Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:25

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2015, 01:19 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met het dragen van kniekousen, zogenaamde compressiekousen. Die zie je steeds meer bij hardlopers. Ze bevorderen de bloedsomloop in het onderbeen zodat je (kuit)spieren minder verzuren. Zijn die voor het wandelen van dagtochten ook fijn?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2015, 09:21 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Mrt 2007, 16:44
Berichten: 2190
Woonplaats: Het dorp van Dik Trom
Leeftijd: 63
Kilometers gelopen: 10500+
Volgende wandeltocht: Oud Amsterdam ?
Kennedymarsen volbracht: 3
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: Meindl Island
Mood: Gewoon
Geen idee. Had er nog nooit van gehoord totdat ze deze week in de folder van de Lidl stonden.
Voor die Lidl prijs kan je ze best eens uitproberen.
Maar het is een interessante vraag: Zijn er Walkers die compressiekousen gebruiken en hoe bevalt dat?

_________________
I'm rather walking than WalkKING! (Ben)
“Succes is niet definitief, falen is niet fataal. Het is de moed om door te gaan die telt.”


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2015, 10:41 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 08 Sep 2011, 10:30
Berichten: 1253
Woonplaats: Hengelo
Leeftijd: 32
Kilometers gelopen: x=σ(y−x)
Kennedymarsen volbracht: 19
100+ wandelingen: 10
Merk wandelschoenen: Divers
footloose schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met het dragen van kniekousen, zogenaamde compressiekousen. Die zie je steeds meer bij hardlopers. Ze bevorderen de bloedsomloop in het onderbeen zodat je (kuit)spieren minder verzuren. Zijn die voor het wandelen van dagtochten ook fijn?

Gewetensvraagje: heb je überhaupt ooit last van verzuring in je kuiten?

Dat je ze binnen de hardloopwereld zo veel ziet is volgens mij ook meer een direct gevolg van dat mensen wel betere hardlopers willen worden maar er zo weinig mogelijk voor willen doen ("want ik heb het zo druk dat ik er eigenlijk geen tijd voor heb", leuk artikeltje daarover: http://www.dutchroadrunners.nl/profiles/blogs/werk-jij-wel). En mocht je dan training in een doosje kunnen kopen, zoals compressiekousen, compressiebroeken, compressieshirts, compressiepetjes en volgens mij intussen zelfs compressietampons, dan doen we dat, prijs is niet belangrijk (Engelstalige ietwat sarcastische column over o.a. compressie: http://www.irunfar.com/2014/02/of-buffs-lycra-and-being-well-coiffed-tips-for-trail-running-in-switzerland.html). Maar hardlopen blijft echt goedkoop, kijk maar naar de over-the-top-documentaire op http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen-8-2014/afleveringen/08-01-2015/. Dat het allemaal toch niet heel veel sneller wordt maakt allemaal niet uit, want intussen is 6 uur een heel normale limiettijd voor een marathon. Binnen Nederland dan, in Amerika zijn er genoeg waar je er 9 uur over mag doen, dat redt volgens mij meer dan de helft van dit forum dat wandelend nog, zonder er echt hunt best voor te hoeven doen).
Toevallig vond ik net vanmorgen het LAT-nieuws in de digitale brievenbus, met daarin een verslag van iemand die als 80-jarige snelwandelaar deel ging nemen aan een hardloopwedstrijd over 10 kilometer, naar aanleiding van een herinnering aan een deelname van 31 jaar geleden die hij thuis tegen kwam. En dan ook echt niet al laatste binnenkomen. Maar het kan altijd erger, aangezien voor een groot deel van ons landje sport leuk vinden betekent dat je met chips en bier op de bank voor de buis zit.

Goed, dat lucht op. Waar ging dit topic ook al weer over? :P


Laatst gewijzigd door herwin op 05 Apr 2015, 12:32, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2015, 11:32 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Nov 2014, 15:33
Berichten: 457
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 50
Afstand 2024: 50
Loopnummer 2024: 50K184
Kilometers gelopen: >10000
Aantal N4D volbracht: 6
Kennedymarsen volbracht: 10?
100+ wandelingen: 2
Merk wandelschoenen: Doeternietoe
Gooi het maar in de groep, Herwin. :icon_wink:

Ik doe er nog een schepje bovenop http://www.optimaalsporten.nl/hardlopen ... kousen.asp

Oftewel de gunstige effecten zijn: het zit lekker en kan er leuk uitzien... :icon_rolleyes: :icon_mrgreen:

PS: De limiet van de Marathon Rotterdam is 5,5 uur... :icon_wink:

_________________
We've been trekking for the past 50 years. Hopefully we will never get there. (Ake Nordin, oprichter van Fjallraven)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2015, 12:26 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
herwin schreef:
footloose schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met het dragen van kniekousen, zogenaamde compressiekousen. Die zie je steeds meer bij hardlopers. Ze bevorderen de bloedsomloop in het onderbeen zodat je (kuit)spieren minder verzuren. Zijn die voor het wandelen van dagtochten ook fijn?

Gewetensvraagje: heb je überhaupt ooit last van verzuring in je kuiten?

Dat je ze binnen de hardloopwereld zo veel ziet is volgens mij ook meer een direct gevolg van dat mensen wel betere hardlopers willen worden maar er zo weinig mogelijk voor willen doen ("want ik heb het zo druk dat ik er eigenlijk geen tijd voor heb", leuk artikeltje daarover: http://www.dutchroadrunners.nl/profiles/blogs/werk-jij-wel). En mocht je dan training in een doosje kunnen kopen, zoals compressiekousen, compressiebroeken, compressieshirts, compressiepetjes en volgens mij intussen zelfs compressietampons, dan doen we dat, prijs is niet belangrijk (Engelstalige ietwat sarcastische column over o.a. compressie: http://www.irunfar.com/2014/02/of-buffs-lycra-and-being-well-coiffed-tips-for-trail-running-in-switzerland.html). Maar hardlopen blijft echt goedkoop, kijk maar naar de over-the-top-documentaire op http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen-8-2014/afleveringen/08-01-2015/. Dat het allemaal toch niet heel veel sneller wordt maakt allemaal niet uit, want intussen is 6 uur een heel normale limiettijd voor een marathon. Binnen Nederland dan, in Amerika zijn er genoeg waar je er 9 uur over mag doen, dat redt volgens mij meer dan de helft van dit forum dat wandelend nog, zonder er echt hunt best voor te hoeven doen).
Toevallig vond ik net vanmorgen het LAT-nieuws in de digitale brievenbus, met daarin een verslag van iemand die als 80-jarige snelwandelaar deel ging nemen aan een hardloopwedstrijd over 10 kilometer, naar aanleiding van een herinnering aan een deelname van 31 jaar geleden die hij thuis tegen kwam. En dan ook echt niet al laatste binnenkomen. Maar het kan altijd erger, aangezien voor een groot deel van ons landje sport leuk vinden betekent dat je met chips en bier op de bank voor de buis zit.

Goed, dat lucht op. Waar ging dit topic ook al weer over? :P

ff wat veranderd met je url

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2015, 15:50 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Okt 2010, 19:37
Berichten: 2099
Woonplaats: Hippolytushoef
Leeftijd: 59
Afstand 2024: niet
Loopnummer 2024: niet
Aantal N4D volbracht: 2
Volgende wandeltocht: ??....niet meer
Merk wandelschoenen: Van alles
Mood: Vrolijk
herwin schreef:
footloose schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met het dragen van kniekousen, zogenaamde compressiekousen. Die zie je steeds meer bij hardlopers. Ze bevorderen de bloedsomloop in het onderbeen zodat je (kuit)spieren minder verzuren. Zijn die voor het wandelen van dagtochten ook fijn?

Gewetensvraagje: heb je überhaupt ooit last van verzuring in je kuiten?

Dat je ze binnen de hardloopwereld zo veel ziet is volgens mij ook meer een direct gevolg van dat mensen wel betere hardlopers willen worden maar er zo weinig mogelijk voor willen doen ("want ik heb het zo druk dat ik er eigenlijk geen tijd voor heb", leuk artikeltje daarover: http://www.dutchroadrunners.nl/profiles/blogs/werk-jij-wel). En mocht je dan training in een doosje kunnen kopen, zoals compressiekousen, compressiebroeken, compressieshirts, compressiepetjes en volgens mij intussen zelfs compressietampons, dan doen we dat, prijs is niet belangrijk (Engelstalige ietwat sarcastische column over o.a. compressie: http://www.irunfar.com/2014/02/of-buffs-lycra-and-being-well-coiffed-tips-for-trail-running-in-switzerland.html). Maar hardlopen blijft echt goedkoop, kijk maar naar de over-the-top-documentaire op http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen-8-2014/afleveringen/08-01-2015/. Dat het allemaal toch niet heel veel sneller wordt maakt allemaal niet uit, want intussen is 6 uur een heel normale limiettijd voor een marathon. Binnen Nederland dan, in Amerika zijn er genoeg waar je er 9 uur over mag doen, dat redt volgens mij meer dan de helft van dit forum dat wandelend nog, zonder er echt hunt best voor te hoeven doen).
Toevallig vond ik net vanmorgen het LAT-nieuws in de digitale brievenbus, met daarin een verslag van iemand die als 80-jarige snelwandelaar deel ging nemen aan een hardloopwedstrijd over 10 kilometer, naar aanleiding van een herinnering aan een deelname van 31 jaar geleden die hij thuis tegen kwam. En dan ook echt niet al laatste binnenkomen. Maar het kan altijd erger, aangezien voor een groot deel van ons landje sport leuk vinden betekent dat je met chips en bier op de bank voor de buis zit.

Goed, dat lucht op. Waar ging dit topic ook al weer over? :P


Hilarisch dat blog, zo herkenbaar, geef les op sportschool en "geen tijd" is met stip smoes nr.1 om het abbonement stop te zetten en dan hebben we het over 1 uur in de week sporten :icon_mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2015, 21:07 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Nov 2014, 13:41
Berichten: 375
Leeftijd: 52
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 10 +
Aantal N4D volbracht: 10
Merk wandelschoenen: Mountain peak
Ik heb vorig jaar alle 4 dagen met compressiesokken gelopen en ik vond het erg prettig.
Mijn enkels en voeten waren minder opgezet en mijn kuiten minder stijf als andere jaren.
Dus dit jaar doe ik ze zeker weer aan.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 06 Apr 2015, 18:18 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Het werd me aangeraden door m'n fysiotherapeut, zelf marathonloper en niet lui uitgevallen. Maar goed, je komt natuurlijk niet voor niets bij de fysiotherapeut terecht. Ik heb nog wel eens wat waardoor het lopen even minder gaat: spit in de onderrug, verzwikking enkel, blaren, morton's neuralgie (zenuwbeklemming in de middenvoet), eeltplek onder de bal van m'n voet enz. Dus ja, ik zie de fysio en de pedicure nog wel eens. En als ik dan de draad weer oppak, heb ik inderdaad wel eens last van m'n spieren. Dat was 30 jaar geleden wel anders (duh).
Dus als 'hulpmiddelen' deze opoe letterlijk op de been houden, dan ben ik er wel voor in. In de hardloopsport zie je het gebruik van compressiekleding steeds vaker maar bij wandelaars niet, vandaar mijn vraag.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 06 Apr 2015, 18:45 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 Feb 2007, 19:59
Berichten: 4165
Woonplaats: Den Helder
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 119558
Aantal N4D volbracht: 9
Volgende wandeltocht: 23-3 Fjoertoer Terschelling
Kennedymarsen volbracht: 20
100+ wandelingen: 1
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: vifefingers
Mood: Vrolijk
Mijn sportpodoloog is er ook al keer over begonnen. Niet dat ik last van de kuiten had. Maar door de voetoperaties zijn mijn voeten ietswat misvormd en worden snel dik bij lange afstanden. Volgens hem zou dat een stuk minder zijn met compressiekousen.

Ik ben niet van plan het uit te proberen: is me veel te warm, ik houd niet van strak en mijn voeten houden van op tijd "luchten" tijdens een wandeltocht. Maar zoals Gerwin al zegt: voor de prijzen van Lidl kun e het uitproberen. Het ene onderstel is het andere niet...

_________________
Met beide benen op de grond kom je geen stap verder.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 06 Apr 2015, 20:04 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 29 Mei 2011, 17:46
Berichten: 451
Leeftijd: 45
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 775
Aantal N4D volbracht: 6
Kennedymarsen volbracht: 20
100+ wandelingen: 5
Merk wandelschoenen: brooks
In het gewone dagelijkse leven draag ik omakousen of beter gezegd steunkousen nu vind ik dat met wandelen niet zo leuk dus gebruik ik compressiekousen.
Nu heb ik verschillende paren ik heb er van de Perry die zijn niet zo duur en ik heb er van de plaatselijke sportwinkel die waren wel auw maar ik moet bekennen had vandaag mijn dure weer een keer aan dat die toch beter zijn.......


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 06 Apr 2015, 23:06 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jun 2010, 08:22
Berichten: 1459
Leeftijd: 45
Kilometers gelopen: x
Aantal N4D volbracht: 8
Kennedymarsen volbracht: 16
100+ wandelingen: 7
Merk wandelschoenen: Asics
Bij het hardlopen gebruik ik wel de compressiesokken, niet dat ik er nu sneller door hardloop maar ik het zeker swinters prettig vind aan mijn benen. Ze zijn echt wel minder dik na een stukje ge hebben gelopen t. o v mijn andere hardloopsokken. Voor het wandelen heb ik er zelf nog nooit aan gedacht om compressiesokken te gebruiken, daar heb ik dan ook echt weer wandelsokken voor. IK denk dat je het gewoon maar eens moet uitproberen, het zal wel voor iedereen verschillend zijn.

_________________
Als je tijd genoeg hebt, is elke afstand op loopafstand.

http://www.larissawandeldt.nl/


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015, 17:26 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd

Geregistreerd: 29 Okt 2007, 14:58
Berichten: 349
Woonplaats: Breda
Leeftijd: 35
Kilometers gelopen: Genoeg
Aantal N4D volbracht: 7+
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Hoka
Mood: Gewoon
Even hier op inhaken.
Ik heb met het wandelen samen met mijn broertje iets te hard doorgewandeld en hierdoor mijn scheenbeen iets overbelast (shin splints). Daarnaast trainde ik ook voor de ladiesrun (hardlopen) en deze combinatie was soms best pijnlijk.
Na de ladiesrun (14juni) niks meer gedaan (niet hardlopen, geen lange afstanden gewandeld) en alleen maar rust gegeven en gekoeld.
Nu nergens geen last meer van tijdens de dagelijkse bezigheden.

Nu kreeg ik t advies van een personal trainer om tijdens de vierdaagse compressie kousen (zonder voet in dit geval, zodat ik gewoon mijn wandelsokken kan dragen) te dragen, om wat meer ondersteuning te geven en dus een kleinere kans op overbelasting/ blessures te hebben.

Zijn er hardlopers/wandelaars die hier ervaring mee hebben?

_________________
Onze trip USA: http://michel-en-rachel.reismee.nl/


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015, 19:02 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Mrt 2007, 16:44
Berichten: 2190
Woonplaats: Het dorp van Dik Trom
Leeftijd: 63
Kilometers gelopen: 10500+
Volgende wandeltocht: Oud Amsterdam ?
Kennedymarsen volbracht: 3
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: Meindl Island
Mood: Gewoon
Shin Splint heb ik ervaring mee. Gewoon te snel gewandeld langs de Opsterlânske Kompanjonsfeart. Kilometers ver zag ik wandelaars lopen en ik wilde die in halen. Geen goed idee dus. Zes weken rust gehouden en alles was weer tot rust gekomen. Geen ervaring met compressie kousen. Gewoon een rustig en normaal tempo aanhouden waar jij je lekker bij voelt is volgens mij de beste oplossing. Als je hulpmiddelen nodig hebt om een bepaalde prestatie te leveren kan je in mijn ogen beter een ander tijdverdrijf zoeken.

_________________
I'm rather walking than WalkKING! (Ben)
“Succes is niet definitief, falen is niet fataal. Het is de moed om door te gaan die telt.”


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015, 19:47 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 08 Sep 2011, 10:30
Berichten: 1253
Woonplaats: Hengelo
Leeftijd: 32
Kilometers gelopen: x=σ(y−x)
Kennedymarsen volbracht: 19
100+ wandelingen: 10
Merk wandelschoenen: Divers
Ben schreef:
Als je hulpmiddelen nodig hebt om een bepaalde prestatie te leveren kan je in mijn ogen beter een ander tijdverdrijf zoeken.

Zijn schoenen ook hulpmiddelen? :icon_wink:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Compressiekousen
BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015, 20:08 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Mrt 2007, 16:44
Berichten: 2190
Woonplaats: Het dorp van Dik Trom
Leeftijd: 63
Kilometers gelopen: 10500+
Volgende wandeltocht: Oud Amsterdam ?
Kennedymarsen volbracht: 3
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: Meindl Island
Mood: Gewoon
herwin schreef:
Ben schreef:
Als je hulpmiddelen nodig hebt om een bepaalde prestatie te leveren kan je in mijn ogen beter een ander tijdverdrijf zoeken.

Zijn schoenen ook hulpmiddelen? :icon_wink:

Nee da's gewoon goed gereedschap en daaronder versta ik ook een rugzak en knappe regenkleding alsmede goede wandelstokken indien je in een bepaald terrein gaat wandelen. Je begrijpt me wel.

_________________
I'm rather walking than WalkKING! (Ben)
“Succes is niet definitief, falen is niet fataal. Het is de moed om door te gaan die telt.”


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.