Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:53

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Gore-tex en zout
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2016, 13:39 
Offline
Frequente W4W'er
Frequente W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Aug 2015, 01:05
Berichten: 18
Woonplaats: Odijk
Leeftijd: 41
Aantal N4D volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Meindl
Hoi,

Afgelopen weekend lekker lopen zweten in mijn Gore-tex schoenen. (Grotendeels eigen schuld). Nu staan de schoenen te wachten op een poetsbeurt en verschijnen er witte zout vlekken op het leer. Zijn er walkers die daar ook ervaringen mee hebben? En hoe pak je het aan? Even weghalen met een nat doekje en lekker over heen waxen. Of neem je drastischer maatregelen? Kan zout leer beschadigen (het is toch al min of meer gezouten) of het Gore-tex verstoppen?

Op de site van Cambeur staat een stukje (onderaan) over het uitwassen van de Gore-tex membraan. Dat lijkt me nogal een drastische stap, zeker met mijn relatief nieuwe schoenen. Zijn daar ook gedachten over?
http://www.cambreur.nl/schoenen-onderho ... derhouden1

Bedankt, Martijn


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex en zout
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2016, 14:05 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Tip: ga ermee naar de winkel waar je de schoenen hebt gekocht en vraag om raad.
Ik vraag me af of zoutkristallen door het membraan heen kunnen en dan wit uitslaan op het leer (buitenkant schoen). Misschien komt het van iets waar je doorheen bent gelopen. Maar wellicht kan het toch van binnenuit komen (zweet). Waarom vind je het een drastische stap om de schoen vol te laten lopen met water? Ik denk dat het een goede manier is om het membraan schoon te spoelen. Vooral dat scheutje azijn (zuur bindt zout aan zich) lijkt me een goede tip en eentje die ik met mijn (niet-goretex) schoenen ook ga doen. Ik liep er laatst mee door zeewater en heb ze toen alleen met water gespoeld maar met iets azijn erin is het waarschijnlijk effectiever. Het duurt wel lang voor ze weer droog zijn, houd daar rekening mee. En als je twijfelt: zie de tip bovenaan. Meestal koop je zulke dure schoenen bij een goede zaak en die leveren ook service en weten er veel van af.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex en zout
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2016, 17:24 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
footloose schreef:
Tip: ga ermee naar de winkel waar je de schoenen hebt gekocht en vraag om raad.
Ik vraag me af of zoutkristallen door het membraan heen kunnen en dan wit uitslaan op het leer (buitenkant schoen). Misschien komt het van iets waar je doorheen bent gelopen. Maar wellicht kan het toch van binnenuit komen (zweet). Waarom vind je het een drastische stap om de schoen vol te laten lopen met water? Ik denk dat het een goede manier is om het membraan schoon te spoelen. Vooral dat scheutje azijn (zuur bindt zout aan zich) lijkt me een goede tip en eentje die ik met mijn (niet-goretex) schoenen ook ga doen. Ik liep er laatst mee door zeewater en heb ze toen alleen met water gespoeld maar met iets azijn erin is het waarschijnlijk effectiever. Het duurt wel lang voor ze weer droog zijn, houd daar rekening mee. En als je twijfelt: zie de tip bovenaan. Meestal koop je zulke dure schoenen bij een goede zaak en die leveren ook service en weten er veel van af.

Dat water met een scheutje (schoonmaak)azijn is echt het beste om het zout uit het membraam te krijgen.
Doe dit direct na een wandeling (nu krijg je ze voor het weekend misschien niet droog.
Pas op: NIET drogen in de volle zon. Doe er altijd eerst kranten of van dat keukenpapier waar wat katoen in zit in de schoenen om de ergste nattigheid te verwijderen.
Daarna de onderhoudsbeurt er achteraan.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Gore-tex en zout
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2016, 19:32 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Feb 2016, 10:53
Berichten: 811
Woonplaats: Leerdam
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 200
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Gewoon
Martijn030 schreef:
Hoi,

Afgelopen weekend lekker lopen zweten in mijn Gore-tex schoenen. (Grotendeels eigen schuld). Nu staan de schoenen te wachten op een poetsbeurt en verschijnen er witte zout vlekken op het leer. Zijn er walkers die daar ook ervaringen mee hebben? En hoe pak je het aan? Even weghalen met een nat doekje en lekker over heen waxen. Of neem je drastischer maatregelen? Kan zout leer beschadigen (het is toch al min of meer gezouten) of het Gore-tex verstoppen?

Op de site van Cambeur staat een stukje (onderaan) over het uitwassen van de Gore-tex membraan. Dat lijkt me nogal een drastische stap, zeker met mijn relatief nieuwe schoenen. Zijn daar ook gedachten over?
http://www.cambreur.nl/schoenen-onderho ... derhouden1

Bedankt, Martijn


Als ik door de regen heb gelopen met mijn gewone schoenen, krijg ik aan de buitenkant van de schoenen ook wel eens van die witte vlekken. Maar van binnenuit, door zweetvoeten, dat het aan de buitenkant zichtbaar wordt ... vind ik wel heel bijzonder. Dan moet je bijna gedreven hebben in je schoenen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex en zout
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2016, 20:51 
Offline
Frequente W4W'er
Frequente W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Aug 2015, 01:05
Berichten: 18
Woonplaats: Odijk
Leeftijd: 41
Aantal N4D volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Meindl
Bedankt voor de reacties :)

Ben nog wat aan het zoeken geweest. Volgens Gore-tex verstopt zout de poriën niet maar heeft het bij grote hoeveelheden wel zin om het met water weg te spoelen. Zoutkorsten zouden de membraan kunnen beschadigen. Meindl geeft ook aan dat je een schoen van binnen kan wassen met lauwarm water maar waarschuwt om bij Gore-tex schoenen dan geen zeep te gebruiken. Een beetje azijn ga ik wel uitproberen.

Het zout zal inderdaad de membraan niet gepasseerd zijn, wat het wit aan de buitenkant dan is geen idee. Ik ga ze gewoon met water schoonmaken en dan rustig laten drogen, die tijd is er komende week. Kranten gebruik ik liever niet, die geven soms zwart af. Keukenrol doet het voor mij goed.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex en zout
BerichtGeplaatst: 29 Apr 2016, 10:31 
Offline
Frequente W4W'er
Frequente W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Aug 2015, 01:05
Berichten: 18
Woonplaats: Odijk
Leeftijd: 41
Aantal N4D volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Meindl
Ben nog een beetje aan het lezen geweest over gore-tex.

Parfums en andere toevoegingen in zepen blijken de poriën van gore-tex te verstoppen. Waarschijnlijk adviseert Meindl daarom geen zeep te gebruiken. Een pure/neutrale zeep kan wel degelijk prima met gore-tex, natuurlijk flink uitspoelen.

Azijn neutraliseert zeep ;) Tegelijk gebruiken zal weinig zin hebben.

Er wordt gewaarschuwd dat inkt van kranten gore-tex verstopt. Het lijkt me verstandig om eerst wat keukenrol er in te doen en dan verder op te vullen met krant.

Het witte aan de buitenkant van mijn schoenen proefde niet zout. Het zal iets zijn wat uit het leer of de wax komt. Ik heb de schoenen van binnen en buiten flink schoon gemaakt. Ze zien er gewoon weer prima uit en lopen goed :)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex en zout
BerichtGeplaatst: 29 Apr 2016, 12:19 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Feb 2016, 10:53
Berichten: 811
Woonplaats: Leerdam
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 200
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Gewoon
Martijn030 schreef:
Het witte aan de buitenkant van mijn schoenen proefde niet zout


Jij likt aan je schoenen?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex en zout
BerichtGeplaatst: 29 Apr 2016, 14:33 
Offline
Frequente W4W'er
Frequente W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Aug 2015, 01:05
Berichten: 18
Woonplaats: Odijk
Leeftijd: 41
Aantal N4D volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Meindl
Ja :-)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Gore-tex en zout
BerichtGeplaatst: 30 Apr 2016, 18:27 
Offline
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 Okt 2008, 10:46
Berichten: 586
Woonplaats: Ooij
Leeftijd: 35
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 3
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: N.V.T
Mood: Gewoon
sowieso leer en zweetvoeten is een ramp

mijn zwarte kisten waren in mum van tijd wit uitgebeten en zelfs met goed schoonmaken en de best dekkende schoenpoets bleef 't zichtbaar

_________________
Improvise, Adapt, Overcome
Never quit


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.