Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 03 Mei 2024, 11:21

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 09:16 
Offline
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Apr 2009, 13:23
Berichten: 11
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 32
Afstand 2024: 40
Loopnummer 2024: 40-V-818
Kilometers gelopen: 40
Volgende wandeltocht: schiedam
Merk wandelschoenen: nike air
Mood: Gewoon
Beetje specifieke vraag.

Ik ben een beetje laat begonnen aan het trainingsschema voor de 4-daagse omdat ik pas laat besloot om me in te schrijven. Ik heb daarom het bestaande schema enigszins aangepast zodat ik het trainingsschema zoals op de site van de 4 daagse staat inloop.

Afgelopend weekend moest ik dus 25 km lopen. Dat bleek wat lastiger dan gedacht. Ik had 2 weken terug 15 km gelopen, moest afgelopen weekend 20, maar dat is enigszins in de soep gelopen waardoor dat eerder 2 x 5 en 1 x 8 km is geworden op 1 dag. Op woensdag loop ik 5 km.

Nu waren die 25 km toch wel wat zwaarder dan verwacht (moet er wel nog bij vertellen dat ik mijn net nieuwe wandelschoenen droeg, maar ik had geen andere schoene waar mijn tenen niet zouden gaan klemzitten na 10-12 kilometer)

Na 20 km had ik het meeste moeite met mijn spieren, alsof ze niet meer wouden, had weinig pijn in mijn voeten, maar ik wou wel lopen, maar het was alsof mijn spieren verkrampte zeg maar, ze voelde te kort aan.

Wat kan ik misschien meer doen om dit te voorkomen en wat kan ik nu het beste volgend weekend lopen.
Toch die 5 km meer en 30 gaan lopen, of toch eerst maar nog een keer 25 km lopen.

Andere hints en tips zijn natuurlijk welkom.

_________________
I don't suffer from Insanity, I enjoy every minute of him
http://www.djinsanity.tk


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 09:21 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Nov 2005, 12:28
Berichten: 1323
Woonplaats: Epe
Leeftijd: 37
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Salomon
Mood: Blij
Ben je niet te snel van start gegaan of de hele tocht te snel gelopen, ik zou eerst nog eens een 25 km proberen, mocht dat goed gaan dan kan je het aantal km opvoeren.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 09:27 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4768
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
De tijd wordt inderdaad een beetje krap, maar normaal zou ik zeggen: nooit aan een hogere afstand beginnen, als je de voorgaande afstand nog niet “lekker loopt”. Eigenlijk moet je na 25 km zeggen: hè, jammer dat ik binnen ben! Dan ben je helemaal klaar om een stap hoger te gaan.

Je schrijft dat je van 15 naar 25 km bent gegaan. Uit m’n eigen begintijd kan ik me nog heel goed herinneren dat ik de stap van de 15 naar de 20/25 veel en veel moeilijker vond dan de overstap van de 25 naar de 40 (ik maakte die in de winter, toen waren er geen 30-ers en moest je dus direct naar de 40).

Ik zou je dus aanraden om zeker nog 2 maal een 25 te doen (en dan wegens tijdsdruk niet om de week maar ieder weekend) en misschien ’s avonds eens op je nieuwe schoenen een uurtje tempo te lopen. Gewoon een uurtje zo hard wandelen als je kunt, als je dan een tocht in je gewone tempo loopt, valt dat lekker mee …

Dan kan je in de laatste week van mei aan een 40 toe zijn en misschien in juni nog eens 2 dagen in een weekend lopen. Dan zou het volgens mij helemaal goed moeten komen!

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 09:28 
Heb je al eens geprobeerd je spieren ondertussen af en toe te rekken en te strekken?
Ik heb dat namelijk ook wel eens dat mijn spieren zo kort aanvoelen, het loopt niet meer fijn en op den duur gaat het pijn doen. Als je ze rekt, zul je merken dat het ineens weer lichter loopt.
Af en toe spieren rekken en strekken kan trouwens sowieso geen kwaad als ze warm zijn.


Omhoog
   
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 09:38 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2005, 21:02
Berichten: 996
Leeftijd: 36
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 9
Kennedymarsen volbracht: 8
100+ wandelingen: 5
Merk wandelschoenen: Ecco
Zal ik maar niet over drank en/of pillen beginnen ??? ;)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 09:47 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 29 Sep 2007, 18:53
Berichten: 4722
Woonplaats: Veenendaal
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 53
Aantal N4D volbracht: 14
Merk wandelschoenen: Nike Airmax / Hanwag
In Etten-Leur is komend weekend een tocht die bestaat uit 40 km in de nacht (die laat je maar schieten :-)), en daarna vanaf een uur of 8, 9 vier lusjes van 10 kilometer. Na elke 10 kilometer kom je dus weer terug bij de start en kun je beslissen of je de volgende tien ook nog wilt lopen.

Ideetje? http://www.wandel.nl/wandelagenda/etten-leur-4e-baroniemars-2009 voor meer informatie.

_________________
Wat ik niet begrijp, mag ik graag bewonderen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 09:50 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2005, 21:02
Berichten: 996
Leeftijd: 36
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 9
Kennedymarsen volbracht: 8
100+ wandelingen: 5
Merk wandelschoenen: Ecco
Zonder gekheid: Toen ik mijn eerste 25 km tocht ging lopen, ben ik in de weken ervoor 2 a 3 keer in de week een uurtje ´s avonds gaan lopen. En zo ook een keer 2 uurtjes. Een week van te voren heb ik toen nog 3 uurtjes achter elkaar gelopen, met natuurlijk wel de nodige rust er in gebouwd.
Ik weet niet of je georganiseerd loopt, maar dat kan ik je wel aanraden. Er zit dan toch een bepaalde drijfveer achter. Als je niet georganiseerd loopt, kan je misschien sneller de route inkorten als het misschien even niet gaat.

En om Bill z´n rol even waar te nemen terwijl hij in Friesland vertoefd: Vergeet niet om voldoende te rusten. Je hoeft die 25 km niet in één keer te lopen. Dus luister goed naar je lichaam. Een half uurtje rusten of meerdere keren kort rusten is niet verkeerd op die afstand hoor. Voor 25 km zet ik in op 2 keer rusten.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 09:56 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Sep 2005, 13:25
Berichten: 1813
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 16500
Aantal N4D volbracht: 15¼
Kennedymarsen volbracht: 100
100+ wandelingen: 11
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Brooks
Mood: Blij
Maaike schreef:
Voor 25 km zet ik in op 2 keer rusten.

:shock:

_________________
Nuntius Transmittendus


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 10:07 
Offline
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Apr 2009, 13:23
Berichten: 11
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 32
Afstand 2024: 40
Loopnummer 2024: 40-V-818
Kilometers gelopen: 40
Volgende wandeltocht: schiedam
Merk wandelschoenen: nike air
Mood: Gewoon
Wauw zoveel reacties al!!! En ik heb hier echt wat aan.

Dus zeer verstandig om deze week 's avonds 2-3 keer uurtje (of 2) doorlopen, flinke pas erin, dan van 't weekend eerst die 25 kilometer nog een keer doen. Regelmatig korte rust (ik had tijdens deze tocht 2 voor mijn gevoel net iets te lange pauzes gehad) Ik heb ook gemerkt dat het bij mij enorm helpt om heel even mijn sokken en schoenen uit te trekken even mijn voeten laten afkoelen en dan gelijk weer aan en verder lopen, ik kan dat natuurlijk wat vaker gaan doen en als ik dat toch doe even wat rek en strek oefeningen doen, dit hoeft bij elkaar maar een paar minuten te duren.

Dan eens kijken hoe dat gelopen is, mocht dat nou goed gaan kan ik daarna eventueel wel een sprong maken naar 35 kilometer, als het nog niet bevalt, dit de week erop herhalen. En dan pas stap verder.

Ja wat ik dan wel nog wil zeggen, dat "the day after" me reuze meevalt, hoe zwaar het gisteren dan ook was, ik heb nagenoeg nergens meer last van nu.

_________________
I don't suffer from Insanity, I enjoy every minute of him
http://www.djinsanity.tk


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 10:43 
Offline
W4W Freak
W4W Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Mrt 2009, 22:59
Berichten: 80
Woonplaats: Radio Kootwijk
Leeftijd: 45
Kilometers gelopen: te weinig
Aantal N4D volbracht: 7?
Volgende wandeltocht: KM Hilversum
Kennedymarsen volbracht: 20?
100+ wandelingen: 20
Merk wandelschoenen: Brooks
Het feit dat je nu nagenoeg nergens meer last van hebt is bemoedigend. Het komt wel goed met jou. Alle eerder gegeven tips zijn prima, neem ze ter harte.
Uit je verhaal kan ik niet goed opmaken of je verschijnselen die jij benoemt als kramp gewone spierstijfheid betekenen (de boel zit op slot, je voelt je een 100-jarige en vraagt je af hoe je nog normaal kunt wandelen), of spontane kramp: plotselinge oncontroleerbare spiersamentrekkingen, vaak ook pijnlijk. Kramp wordt vaak veroorzaakt door vocht en/of zoutgebrek. Kijk eens op de site van de Vierdaagse naar de tips over eten en drinken. In het algemeen: eet en drink voordat je dorst/honger krijgt. Liever vaak een beetje dan zelden en veel.
Heel veel succes!

_________________
Remke Rutgers
(mede)webmaster http://www.delat.nl/
kijk ook eens op http://twitter.com/#!/svdelat


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 11:05 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Feb 2007, 14:40
Berichten: 4304
Woonplaats: Ede
Leeftijd: 59
Kilometers gelopen: te weinig
Volgende wandeltocht: geen idee
Merk wandelschoenen: Lowa
Ik kan uit je verslag niet opmaken hoe je het onderweg met eten en drinken gedaan hebt, dus of je wel genoeg gedronken en gegeten hebt dus. Van te weinig drinken gaan je spieren ook problemen geven. Het beste is om elk uur iets te eten en te drinken, dan hou je het het makkelijkste vol. Op het 4daagse forum schreef je dat je van schoenmaat 38,5 naar schoenmaat 40 gegaan bent. En dat terwijl je in die schoenen gewend bent om op 38,5 te lopen. Daar kan ook wel wat van de spierpijn vandaan komen, je voeten zitten nu nl anders in je schoenen dan je gewend bent.


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 11:13 
Offline
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Apr 2009, 13:23
Berichten: 11
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 32
Afstand 2024: 40
Loopnummer 2024: 40-V-818
Kilometers gelopen: 40
Volgende wandeltocht: schiedam
Merk wandelschoenen: nike air
Mood: Gewoon
remke schreef:
Het feit dat je nu nagenoeg nergens meer last van hebt is bemoedigend. Het komt wel goed met jou. Alle eerder gegeven tips zijn prima, neem ze ter harte.
Uit je verhaal kan ik niet goed opmaken of je verschijnselen die jij benoemt als kramp gewone spierstijfheid betekenen (de boel zit op slot, je voelt je een 100-jarige en vraagt je af hoe je nog normaal kunt wandelen), of spontane kramp: plotselinge oncontroleerbare spiersamentrekkingen, vaak ook pijnlijk. Kramp wordt vaak veroorzaakt door vocht en/of zoutgebrek. Kijk eens op de site van de Vierdaagse naar de tips over eten en drinken. In het algemeen: eet en drink voordat je dorst/honger krijgt. Liever vaak een beetje dan zelden en veel.
Heel veel succes!


Ik bedoel de eerste soort van kramp, dus de boel zit op slot, je voelt je een 100 jarige en vraag je af of je nog normaal kunt wandelen.

Ik heb iig tot de 2e rust dat was op iets meer dan 18 kilomter continue met drinken in mijn hand gelopen en regelmatig gedronken, daarna had ik daar niet echt de energie niet meer voor, en ok heb een aantal boterhammen onderwerg gegeten, misschien toch nog wat meer eten en drinken. Ik vergeet vaak te drinken dus lopen met drinken vangt dat al enigszins op, na 18 km werd ik echter een geirriteerd van het continue wat in mijn handen hebben en heb ik besloten voor dat laatste stukkie niet meer toen... Foute inschatting??

Qua mijn nieuwe schoenen neem ik pijn in mijn voeten wel mee als optie, maar ook voor stijve spieren??, ze zaten wel beter en ik had geen last van mijn tenen zoals ik in mijn nikies wel krijg na 12 kilometer, dat was een hele verademing.

_________________
I don't suffer from Insanity, I enjoy every minute of him
http://www.djinsanity.tk


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 11:36 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2005, 21:02
Berichten: 996
Leeftijd: 36
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 9
Kennedymarsen volbracht: 8
100+ wandelingen: 5
Merk wandelschoenen: Ecco
despier schreef:
Maaike schreef:
Voor 25 km zet ik in op 2 keer rusten.

:shock:


Meer ???


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 11:47 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4768
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
sterredag schreef:
Ik vergeet vaak te drinken dus lopen met drinken vangt dat al enigszins op, na 18 km werd ik echter een geirriteerd van het continue wat in mijn handen hebben en heb ik besloten voor dat laatste stukkie niet meer toen... Foute inschatting??


Misschien een idee om een rugzak met camelbag (of platypus, dat is ongeveer hetzelfde systeem) te kopen. Je draagt dan in je rugzak een waterzak en kunt via een slangetje drinken. Ben je het probleem van iets in je handen hebben kwijt. Als je een losse platypus koopt, moet je er wel op letten dat je rugzak een gaatje (meestal aangegeven met H2O) heeft waar het slangetje door kan.

Afbeelding Afbeelding

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Trainen en nu?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009, 13:41 
Offline
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Apr 2009, 13:23
Berichten: 11
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 32
Afstand 2024: 40
Loopnummer 2024: 40-V-818
Kilometers gelopen: 40
Volgende wandeltocht: schiedam
Merk wandelschoenen: nike air
Mood: Gewoon
he goede tip, mijn rugzak heeft idd zo'n h2o dingetje :) ik vroeg me al af waar dat voor was, hihi

_________________
I don't suffer from Insanity, I enjoy every minute of him
http://www.djinsanity.tk


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.