Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:24

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 12:07 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Feb 2016, 10:53
Berichten: 811
Woonplaats: Leerdam
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 200
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Gewoon
(ik kon geen andere onderwerpen vinden over s'ochtends ontbijten)

Wat eten jullie s'ochtends vroeg aan ontbijt voor de 4 Daagse. Ik persoonlijk krijg eigenlijk geen hap naar binnen tussen 03.00 en 04.00. Ik ga het proberen met aanmaak vloeibare drinkvoeding + een banaan.

Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 13:08 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 16:59
Berichten: 820
Woonplaats: Den Haag
Leeftijd: 63
Afstand 2024: 4x50
Kilometers gelopen: zat
Aantal N4D volbracht: 12
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: Lowa Ferrox Nijmegen
Het valt niet mee maar dwing mezelf toch twee boterhammen te eten.
Wel, om het makkelijker te maken, met het lekkerste beleg dat er bestaat: hagelslag puur
en elke hap wegspoelen met een slok thee ...


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 13:10 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Sowieso op werk- en wandeldagen ben ik vroeg op en krijg dan geen brood door mijn keel.
Sinds jaren gebruik ik dan ook een shake van Herbalife. Dit poeder meng ik met 1/4 l. sojamelk. Samen met een glas thee heb ik dus al flink wat vocht naar binnen zo op de ochtend.
Op de startlocatie gaat er, voordat we van start gaan, een banaan in. Meestal hebben we dan al een ritje van ruim een uur achter de rug en is de shake al ingedaald.
Zo ook de laatste jaren dat ik Nijmegen liep.
Omdat ik 's morgens altijd thee drink doe/deed ik koffie op de wedren en voordat ik aan sluit/sloot de banaan opeten.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 13:30 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Feb 2016, 10:53
Berichten: 811
Woonplaats: Leerdam
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 200
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Gewoon
Er hebben daar dus meer mensen last van ..


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 13:33 
Offline
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 Mei 2013, 09:50
Berichten: 746
Woonplaats: Amsterdam
Leeftijd: 31
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: Vele
Aantal N4D volbracht: 10
Kennedymarsen volbracht: 2
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Adidas
Heb hetzelfde hier, en sowieso ben ik geen echte broodliefhebber.
Daarom heb ik voor elke morgen een pak drinkontbijt klaar staan, met evt nog een eiwitrijke breaker.
Daar moet het mee lukken :icon_smile:

_________________
http://corneginkel.blogspot.nl/


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 14:59 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 08 Sep 2011, 10:30
Berichten: 1253
Woonplaats: Hengelo
Leeftijd: 32
Kilometers gelopen: x=σ(y−x)
Kennedymarsen volbracht: 19
100+ wandelingen: 10
Merk wandelschoenen: Divers
Ik ontbijt eigenlijk niet of nauwelijks meer tegenwoordig. Na al een tijdje minder overtuigd te zijn van de voedingswaarde van brood (al is tussen de middag thuis ben sjoel ik meestal even snel een salade in elkaar, kan net zo goed vullen en bevat toch even wat meer bouwstoffen dan boterhammen), ik heb voor de ochtenden wat zitten experimenteren met salade (dat is even wennen, en je moet op tijd opstaan omdat je flink wat tijd kwijt bent aan kauwen) en overnight oats met yoghurt ('s avonds wat havermout in een bakje doen, yoghurt erbij, goed doorroeren, eventueel wat (diepvries)fruit erbij, willekeurig dekseltje erop om het een beetje af te dekken en de rest van de nacht in de koelkast laten staan) wat ik nu nog wel eens neem als ik een heel lange of zware dag tegemoet ga. Zo ben ik eens wat gaan experimenteren met minder ontbijten of niet ontbijten, en ergens begin dit jaar heb ik het voor elkaar gekregen om zo'n 44 kilometer te wandelen zonder iets gegeten te hebben die dag, en enkel wat water gedronken (goed, dat was wel pushing it, en ik zal het mensen niet zomaar aanraden, maar het kan dus prima). Je moet er wel even aan wennen, anders gaat je maag knorren, maar dat is meer een soort van Pavlov-reactie (en dat veroorzaakt dan weer het gedrag om dan maar een extra koekje te nemen bij de koffie of wat anders te snoepen tussendoor, waardoor het idee dat het overslaan van het ontbijt zo ongezond is wordt versterkt).

Een klein beetje uitleg erbij: je hebt grofweg gezegd twee energiesystemen in je lichaam: de ene werkt op koolhydraten, de andere op vet. Vetten zijn zo ongeveer een onuitputbare bron van energie die zich al in je lichaam bevindt (ook bij magere mensen: bij mij kun je ook mijn ribben tellen, terwijl ik in totaal toch nog zo'n 10 kg onderhuids vet meesjouw, 1 kg is genoeg energie om zo'n 150 tot 200 kilometer op te kunnen hardlopen, voor wandelen heb ik nooit cijfers kunnen vinden maar ik gok dat het vergelijkbaar is). Zolang je het tempo rustig houdt (de snelheid daarbij verschilt per persoon, maar zolang je nog gewoon kunt praten onderweg valt het onder rustig, meestal zit het omslagpunt daarbij iets onder de 80% van je maximale hartslag) kan je lichaam met voornamelijk vetten voldoende energie leveren. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier de vierdaagse niet volgens deze definitie van rustig loopt, want dan loop je jezelf gewoon compleet kapot. Dit is iets dat ik in het gemiddelde advies van voedings-"deskundigen" ook compleet mis, daar wordt altijd maar zo gehamerd op voldoende koolhydraten eten omdat dat makkelijke energie levert, alsof een zware inspanning is in plaats van een lange inspanning, daar zit toch een behoorlijk verschil tussen.

Dus krijg je 's morgens je brood niet door je keel, dan zou ik het gewoon meenemen en er na een uurtje lopen aan beginnen. Je lichaam heeft echt ruim voldoende reserves om dat vier dagen achtereen op te vangen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 15:03 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 08 Sep 2011, 10:30
Berichten: 1253
Woonplaats: Hengelo
Leeftijd: 32
Kilometers gelopen: x=σ(y−x)
Kennedymarsen volbracht: 19
100+ wandelingen: 10
Merk wandelschoenen: Divers
En voordat iemand aankomt met de tegeltjeswijsheid dat het ontbijt het belangrijkste maal van de dag is: lees bijvoorbeeld http://priceonomics.com/how-breakfast-became-a-thing/ eens door. Ook een leuk artikel dat diverse onderzoeken over ontbijten onder de loep neemt: http://www.nytimes.com/2016/05/24/upsho ... kfast.html


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 15:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Apr 2006, 18:05
Berichten: 2723
Woonplaats: Spijkenisse
Leeftijd: 62
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 15.050
Aantal N4D volbracht: 14
Volgende wandeltocht: Westerborkpad
Kennedymarsen volbracht: 12
Merk wandelschoenen: Skechers
Mood: Vrolijk
herwin schreef:
Ik ontbijt eigenlijk niet of nauwelijks meer tegenwoordig. Na al een tijdje minder overtuigd te zijn van de voedingswaarde van brood (al is tussen de middag thuis ben sjoel ik meestal even snel een salade in elkaar, kan net zo goed vullen en bevat toch even wat meer bouwstoffen dan boterhammen), ik heb voor de ochtenden wat zitten experimenteren met salade (dat is even wennen, en je moet op tijd opstaan omdat je flink wat tijd kwijt bent aan kauwen) en overnight oats met yoghurt ('s avonds wat havermout in een bakje doen, yoghurt erbij, goed doorroeren, eventueel wat (diepvries)fruit erbij, willekeurig dekseltje erop om het een beetje af te dekken en de rest van de nacht in de koelkast laten staan) wat ik nu nog wel eens neem als ik een heel lange of zware dag tegemoet ga. Zo ben ik eens wat gaan experimenteren met minder ontbijten of niet ontbijten, en ergens begin dit jaar heb ik het voor elkaar gekregen om zo'n 44 kilometer te wandelen zonder iets gegeten te hebben die dag, en enkel wat water gedronken (goed, dat was wel pushing it, en ik zal het mensen niet zomaar aanraden, maar het kan dus prima). Je moet er wel even aan wennen, anders gaat je maag knorren, maar dat is meer een soort van Pavlov-reactie (en dat veroorzaakt dan weer het gedrag om dan maar een extra koekje te nemen bij de koffie of wat anders te snoepen tussendoor, waardoor het idee dat het overslaan van het ontbijt zo ongezond is wordt versterkt).

Een klein beetje uitleg erbij: je hebt grofweg gezegd twee energiesystemen in je lichaam: de ene werkt op koolhydraten, de andere op vet. Vetten zijn zo ongeveer een onuitputbare bron van energie die zich al in je lichaam bevindt (ook bij magere mensen: bij mij kun je ook mijn ribben tellen, terwijl ik in totaal toch nog zo'n 10 kg onderhuids vet meesjouw, 1 kg is genoeg energie om zo'n 150 tot 200 kilometer op te kunnen hardlopen, voor wandelen heb ik nooit cijfers kunnen vinden maar ik gok dat het vergelijkbaar is). Zolang je het tempo rustig houdt (de snelheid daarbij verschilt per persoon, maar zolang je nog gewoon kunt praten onderweg valt het onder rustig, meestal zit het omslagpunt daarbij iets onder de 80% van je maximale hartslag) kan je lichaam met voornamelijk vetten voldoende energie leveren. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier de vierdaagse niet volgens deze definitie van rustig loopt, want dan loop je jezelf gewoon compleet kapot. Dit is iets dat ik in het gemiddelde advies van voedings-"deskundigen" ook compleet mis, daar wordt altijd maar zo gehamerd op voldoende koolhydraten eten omdat dat makkelijke energie levert, alsof een zware inspanning is in plaats van een lange inspanning, daar zit toch een behoorlijk verschil tussen.

Dus krijg je 's morgens je brood niet door je keel, dan zou ik het gewoon meenemen en er na een uurtje lopen aan beginnen. Je lichaam heeft echt ruim voldoende reserves om dat vier dagen achtereen op te vangen.

Ik snap dat ook niet zo, van die koolhydraten! Sinds ik suikervrij eet heb ik energie voor tien! Ben nooit meer moe na het eten en heb nooit meer een "hongerklop" tijdens het lopen. Ik zweer bij Griekse yoghurt als ontbijt, lekker vet en vult goed. Daarmee kan ik een hele ochtend doorlopen zonder honger! En een handje nootjes erbij...

_________________
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt
Neem eens een kijkje op mijn wandelblog:

http://www.wandel-de-wandel.blogspot.com


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 20:40 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:31
Berichten: 7534
Woonplaats: wijchen - nijmegen
Leeftijd: 37
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
ik begin de dag altijd met yoghurt of brinta met melk koud of een vlaflip zonder aanmaak of suiker vrije aanmaak ik

moet er niet aan denken smorgens te kauwe op brood of andere dingen pffff krijg al kippenvel van de gedachte bah jaiks

Voor het wandelen neem ik meestal dubbel zodat ik langer de snee brood kan uitstellen en dan gaat er vaak een salade of pindakaas op met nootjes of gekookt ei

_________________
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 21:41 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Aug 2010, 08:19
Berichten: 981
Woonplaats: Almere
Leeftijd: 55
Kilometers gelopen: 20.000
Aantal N4D volbracht: 20
Volgende wandeltocht: Kennedymars Someren
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 46
Merk wandelschoenen: Hanwang GTX
Mood: Gewoon
Tot nu toe ben ik iedere ochtend 'gewoon' gestart met 2 bruine boterhammen met aardbeienjam en een kop zwarte koffie.
Dit 'dieet' volg ik al meer dan 40 jaar en het gaat ook al 19 Vierdaagsen mee.

Getrouw het britse adagium: "if it ain't broken; don't fix it'!

_________________
Ambulo ergo sum


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 21:52 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 06 Jul 2005, 19:49
Berichten: 2627
Woonplaats: Leusden (maar hoe lang nog)
Leeftijd: -
Afstand 2024: -40
Loopnummer 2024: -
Kilometers gelopen: -genoeg
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: -
Kennedymarsen volbracht: 21
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: -
Mood: Vrolijk
Hier ook geen probleem: om een uur of 3 gewoon 2 (of3) boterhammen of wat er maar ligt. Kunne ook bolletjes zijn met kas/vlees of zoet beleg
Een stuk of 3/4 glazen sap en dan op weg naar de trein :)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 22:02 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jan 2015, 19:58
Berichten: 208
Woonplaats: Zwartsluis
Leeftijd: 34
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 310
Aantal N4D volbracht: 6
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Ik drink zo'n pak goedemorgen leeg en een bak koffie. Verder ook nog wel een banaan en breaker.

Normaal eet ik pas ook om 9:30 mijn eerste boterham als ik aan het werk ben. Maar ik drinkyoghurt doe ik smorgens altijd wel.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 22:05 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Ik neem twee boterhammen mee naar de start en in de tijd dat ik in de rij sta eet ik ze op. Als ik ontbijt met iets lichts zoals yoghurt oid of een breaker word ik duizelig en licht in mijn hoofd en dst wil ik tijdens de 4daagse natuurlijk niet. Gek genoeg krijg ik tijdens het wandelen geen boterhammen meer wdg, dan leef ik op ander wandelvoer.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2016, 22:15 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6064
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Schaaltje rijstepap met cruesli, mok thee. Is al jaaaaren zo! Eventueel een boterham mee in de bus.
Logée: schaaltje yoghurt met cruesli, mok thee.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: s'Ochtends ontbijten
BerichtGeplaatst: 14 Jul 2016, 02:11 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Geen moeite met 's-nachts eten.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.