Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 09:40

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 07:21 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Feb 2016, 10:53
Berichten: 811
Woonplaats: Leerdam
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 200
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Gewoon
Tegenwoordig sleep je al gauw een halve apotheek mee naar de 4 Daagse. Al lezend op dit forum, maar ook op het internet, kom je allerlei middeltjes, zalfjes, cremepjes, spuitbussen, olien, vloeibare middelen, sportvoeding, tape, pillen, pijnstillers enz tegen. Heb je dit echt nodig om de 4 Daagse of een KM uit te lopen?

En ik doe er net zo hard aan mee, met Gehwol, Perskindol, Isostar.

Wat ik mij nou afvraag, waar leggen jullie de grens qua middelen. Is er een grens? Of is alles geoorloofd om de 4 Daagse uit te lopen? En mogen we blij zijn dat er geen dopingcontrole is?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 07:44 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd

Geregistreerd: 29 Okt 2007, 14:58
Berichten: 349
Woonplaats: Breda
Leeftijd: 35
Kilometers gelopen: Genoeg
Aantal N4D volbracht: 7+
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Hoka
Mood: Gewoon
Ik denk dat iedereen een persoonlijke grens heeft.
Vorig jaar liep ik met pijnstillers door een overbelast scheenbeen, elke avond massage en overleg met fysio en met die zijn goedkeuring rustig aan uitgelopen. Was het slim? Nee, want heb er lang last van gehad, maar had het voor geen goud willen missen!
En dankzij een eigen goede fysio/osteopaat weet ik nu waar alle problemen vandaan komen en worden ze goed aangepakt.

Het liefst loop ik zonder pijnstillers, en ik weet dat ik het kan heb het tenslotte al eerder gedaan. Maar toch heb ik ze altijd bij me. De vierdaagse is tenslotte niet alleen een lichamelijke uitputting maar ook een geestelijke en die combinatie vraagt soms om wat 'ondersteuning'. De 1 neemt een borreltje, de ander een (paraceta)molletje.

Ik vind het lastig te beoordelen of het nodig is, of dat je dan beter kan stoppen. De enige die dat kan beoordelen ben je zelf en we moeten er maar van uitgaan dat je je zelf het beste kent en dus het best kunt beoordelen wanneer je te ver gaat.

_________________
Onze trip USA: http://michel-en-rachel.reismee.nl/


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 07:47 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6065
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Friso schreef:
Tegenwoordig sleep je al gauw een halve apotheek mee naar de 4 Daagse. Al lezend op dit forum, maar ook op het internet, kom je allerlei middeltjes, zalfjes, cremepjes, spuitbussen, olien, vloeibare middelen, sportvoeding, tape, pillen, pijnstillers enz tegen. Heb je dit echt nodig om de 4 Daagse of een KM uit te lopen? Nee! Met een goede voorbereiding: kilometers, kleding en eten, kom je een heel eind!

En ik doe er net zo hard aan mee, met Gehwol, Perskindol, Isostar.

Wat ik mij nou afvraag, waar leggen jullie de grens qua middelen. Is er een grens? Ja! Luister naar je lichaam! Of is alles geoorloofd om de 4 Daagse uit te lopen? En mogen we blij zijn dat er geen dopingcontrole is?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 07:58 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Aug 2005, 09:33
Berichten: 1052
Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Leeftijd: 39
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 6
100+ wandelingen: 1
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Hi-Tec & Asics
zodra er een injectiespuit bij komt kijken heb ik mijn grens wel bereikt denk ik :icon_cool:

_________________
Lopen doe je met je hoofd, laat je benen slechts het woord doen


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 08:08 
Offline
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er

Geregistreerd: 09 Jun 2016, 09:21
Berichten: 13
Leeftijd: 37
Kilometers gelopen: 2500
Aantal N4D volbracht: 3
Merk wandelschoenen: New Balance
Wat de grens ligt?

Denk idd dat dat voor iedereen anders is, gebaseerd op zowel ervaringen als persoonlijke omstandigheden / gezondheid.

Voor mij zelf ligt die grens ver, heel ver. Waarom?
Met name omdat ik Fibromyalgie heb en "weiger" niks meer te kunnen doen. Hard werken en moet er genoeg om laten, maar door veel bewegen heb ik geluk dat ik nog vrij veel kan en mag.

Bij mij gaan er dus standaard ontstekingsremmers mee, gewoon omdat ik wéét dat dat nodig kan zijn. Heb sneller blaren, vermoedelijk doordat door de "kwaaltjes" doorbloeding in voeten wat minder / anders is. Dus ook "priksetje" gaat mee. Heb zelf eens meegemaakt (blarenpost sporthal in ik meen gennep) dat Rode kruis mijn blaar (drie over elkaar op kleine teen) niet doorgeprikt kreeg. Drie verschillende bij geweest, maar heb het uiteindelijk zelf gedaan;-)

Uiteraard ook uitgebreide voorbereiding, al zal ik "spiertechnisch" gezien niet alle problemen kunnen voorkomen. Wel beperken en achteraf herstel bespoedigen, ook voorbereiding en nazorg verdiend vindt ik dus de nodige aandacht.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 08:53 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Okt 2010, 19:37
Berichten: 2099
Woonplaats: Hippolytushoef
Leeftijd: 59
Afstand 2024: niet
Loopnummer 2024: niet
Aantal N4D volbracht: 2
Volgende wandeltocht: ??....niet meer
Merk wandelschoenen: Van alles
Mood: Vrolijk
Spatoes schreef:
Friso schreef:
Tegenwoordig sleep je al gauw een halve apotheek mee naar de 4 Daagse. Al lezend op dit forum, maar ook op het internet, kom je allerlei middeltjes, zalfjes, cremepjes, spuitbussen, olien, vloeibare middelen, sportvoeding, tape, pillen, pijnstillers enz tegen. Heb je dit echt nodig om de 4 Daagse of een KM uit te lopen? Nee! Met een goede voorbereiding: kilometers, kleding en eten, kom je een heel eind!

En ik doe er net zo hard aan mee, met Gehwol, Perskindol, Isostar.

Wat ik mij nou afvraag, waar leggen jullie de grens qua middelen. Is er een grens? Ja! Luister naar je lichaam! Of is alles geoorloofd om de 4 Daagse uit te lopen? En mogen we blij zijn dat er geen dopingcontrole is?


Hier sluit ik me helemaal bij aan ,ook ik heb in het verleden te lang doorgelopen met hielspoor waardoor ik mijn wandelschoenen aan de wilgen heb kunnen hangen........1pijnstillertje kan,maar niet het hele doosje...... tapen is altijd een optie ter ondersteuning, maar ook hier geld luister naar je lijf!! Sportvoeding kan geen kwaad je verbruikt meer als op normale dagen, zolang je maar met enige regelmaat eet en drink kom je de man met de hamer niet tegen :icon_wink:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 09:05 
Offline
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er

Geregistreerd: 09 Jun 2016, 09:21
Berichten: 13
Leeftijd: 37
Kilometers gelopen: 2500
Aantal N4D volbracht: 3
Merk wandelschoenen: New Balance
postmuts schreef:
.................................1pijnstillertje kan,maar niet het hele doosje...... tapen is altijd een optie ter ondersteuning, maar ook hier geld luister naar je lijf!! Sportvoeding kan geen kwaad je verbruikt meer als op normale dagen, zolang je maar met enige regelmaat eet en drink kom je de man met de hamer niet tegen :icon_wink:


Klopt, hier zeker mee eens, neem ze ook ondanks "mijn situatie" alleen indien écht hoognodig, betekend meestal alleen in de ochtend uren om opstarten wat soepeler te later verlopen. Ik mag ze (op doktersvoorschrift) vaker, maar wil ik niet. Moet idd wel verantwoord blijven. En idd voeding en drinken ook aanpassen, bijvoorbeeld altijd isostar poeder door mijn drinkwater.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 09:12 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jan 2015, 19:58
Berichten: 208
Woonplaats: Zwartsluis
Leeftijd: 34
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 310
Aantal N4D volbracht: 6
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
paracetamol voornamelijk om spieren sneller te herstellen na afloop. en Perskindol. Meer gebruik ik niet. Heb wel van die diaree tabletten mee voor het geval dat.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 09:49 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Nov 2014, 13:41
Berichten: 375
Leeftijd: 52
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 10 +
Aantal N4D volbracht: 10
Merk wandelschoenen: Mountain peak
Ik heb standaard paracetamol en ibuprofen in de tas maar gebruik ze het liefst niet, als ik ze gebruik is het vaak in de tweede deel van dag. Mijn grens ligt bij het feit dat ik de week erop gewoon moet kunnen werken ( ben schoonmaakster) een beetje stijf in de spieren is niet erg maar niet meer. Ben 1 jaar uit gevallen met een ontstoken blaar aan de ene voet en een ontstoken achillespees aan de andere ( moest nog 1 dag) dat was voor mij de grens.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 11:17 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:31
Berichten: 7535
Woonplaats: wijchen - nijmegen
Leeftijd: 37
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
Friso schreef:
En mogen we blij zijn dat er geen dopingcontrole is?

het is maar goed dat die er niet is dan zou de helft eruit gestuurd worden denk ik

Ik zelf ga altijd over me grenzen heen welke ik ook stel
Heb altijd pijnbestrijding medicatie bij me overal waar na toe ga

_________________
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 12:07 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 06 Jul 2005, 19:49
Berichten: 2627
Woonplaats: Leusden (maar hoe lang nog)
Leeftijd: -
Afstand 2024: -40
Loopnummer 2024: -
Kilometers gelopen: -genoeg
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: -
Kennedymarsen volbracht: 21
100+ wandelingen: 3
Merk wandelschoenen: -
Mood: Vrolijk
Geen pillen voor mij, behalve die ik verplicht moet slikken van de dokter, maar die hebben geen invloed op wel of niet goed lopen.
Pijn is ook een signaal van je lichaam om kalmeraan te doen of in het ergste geval te stoppen.
Maar dat is mijn mening


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 12:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Mrt 2005, 18:34
Berichten: 2464
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 38
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Ibuprofen zit standaard in mijn tas maar gebruik ik zelden. Eigenlijk alleen als ik hoofdpijn heb.
Blarenprikker, pleisters en perskindol proefverpakkingen heb ik ook altijd mee. Vaak ook nog wel desinfecterende handgel en zonnebrandcreme als het warm is. Isostar doe ik vooraf in mijn flesjes, voor onderweg heb ik evt een klein flesje karvan cevitam ranja.
Maar de laatste dag van de 4daagse heb ik altijd het minst mee, want ik gooi steeds meer dingen die ik toch niet gebruik in de loop van de week er savonds uit.

De grens, die ligt bij iedereen anders.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 15:57 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Vanwege artrose in mijn SI-gewricht is bewegen best belastend voor mij. Wandelen is een van de weinige dingen die ik zonder al te veel complicaties kan doen en nu ik een aantal jaar aan het wandelen ben, gaat het ook steeds beter.

Bij langere wandelingen verstijven de spieren in mijn onderrug en wordt bewegen erg lastig, ik ben dan totaal niet meer flexibel. Ibuprofen helpt dan om de scherpste pijn er af te halen en de spieren wat te verslappen en dan kan ik net weer wat beter uit de voeten.
Dus ja, met de vierdaagse en langere wandelingen gebruik ik Ibuprofen (op doktersvoorschrift). Als ik zonder Ibuprofen zou doorgaan, zou ik geen blijvende blessure overhouden, ik pest mezelf alleen onnodig. Dus waarom niet.

Verder heb ik voor dit jaar woensdag- en donderdagavond mezelf getrakteerd op een massage bij de fysiotherapeut in het dorp. Geen noodzaak, wel extra verwennerij :icon_cool:

En in verband met het ontbreken van kruisbanden (ski-ongelukje waarbij ze helemaal zijn doorgescheurd) wordt er een extra belasting gevraagd van mijn spieren en pezen in de knie bij iedere vorm van bewegen. Met als gevolg dat ik deze vorig jaar met de vierdaagse wat overbelast en ingescheurd heb. Intapen helpt me om zonder pijn te lopen en steeds vaker kan ik ook zonder de tape pijnloos lopen. Met de vierdaagse neem ik geen risico en tape ik gewoon weer van tevoren mijn knie in.

Voor mij ligt de grens bij het risico lopen op blijvende blessures als ik door zou gaan. Voor iedereen is dat persoonlijk!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 16:33 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Ik maak onderscheid tussen 'goede lichaamsverzorging' en 'pillen slikken'.

Het eerste vind ik geen doping. Daar versta ik bijvoorbeeld blaarverzorging onder (gelukkig heb ik die vrijwel nooit meer) en ik vind het ook wel lekker om na het wandelen een warm bad (of douche) te nemen en daarna m'n benen in te smeren met SRL-gelei (homeoepatisch goedje ZONDER pijnstiller). En even met m'n voeten en enkels in een bak koud water: super! Isotone sportdrank valt voor mij ook onder deze noemer want dat is gewoon een slimme manier van eten in drankvorm. Voeten insmeren met Gehwohl zodat ze lekker in de sokken glijden: niets mis mee. Huid van m'n voeten harder maken door kamferspiritus: baat het niet het schaadt ook niet, en overmatig eelt wegvijlen: allemaal lichaamsverzorging.

De grens ligt bij mij bij het tweede, wat ik dus wel een beetje doping vindt omdat je de signalen van je lichaam ermee onderdrukt. Voor mij dus geen pijnstillers en ontstekingsremmers, maar ook geen 'overdreven' energiedrankjes of poeders met veel coffeïne erin om je 'fris' te houden (dan liever even een tukje doen onderweg). Ik ga ook niet door als het niet meer gaat, dan stop ik gewoon, dat heb ik met mijzelf afgesproken. De eerste keer dat ik met de Vierdaagse meedeed heb ik hem zoals dat heet 'op karakter' uitgelopen maar daar heb ik toen zoveel schade van ondervonden. Je kon het 2 maanden later nog aan mijn manier van lopen zien.

Maar voor de duidelijkheid: ik leg deze norm alleen aan mijzelf op. Er kunnen goede redenen zijn (zie reacties hiervoor) dat je toch naar de pillen en poeders moet grijpen. Maar ik mankeer niet iets waardoor dat gerechtvaardigd is en dan vind ik zelf niet dat ik het moet doen. Ik ben trouwens wel heel bewust in de keuze van een comfortabele wandeluitrusting: ventilerende en isolerende kleding, compressiekousen, schoenen, regenhoezen voor over de schoenen, rugzakje, wandelstokjes (gebruik ik zelden), windstopper, petje, regenponcho (niet zo'n wegwerpgeval), SIGG flesje e.d. Dat zou je wellicht ook wel wat overdreven kunnen vinden. Maar ja, het gemak dient de mens, niet waar? :icon_mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Waar ligt de grens?
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2016, 20:31 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Boktwee schreef:
De grens is beschreven in dit document op de site van de 4daagse. Er is dus wel degelijk een dopingreglement. En er is een doping autoriteit die ook bevoegd om middelen op te sporen die op de lijst van de WADA staan. Heb nog niet gehoord dat er ooit eentje uitgehaald is. Kent iemand daar een (liefst sterk) verhaal over?

Als alcohol er ook onder valt dan is er inderdaad iemand een paar jaar terug uit de mars gehaald omdat hij laveloos was.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.