Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 04 Aug 2020, 09:58

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 311 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Alternatieve 4daagse
BerichtGeplaatst: 28 Jul 2020, 08:09 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 34
Afstand 2019: 40
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 12
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 53
100+ wandelingen: 6
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: NB
Mood: Vrolijk
Bernard_dT schreef:
Ed schreef:
joyke schreef:
Voy con Dios schreef:
Bernard_dT schreef:
Vier dagen genieten van "RUNDHAUSSEN" en omgeving.
Een kort verslagje.

Bernard waarom ben je elke dag zo vroeg vertrokken? Je had ook om 10.00 uur weg kunnen gaan.
Is dat speciaal omdat de ochtend zo mooi is, of wilde je het echte Vierdaagsegevoel zoveel mogelijk benaderen?

ik denk voor de prachtige natuur in de zeer vroeg ochtend ik zelf ben ook 3 van de 4 dagen lekker vroeg aan de wandeling gegaan heerlijk om de natuur en dieren wakker te zien worden in de gouden zonnestralen

Ik wacht op het antwoord van de Tekenaar die volgens mij altijd vroeg is.

Klopt Ed, ik loop niet graag tegen de klok; hoe eerder weg, hoe meer tijd om op m'n gemak te wandelen
Grappig dat jij nog weer waar '_dT' voor staat. ☺.

de Theedoek, was het toch? :mrgreen: :rofl:

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2020, 12:50 
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 70
Afstand 2019: 30
Kilometers gelopen: ± 18.500
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 41
100+ wandelingen: 5
Merk wandelschoenen: Oud
Mood: Gewoon
Carola schreef:
Bernard_dT schreef:
Ed schreef:
joyke schreef:
Voy con Dios schreef:
Bernard_dT schreef:
Vier dagen genieten van "RUNDHAUSSEN" en omgeving.
Een kort verslagje.

Bernard waarom ben je elke dag zo vroeg vertrokken? Je had ook om 10.00 uur weg kunnen gaan.
Is dat speciaal omdat de ochtend zo mooi is, of wilde je het echte Vierdaagsegevoel zoveel mogelijk benaderen?

ik denk voor de prachtige natuur in de zeer vroeg ochtend ik zelf ben ook 3 van de 4 dagen lekker vroeg aan de wandeling gegaan heerlijk om de natuur en dieren wakker te zien worden in de gouden zonnestralen

Ik wacht op het antwoord van de Tekenaar die volgens mij altijd vroeg is.

Klopt Ed, ik loop niet graag tegen de klok; hoe eerder weg, hoe meer tijd om op m'n gemak te wandelen
Grappig dat jij nog weer waar '_dT' voor staat. ☺.

de Theedoek, was het toch? :mrgreen: :rofl:

Hallo jongedame, zo maak jij geen vrienden! :devil:

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2020, 13:16 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 63
Kilometers gelopen: 25.000
Aantal N4D volbracht: 17
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: MBT/Meindl
1e dag, Kromme Rijnpad, van Utrecht naar Wijk bij Duurstede, 31 km
Voor de 1e dag van deze Vierdaagse heb ik gekozen voor een route langs de rivier de Kromme Rijn.
De Kromme Rijn is een rivier die zijn oorsprong vindt bij Wijk bij Duurstede en uitmondt in de Utrechtse binnenstad, waar het water uit de rivier zich vermengt met het water in de Utrechtse grachten en singels.
De Kromme Rijn is een vrij kalme rivier met een lage stroomsnelheid, dat is vroeger wel anders geweest. Ooit was de Kromme Rijn een snelstromende rivier met veel scheepvaart en voor de Romeinen vormde de rivier de noordgrens van het Romeinse Rijk.
Daarnaast heeft deze rivier een belangrijke rol gespeeld in de verdediging van Utrecht en Holland (ondersteuning voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie).
Nu wordt de Kromme Rijn vooral gebruikt om het achterliggende gebied van voldoende water te voorzien dan wel het overtollige water af te voeren. In Wijk bij Duurstede staat een inundatiesluis die automatisch de waterstanden reguleert.
De wandelroute voert voornamelijk over een oud jaagpad langs de rivier waarbij ik onderweg enkele brinkdorpen passeer.
Het grootste gedeelte van deze rivier ken ik van het Romeinse Limespad welke ik vorig jaar heb gelopen. Andere paden die gebruik maken van het jaagpad langs de Kromme Rijn zijn het Waterliniepad en het Utrechtpad.
De officiële wandelroute is 29 km lang en gaat uit van het punt waar het water uit de rivier in de Utrechtse grachten stroomt, nabij het Ledig Erf.
De route is geheel bewegwijzerd en staat ook als GPS-bestand op mijn telefoon. Omdat de wandel.nl app. hoogstwaarschijnlijk de nodige stroom uit mijn batterij zal gebruiken, laat ik TOPO-GPS niet aanstaan en zal ik deze alléén raadplegen bij twijfel.
Het is ook niet echt een moeilijke route, ik houd de rivier zoveel mogelijk aan mijn linkerkant dan kan het vrijwel niet misgaan.

Start wandeling
Ik start op het station Utrecht Vaartsche Rijn waar Marianne mij met de auto afzet. Een paar honderd meter verderop is het Ledig Erf.
Hier vandaan loop ik stroomopwaarts naar Wijk bij Duurstede.
Het is druk in de stad Utrecht maar daar zal ik weinig last van hebben. De route over het jaagpad gaat onder enkele viaducten door om de stad Utrecht al snel achter me te kunnen laten.
Het wordt dan rustiger en die rust zal blijven tot het einde van de wandeling.
Ook wandel ik door de landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen en passeer ik kasteel Rhijnauwen. Een aangrenzend theehuis lokt mij maar ik kan de verleiding, om nu al te rusten, prima weerstaan.

Ik zie veel wandelaars waaronder vermoedelijk ook Alternatieve Vierdaagse lopers (gezien hun wandeluitrusting in combinatie met een zeker marstempo).
In Bunnik komt een dame in rolstoel met haar 2 begeleiders me tegemoet en we maken een praatje. De begeleiders tippen mij voor een horecagelegenheid in Bunnik. Ik bedank ze vriendelijk maar maak daar nu geen gebruik van. Ik wil liever nog iets verder doorlopen gezien de totale afstand welke ik vandaag wil afleggen.
En die rust pak ik wel in Odijk, het volgende dorp wat ik aandoe. Ik rust bij een pannenkoekenhuis wat vrijwel direct aan het water is gelegen. Het terras is met een kleine omweg van een paar honderd meter te bereiken. Dat zijn mooie extra meters om de vereiste 30 km te halen!
Hier geniet ik van een portie poffertjes en een kop koffie.
Dan op naar Werkhoven waar ik moet bukken om onder een laag viaduct door te kunnen. In Cothen heb ik alweer pauze, deze keer op een bankje met uitzicht over de rivier. Het is heerlijk in de zon en ik geniet van de rust en het fraaie uitzicht over de rivier en de "natuurvriendelijke oeverlanden".
Het laatste stuk brengt mij naar Wijk bij Duurstede. Hier bevind ik me op een kruispunt van waterwegen: de Nederrijn gaat hier over in de Lek en kruist het Amsterdam Rijnkanaal. Voorheen was de Kromme Rijn de voortzetting van de Nederrijn.
Tijdens de gehele wandeling passeer ik veel bruggen/bruggetjes over de rivier en een enkele keer gaat de route er ook over heen.

Het is vandaag heerlijk wandelweer en onderweg heb ik contact met enkele Walkers via app. en sms.
De andere Walkers lopen door heel Nederland o.a. in Drenthe, de Achterhoek, Twente, Nijmegen, Apeldoorn en Ede.
De app. van Wandel.nl werkt prima, de afstand welke ik zou hebben gelopen volgens de app. is nagenoeg gelijk aan die van TOPO-GPS en de ingetekende route op afstandmeten.nl.
Bij een rust zet ik de app. op pauze en deze start ik later weer op.
In Wijk bij Duurstede zie ik onze auto al staan. Ik loop nog een stukje door tot aan de Veerhaven, waar het officiële eindpunt is van het Kromme Rijnpad. Hiermee komt de totale afstand om precies te zijn op 31,5 km. Een wandelaar spreekt me hier aan: “loopt u ook de Alternatieve Vierdaagse”? Jawel dat doe ik. Dit is voor mij een 1e bevestiging dat hier ook de Alternatieve Vierdaagse wordt gelopen.
In het centrum wacht ik bij een horeca-gelegenheid op Marianne. Zij komt al snel aan gefietst.
We drinken nog iets en gaan dan weer huiswaarts.
De 1e dag van deze Vierdaagse zit erop! Een mooi begin van deze Alternatieve Vierdaagse!!!

Profiel   

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2020, 16:21 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

2e dag, Nieuwe Maasparkoers, vanuit Rotterdam, 35 km
Voor vandaag staat een wandeling gepland vanuit Rotterdam en deze zal voor het grootste gedeelte langs de Nieuwe Maas gaan.
Enkele "weetjes": De Nieuwe Maas
-- is een rivier waaraan de steden Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen zijn gelegen.
-- ontstaat ter hoogte van Slikkerveer waar de Lek en de Noord samenkomen en is ongeveer 24 km lang.
-- doorkruist één van de dichtstbevolkte gebieden van Nederland en is op veel plaatsen overbrugd of ondertunneld.
-- vormt de belangrijkste levensader van de havenstad Rotterdam.
-- deelt Rotterdam in tweeën maar het Nieuwe Maasparkoers zorgt voor een verbinding van beide helften.
-- is de leidraad van de route. Er wordt zo dicht mogelijk langs het water gelopen.
De lengte van het parkoers is 28 km. Er zijn meerdere extra rondjes van 1,5 tot 3 km mogelijk. Mijn geplande route is tussen de 33 en 36 km lang.
De route maakt onderdeel uit van het wandelknooppuntennetwerk en is ook digitaal te vinden op de app. "Rotterdam Routes".
Ik parkeer de auto naast het Eiland van Brienenoord en start van daaruit mijn wandeling.

Start wandeling
De 1e kilometer voert mij langs een drukke straat die deels opengebroken ligt waardoor het gelijk goed uitkijken geblazen is. Ik loop via een fietspad de van Brienenoordbrug op en als ik bijna boven aan de brug ben komt een wandelaar me tegemoet. Ik spreek haar aan. Zij blijkt ook de Alternatieve Vierdaagse te lopen. We raken in gesprek terwijl het verkeer langs ons heen raast. We staan op het fietspad en houden het fietsverkeer goed in de gaten. De dame in kwestie heet Jacqueline, ze komt uit Rotterdam en loopt routes in haar eigen buurt, zij heeft zich ingeschreven voor de 20 km. Zij heeft gisteren in Kinderdijk gelopen waar ik morgen heen ga. We staan best een tijdje te kletsen totdat we beiden vinden dat het weer tijd is om verder te gaan. We wensen elkaar succes en zetten elkaar op de foto met ieders eigen telefoon. En dat alles halverwege de brug, met uitzicht op de wijk Rotterdam-IJsselmonde! J. geeft me nog een tip hoe ik eventueel verder kan lopen en waar ik onderweg gezellig op een terras kan zitten, namelijk de "Ballentent" aan de Maasboulevard.
Ik had niet verwacht dat ik Alternatieve Vierdaagse wandelaars zou ontmoeten, ik vind het toch wel heel bijzonder!

Na deze gezellige onderbreking wandel ik verder de brug over om aan de andere kant de Maas weer op te zoeken. Mijn volgende doel is het Noordereiland, hier loop ik mijn 1e extra rondje om aan de benodigde kilometers te komen. Om dit eiland te bereiken steek ik de Willemsbrug over. Na het rondje, waarbij voortdurend uitzicht is aan beide zijden van de rivier, loop ik via dezelfde brug terug naar de Maasboulevard. En als ik bijna van de brug af ben zie ik weer een wandelaarster en spreek ik haar aan. Ook deze persoon loopt de Alternatieve Vierdaagse. Ze komt uit Barendrecht en loopt dagelijks hetzelfde rondje van 40 km. "Het is een makkelijk rondje, want er is hier altijd wel wat te zien en te beleven". En dat is waar, er is op en om het water veel bedrijvigheid en daar geniet ik ook met volle teugen van. Voor beiden is ons volgende doel de Erasmusbrug en dus lopen we dat stukje gezellig samen op.
Weer een leuke en bijzondere ontmoeting en ook nu laat ik me op de foto zetten met deze keer de Erasmusbrug en enkele grote torens op de achtergrond.
Ik steek de Erasmusbrug over en heb dan contact met een vriend van mij. We zouden elkaar zien op de Kop van Zuid en spreken af bij Hotel New York waar ik als 1e aankom. Ik neem vast plaats op het terras. Voor mij is dit een bijzondere locatie omdat onze zoon j.l. april in dit hotel zou gaan trouwen. Een beetje sentimenteel dus.....
Als Peter komt dan zitten we zeker een uur gezellig bij te praten. In verband met zijn kwetsbare gezondheid heeft hij in de afgelopen Corona periode weinig mensen gezien. Voor hem is deze ontmoeting dus heel bijzonder. Op het terras strijkt ook een bekende NL-er neer. Ik heb Peter kunnen weerhouden om naar deze persoon toe te stappen vanwege diens privacy. Hij kon het echter niet laten om stiekem toch een foto van diegene te maken.
Het was een hele gezellige ontmoeting en onderbreking van de wandeling maar ik ga weer verder met de wandeling. Als het zo doorgaat dan kan het wel eens een lange dag worden........niet erg want ik heb alle tijd, ik hoef niet op een bepaalde tijd te finishen!

Ik wandel rond de Rijnhaven (weer een extra rondje), rond de Rotterdamse wijk Katendrecht en rond de Maashaven.
Omdat het druk is in zo'n stad gebeurt er natuurlijk ook van alles: daar hoort helaas ook bij dat ambulances af en aan rijden. Op zulke momenten ontstaat bij mij een déjà vu van de Ééndaagse van 2006.
Nu op naar de Maastunnel waar mijn route gebruik zou maken van de voetgangerstunnel wat ik normaal gesproken al een bijzondere belevenis vind. Echter, ik had deze week vernomen dat de voetgangerstunnel in renovatie is. De fietstunnel is wel geopend maar daar mag (overdag) niet worden gelopen. Er hangen in de tunnel overal veiligheidscamera's dus: "nee Martin, niet doen!!" zegt een stem in mij.
Om toch de Maas te kunnen oversteken kan gebruik worden gemaakt van een (elektrische) fiets of een fietstaxi. Ik kies voor dat laatste en dat is ook weer een geweldige ervaring. Als een komeet schiet ik door de (recent gerenoveerde) fietstunnel heen. Het gaat best hard dus de veiligheidsgordel moet om en het mondkapje is niet nodig!
Wat een leuke en bijzondere dag is het tot nu toe!!!
Ik wandel vervolgens door het oudste park van Rotterdam naar de Euromast. Hier staan bezoekers in dikke rijen voor de ingang en daarom ben ik ook snel weer weg. Vanwege Corona mijd ik alle drukte!!
Ik begrijp dat niet, je mag/kunt uitsluitend tickets online reserveren voor een bepaald tijdsblok waarom dan massaal hier gaan staan wachten?
Ik ga verder langs de Nieuwe Maas en dan zie ik de "Ballentent" waar ik volgens J. had kunnen rusten. Ook hier is het (te) druk dus dan toch maar weer verder. Ik nader de Erasmusbrug voor de 2e keer maar nu vanaf de andere kant. Hier ga ik wel even zitten want er is zoveel te zien en te beleven op het water. Het meest spectaculaire vind ik toch wel de bus die zich over het water voortbeweegt. (https://www.splashtours.nl/). Deze bus kan zowel over land rijden als door het water varen. Ik had op Katendrecht al gezien hoe deze bus verwoede pogingen deed om vanuit het water in de Maashaven de kade op te komen en nu zie ik hem hier varen!

Deze dag kan niet meer stuk. Euforisch loop ik (opnieuw) over de Erasmusbrug en aan de andere kant langs de Nieuwe Maas terug via de Kop van Zuid en de wijk Feijenoord. Het eindpunt is dan niet ver meer.
De route eindigt bij het eiland van Brienenoord. Hier is nog een extra ronde van 2,5 km mogelijk en die loop ik ook. Het is niet nodig voor de totaalafstand maar ik vind het wel een mooie afsluiting om dit stukje natuurgebied nog even mee te pakken. Ik loop dan o.m. onder de van Brienenoordbrug door. Boven me raast het verkeer en hier beneden is het een OASE van rust!
Het echte eindpunt is bij de auto en ik sluit de wandel.nl app. af op 37.9 km. De afwijking t.o.v. de route op TOPO-GPS is 2 km en die kan ik verklaren: bij het ingaan van de Maastunnel heb ik de app. laten aanstaan. Vòòr en na de Maastunnel had ik de afstanden in de app. met elkaar vergeleken en het verschil bedroeg 2,6 km en dat terwijl het stukje door de fietstunnel slechts 600 meter lang is. Omdat ik die 600 meter niet lopend heb afgelegd verminder ik de 37,9 km met 2,6 km waarmee ik uitkom op 35,3 km. De geplande route was (inclusief tunnel) 36 km en zie daar er is een te verwaarlozen verschil van nog geen 100 meter. Achteraf gezien had ik beter de app. op pauze kunnen zetten en na de tunnel weer activeren. Dan was er een rechte lijn getrokken tussen begin en einde tunnel.
Al met al was het een TOP dag, ik zou bijna zeggen: een dag met een gouden randje. Laat ik er dan maar een klein gouden randje van maken.

IK HOU VAN ROTTERDAM!!

Profiel   

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2020, 20:14 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 59
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag/Meindl
Mood: Somber
Dat er alsnog mensen in de rij bij de Euromast kan ik je uitleggen.
Ook al moet je reserveren in een tijdsblok dan is het mogelijk dat een tijdsblok niet "volgeboekt" en je alsnog wordt toegelaten totdat het maximaal aantal mensen is bereikt.
Mensen gokken er dan op dat ze alsnog naar binnen kunnen.

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2020, 06:54 
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 55
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: O.a. Lowa
Marko schreef:
IK HOU VAN ROTTERDAM!!

Ik ook! Leuke stad. Mijn moeder is er geboren, mijn opa en oma woonden er. Ik heb er op school gezeten.Er zitten een paar van mijn favoriete platen-snuffel-winkels. Ik kom er dus heel graag en heb je verslag met meer dan gewone belangstelling gelezen

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2020, 08:51 
Frequente W4W'er
Frequente W4W'er
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 33
Kilometers gelopen: Aardig wat
Merk wandelschoenen: Bata M90
Mooie verslagen Martin.
Dat van die vriend met kwetsbare gezondheid die weinig mensen gezien heeft is voor mij heel herkenbaar, heb zelf ook buiten mijn huishoudhulp, winkelpersoneel en naaste buren voor de 4Daagse niemand anders gezien.

Kinderdijk blijft voor mij altijd gelinkt aan de KM van Ridderkerk-Dort waar wij in de holst van de nacht langs liepen. Ben dus benieuwd naar jou ervaring overdag.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2020, 11:24 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 42
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 6
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Lowa
Inderdaad genoten van je verslagen tot nog toe Martin.
En ik hoop gauw ook toe te komen aan de verslagen van andere mensen :-))

Profiel   

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2020, 15:44 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

qltel schreef:
Marko schreef:
IK HOU VAN ROTTERDAM!!

Ik ook! Leuke stad. Mijn moeder is er geboren, mijn opa en oma woonden er. Ik heb er op school gezeten.Er zitten een paar van mijn favoriete platen-snuffel-winkels. Ik kom er dus heel graag en heb je verslag met meer dan gewone belangstelling gelezen

In Rotterdam-Zuid heb ik op de Middelbare school gezeten.
In het centrum van Rotterdam heb ik mijn 1e werkervaring opgedaan. (totaal 5 jaar gewerkt daar).
Mijn uitgaansleven vond ook deels in Rotterdam plaats.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2020, 06:26 
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Beste deelnemer van De Alternatieve Vierdaagse,

Het was een bijzondere editie van de Vierdaagse, we hopen dat je ervan genoten hebt! In vier dagen tijd zette jij een knappe prestatie neer.

Jouw welverdiende medaille is verzonden en ontvang je binnen zeven dagen in de brievenbus.

Gefeliciteerd met jouw prestatie en geniet van jouw aandenken!

Met sportieve groet,
Team De Alternatieve Vierdaagse

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2020, 09:46 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Afstand 2019: 30
Loopnummer 2019: 30 E 696
Kilometers gelopen: 16925
Aantal N4D volbracht: 7
Volgende wandeltocht: nog niet bekend
Kennedymarsen volbracht: 20
Merk wandelschoenen: vifefingers
Mood: Gewoon
qltel schreef:
Beste deelnemer van De Alternatieve Vierdaagse,

Het was een bijzondere editie van de Vierdaagse, we hopen dat je ervan genoten hebt! In vier dagen tijd zette jij een knappe prestatie neer.

Jouw welverdiende medaille is verzonden en ontvang je binnen zeven dagen in de brievenbus.

Gefeliciteerd met jouw prestatie en geniet van jouw aandenken!

Met sportieve groet,
Team De Alternatieve Vierdaagse

Hé! Heb jij mijn meelbus gekraakt? Dat is mijn meel....toch? :-)%%

Profiel   

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2020, 10:01 
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Tigelu schreef:
Hé! Heb jij mijn meelbus gekraakt? Dat is mijn meel....toch? :-)%%

Oh, was dat jouw meelbus.. Ik dacht al.. :)

Profiel  WWW  

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2020, 09:37 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

3e dag, Langs Rivieren en Molens, 33 km
Vandaag loop ik een route vanuit mijn geboorteplaats Slikkerveer, grotendeels langs rivieren, met het water steeds aan mijn rechterzijde.
De wandeling herinnert mij aan mijn allereerste "serieuze" wandeling in 1975:
Als 18-jarige ga ik, samen met een vriend van mij, uit verveling een eindje lopen.
Zijn hobby "archeologische opgravingen" en vooral het ook zelf gaan graven, kon mij op deze middag niet zo boeien en zodoende kozen we voor iets anders: een stukje lopen. Het is denk ik een wandeling van zo'n 16 km geworden. We hebben vanuit onze woonplaats (Slikkerveer, gemeente Ridderkerk) langs de rivier de Noord gelopen, deze rivier zijn we vervolgens overgestoken en aan de andere kant zijn we weer "terug" gewandeld. Dat stuk terug was langer dan heen want we konden niet overal de rivier blijven volgen en moesten zelfs een heel eind omlopen.
Ik was helemaal kapot na deze wandeling. Met diezelfde vriend wandel ik daarna nog een keer naar Alblasserdam en weer terug.
Deze 1e wandeling is, achteraf gezien, toch wel een hele bijzondere wandeling geweest: Ik heb gewandeld langs een rivier. Ik kon in die tijd nog niet bevroeden dat het water en dan met name de rivieren zo'n enorme aantrekkingskracht op me zouden krijgen en dat het wandelen langs rivieren 10-tallen jaren later zo'n enorme impuls zou krijgen.
Vandaag loop ik delen langs de rivieren de Noord, de Nieuwe Maas, de Hollandse IJssel en de Lek, aangevuld met een wandeling door het molengebied van Kinderdijk.

Start wandeling
Ik start bij "de Schans", bij de aanlegsteiger van de Fast Ferry. Dit is precies op het punt waar de Noord overgaat in de Nieuwe Maas en samenvloeit met de Lek. Dit is/was vlak bij mijn ouderlijk huis.
Het begin van mijn wandeling is zoals hierboven omschreven, maar dan andersom. Ik wandel eerst over de (deels gras-) dijk naar de van Brienenoordbrug. Ik heb hier mijn hele jeugd door gebracht en ik denk dan ook ieder plekje te kennen of te herkennen. Dat is natuurlijk niet zo want ook hier is de tijd niet stil blijven staan.
De van Brienenoordbrug is de enige overlap met de route van gisteren want na de brug volg ik de Nieuwe Maas in de andere richting.
Aan de andere kant van de brug loop ik een eindje langs de Hollandse IJssel, dit is de grootste rivier die in de Nieuwe Maas uitmondt. Ter hoogte van Kralingen ontmoet ik een wandelaar met wie ik in gesprek raak. Ze woont in de nabije omgeving, op wandelafstand van hier! Deze dame doet ook mee met de Alternatieve Vierdaagse.
In Nijmegen zou ze 50 km lopen. Echter in april heeft ze een ongeluk gehad met de elektrische fiets en heeft daarbij zwaar hersenletsel opgelopen. Ze is direct geopereerd en is daarna een revalidatie traject ingegaan. En hier loopt ze, voorzichtig en behoedzaam maar met een hele sterke wil om deze Vierdaagse tot een goed einde te volbrengen. Ze staat ingeschreven voor de korte afstand (10 km) maar in de praktijk doet ze er een schepje bovenop als ze merkt dat het goed gaat. Bewonderenswaardig!!
We kletsen wat af en als er een andere wandelaar aankomt laten we ons samen op de foto zetten. Ze geeft me nog een tip om niet over de dijk verder te lopen vanwege het drukke autoverkeer. De route door de polder zou veel mooier zijn. Ik ben me daarvan bewust maar wil zelf heel graag zo dicht mogelijk langs de rivier lopen.
Weer een bijzondere ontmoeting!

Ik stiefel verder, eerst steek ik de Hollandse IJssel over via de Algerabrug en dan ga ik toch de drukkere dijk op langs de Nieuwe Maas richting Krimpen aan de Lek. Inderdaad druk, druk, druk.
Ik loop door tot Krimpen aan de Lek alwaar ik er 16 km op heb zitten. Hier is een halte van het driehoeksveer welke vaart tussen Slikkerveer, Krimpen aan de Lek en Kinderdijk. Van hieruit kan ik dus overvaren naar het beginpunt van de wandeling en dan heb ik mijn 1e wandeling uit 1975 compleet. Dit veer vaart ook naar Kinderdijk en daar wil ik nu naar toe.
Er vaart hier ook een autopont en dat lijkt me een betere optie om naar Kinderdijk over te varen. Op het voetveer is het namelijk erg druk met voetgangers en fietsers en moet een mondkapje worden gedragen. Op de autopont is het veel rustiger wat betreft het langzame verkeer waar wandelaars en fietsers onder vallen. Hier geldt bovendien geen mondkapjes verplichting.
Na de oversteek plof ik neer op een bankje op de dijk naast de rivier. Het is vandaag een heerlijke dag om te lopen, de temperatuur is goed en de zon schijnt nagenoeg de hele dag.
Na deze rust duik ik het molengebied in. Kinderdijk was in mijn jeugd hèt gezinsuitstapje. Ik kwam daar ieder jaar wel 1 of meerdere keren. Met de fiets gingen we dan met de pont vanuit Slikkerveer naar Kinderdijk dat was lekker dichtbij en het varen met de pont vonden we natuurlijk geweldig. Het varen met de rondvaartboot langs een groot aantal molens was helemaal geweldig en dan na afloop nog een traktatie. Helaas besloten mijn ouders dan dat we op de terugweg best wel via Alblasserdam konden fietsen dan hoefden we niet met de pont mee. Dat vonden wij als kinderen altijd een vreselijk eind fietsen.

Met de wandeling vandaag sla ik het meest toeristische deel over, het ziet er best druk uit bij het beginpunt. Ik loop nog een klein stukje verder over de Lekdijk. Het molengebied is prachtig om van hieruit te overzien en later wandel ik er dwars doorheen. Langs molens, over graspaden en dwars door de polder. Ik wandel ook over een gedeelte van een Tiendpad, met aan weerszijden van het pad een sloot en daarachter weilanden. Het is een feest om hier te lopen en ik geniet dan ook met volle teugen. Wat het wandelen in dit gebied betreft, ik heb in het verleden regelmatig meegedaan aan diverse tochten, waaronder de Molenwaardtocht van 50 km, vanuit Kinderdijk. Ik heb aan die tochten over het algemeen geen goede herinneringen want het lopen in die tijd verliep nooit zonder problemen, het waren trainingstochten voor de Vierdaagse, met flinke fysieke ongemakken.
In dit gedeelte zie en spreek ik meerdere Alternatieve Vierdaagse lopers maar er zijn ook wandelaars die meedoen aan "Happen en Stappen" en een enkeling bevindt zich op het Floris-V- pad.
Drie Alternatieve Wandelaars uit Etten-Leur liepen gisteren in Zeeland, vandaag lopen ze hier en morgen willen ze naar Maastricht.
Op een graspad probeert een oudere man over prikkeldraad te klimmen. Ik kijk het even aan en zie dan dat het de beste man veel moeite kost om deze hindernis te nemen. De man is niet alleen en krijgt ondersteuning van een andere oudere man, het verloopt erg stuntelig. Ik bied mijn hulp aan en het lukt uiteindelijk de man om veilig in het naastliggende weiland te geraken. Natuurlijk ook hier even een praatje, de mannen houden geen 1,5 meter afstand, dat vinden ze de grootst mogelijke onzin en ik krijg een schouderklopje voor de aangeboden hulp. Ach, we bevinden ons in de buitenlucht zullen we maar denken.

Het wordt steeds warmer en er is hier weinig tot geen schaduw. Als ik bijna op mijn kookpunt ben dan is de redding nabij: een ijscokar midden in de polder!!
Ik trakteer mezelf op een heerlijke softijs en dit geeft me weer voldoende energie om verder te gaan. Er volgt een dijk met uitzicht op de Alblasserdamse brug in de verte. De dijk kronkelt iets, de brug komt maar langzaam dichterbij. Waar ken ik dat toch van?
Ik besluit om in het dorp Alblasserdam ergens iets te gaan drinken en dan pas de brug over te gaan. Ik vergeet de wandel.nl app. uit de pauzestand te halen als ik weer opstap en als ik dat even later alsnog doe dan trekt ie een rechte lijn vanaf de rustplek tot mijn huidige locatie.
Vanaf Alblasserdam ga ik dus de brug over (direct naast de brug is de de autotunnel onder de Noord te zien) en dan door de Ridderkerkse grienden en later over de dijk terug naar Slikkerveer.
Het stuk tussen Alblasserdam en Slikkerveer was dus in 1975 mijn 2e wandeling, met diezelfde vriend. Al met al, best wel een dagje met nostalgie en leuk om deze route weer eens te lopen.
Bij de auto aangekomen loop ik nog even naar de rivier om daar te genieten van de bedrijvigheid op de rivier(en) en neem nog iets te drinken. Als ik voldoende ben afgekoeld en uitgerust, dan stap ik in de auto om de thuisreis te aanvaarden.
Het was wederom een heerlijk wandeldagje!!

Profiel   

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2020, 11:46 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 42
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 6
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Lowa
Wat maak je toch een werk van jouw verhalen Martin, heerlijk. En leuk ook om jouw jeugdherinneringen te delen.

Profiel   

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2020, 15:12 
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Leeftijd: 34
Afstand 2019: 4x40
Loopnummer 2019: 40-U-863
Kilometers gelopen: 1904 KM
Aantal N4D volbracht: 1
Volgende wandeltocht: Diverse Wandelingen
Merk wandelschoenen: lowa Nijmegen
Mood: Blij
wat een prachtig verhaal martin
je neemt ons zo aan de hand mee op jouw tocht

Profiel   

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 311 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur