Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:47

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: Te veel drinken funest tijdens de Vierdaagse van 2006
BerichtGeplaatst: 12 Jul 2008, 09:19 
Offline
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Feb 2005, 19:36
Berichten: 503
Woonplaats: Zutphen
Leeftijd: 60
Kilometers gelopen: 25
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: geen idee
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Danyell schreef:
Hadden die mensen van "vroegah was alles betah" dan toch gelijk met hun drie maal per dag rusten met een koppie thee en een extra glaasje limonade als het heet was? :lol:

Volgens mij is die hele hype van veel drinken één groot complot van de mineraalwaterfabrikanten! En loopt dan eindelijk iedereen met een fles water te zeulen die ze gewoon uit de kraan hebben bijgevuld, dan komen ze met het verhaal dat na 6 keer navullen die flessen zo vergeven zijn van de bacterieën dat je er doodziek van wordt ... ja jaaaa ... verkooptrucs, ik blijf erbij! :mrgreen:


Heb jij de kop aangepast Daantje? [-X

_________________
Afbeelding
Hand in hand wandelen we door het ganse land!

http://sangers.mijnalbums.nl/


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Te veel drinken funest tijdens de Vierdaagse van 2006
BerichtGeplaatst: 12 Jul 2008, 09:27 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING

Geregistreerd: 29 Apr 2005, 15:36
Berichten: 851
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Leeftijd: 88
Aantal N4D volbracht: 57
Merk wandelschoenen: MBT
Mood: Vrolijk
jsmbijl schreef:
Drama Vierdaagse door te veel drinken
onze medische redactie

NIJMEGEN/AMSTERDAM - Te veel drinken lijkt deels de oorzaak van het drama van de Nijmeegse Vierdaagse van 2006. Dat stellen Nederlandse artsen, na een uitgebreid onderzoek bij wandelaars, aan de vooravond van de 2008-editie van Wandeltocht der Tochten, die volgende week van start gaat.

Tijdens de eerste wandeldag in 2006 overleden twee deelnemers, belandden meer dan dertig wandelaars in het ziekenhuis en werden vele honderden lopers onwel. Als belangrijkste oorzaken werden oververhitting en uitdroging aangemerkt.

Maar volgens artsen van onder meer het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein blijken opvallend veel wandelaars (5 procent) juist te veel te drinken. De onderzoekers startten hun studie naar aanleiding van de dramatische gebeurtenissen in 2006 en volgden enige tientallen lopers van de Vierdaagse van 2007. De overmatige vochtinname leidde tot een lage natriumconcentratie in het bloed en zwelling van de hersenen. ,,Een levensbedreigende situatie, die al tot enkele sterfgevallen heeft geleid bij sportevenementen", aldus de onderzoekers in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. De artsen pleiten ervoor bij onwel geworden wandelaars niet meteen vocht toe te dienen via een infuus.


Welke wetenschappers dien je te geloven?
Die van Nijmegen,die op verzoek van de Vierdaagse leiding werken of die van Leiden en Nieuwegein? :)

_________________
Voor het lopen van de Vierdaagse is meer verstand nodig dan training..


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Te veel drinken funest tijdens de Vierdaagse van 2006
BerichtGeplaatst: 12 Jul 2008, 20:10 
Ik herinner mij nog heel goed dat het zo'n dertig jaar geleden verboden was bij wielerwedstrijden en ook bij de de eerste helft van de marathon om een bidon water aan te pakken. Je werd dan direct gediskwalificeerd. Een paar jaar later kwam er bij donderslag een totaal andere zienswijze: je moest plotseling een hoeveelheid water nuttigen waar een kameel voor terug deinst. Nou komt men er plotseling achter dat zoiets toch wel heel gevaarlijk is. Tja :?:
Thans blijkt dat men wel een heel algemeen standpunt heeft ingenomen dat nooit op iedereen van toepassing kan zijn. We zullen het maar voortschrijdend inzicht noemen.
De eerste uitkomsten van Maria Hopman geven ook duidelijk aan dat er vooralsnog geen eenduidigheid is. Ieder mens reageert anders op inspanningen.
Gewoon je gezond boerenverstand (gbv) gebruiken. We moeten ons niet alles laten aanpraten. De meeste mensen voelen echt wel aan dat zij moeten drinken.
Dat bepaalde bedrijven er flink aan verdienen door ons wijs te maken dat wij vooral veel water uit flesjes moeten drinken, terwijl wij in Nederland een perfect drinkwaternet hebben staat natuurlijk als een paal boven water.


Omhoog
   
 
 Titel: Re: Te veel drinken funest tijdens de Vierdaagse van 2006
BerichtGeplaatst: 12 Jul 2008, 21:22 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
jsmbijl schreef:
Danyell schreef:
Hadden die mensen van "vroegah was alles betah" dan toch gelijk met hun drie maal per dag rusten met een koppie thee en een extra glaasje limonade als het heet was? :lol:

Volgens mij is die hele hype van veel drinken één groot complot van de mineraalwaterfabrikanten! En loopt dan eindelijk iedereen met een fles water te zeulen die ze gewoon uit de kraan hebben bijgevuld, dan komen ze met het verhaal dat na 6 keer navullen die flessen zo vergeven zijn van de bacterieën dat je er doodziek van wordt ... ja jaaaa ... verkooptrucs, ik blijf erbij! :mrgreen:


Heb jij de kop aangepast Daantje? [-X


Nee hoor! Ik heb helemaal niks aangepast! :shock:

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Te veel drinken funest tijdens de Vierdaagse van 2006
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2008, 14:41 
Offline
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Feb 2005, 19:36
Berichten: 503
Woonplaats: Zutphen
Leeftijd: 60
Kilometers gelopen: 25
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: geen idee
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Danyell schreef:
jsmbijl schreef:
Danyell schreef:
Hadden die mensen van "vroegah was alles betah" dan toch gelijk met hun drie maal per dag rusten met een koppie thee en een extra glaasje limonade als het heet was? :lol:

Volgens mij is die hele hype van veel drinken één groot complot van de mineraalwaterfabrikanten! En loopt dan eindelijk iedereen met een fles water te zeulen die ze gewoon uit de kraan hebben bijgevuld, dan komen ze met het verhaal dat na 6 keer navullen die flessen zo vergeven zijn van de bacterieën dat je er doodziek van wordt ... ja jaaaa ... verkooptrucs, ik blijf erbij! :mrgreen:


Heb jij de kop aangepast Daantje? [-X


Nee hoor! Ik heb helemaal niks aangepast! :shock:


:oops: Sorry hoor, dat dacht ik. Ik had namelijk als kop: Te veel drinken funest en daaraan is toegevoegd door iemand anders :shock: tijdens de vierdaagse van 2006. Het viel me gewoon op, maar het geeft natuurlijk niets, want het is wel wat duidelijker zo. =D> Het gaat inderdaad om het onderzoek tijdens de 4D van 2006.

_________________
Afbeelding
Hand in hand wandelen we door het ganse land!

http://sangers.mijnalbums.nl/


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.