunnen passen (is in bestelling). Als ik een vergelijkbare schoen in geheel leer pas, lijkt deze bij mijn hak iets minder goed aan te sluiten. Dus als ik terug ga, wil ik beide versies nog een keer passen en dan de beslissing maken.

Ik heb nu een geheel leren schoen, dat ben ik dus gewend. En daar heb ik destijds ook bewust voor gekozen omdat ik had gehoord dat een gore-tex versie mogelijk iets warmere voeten kan opleveren en gezien mijn blaargevoeligheid leek me dat niet handig.

Maar... stel nou dat de gore-tex versie toch beter lijkt aan te sluiten.... wat is dan wijsheid?
De verkoopster zei dat het warmteverschil er wel is, maar dat dit echt minimaal is.

Ik zou graag willen weten wie ervaring heeft met beide soorten schoenen (leer en gore-tex) en of je daar een voorkeur in hebt (en zo ja, waarom).


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2015, 21:00 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 Mei 2010, 16:51
Berichten: 1520
Woonplaats: ergens in Drenthe
Leeftijd: 51
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: op schema
Aantal N4D volbracht: 14
Kennedymarsen volbracht: 5
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Ik loop alleen op geheel leren schoenen.

Als ik op gore-tex schoenen loop heb ik altijd warmte-uitslag op mijn voeten, zelfs bij een temperatuur onder de 20 graden. Voor mij is het verschil dus groot, want met leren schoenen heb ik zelfs vorig jaar tijdens de N4D geen warmte-uitslag gehad. Nu heb ik wel te maken met een huid die snel geïrriteerd is, omdat ik als klein meisje een huidziekte heb gehad.

Nadeel is wel dat leren schoenen een stuk zwaarder zijn dan gore-tex schoenen.

Succes met je beslissing!!!

_________________
Je moet zeilen op de wind van vandaag. De wind van gisteren van helpt je niet vooruit, de wind van morgen blijft misschien wel uit!

Purper

http://www.wandelenenmeer.blogspot.com


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2015, 21:06 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Nov 2014, 15:33
Berichten: 457
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 50
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50K184
Kilometers gelopen: >10000
Aantal N4D volbracht: 6
Kennedymarsen volbracht: 10?
100+ wandelingen: 2
Merk wandelschoenen: Doeternietoe
Ik denk dat het sterk afhangt van de oorzaak van je blaren.

Blaargevoelig alleen zegt niet zo veel.

Als bijvoorbeeld je blaren ontstaan omdat je niet lekker in je schoen zit, dan zou een beter aansluitende gore-tex schoen het probleem dus de wereld uit kunnen helpen. Komt het door zweetvoeten, dan loop je dus een iets verhoogd risico op blaren met gore-tex, maar misschien kun je dat weer op een andere manier oplossen enz. enz....

Ik heb trouwens zelf leren schoenen, maar ook wel gore-tex gehad. Door goed smeren met sudo-crème bleef in beide gevallen de warmte-uitslag onder controle. Ik ben veroordeeld tot het kopen van de schoenen die me passen en heb weinig keus. Het voordeel van leer is voor mij dat het meer oprekt, wat voor jou weer een nadeel lijkt te zijn.

_________________
We've been trekking for the past 50 years. Hopefully we will never get there. (Ake Nordin, oprichter van Fjallraven)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2015, 21:13 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Ik heb niet het idee dat ik echt zweetvoeten heb, ik krijg alleen hele warme voeten van het wandelen (en dat zou met gore-tex nog meer zijn). De blaren op de hak heb ik al een heel eind kunnen verminderen met zooltjes van de sportpodoloog. De blaren op mijn tenen hoop ik nu te kunnen verminderen door een maat grotere en bredere schoen te kiezen dan ik had (en die was al groter).
In de winkel met passen had ik al meteen warmere voeten, voor mijn gevoel warmer in gore-tex varianten dan in leren varianten (ik heb ik weet niet hoeveel schoenen gepast afgelopen zaterdag :icon_redface:). Maar kan ook 'tussen mijn oren zitten' hoor :icon_rolleyes:
Ik ga beide schoenen nog een keer proberen, maar als allebei de varianten goed aansluiten, kies ik waarschijnlijk toch voor geheel leer.

Ik ben alleen benieuwd naar jullie ervaringen, wie weet krijg ik nog een soort aha-erlebnis :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2015, 21:22 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6064
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Sammie6306 schreef:
Ik heb niet het idee dat ik echt zweetvoeten heb, ik krijg alleen hele warme voeten van het wandelen (en dat zou met gore-tex nog meer zijn). De blaren op de hak heb ik al een heel eind kunnen verminderen met zooltjes van de sportpodoloog. De blaren op mijn tenen hoop ik nu te kunnen verminderen door een maat grotere en bredere schoen te kiezen dan ik had (en die was al groter).
In de winkel met passen had ik al meteen warmere voeten, voor mijn gevoel warmer in gore-tex varianten dan in leren varianten (ik heb ik weet niet hoeveel schoenen gepast afgelopen zaterdag :icon_redface:). Maar kan ook 'tussen mijn oren zitten' hoor :icon_rolleyes:
Ik ga beide schoenen nog een keer proberen, maar als allebei de varianten goed aansluiten, kies ik waarschijnlijk toch voor geheel leer.

Ik ben alleen benieuwd naar jullie ervaringen, wie weet krijg ik nog een soort aha-erlebnis :icon_biggrin:

En heb je met dubbele sokken gewandeld?
Succes met je keuze. Mij helpt een dubbel sokkenpaar en het buitenste paar is van WOL!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2015, 21:33 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Ja ja, nog steeds dubbele sok!! :icon_cool:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 18 Aug 2015, 12:50 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Ik zwem in gore-tex schoenen, vooral zomers. Met leren schoen blijft het bij pootje baden :icon_mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 18 Aug 2015, 14:03 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Ik heb geen direct antwoord op je vraag maar misschien wel een tip: misschien mag je de schoenen die je koopt weer inleveren/ruilen op het moment dat in de praktijk blijkt dat ze toch niet bevallen? Dat is een geweldige service die 'mijn' schoenwinkel geeft en daardoor verzekerd blijft van mijn klandizie (ik koop gemiddeld 1x per jaar nieuwe schoenen, de ene keer wandelschoenen, de andere keer hardloopschoenen). Tot nu toe heb ik 1 keer gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Toen bleek een schoen bovenop een 'loopplooi' te krijgen die steeds op een gevoelig deel van mijn voet drukte tijdens het wandelen. Dit zou voor jou ook fijn zijn want ik kan me voorstellen dat je pas na 1 of meer wandeltochten ervaart of de schoenen voldoen of niet. En leren schoenen van Hanwag met goretex zijn niet bepaald goedkoop.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 18 Aug 2015, 15:36 
Offline
Frequente W4W'er
Frequente W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Aug 2015, 01:05
Berichten: 18
Woonplaats: Odijk
Leeftijd: 41
Aantal N4D volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Meindl
Kom net terug van Zwerfkei. En ik heb erg brede voeten, standaard Meindl's zitten me lekker maar zijn nog niet breed genoeg. Ik had ook de Hanwag Canyon Wide op mijn verlanglijst staan en Meindl Burgos Weit. Vroeg de verkoper om de Meindl's in mijn maat en was direct verkocht! Al vaak "berg"schoenen gekocht en nog nooit zoiets meegemaakt. Wat een fijne schoenen en zalige pasvorm. Van de Burgos is ook een dames versie, de Oviedo Lady Weit.

Zonder iets aan de Hanwag's af te willen doen (prima merk!!), als het even kan zou ik de Meindl's ook proberen.

De Meindl's zijn er alleen met gore-tex. Wel of geen gore-tex? Defensie heeft sinds 2012 nieuwe kisten van Meindl vrijwel identiek aan de bekende Islands. Iedere medewerker krijgt twee paar. Een M1, standaard Island, voor koude omstandigheden en een M2 paar voor warm. Bij de M2 is het gore-tex weggelaten. Wat ik er van lees is dat men nauwelijks verschil merkt. Een hoge schoen van gevet leer lijkt per definitie warm/zweterig. (Bij een gore-tex schoen kan je ook andere wax gebruiken waarmee het ademend vermogen van het leer beter in stand blijft.)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 18 Aug 2015, 17:12 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Dank jullie wel voor de tips!! Ik denk dat ik bij leer ga blijven, maar zaterdag maak ik definitieve keuze.

Martijn, ik heb veel schoenen gepast. Ik weet even niet meer of daar ook Meindl's bij zaten. Ik zal het zaterdag meenemen!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2015, 06:51 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Jun 2005, 16:28
Berichten: 4236
Woonplaats: Almere
Leeftijd: 43
Kilometers gelopen: 9140
Aantal N4D volbracht: 11¼
Kennedymarsen volbracht: 6
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Erg blij
Let op, bij Meindl is vaak de hele schoen extra breed. Terwijl bij Hanwag alleen de voorvoet breder is. Ik ben hier door schade en schande achter gekomen. Ik zal je de foto's van de (extreme!) blaren op mijn hakken die dat opgeleverd heeft besparen.

Is je hele voet breed kies dan gerust voor Meindl, maar heb je de extra ruimte alleen bij de voorvoet nodig (ivm blaren op tenen), kies dan voor Hanwag.

_________________
www.sunnywalks.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2015, 07:01 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Goede tip, dank je Sunny


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2015, 22:53 
Offline
W4W Expert
W4W Expert

Geregistreerd: 06 Feb 2013, 12:32
Berichten: 498
Woonplaats: Apeldoorn
Leeftijd: 60+
Kilometers gelopen: 10.005
Aantal N4D volbracht: 14
Merk wandelschoenen: Hanwag en Meindl
Mood: Gewoon
Sunny schreef:
Let op, bij Meindl is vaak de hele schoen extra breed. Terwijl bij Hanwag alleen de voorvoet breder is. Ik ben hier door schade en schande achter gekomen. Ik zal je de foto's van de (extreme!) blaren op mijn hakken die dat opgeleverd heeft besparen.

Is je hele voet breed kies dan gerust voor Meindl, maar heb je de extra ruimte alleen bij de voorvoet nodig (ivm blaren op tenen), kies dan voor Hanwag.



Heb dezelfde ervaring. Hanwag sluit beter om de hielen, maar loop af en toe ook op Meindl


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 20 Aug 2015, 06:43 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Jun 2005, 16:28
Berichten: 4236
Woonplaats: Almere
Leeftijd: 43
Kilometers gelopen: 9140
Aantal N4D volbracht: 11¼
Kennedymarsen volbracht: 6
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Erg blij
Annet schreef:
Sunny schreef:
Let op, bij Meindl is vaak de hele schoen extra breed. Terwijl bij Hanwag alleen de voorvoet breder is. Ik ben hier door schade en schande achter gekomen. Ik zal je de foto's van de (extreme!) blaren op mijn hakken die dat opgeleverd heeft besparen.

Is je hele voet breed kies dan gerust voor Meindl, maar heb je de extra ruimte alleen bij de voorvoet nodig (ivm blaren op tenen), kies dan voor Hanwag.



Heb dezelfde ervaring. Hanwag sluit beter om de hielen, maar loop af en toe ook op Meindl


Ik heb die van mij nog niet niet ritueel verbrand........ ;-)

_________________
www.sunnywalks.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Gore-tex of toch leren wandelschoen?
BerichtGeplaatst: 20 Aug 2015, 11:50 
Offline
Frequente W4W'er
Frequente W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Aug 2015, 01:05
Berichten: 18
Woonplaats: Odijk
Leeftijd: 41
Aantal N4D volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Meindl
Nadat ik gewaxd had gisteravond drie uur op mijn Meindl's gelopen. Geen idee of ik brede hielen heb, bij mijn voeten passen ze goed, ben er gelukkig mee. Ondanks de gore-tex en de verse laag wax vond ik ze niet zweterig, sokken kwamen er droog uit. Wel warm, zeker, het blijven stevige schoen waar ook diverse stukken geheugenschuim in verwerkt zitten.

Hanwag heeft info over leesten op de website staan, ik vond het boeiend.
http://www.hanwag.nl/know-how/voor-de-a ... d-je-leest

Onderaan staat iets over leer vs gore-tex.
http://www.hanwag.nl/know-how/voor-de-a ... -je-schoen

En er is een NL klantenservice die je kunt bellen (036-5359414)
http://www.hanwag.nl/klantenservice/contacteer-ons


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.