Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 19 Apr 2024, 04:43

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Moet ik me houden aan het 4 daagse trainingschema?
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 15:56 
Hallo,

Hier even een vraagje van mij. Nu loop ik elk weekend. Ik zit nu op 20 kilometer. Moet ik mij houden aan het 4 daagse trainingsschema of kan ik gewoon die kortere afstanden blijven lopen? (Bv 20 kilometer en die steeds sneller proberen te lopen). Ik neem aan dat ik toch ook een paar keer 30 en zelfs 40 moet lopen....
Zou het niet te veel worden als ik elk weekend zoveel loop? Ik hoorde namelijk dat dat niet nodig is, om elk weekend zoveel te gaan lopen zoals het in het schema staat.
Ik dacht namelijk dat ik elke weekend minimaal het aantal km moest lopen wat er voor geschreven stond. Dus als ik op een gegeven moment 30 km loop, dan ook elke weekend 30 lopen, en niet meer terug vallen naar de 20 ofzo....Maar dan zou ik dus aan heeeeel veel kilometers komen.....
Wie kan me helpen?????


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 16:06 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Aug 2005, 09:33
Berichten: 1052
Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Leeftijd: 39
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 6
100+ wandelingen: 1
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Hi-Tec & Asics
hee, goeie vraag!

ik heb me het eerste jaar ook gehouden aan het trainingsschema van de 4daagse en dat is me heel goed bevallen. Ieder weekend lopen hoeft dan toch niet? eens in de twee weken is ook goed te doen hoor!
Alleen de 'kortere' afstanden lopen en die steeds sneller gaan doen lijkt me voor een debutant op de 4daagse niet zo wijs. Het verschil in wat je voelt in je lijf na 20 of na 40 kilometer is namelijk best groot! De training doe je ook voornamelijk om te kijken hoe je reageert op bepaalde afstanden, weersomstandigheden, kleding, voedsel enzovoorts. Natuurlijk train je ook je lijf om sneller te herstellen van de lange afstanden zodat je straks 'gewoon' de 2e, 3e en 4e dag kan starten. Daarom is het echt aan te raden om in je training bijvoorbeeld de avondvierdaagse mee te pakken en een tweedaagse met lange afstanden. De Amersfoortse Tweedaagse is een heel bekende training die ook qua datum goed past in de training voor Nijmegen. 'Ze' zeggen: wie Amersfoort kan, haalt het in Nijmegen ook. Ik ben het daar helemaal mee eens.

Wat wij doen, is een trainingsschema maken met vastgepinde wandeltochten erop en de daarbij horende kilometers. Het schema blijft flexibel, dat houdt in dat een wandeltoch altijd vervangen kan worden door een andere. Maar we lopen dat weekend zeker!
In het Landelijk Wandelprogramma (te krijgen bij een wandeltocht van de KNBLO of de NWB) of op website's als www.wandelkalender.nl kan je heel veel wandelingen uitzoeken. Allemaal georganiseerd door verenigingen en dat geeft (mij in elk geval) een stok achter de deur. Het is gezelliger dan alleen lopen vanuit je voordeur en je weet hoeveel kilometers je werkelijk loopt.
Voor een voorbeeld van een trainingsschema kan je ook eens kijken op www.zerevoeten.nl in de agenda. Wij hebben daar precies op staan wanneer we waar lopen. Let er even op dat we niet allemaal aan alle wandeldingen meedoen he, de namen die er bij staan zijn wisselend! :wink:

Als jij vanaf nu tot aan de 4daagse aan 400 kilometer komt inclusief die meerdaagse en een paar keer de 40 km dan moet het wel goedkomen lijkt me.

Voor medewandelaars en een hoop leut: hou de wandelingen op walkers4walkers in de gaten! Lijstjes genoeg waar jouw naam ook nog wel bij kan hoor!

_________________
Lopen doe je met je hoofd, laat je benen slechts het woord doen


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 16:11 
Ik ga meteen even kijken op de site over die amersfoortse....Ik dacht dat die net in een weekend viel dat ik een feestje heb, maar goed, dan maar geen feestje....
In ieder geval bedankt voor de tips....


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 16:44 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Feb 2007, 11:01
Berichten: 369
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 35
Afstand 2024: 40
Loopnummer 2024: 40-R-508
Kilometers gelopen: 521
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Dat schema van de 4daagse site heb ik vorig jaar ook gevolgd en dat is goed bevallen. Omdat ik helemaal niet gewend was om te lopen (na 10km al moe... :oops: ) hebben we wel bijna elke week gelopen.

Een paar wandeltochten meedoen waar veel mensen van dit forum aan mee doen is ook erg gezellig. En je krijgt meteen allerlei tips.

Sneller lopen? Weet niet hoe snel je loopt, maar als je zo 5 km per uur loopt is echt prima. Het is (gelukkig) geen wedstrijd.

Ultieme tip is inderdaad de 2daagse van Amersfoort. Behoorlijk pittig, maar mooie omgeving dus lekker om te doen. Geeft goed vertrouwen in een goede afloop van de 4daagse daarna.

Overigens; op asfalt loopt het behoorlijk anders dan op bosgrond/duinpaden. Voor trainen kun je prima allebei doen. Maar ik kan me herinneren dat ik de eerste keer 25km op asfalt liep en dat ik dat na al die duinpaden echt veel minder zwaar vond. Goed om in de gaten te houden als je een wandeltocht inpland.

_________________
Als de zon van binnen schijnt is het altijd mooi weer


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 16:53 
Ik ben meer een asvalt loper dan een bosloper....
Maar goed, ik loop idd nu elk weekend. En ik loop idd 5 km in een uur. Momenteel doe ik 20 kilometer inc pauze in 4,5 uur. Goed of niet?
Er staat bv dat je in de 9e week 35 kilometer moet lopen en dan in de 11e week 40. Moet ik dan in week 10 ook 35 km lopen? Of kan ik dan ook 20 km lopen? Of is dat niet verstandig?


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 16:59 
Offline
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 21 Mrt 2005, 14:59
Berichten: 698
Woonplaats: Nijkerk
Leeftijd: 30
Afstand 2024: 40
Aantal N4D volbracht: 6
Kennedymarsen volbracht: 8
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Asics Gel Cardio
Het belangrijkste is toch dat je een aantal keren die 40 km in de benen hebt, zelf had ik voldoende aan 5x op een zaterdag een tocht van 40 km lopen, en ja ik ben niet de eerste die het zegt, maar die tweedaagse van Amersfoort is een ontzettende goeie voorbereiding en ook niet onbelangrijk, erg gezellig !!!

Zelf ben ik in 2005 in januari begonnen met afstanden tussen de 20 en 25 km, +/- 1 keer in de twee weken. in maart heb ik het opgebouwd naar 30 km, half april (Bloesemtocht) kun je de overstap maken naar de 40 km. Als je +/- 6 maal een veertig km tocht gelopen heb, en daarbij nog de Amersfoortse tweedaagse, zou je volgens mij de vierdaagse prima uit kunnen lopen

_________________
Geen weg is te lang als je in een goed gezelschap bent !!!

Grenzen moet je niet altijd stellen, je moet ze soms verleggen


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 17:15 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Dec 2005, 14:26
Berichten: 5194
Woonplaats: Hippolytushoef
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 2016/30
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: Wandelen langs de Kunst & Cultuur.
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 4
Merk wandelschoenen: lowa
Mood: Gewoon
lively schreef:
Ik ben meer een asvalt loper dan een bosloper....
Maar goed, ik loop idd nu elk weekend. En ik loop idd 5 km in een uur. Momenteel doe ik 20 kilometer inc pauze in 4,5 uur. Goed of niet?
Er staat bv dat je in de 9e week 35 kilometer moet lopen en dan in de 11e week 40. Moet ik dan in week 10 ook 35 km lopen? Of kan ik dan ook 20 km lopen? Of is dat niet verstandig?

Je hebt al weer een boel goede adviezen gehad ze komen allemaal voor in het verhaal van Douwine, er is weinig aan toe te voegen, een ding wat echt belangrijk is probeer je goede humeur te bewaren, je mag best wel eens stuk zitten maar probeer dan zo snel mogelijk uit die dip te komen, dan geniet je van wandelen en ik zou zo voor die eerste 4-daagse zeker het schema aan houden. En ga zeker de georganiseerde tochten lopen het is een stuk gezelliger en loop je alleen spreek eens een mede wandelaar aan, en begin wat te ouwenelen, je zult merken dat het heel makkelijk gaat om contact te leggen met mede wandelaars.
O.ja lees het boekje van Tante Wilma maar eens, dat geeft een heel goed beeld over de 4-daagse beleving.

_________________
Beleef elke dag alsof het de laatste zou zijn,
dus leef vandaag, niet gisteren of morgen !!

http://www.deoudnaut.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 17:21 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Feb 2007, 14:40
Berichten: 4305
Woonplaats: Ede
Leeftijd: 59
Kilometers gelopen: te weinig
Volgende wandeltocht: geen idee
Merk wandelschoenen: Lowa
Bill de oud naut schreef:
En ga zeker de georganiseerde tochten lopen het is een stuk gezelliger en loop je alleen spreek eens een mede wandelaar aan, en begin wat te ouwenelen, je zult merken dat het heel makkelijk gaat om contact te leggen met mede wandelaars.
[/color]


Kijk bv of je 17 februari ook naar Nijmegen kunt komen voor de AVOM wandeltocht, dan leer je die dag al heel wat mensen van hier kennen :wink:


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 17:22 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Dec 2005, 14:26
Berichten: 5194
Woonplaats: Hippolytushoef
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 2016/30
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: Wandelen langs de Kunst & Cultuur.
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 4
Merk wandelschoenen: lowa
Mood: Gewoon
Truitje schreef:
Bill de oud naut schreef:
En ga zeker de georganiseerde tochten lopen het is een stuk gezelliger en loop je alleen spreek eens een mede wandelaar aan, en begin wat te ouwenelen, je zult merken dat het heel makkelijk gaat om contact te leggen met mede wandelaars.
[/color]


Kijk bv of je 17 februari ook naar Nijmegen kunt komen voor de AVOM wandeltocht, dan leer je die dag al heel wat mensen van hier kennen :wink:

Ja dat was ik ff vergeten Wageningen is niet zo ver weg van de Fuusenstad :wink:

_________________
Beleef elke dag alsof het de laatste zou zijn,
dus leef vandaag, niet gisteren of morgen !!

http://www.deoudnaut.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 17:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Feb 2007, 14:40
Berichten: 4305
Woonplaats: Ede
Leeftijd: 59
Kilometers gelopen: te weinig
Volgende wandeltocht: geen idee
Merk wandelschoenen: Lowa
Bill de oud naut schreef:
Truitje schreef:
Bill de oud naut schreef:
En ga zeker de georganiseerde tochten lopen het is een stuk gezelliger en loop je alleen spreek eens een mede wandelaar aan, en begin wat te ouwenelen, je zult merken dat het heel makkelijk gaat om contact te leggen met mede wandelaars.
[/color]


Kijk bv of je 17 februari ook naar Nijmegen kunt komen voor de AVOM wandeltocht, dan leer je die dag al heel wat mensen van hier kennen :wink:

Ja dat was ik ff vergeten Wageningen is niet zo ver weg van de Fuusenstad :wink:


Maar goed dat ik er dan aan dacht :roll:
Zou toch leuk zijn om Lively in levende lijve te ontmoeten :wink:


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 22:19 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Feb 2007, 11:01
Berichten: 369
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 35
Afstand 2024: 40
Loopnummer 2024: 40-R-508
Kilometers gelopen: 521
Aantal N4D volbracht: 5
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
lively schreef:
Ik ben meer een asvalt loper dan een bosloper....
Maar goed, ik loop idd nu elk weekend. En ik loop idd 5 km in een uur. Momenteel doe ik 20 kilometer inc pauze in 4,5 uur. Goed of niet?
Er staat bv dat je in de 9e week 35 kilometer moet lopen en dan in de 11e week 40. Moet ik dan in week 10 ook 35 km lopen? Of kan ik dan ook 20 km lopen? Of is dat niet verstandig?


nou lively, met dat tempo zit het al helemaal goed en als je nu al 20 km loopt, ben je al een heel eind op weg.

Wat betreft die weken er tussen klopt het wel wat Douwine al zei; pak het schema en lag dat langs een paar leuke georganiseerde tochten. Als je elke week loopt ben je het tegen mei/juni af en toe ook wel even zat (ik wel tenminste) dus soms even een weekend niet, zorgt er voor dat je het wel leuk blijft vinden. En da's toch ook heel belangrijk.

Overigens staat in het schema ook dat je 50 km moet gaan lopen, maar dat hebben wij nooit gedaan. Zorg dat je een paar keer 40 gedaan hebt, dan merk je ook wat je prettig vindt qua rusten. En die zijn heeeeeeeel belangrijk. (toch Bill?? :lol: )

_________________
Als de zon van binnen schijnt is het altijd mooi weer


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2008, 23:13 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Dec 2005, 14:26
Berichten: 5194
Woonplaats: Hippolytushoef
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 2016/30
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: Wandelen langs de Kunst & Cultuur.
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 4
Merk wandelschoenen: lowa
Mood: Gewoon
Brechje schreef:
lively schreef:
Ik ben meer een asvalt loper dan een bosloper....
Maar goed, ik loop idd nu elk weekend. En ik loop idd 5 km in een uur. Momenteel doe ik 20 kilometer inc pauze in 4,5 uur. Goed of niet?
Er staat bv dat je in de 9e week 35 kilometer moet lopen en dan in de 11e week 40. Moet ik dan in week 10 ook 35 km lopen? Of kan ik dan ook 20 km lopen? Of is dat niet verstandig?


Zorg dat je een paar keer 40 gedaan hebt, dan merk je ook wat je prettig vindt qua rusten. En die zijn heeeeeeeel belangrijk. (toch Bill?? :lol: )
Het allerbelangrijkste :wink:

_________________
Beleef elke dag alsof het de laatste zou zijn,
dus leef vandaag, niet gisteren of morgen !!

http://www.deoudnaut.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 06 Feb 2008, 08:22 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Apr 2005, 10:46
Berichten: 2915
Woonplaats: Loosduinen/Den Haag
Leeftijd: 52
Loopnummer 2024: 50-A-048
Kilometers gelopen: 70
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: 4Daagse 2018
Kennedymarsen volbracht: 1
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Mizuno
Mood: Gewoon
Wat Bill ook schrijft, de eerste keer is het handig om je een beetje (niet al te strak) aan het schema van de KNBLO te houden. Heb ik ook alleen voor mijn eerste 4D gedaan. De jaren daarna heb ik het mes in het aantal kilometers gezet en lukt het met een kwart van de geadviseerde 400 kilometer.
Wat ook handig is, en dat is hier nog een paar keer door anderen gezegd: loop in de laatste anderhalve maand voor de 4D een paar keer de volledige afstand, of meer. Dan ben je tenminste aan de afstand gewend. Een 20 kilometer is een heel verschil met een 40 kilometer.
Het mooiste zou zijn om een tweedaagse te lopen, dan weet je hoe het voelt om de volgende dag wéér aan de bak te moeten. Heb ik echter nooit gedaan.

_________________
http://nijmegen.dehaagseregah.nl

You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up.
Chuck Yeager


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 06 Feb 2008, 14:26 
Ik heb een rooster gemaakt met alle wandelingen die ik zou willen lopen, maar als ik alle kilometers bij elkaar optel kom ik tot het grote getal van, schrik niet, 797 kilometer. Is dat niet een beetje overdreven?


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 06 Feb 2008, 14:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Apr 2005, 10:46
Berichten: 2915
Woonplaats: Loosduinen/Den Haag
Leeftijd: 52
Loopnummer 2024: 50-A-048
Kilometers gelopen: 70
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: 4Daagse 2018
Kennedymarsen volbracht: 1
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Mizuno
Mood: Gewoon
lively schreef:
Ik heb een rooster gemaakt met alle wandelingen die ik zou willen lopen, maar als ik alle kilometers bij elkaar optel kom ik tot het grote getal van, schrik niet, 797 kilometer. Is dat niet een beetje overdreven?


Ja! :roll: Doe de helft er maar af.....

_________________
http://nijmegen.dehaagseregah.nl

You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up.
Chuck Yeager


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.