Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 25 Apr 2024, 23:29

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Trend: lage, lichte wandelschoen
BerichtGeplaatst: 11 Jun 2009, 08:29 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Apr 2005, 10:46
Berichten: 2915
Woonplaats: Loosduinen/Den Haag
Leeftijd: 52
Loopnummer 2024: 50-A-048
Kilometers gelopen: 70
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: 4Daagse 2018
Kennedymarsen volbracht: 1
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Mizuno
Mood: Gewoon
Ter info uit de Vierdaagsenieuwsbrief van Vierdaagsenijmegen.com.

Citaat:
» Wandelplezier is niet vanzelfsprekend
Podotherapeuten hebben nu hun handen al vol aan de Vierdaagse.


De verstokte wandelaar weet het natuurlijk allang. Dé trend in Vierdaagseland is dat de wandelkloffies steeds lichter worden. „Niet meer die zware bergschoenen, maar een lage, lichte wandelschoen”, aldus podotherapeut René Ottens van praktijk Bottendaal in Nijmegen.
Een bergstapper is voor veel lopers namelijk gewoon te zwaar. „In de bergen kan dat, omdat je over gevarieerd terrein wandelt. Maar bij de Vierdaagse loop je lange, monotone stukken. Bergschoenen verhogen dan de kans op knieklachten”, weet Ottens. Een bevinding die vijf, tien jaar geleden nog niet was doorgedrongen.
De lichtere kistjes zijn een afgeleide van de hardloopschoen. „Omdat die op steeds grotere schaal geproduceerd wordt, doen fabrikanten veel meer onderzoek naar wat de beste schoen is. Daar profiteren nu ook de wandelaars van”, aldus zijn collega Helen de Vries.
Wie praat met de voetdeskundigen, beseft dat het eigenlijk een kwestie van puur geluk is wanneer je zonder goed schoenenadvies toch nog probleemloos de eindstreep haalt. Wat je allemaal kunt krijgen?
Overbelaste pezen, om maar wat te noemen. Of je trapt je eigen enkels aan gort door die te enthousiaste ‘zwaaivoet’. Je hebt een scheenbeen dat asociaal ver naar binnen kantelt. En natuurlijk knieën en spieren die zeuren en scheuren dat het een lieve lust is. Oeps, zijn we de goeie ouwe blaar nog vergeten...
Het is misschien nog wel wonderbaarlijker dat Ottens en veel van zijn collega’s vaak de juiste remedie tegen al dat leed weten te vinden. In april en mei druppelen ze al binnen, de Vierdaagsewandelaars die hun eerste trainingskilometers maakten. Naarstig op zoek naar schoen- en wandeladviezen waarmee zij er met de Vierdaagse toch gegarandeerd zullen ‘staan’.
„Wij kijken altijd eerst met een voetenscanner naar het looppatroon en de stand van de voeten. Met de huidige, nieuwe technieken kunnen we overbelastingspunten van de voeten bestuderen. Tevens kunnen we de gang en voetafwikkeling gedetailleerd analyseren, legt De Vries de werkwijze uit.
Een aangepaste steun- of inlegzool die de belasting in de schoen iets anders verdeelt, kan pijntjes als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Ottens: „ Zeker bij iemand die overmatige eeltvorming op de voeten heeft, kan een zooltje uitkomst bieden.”
Tapen helpt tegen een overbelaste pees en bandstructuren zoals bij achillispeesklachten. Behalve de voetstand is ook de schoen zelf vanzelfsprekend een onmisbaar studieobject. „Ik zie genoeg mensen die binnenkomen met drie blauwe teennagels en dan nog durven beweren dat hun schoenen niet te krap zitten”, aldus Ottens.
Maar ook het profiel („ smaller of breder”), de afwikkeling („de stevige doorstapper moet een hoge teensprong hebben”) en ventilatie („ raakt de vochtbalans verstoord, dan heb je kans op kloofjes en blaren die niet snel genezen”) bepalen iemands loopgemak.
Deze Vierdaagse ziet de praktijk van Ottens en De Vries, zo leert de ervaring, nog zo’n vijftig wandelaars die vooral zullen kampen met de letterlijk onvermijdelijke blaren. „We prikken blaren door, maar plakken ze ook vakkundig af.” Niet met leukoplast. „Wij gebruiken elastische kleefband. Rekt lekker uit en je kunt het ook op een gevoelige huid in verschillende laagjes plakken zonder dat je een dikke hobbel krijgt.”

(bron Gelderlander)

_________________
http://nijmegen.dehaagseregah.nl

You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up.
Chuck Yeager


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Trend: lage, lichte wandelschoen
BerichtGeplaatst: 11 Jun 2009, 08:44 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 Mrt 2005, 11:04
Berichten: 1004
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30km
Aantal N4D volbracht: 34
Volgende wandeltocht: Airborne
Kennedymarsen volbracht: 8
100+ wandelingen: 8
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Wel grappig, die wetenschappenlijke aanpak......
Over een paar jaar lopen er nog uitsluitend Willy Wortel's en Chriet Titulaer's mee ! :roll:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trend: lage, lichte wandelschoen
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2009, 11:21 
Offline
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 11 Feb 2005, 08:19
Berichten: 12
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 54
Aantal N4D volbracht: 10
Volgende wandeltocht: Rondje Rottemeren
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Karhu
Mood: Gewoon
Al een aantal jaren pleit ik er voor dat men voor een succesvolle deelname aan de Vierdaagse niet verplicht is dit te doen met behulp van bergwandelschoenen. De Vierdaagse-parcoursen bestaan uit prima verharde en vlakke ondergrond dus noodzaak tot het gebruik van bergwandelschoenen is mijns inziens niet aanwezig. Uiteraard laat het succes van de Vierdaagse de wandelschoenenmarkt niet onberoerd. Men springt daar maar al te graag op in. Aangezien de concurrentie groot is en de vraag naar kwaliteit door een kritisch consumentenpubliek alleen maar toe neemt, moeten de fabrikanten daar wat mee. En dat is nog betere en geschiktere schoenen in de markt zetten voor "plat" wandelgebruik. Dat men zich daarbij richt op lage en lichte wandelschoenen is niet verrassend. Het lijkt mij voor de vele wandelaaars smullen geblazen dat de schoenenmarkt en podologen e.d. thans zoveel kwaliteit leveren; wandelen wordt hiermee nog leuker.

M.vr.gr. Marcel.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trend: lage, lichte wandelschoen
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2009, 13:35 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2009, 01:23
Berichten: 486
Woonplaats: Loosdrecht
Leeftijd: 57
Kilometers gelopen: 1
Merk wandelschoenen: ?
Marcel schreef:
Al een aantal jaren pleit ik er voor dat men voor een succesvolle deelname aan de Vierdaagse niet verplicht is dit te doen met behulp van bergwandelschoenen. De Vierdaagse-parcoursen bestaan uit prima verharde en vlakke ondergrond dus noodzaak tot het gebruik van bergwandelschoenen is mijns inziens niet aanwezig. Uiteraard laat het succes van de Vierdaagse de wandelschoenenmarkt niet onberoerd. Men springt daar maar al te graag op in. Aangezien de concurrentie groot is en de vraag naar kwaliteit door een kritisch consumentenpubliek alleen maar toe neemt, moeten de fabrikanten daar wat mee. En dat is nog betere en geschiktere schoenen in de markt zetten voor "plat" wandelgebruik. Dat men zich daarbij richt op lage en lichte wandelschoenen is niet verrassend. Het lijkt mij voor de vele wandelaaars smullen geblazen dat de schoenenmarkt en podologen e.d. thans zoveel kwaliteit leveren; wandelen wordt hiermee nog leuker.

M.vr.gr. Marcel.


+1


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trend: lage, lichte wandelschoen
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2009, 16:42 
Wat verstaan ze onder een bergschoen? Klasse B of zwaarder? Ik zelf loop op een hoge A/B klasse en vind dit prima schoenen om vlak te lopen en off the road gaat er ook goed mee. Krijg ook geen last van mijn knieën of andere gewrichten, dus waarom zou ik zo'n lage/lichte schoen moeten kopen?


Omhoog
   
 
 Titel: Re: Trend: lage, lichte wandelschoen
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2009, 16:47 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2009, 01:23
Berichten: 486
Woonplaats: Loosdrecht
Leeftijd: 57
Kilometers gelopen: 1
Merk wandelschoenen: ?
Henske schreef:
Wat verstaan ze onder een bergschoen? Klasse B of zwaarder? Ik zelf loop op een hoge A/B klasse en vind dit prima schoenen om vlak te lopen en off the road gaat er ook goed mee. Krijg ook geen last van mijn knieën of andere gewrichten, dus waarom zou ik zo'n lage/lichte schoen moeten kopen?


Niemand verplicht je om lage/lichte schoenen te kopen...alleen hoe minder gewicht er aan je voeten hangt hoe makkelijker het loopt en is de kans op blessures door overbelasting kleiner.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trend: lage, lichte wandelschoen
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2009, 21:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Apr 2005, 10:46
Berichten: 2915
Woonplaats: Loosduinen/Den Haag
Leeftijd: 52
Loopnummer 2024: 50-A-048
Kilometers gelopen: 70
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: 4Daagse 2018
Kennedymarsen volbracht: 1
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Mizuno
Mood: Gewoon
Henske schreef:
Wat verstaan ze onder een bergschoen? Klasse B of zwaarder? Ik zelf loop op een hoge A/B klasse en vind dit prima schoenen om vlak te lopen en off the road gaat er ook goed mee. Krijg ook geen last van mijn knieën of andere gewrichten, dus waarom zou ik zo'n lage/lichte schoen moeten kopen?


Nu misschien nog niet, maar later??????

_________________
http://nijmegen.dehaagseregah.nl

You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up.
Chuck Yeager


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Trend: lage, lichte wandelschoen
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2009, 21:38 
Ik heb speciaal voor mijn eerste 4daagse lichte wandelschoenen gekocht. Ik ben voor het LAW wandelen in het bezit van hoge A/B schoenen, die me prima bevallen. Vanwege de mogelijke warmt en de harde ondergrond leek me lichter schoeisel een voordeel. Nadeel is dat ik eerst aan het ander schoeisel moe(s)t wennen. Ik train tot op heden op die lichte schoenen, maar twijfel nog om het ook nog eens op mijn hoge schoenen te proberen. Maar daar heb ik ook nog nooit meer dan 40 km achter elkaar op gewandeld....

Henk


Omhoog
   
 
 Titel: Re: Trend: lage, lichte wandelschoen
BerichtGeplaatst: 14 Jun 2009, 19:05 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Dec 2005, 14:26
Berichten: 5194
Woonplaats: Hippolytushoef
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 2016/30
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: Wandelen langs de Kunst & Cultuur.
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 4
Merk wandelschoenen: lowa
Mood: Gewoon
Ik heb hoge en lage Lowa's en het maakt me echt geen ruk uit welke ik draag, er komt toch wel een heel voetpad in.

_________________
Beleef elke dag alsof het de laatste zou zijn,
dus leef vandaag, niet gisteren of morgen !!

http://www.deoudnaut.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  
cron

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.