Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 18 Apr 2024, 02:12

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 03 Aug 2016, 21:14 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Mrt 2005, 18:34
Berichten: 2464
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 38
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
footloose schreef:
Carola schreef:
Mijn verslag en foto's van de dag van Elst
KLIKKLIK

Overige dagen zitten nog in de pen..

Wat een ontzettend leuk verslag Carola, met bijpassende foto's. Ik ben nu al benieuwd naar je andere dagen. Ik vind de 55 kilometerlopers echt bikkels hoor! Ik moet bekennen dat ik het als 40 kilometer loper echt niet 'op mijn slofjes' aan kan. Over een langere afstand kan ik op dit moment alleen maar dromen. Ik ben wel heel nieuwsgierig geworden naar die pillencocktail die naast je ontbijtbord lag.


Haha, 2 paracetamol, vitamine C en iets met anti-biotica erin vanwege mijn flinke keelontsteking.
Hier begon ik elke dag mee :icon_rolleyes:
Rest van de week niks nodig gehad hoor, zelfs geen roze smarties :icon_lol:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 13 Aug 2016, 12:10 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Dinsdag, dag van Elst
Ik word wakker, nog voordat de wekker om 3.00 uur afloopt. Snel uitzetten, denk ik, anders worden de anderen in huis ook wakker en die mogen juist nog even verder slapen.
Vooral Fien en Sylvia, zij lopen de 30 km dit jaar.
Carla en Eric staan meestal op als ik weg ga en dat is zo rond de klok van 4.00 uur.

Ik ga, zoals ieder jaar en iedere dag, lopend naar de Wedren, dat is ongeveer 1 km. Op zich niet zoveel, maar gezien het feit dat ik nu 55 km loop, heb ik heel even gedacht om dan in de vroege ochtend maar met de fiets naar de Wedren te gaan. In de middag scheelt het dan ook weer 1 km.
Ik laat het toch maar zo, in andere jaren is het ook altijd goed gegaan en bovendien zit deze 1 km niet “vast” aan de route en als het van deze 2 km moet afhangen………
Rond de klok van 4.00 uur ga ik dus de deur uit en ben dan zo’n 10 minuten later op de Wedren. Vandaag word ik om 4.20 uur gescand.

Het belooft een warme dag te worden. In de middag kan de temperatuur zelfs oplopen tot 28 graden. In de ochtenduren loop ik flink door, om zodoende veel kilometers in de relatieve koelte af te leggen.
Ik loop een eindje op met Coby en Marieke, totdat zij aan de kant gaan voor hun vaste rust (scouting resp. Quo Vadis).
Mijn plan voor dit jaar is om de afstanden en de tijden zoveel mogelijk los te laten. Ik neem dan ook geen routekaartjes mee en probeer niet aan tijden en/of afstanden te denken. Natuurlijk ontkom ik hier niet altijd aan, immers de matrixborden onderweg geven voor iedere afstand de nog te lopen aantallen kilometers aan.
Ook de temperatuur wordt hierop aangegeven en die blijkt vandaag “stil te blijven staan” op 21 graden, terwijl het toch echt ieder uur warmer lijkt te worden.

In Elst heb ik nog even snel een pet kunnen scoren (was de mijne vergeten). Elst was overigens dit jaar mooi blauw gekleurd!!!
Nadeel in Elst vind ik toch wel dat je hier slechts in “schuifelpas” doorheen kunt gaan.

Ik kan niet meer zeggen waar ik mijn 1e rust heb gehad, ik ben ergens aan de kant gegaan en heb daar mijn rust gepakt. Het was een korte rust en dan weer verder. De 2e rust weet ik nog wel, dat is de OASE.
Ik vind het altijd leuk en gezellig om bekenden te ontmoeten en onder het genot van een hapje en een drankje met de Walkers te kletsen en ervaringen uit te wisselen.

Na de OASE volgt al snel de enige echte 55 km lus.
Hier kan 4 km lang lekker tempo worden gemaakt. Het is geen onaardige lus en het stelt eigenlijk weinig voor, er komt slechts 3 km bij vergeleken met de 50 km.
Ik ervaar het wel als een tegenslag als ik me weer voeg bij de andere afstanden. Wat een drukte is het hier en dit blijft vandaag zo tot aan de finish.
In de buurt van Valburg zie ik Sylvia en Fien aan de kant zitten. Ik ben benieuwd hoe het met ze gaat, vooral met Fien want zij heeft helaas fysieke klachten. Ik maak van de gelegenheid gebruik om even bij de dames te zitten en bij te kletsen.

Ergens in deze buurt heb ik nog een lekkere vette hap op de kop kunnen tikken.
Na alle “gezonde” eten en drinken vind ik het ook af en toe even nodig om het woordje gezond uit het voedsel te schrappen en gewoon lekker te genieten!!
Na de drukte van Valburg (controle met extra opstoppingen tot gevolg) volgt de weg naar Oosterhout en heb ik een mooi gesprek met een Santiago-loper. In Oosterhout wordt het nog meer schuifelen maar het is er wel oer gezellig!!
De dijk op voorbij Oosterhout en dat doe ik nu voor de 2e keer in enkele dagen tijd. De laatste dag van mijn tocht van Zoetermeer naar Lent liep ik hier ook al. Een buurtbewoner maakte mij er toen op attent dat ik hier vandaag linksaf de dijk op moest gaan. Alsof ik dat nog niet wist…….

Op de dijk hoor en zie ik weer regelmatig ambulances rijden. Het doet me een beetje denken aan 2006. Nee, het was nu zeker niet te vergelijken met 2006, maar toch blijf ik hieraan ieder jaar herinnerd worden, zeker nu het aan de warme kant is.
Eindelijk wordt mijn gevoel dat het warmer moet zijn dan 21 graden bevestigd op de matrixborden: 28 graden is het nu.
Ik drink extra maar overdrijf dit niet. In 2006 heb ik zo ontzettend veel gedronken dat ik hier last van heb gehad.
Nog even een opstopping voordat ik de Waalbrug op kan. Later hoor ik dat hier een reanimatie heeft plaatsgevonden en dan heb ik natuurlijk begrip voor het oponthoud.
Mijn finish is rond de klok van 4.00 uur. De laatste 15 km zijn in een laag tempo gelopen maar ik ben in ieder geval ruim op tijd binnen.
Ik meld me af en verlaat vrijwel direct de Wedren, mij te druk daar. Ik loop een eindje richting ons logeeradres en beland onderweg op een terras, waar meerdere wandelaars zijn neergestreken. De laatste kilometer naar huis valt dan ook wel weer mee!

Ik heb vandaag prima gelopen, alleen de drukte vanaf Elst tot aan de finish heb ik niet kunnen waarderen. Ik heb geen fysieke klachten al zijn mijn voeten wel enigszins vermoeid. Na een heerlijke douche en een poosje rust is de vermoeidheid alweer uit de voeten weg getrokken.
Via de groeps-app. ben ik aardig op de hoogte gehouden van het wel-en-wee van de andere "appers". Ik lees niet de hele dag door, dit doe ik alleen bij de rustposten en dat bevalt me prima!
Buiten de OASE om heb ik meerdere walkers gezien en/of gesproken. Dat geldt voor alle dagen. Ik weet echt niet meer precies wie ik op welke dag heb gezien en/of heb gesproken.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 13 Aug 2016, 12:44 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Leuk verslag Martin! Wij zijn er in elk geval in geslaagd om elkaar 4 dagen lang te ontlopen (maar of dat nou zo'n verdienste is?). En dat terwijl we toch wel ongeveer in elkaars buurt moeten zijn geweest, gezien je aankomsttijden (en ik hoorde in de Oase twee keer dat je net weg was).

Wat dat lopen naar de Wedren betreft (maar misschien heb ik dat al verteld): in mijn hotel was een vrouw die voor de eerste keer meedeed met de Vierdaagse en voor de 50 kilometer had gekozen. Die liep elke dag van en naar de Wedren vanuit het hotel (Lent), dus zo'n 7 a 8 kilometer extra! Mensen die haar passeerden op de fiets verklaarden haar voor gek, zei ze maar ze hield het stug vol.
In Rotterdam loopt ze ook elke dag naar haar werk en weer naar huis en dat werk is 9 (!) kilometer bij haar vandaan. Bijzonder hè? Ze houdt heel erg van de rust van de stad bij het ochtendgloren, vertelde ze.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 13 Aug 2016, 13:00 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4386
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Wat een leuk verhaal Truus!! Ze had makkelijk de 55 kunnen doen dus :icon_biggrin:

En Martin, toch nog aardig wat uit je 'pen' getoverd, ondanks dat het enigszins is weggezakt.
Ik weet nog wel dat wij vlak achter elkaar liepen op deze dag. Jij appte dat je onder de Oversteek in de schaduw zat/stond terwijl ik net bij Sabine stond. We hadden elkaar dus kunnen treffen, maar in de drukte is dat niet gelukt.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 13 Aug 2016, 17:50 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Sammie6306 schreef:
Wat een leuk verhaal Truus!! Ze had makkelijk de 55 kunnen doen dus :icon_biggrin:

Ja en wat helemaal grappig is dat toen ik dat tegen haar zei, ze reageerde met de woorden "ja, maar ik vond dat ik niet moest overdrijven zo'n eerste keer".


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 13 Aug 2016, 18:11 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5067
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Mooie verhalen Martin en Truus


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 13 Aug 2016, 21:11 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 Mei 2010, 16:51
Berichten: 1528
Woonplaats: ergens in Drenthe
Leeftijd: 51
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: op schema
Aantal N4D volbracht: 14
Kennedymarsen volbracht: 5
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
En ook mijn verslag van dag 1 is af:

http://wandelenenmeer.blogspot.nl/2016/ ... -elst.html

_________________
Je moet zeilen op de wind van vandaag. De wind van gisteren van helpt je niet vooruit, de wind van morgen blijft misschien wel uit!

Purper

http://www.wandelenenmeer.blogspot.com


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 13 Aug 2016, 22:54 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4386
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
liesie73 schreef:
En ook mijn verslag van dag 1 is af:

http://wandelenenmeer.blogspot.nl/2016/ ... -elst.html


Leuk verslag!! Zag alleen dat je in je verslag starttijd 5 uur aanhoudt (vroege start), terwijl op je gps 6.22 uur staat (late start) :icon_wink: Uurtje langer geslapen dus :icon_mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 13 Aug 2016, 22:58 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6720
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
liesie73 schreef:
En ook mijn verslag van dag 1 is af:

http://wandelenenmeer.blogspot.nl/2016/ ... -elst.html

Die kerk van Elst is best wel vaak op de foto gezet dit jaar. :icon_wink:
Schrijft G.J. nu zelf verslag?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 14 Aug 2016, 10:43 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 Mei 2010, 16:51
Berichten: 1528
Woonplaats: ergens in Drenthe
Leeftijd: 51
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: op schema
Aantal N4D volbracht: 14
Kennedymarsen volbracht: 5
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Sammie6306 schreef:
liesie73 schreef:
En ook mijn verslag van dag 1 is af:

http://wandelenenmeer.blogspot.nl/2016/ ... -elst.html


Leuk verslag!! Zag alleen dat je in je verslag starttijd 5 uur aanhoudt (vroege start), terwijl op je gps 6.22 uur staat (late start) :icon_wink: Uurtje langer geslapen dus :icon_mrgreen:


Heb het aangepast. Vreemd, want ik wist dat we een late start hadden die dag, maar toch de vroege starttijden noteren.......

_________________
Je moet zeilen op de wind van vandaag. De wind van gisteren van helpt je niet vooruit, de wind van morgen blijft misschien wel uit!

Purper

http://www.wandelenenmeer.blogspot.com


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 31 Aug 2016, 22:08 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Feb 2015, 11:00
Berichten: 292
Leeftijd: 35
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ~8500
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 5
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Daar gaan we dan. Ik, L.Oopmans begin mijn leven hier op W4W met vier verhalen over de vier dagen van de 100ste Nijmeegse Vierdaagse. Sommigen hebben mijn eerste bericht op dit forum al gelezen, waarin ik mij voorstel in het Nieuwe Gebruikers Topic, en dit beloofde ik aldaar. Een aardige manier om hier te starten dacht ik zo.

2016 zou alweer mijn 6e Vierdaagse worden. Makkelijk te onthouden, begonnen in 2011, dus zolang ik het jaarlijks blijf halen, is het laatste getal van het huidige jaartal, ook het 'nummertje' wat ik zal halen. Ondanks ik al lang weet "hoe het gaat" komt toch de spanning weer enkele weken van tevoren bovendrijven. Ik heb me ingeschreven voor de 55km dit jaar. Dat helpt ook niet met de spanning en heb honderd keer naar de plattegronden gekeken. Eerst nog een stukje van de Stertochten, ik heb me ingeschreven voor twee etappes van Zuid-Holland en de parade.

Het loopt echter minder vlot. Net voor het weekend vóór de start van de Stertochten voel ik me even niet zo goed en heb griep-verschijnselen. Desondanks loop ik toch een laatste dagtocht samen met mijn stiefzus, omdat ik haar dat nog beloofd had en ik lieg daarbij een klein beetje over hoe ik mij voel. Ietsje beter, maar de afgelopen dagen blijken een flinke aanslag op mijn conditie te hebben gepleegd en ik kom spreekwoordelijk op de knieën binnen. Ik besluit me voor een van de etappes van de Stertocht en daarmee ook de parade in Nijmegen, af te melden. Ook verlaag ik mijn afstand voor Nijmegen van 55km, terug naar de voor mij minimale 50km. Ik wilde niet riskeren dat ik de volgende week in Nijmegen nog steeds niet honderd procent zou zijn en dan een afstand zou moeten lopen die het me net onnodig moeilijk zou maken.

De Dag van Elst

Gelukkig gaat het in de week richting de Vierdaagse weer beter, en ik kan toch de andere Stertocht etappe waarvoor ik was ingeschreven met plezier lopen. Ik ga dit jaar maandag naar Nijmegen. Voelt raar, de zondag nog thuis terwijl er ergens al mensen met polsbandjes rondlopen. Alsof ik continu iets mis of vergeet. Aangekomen in Nijmegen zie ik de oranje bandjes om de polsen van verschillende mensen. Even twijfel ik om toch voor de 55km te gaan, maar het weer omzetten van mijn afstand zou nu een klein fortuin kosten. En niet te vergeten een tijdje wachten in de rij bij de Centrale Administratie. Op de voor de gelegenheid omgedoopte "Ramblas" kom ik mijn oom en tante nog tegen. Zij lopen ook al jaren, langer dan ik. Normaal halen we elk jaar samen onze startbewijzen op, maar dit jaar kon het niet. Ik wens ze succes en wellicht tot morgen. Nadat ik zelf ook weer rood geketend ben, maak ik de rest van de dag nog gebruik van de gelegenheid om het Valkhof museum te bezoeken voordat ik naar mijn overnachtingsadres ga. In het museum is een leuke tentoonstelling over 100 keer Vierdaagse en ik leer weer genoeg bij.

De eerste nacht is altijd draaien in bed, wie kan er nu slapen? Als de wekker gaat ben ik eigenlijk al wakker. Het gebruikelijke ritueel is inmiddels goed ingestudeerd en ik sta ongeveer een kwartier voordat de bus komt, bij de halte. Ik herinner mij nog; vorig jaar op de laatste dag, kwam de bus niet. In allerijl wekte ik toen mijn gastheer- en vrouw, of ik met de fiets naar de Waalsprinter kon. Ik was denk ik nog nooit zo chagrijnig geweest. Blijkbaar herinnerden zij zich dat ook nog, want nu stond de fiets al klaar. Ik heb het niet nodig, de bus komt. Er zitten zo'n 6 andere lopers in de bus, de ene nog slaperiger dan de ander, met licht gespannen gezichten.

Mooi op tijd vertrekken we dan eindelijk vanaf de Wedren, ons een weg banend door de studenten. Het is weer begonnen. De mensen staan weer rijendik helemaal tot aan de mooi verlichtte Waalbrug om ons uit te zwaaien. Eindelijk kunnen we dit jaar weer de hele route lopen zonder omleidingen of bouwplaatsen. 's Ochtends kan ik echter nog niets van het resultaat van jaren bouwen zien. Ik krijg een berichtje van mijn tante, ze hebben zich ook dit jaar niet verslapen. Ze hebben late start, maar zijn ook al vroeg uit de veren en zelfs al onderweg naar Nijmegen. Ik loop een flink stuk door zonder te stoppen, en laat ook Bemmel achter me. Dit jaar geen ontbijtkoek of waterflesje gekregen van de burgemeester, en ik ben ook net te laat voor de vriendelijke mensen met de watermeloenen. De laatste wordt voor mijn neus weggehaald door een andere loper die daar net zoveel zin in had als ik.

Het is al erg warm. Ik hou niet erg van de warmte, ook niet van koude, maar ik wist dat ik het geen prettig weer zou gaan vinden. Op het stuk route langs de snelweg tussen Arnhem en Nijmegen komen de eerste liederen bij verschillende wandelaars alweer boven. Ik ken er eigenlijk na vijf keer lopen nog steeds geen één. Ook is er een nieuw onderwerp van gesprek; Pokémon. Voor en achter me gaat het over eieren die nu al uitgekomen zijn dankzij de gelopen kilometers. Ik snap er niks van, ik doe niet aan die spelletjes. Ik hou wel van spelletjes, maar geef mij maar een echte Nintendo.

Daar is Huissen dan alweer. Geen controle, maar wel mijn eerste rustplaats op het gezellige dorpsplein. Hier kan ik even 20 minuten naar de voorbij wandelende mensenmassa kijken. Een eindeloze stroom. De vreugde bij de plaatselijke bevolking zit er ook goed in, het terras achter mij zit stampvol, ondanks dat het nog steeds ochtend is. Mijn broodje is op, en ik ga weer verder. Op de dijk richting Arnhem en Elden begint de zon dan goed te branden. De hoed is weer opgezet en die blijf ik nat maken. Het water moet hier even uit mijn eigen fles komen, maar ik was voorbereid met een extra voorraad water. Ik loop door Elden en neem dankbaar een appel aan, om richting de grote samenkomst van routes te gaan.

Altijd een omslagpunt voor mij. Na dat punt vergeet ik altijd de tijd, loop ik gewoon met de stroom mee en begint eigenlijk de échte Vierdaagse-dag. Langzaam doemt dan het geluid van de aankomende samenkomst in de verte op. Tijd om aan mijn tante mede te delen "dat ik er bijna ben". Ze stuurt me snel daarna terug; zij "waren er net". Dat komt dan redelijk uit, toch wil ik eerst nog even zitten voordat we gezamelijk de dag vol gaan maken. Recht voor ons is de kerk van Elst, een flinke toren, maar stiekem toch verder weg dan het lijkt dankzij de omweg door de woonwijk. Ik kan mijn waterflessen hier weer bijvullen. Er is genoeg keuze, vrijwel iedere bewoner is zo vriendelijk geweest een tuinslang naar voren te halen. Ook gaat mijn hoed iedere met water gevulde emmer in. Ik krijg zelfs bijna een waterijsje, maar helaas, ook hier is de laatste net voor mij vergeven. Het net missen van lekkere dingen zou een thema worden deze Vierdaagse.

Elst heeft uitgepakt dit jaar, en alles is blauw versiert. Bij toeval heb ik ook blauw aan vandaag, dus ik pas er goed tussen. Ook dit jaar ontkomen we niet aan het geschuifel op de plek waar de 30km lopers zich bij ons voegen. Ik zie enkele lopers zich in allerlei bochten wringen om via de stoep om de drukte heen te manoeuvreren. Ik sluit wel aan, het hoort er immers bij in Nijmegen. Door het centrum van Elst valt er weer veel te zien en het geluidsniveau van de vreugde alom, neemt grote hoogtes aan alvorens om te slaan naar een bijna serene rust op de weg richting Valburg. Hier gaat de 55km van de route af voor een klein lusje om zich er, voor ons, tweehonderd meter verderop weer bij te voegen. Ik kijk nog even om naar die route met gemengd gevoel, aan de ene kant toch zonde, maar ik heb er geen spijt van dat ik het toch 'veilig' heb gespeeld.

In Valburg eindelijk controle, en tegelijkertijd wordt het wandel-legioen doorklieft door motoren en een ambulance. In de verwarring raak ik mijn oom en tante kwijt. Ik sta even stil en klim op een paaltje om het overzicht te hebben. Ik zie ze niet, dus ik loop verder. Het blijkt dat we geen honderd meter uit elkaar liepen en zij zijn bij het viaduct over de snelweg naar mij uit aan het kijken als we elkaar weer zien. De temperatuur blijft maar stijgen, en we besluiten in het parkje bij het pannenkoekenhuis even in de schaduw onder een boom te gaan zitten. Met ons genoeg anderen. Vanaf hier blijkt de warmte de tol te gaan eisen aan vele wandelaars, en langs de lange zon-overgoten wegen via Slijk-Ewijk naar Oosterhout hebben de eerste hulp diensten genoeg werk om handen. Waar zouden we zijn zonder deze geweldige mensen. Het is af en aan met de motoren en de ambulances, ik heb het nog nooit zo extreem gezien.

In Oosterhout aangekomen is de temperatuur niet meer uit te houden, maar we moeten nog even door. Ik pak iedere koude douche onderweg mee, ook al ben ik na enkele meters alweer net zo droog en warm als daarvoor. De flessen worden ook weer gevuld. Na weer even gerust te hebben gaan we de dijk op. De meeste lopers lopen met het hoofd voorover, verstopt onder hoeden en natte handdoeken. Met deze warmte zal ik blij zijn als we weer over de dijk heen zijn. Onder beide bruggen is het erg druk met rustende lopers, allemaal de schaduw opgezocht. Dan komen we bij de nieuwe kades langs de zogenaamde Spiegelwaal. De afgelopen jaren was het hier even afzien, maar nu eindelijk kunnen we lopen over de prachtige Lentse Warande met schitterend uitzicht over het water, over het oude deel van Lent en Nijmegen daarachter. Het was het bouwen en verbouwen de afgelopen jaren in ieder geval waard. Hier is even een opstopping. Met een flinke menigte lopers staan we een klein kwartier stil voor het bochtje terug de Waalbrug op. In deze warmte niet erg prettig. Later bleek dat de weg voor ons tijdelijk versperd was vanwege weer een ambulance. Dan hebben we daar uiteraard zeker begrip voor.

Over de Waalbrug gaan we weer de feestende menigte in, voor de laatste keer vandaag. Langs het park liggen nog vele mensen die hulp nodig hebben vanwege de warmte. Niet alleen wandelaars, maar zelfs ook enkele toeschouwers. Er komt een tweetal militairen voorbij gestrompeld die een derde tussen hun in hebben hangen. Deze derde is zo te zien niet meer op deze wereld, en ze worden snel onderschept door hulp. Eigenlijk zelfs een beetje een schokkend gezicht. In de stad helaas nog steeds geen schaduw, tot de allerlaatste paar honderd meter, de zon schijnt veelal precies de straten in. Maar daar is de finish van vandaag weer en is het rondje weer compleet. Na afmelden lopen we richting het station en drinken we nog wat voordat mijn oom en tante en ik onze wegen weer scheiden. "Op de tweede dag!"


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 00:24 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Feb 2007, 14:40
Berichten: 4305
Woonplaats: Ede
Leeftijd: 59
Kilometers gelopen: te weinig
Volgende wandeltocht: geen idee
Merk wandelschoenen: Lowa
Ik hoop zo dat jij het hele jaar door loopt.........en wandelverslagen schrijft. Man wat leest dat lekker weg :icon_wink:


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 06:18 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4386
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Inderdaad, heerlijk leesvoer. Dank je wel!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 06:49 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6078
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Pracht verhaal! Herbeleving (wel 20 km korter :icon_wink: ) [Applaus]


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Dag van Elst
BerichtGeplaatst: 01 Sep 2016, 06:53 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11215
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Truitje schreef:
Ik hoop zo dat jij het hele jaar door loopt.........en wandelverslagen schrijft. Man wat leest dat lekker weg :icon_wink:

En weet je: ondanks het mislopen van de traktaties klinkt daar geen irritatie in.
Zoals jij beschrijft dat mensen in Elst een uitweg zoeken daar achter de mensen om te lopen en dan jouw opmerking: het hoort erbij. Heerlijk, ik krijg heimwee.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.