Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:37

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2011, 17:30 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Apr 2006, 18:05
Berichten: 2723
Woonplaats: Spijkenisse
Leeftijd: 62
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 15.050
Aantal N4D volbracht: 14
Volgende wandeltocht: Westerborkpad
Kennedymarsen volbracht: 12
Merk wandelschoenen: Skechers
Mood: Vrolijk
Na vijf jaar wandelervaring blijf ik met het volgende probleem kampen: mijn spieren verzuren na een paar uur stevig doorwandelen. Hoe voorkom je dat en hoe kom je eraf. Heeft iemand anders daar ook last van en hoe gaat hij/zij ermee om? Ik heb ook vaak een flinke dip na 20 km, is wel uit te komen door bijv een muziekje of afleiding van medewandelaars, maar ik heb het liever niet. Of hoort het er gewoon bij?

_________________
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt
Neem eens een kijkje op mijn wandelblog:

http://www.wandel-de-wandel.blogspot.com


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2011, 17:55 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Mrt 2007, 16:44
Berichten: 2190
Woonplaats: Het dorp van Dik Trom
Leeftijd: 63
Kilometers gelopen: 10500+
Volgende wandeltocht: Oud Amsterdam ?
Kennedymarsen volbracht: 3
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: Meindl Island
Mood: Gewoon
Ineke61 schreef:
Na vijf jaar wandelervaring blijf ik met het volgende probleem kampen: mijn spieren verzuren na een paar uur stevig doorwandelen. Hoe voorkom je dat en hoe kom je eraf. Heeft iemand anders daar ook last van en hoe gaat hij/zij ermee om? Ik heb ook vaak een flinke dip na 20 km, is wel uit te komen door bijv een muziekje of afleiding van medewandelaars, maar ik heb het liever niet. Of hoort het er gewoon bij?

Verzuring is toch als spieren hun afvalstoffen niet kwijt kunnen raken? Hierdoor krijg je zware benen, spierpijn en gaat het lopen moeilijker? De enige manier om daar mee om te gaan is doorlopen anders kom je nooit aan de finish. Massage bij een rustpost wil wel helpen maar is bij de meeste tochten niet voorhanden. En een dip? Ja, volgens mij hoort dat er gewoon bij. Daarvoor train je ook zodat je weet dat je er "doorheen" kunt lopen. Deze ongemakken horen bij een prestatie van formaat en schenken aan de finish een gevoel van voldoening het gehaald te hebben. Sommige mensen gaat het schijnbaar allemaal makkelijk af en soms ben ik daar jaloers op maar ik vind het ook een heel fijn gevoel als ik na 20km met de tong op mijn hielen mij af kan melden. Ik vind dit een moeilijk onderwerp en zoals alles is het allemaal heel persoonlijk..........

_________________
I'm rather walking than WalkKING! (Ben)
“Succes is niet definitief, falen is niet fataal. Het is de moed om door te gaan die telt.”


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2011, 18:24 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2009, 01:23
Berichten: 486
Woonplaats: Loosdrecht
Leeftijd: 57
Kilometers gelopen: 1
Merk wandelschoenen: ?
Een dip is een belevingsmoment,waar iedereen anders mee omgaat. Het aanvoelen komen van verzuring kan tot een dip leiden.
Je toevoeging stevig, geeft mij te denken dat je op kracht loopt en niet op souplesse.
In je zwaaimoment moet een moment van ontspanning in de voet en onderbeen zitten om het lang(er) vol te houden. ook kan het zijn dat je bij het stevig doorlopen je zwaartepunt iets naar voren verplaatst waardoor het lopen meer energie kost. als je je eet en drinkpatroon daar niet op aanpast, kan het zijn dat je afvalstoffen niet optimaal (genoeg) afgevoerd worden, met verzuring als gevolg.

massage is een goede oplossing, vooraf om optimaal aan de start te verschijnen, tussendoor om de problemen op te lossen, achteraf om minder lang last te hebben van de gevolgen en een sneller herstel te bevorderen.

Ik gebruik ook sportgel om dit voor te zijn of als hulp bij de oplossing.

Een complete massage en/of goede analyse van je looptechniek kan je inzicht geven in de oorzaak.
hoewel iemand al jaren ervaring in iets heeft, kan het toch voorkomen dat men een klein detail over het hoofd ziet en dat er daardoor niet verwachte ongemakken of blessures onstaan


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2011, 20:27 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Apr 2006, 18:39
Berichten: 1530
Leeftijd: 49
Kilometers gelopen: 1
100+ wandelingen: 2
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Het klinkt misschien wat dom, maar hoe voelt verzuring aan? En treedt dat niet pas op na het lopen?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011, 00:23 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2009, 01:23
Berichten: 486
Woonplaats: Loosdrecht
Leeftijd: 57
Kilometers gelopen: 1
Merk wandelschoenen: ?
Gery schreef:
Het klinkt misschien wat dom, maar hoe voelt verzuring aan? En treedt dat niet pas op na het lopen?

Het klinkt niet dom, maar je kan het voelen door verstijving van de spieren, vermoeidheid/uitputting, hoofdpijn.
tijdens het sporten is de oorzaak meestal mineralen tekort. oplossing kan dan een sportdrankje met mineralen nemen. ook ruikt je urine dan meestal sterker


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011, 11:38 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 28 Nov 2005, 19:55
Berichten: 1797
Woonplaats: veenendaal
Leeftijd: 54
Afstand 2024: 40km
Kilometers gelopen: 508 km
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 2
100+ wandelingen: 1
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Vrolijk
Is het misschien zo dat zoals je schreef; na een paar uur stevig doorwandelen, je iet wat te lang, te snel loopt?
En misschien te gespannen loopt?
Zoals dok Pain schreef; je een moment van ontspanning moet hebben in het lopen. Dat lijkt niet te gebeuren bij jou
Of iets vaker rusten en je benen losschudden

_________________
Wilma's albums


Ik kan alles weerstaan behalve verleiding.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011, 11:56 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Apr 2005, 10:46
Berichten: 2915
Woonplaats: Loosduinen/Den Haag
Leeftijd: 52
Loopnummer 2024: 50-A-048
Kilometers gelopen: 70
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: 4Daagse 2018
Kennedymarsen volbracht: 1
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Mizuno
Mood: Gewoon
En lees dit door jou in 2006 gestartte topic met nuttige opmerkingen nog eens door Ineke: viewtopic.php?f=2&t=1509

_________________
http://nijmegen.dehaagseregah.nl

You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up.
Chuck Yeager


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011, 13:36 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
De Haagse Règâh schreef:
En lees dit door jou in 2006 gestartte topic met nuttige opmerkingen nog eens door Ineke: viewtopic.php?f=2&t=1509

Eigenlijk komt het er op neer dat Ineke na 5 jaar nog steeds hetzelfde probleem heeft :?

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011, 20:13 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Apr 2006, 18:05
Berichten: 2723
Woonplaats: Spijkenisse
Leeftijd: 62
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 15.050
Aantal N4D volbracht: 14
Volgende wandeltocht: Westerborkpad
Kennedymarsen volbracht: 12
Merk wandelschoenen: Skechers
Mood: Vrolijk
Dat klopt allemaal wat jullie aangeven. Zware benen en moeilijk vooruitkomen. Die spierpijn waar ik in 2006 last van had is niet meer zo hevig, ik rek en strek regelmatig tijdens het wandelen en ik loop inderdaad op kracht en niet op souplesse. Daar wil ik wat aan veranderen want ik heb het idee dat dan het lopen me makkelijker af zal gaan. En ik ben inderdaad soms jaloers op sommige mensen als ik ze zo makkelijk voorbij zie lopen, het ziet er niet "snel" uit, maar ze speren me wel voorbij. Ik probeer ook steeds aan mijn voetafwikkeling te denken. Het drinken wil en nog wel eens bij inschieten, zou dat het probleem kunnen zijn? dat de afvalstoffen niet goed afgevoerd kunnen worden?
Ben, het is inderdaad een persoonlijke kwestie, iedereen ervaart het wandelen anders en op zijn eigen manier. Ik wou gewoon even polsen bij anderen hoe zij over "verzuring" denken en hoe zij ermee omgaan. Daar is een forum voor, toch?

_________________
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt
Neem eens een kijkje op mijn wandelblog:

http://www.wandel-de-wandel.blogspot.com


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011, 20:30 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Apr 2006, 18:05
Berichten: 2723
Woonplaats: Spijkenisse
Leeftijd: 62
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 15.050
Aantal N4D volbracht: 14
Volgende wandeltocht: Westerborkpad
Kennedymarsen volbracht: 12
Merk wandelschoenen: Skechers
Mood: Vrolijk
Cornelia schreef:
De Haagse Règâh schreef:
En lees dit door jou in 2006 gestartte topic met nuttige opmerkingen nog eens door Ineke: viewtopic.php?f=2&t=1509

Eigenlijk komt het er op neer dat Ineke na 5 jaar nog steeds hetzelfde probleem heeft :?

Nee hoor Carla, ik heb niet meer zo'n vreselijke spierpijn als in het begin, gelukkig niet! Verzuring treedt op tijdens het lopen, spierpijn erna. Heel iets anders dus.

_________________
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt
Neem eens een kijkje op mijn wandelblog:

http://www.wandel-de-wandel.blogspot.com


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011, 20:40 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Mrt 2007, 16:44
Berichten: 2190
Woonplaats: Het dorp van Dik Trom
Leeftijd: 63
Kilometers gelopen: 10500+
Volgende wandeltocht: Oud Amsterdam ?
Kennedymarsen volbracht: 3
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: Meindl Island
Mood: Gewoon
Ineke61 schreef:
<snip>
Daar is een forum voor, toch?

Ja zeker en ik heb ook antwoord gegeven zoals ik er tegen aan kijk. Maar zoals ik ook zei vind ik het een moeilijk onderwerp omdat het zo persoonlijk is. Rekken en strekken voor of na een tocht lijkt bij mij niet te werken. Het maakt niet uit of ik 20 of 100km loop. De volgende dag ben ik stijf en heb ik pijnlijke spieren. Alleen een echte massage zou mij soelaas bieden denk ik. Waarvan ik zeker weet dat het een positief effect heeft is het drinken van een sportdrankje tijdens het wandelen (zeker bij warm weer) maar ook ongeveer een kwart liter direct na de inspanning.
Ik heb mij laten vertellen dat een colaatje achteraf ook positief zou werken. Ik heb daarvan in iedergeval nooit een nadelig effect geconstateerd. Een en ander neemt niet weg dat ik bij thuiskomst na een wandeltocht van de auto naar de voordeur strompel want als ik 15 minuten gezeten heb ben ik weer zo stijf als een plank. En ja, een stukje fietsen geeft verlichting.

_________________
I'm rather walking than WalkKING! (Ben)
“Succes is niet definitief, falen is niet fataal. Het is de moed om door te gaan die telt.”


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011, 22:51 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jun 2010, 08:22
Berichten: 1459
Leeftijd: 45
Kilometers gelopen: x
Aantal N4D volbracht: 8
Kennedymarsen volbracht: 16
100+ wandelingen: 7
Merk wandelschoenen: Asics
Mijn buurman heeft Fibromyalgie en heeft erg snel last van verzuring van spieren. Hij is nu begonnen met een ademhalings therapie waardoor hij er hopelijk minder last van heeft. Ik weet niet of dit jou ook kan helpen maar misschien kan je er eens met een fysiotherapeut over praten of hij je wat ademhalingsoefeningen kan geven.

_________________
Als je tijd genoeg hebt, is elke afstand op loopafstand.

http://www.larissawandeldt.nl/


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011, 03:14 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2009, 01:23
Berichten: 486
Woonplaats: Loosdrecht
Leeftijd: 57
Kilometers gelopen: 1
Merk wandelschoenen: ?
Ineke61 schreef:
Dat klopt allemaal wat jullie aangeven. Zware benen en moeilijk vooruitkomen. Die spierpijn waar ik in 2006 last van had is niet meer zo hevig, ik rek en strek regelmatig tijdens het wandelen en ik loop inderdaad op kracht en niet op souplesse. Daar wil ik wat aan veranderen want ik heb het idee dat dan het lopen me makkelijker af zal gaan. En ik ben inderdaad soms jaloers op sommige mensen als ik ze zo makkelijk voorbij zie lopen, het ziet er niet "snel" uit, maar ze speren me wel voorbij. Ik probeer ook steeds aan mijn voetafwikkeling te denken. Het drinken wil en nog wel eens bij inschieten, zou dat het probleem kunnen zijn? dat de afvalstoffen niet goed afgevoerd kunnen worden?
Ben, het is inderdaad een persoonlijke kwestie, iedereen ervaart het wandelen anders en op zijn eigen manier. Ik wou gewoon even polsen bij anderen hoe zij over "verzuring" denken en hoe zij ermee omgaan. Daar is een forum voor, toch?

natuurlijk is het niet drinken een probleem, vermindering van afvoer van afvalstoffen, vocht tekort (uitdroging) en geen aanvulling van vocht en mineralen. af en toe een stuk achteruit lopen is ook goed voor je. Het veranderen van looppatroon is relatief makkelijk te leren, zeker als je het combineert met een totale lichaamsmassage. de eventuele benodigde aanpassingen aan je looppatroon zijn zo persoonlijk dat ik dat niet via het forum kan en wil geven omdat daar meer specifieke info voor nodig is.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 26 Jan 2011, 12:19 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Jul 2007, 06:43
Berichten: 425
Woonplaats: Slijk Ewijk
Leeftijd: 55
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ??
Aantal N4D volbracht: eeh
Volgende wandeltocht: nijmegen!
100+ wandelingen: 5
Merk wandelschoenen: Meindle
Ik zie een paar dingen (en ik denk niet dat ik de kennis in pacht heb, maar toch..):
- een paar uur stevig doorwandelen: wat is een paar uur? misschien meer pauzes houden
- daarbij zeg je dat het drinken er wel eens bij inschiet: begin eens met die pauzes op bv elk uur, waar je iets drinkt (klinkt erg vaak voor sommigen, maar wij doen dit al jaren, soms een half uur, soms bijna 2 uur) en iets eet
- tussendoor bv elk kwartier 1 slok water of sportdrank met liefst een hapje. (snoepje, koekje, tukkie, chipje, maakt eigenlijk niet uit)
- als je stilstaat bij een echte pauze rek dan (al is het maar een beetje)

Hiermee zou je een regelmaat in je wandelen kunnen scheppen die sommige mensen nodig hebben. Verder kun je gerust magnesium preparaten (van Bloem oid) nemen, dit voorkomt kramp ed, begin voor het wandelen hiermee (1-2 dagen) en ook na het wandelen.

_________________
http://www.slijkewijksestappers.nl

Tempus omnia vulnera sanat, cicatrices manent


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Verzuring van spieren
BerichtGeplaatst: 26 Jan 2011, 16:43 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Apr 2006, 18:05
Berichten: 2723
Woonplaats: Spijkenisse
Leeftijd: 62
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 15.050
Aantal N4D volbracht: 14
Volgende wandeltocht: Westerborkpad
Kennedymarsen volbracht: 12
Merk wandelschoenen: Skechers
Mood: Vrolijk
pietman schreef:
Ik zie een paar dingen (en ik denk niet dat ik de kennis in pacht heb, maar toch..):
- een paar uur stevig doorwandelen: wat is een paar uur? misschien meer pauzes houden
- daarbij zeg je dat het drinken er wel eens bij inschiet: begin eens met die pauzes op bv elk uur, waar je iets drinkt (klinkt erg vaak voor sommigen, maar wij doen dit al jaren, soms een half uur, soms bijna 2 uur) en iets eet
- tussendoor bv elk kwartier 1 slok water of sportdrank met liefst een hapje. (snoepje, koekje, tukkie, chipje, maakt eigenlijk niet uit)
- als je stilstaat bij een echte pauze rek dan (al is het maar een beetje)

Hiermee zou je een regelmaat in je wandelen kunnen scheppen die sommige mensen nodig hebben. Verder kun je gerust magnesium preparaten (van Bloem oid) nemen, dit voorkomt kramp ed, begin voor het wandelen hiermee (1-2 dagen) en ook na het wandelen.

Bedankt voor de tips!
Een paar uur daarmee bedoel ik een uur of vijf, zes dus ongeveer 25 km.
Rekken en strekken doe ik al tijdens de pauzes, van dat magnesium wist ik niet. Ga ik uitproberen.

_________________
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt
Neem eens een kijkje op mijn wandelblog:

http://www.wandel-de-wandel.blogspot.com


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.