Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 05 Mei 2024, 20:51

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Hoe bouwen jullie je training op?
BerichtGeplaatst: 24 Apr 2005, 16:55 
Naar aanleiding van het bericht van Druifje over haar eerste training, kwam bij mij de vraag op: hoe bouwen jullie je training op naar de 4daagse toe?

Zelf doen wij (ik en m'n vriendin Manja) voor de 2e keer aan de 50 mee en hebben er nu 225 km opzitten aan training. We lopen eigenlijk alleen in de weekenden. We zijn in februari begonnen met 10 - 15 km en dan langzaam opbouwend, nu zo'n 30 - 40km per keer. In het begin ??n keer in een weekend, maar nu ook vaker 2-daagsen, al dan niet georganiseerd. We hebben de 2-daagse van Leidsche Rijn gedaan (2x30), de Bloesemtocht (40) en zo nog wat tochten. De Amersfoortse staat nog op het programma (2x40), Brandblarentocht.

Hoe veel/vaak trainen jullie? Volgen jullie een strak schema, of doen jullie min of meer op gevoel wat?


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Apr 2005, 17:39 
Ik ben in januari begonnen met 10km, gewoon lekker wandelen dus. niet zo extreem, daarna opbouwen. Als het goed gaat doe ik de keer erop 5 km erbij. Ik probeer ieder weekend te lopen, maar helaas heb ik regelmatig verplichtingen en lukt het niet altijd. Zit nu aan de 30km en dat ging zeer goed. alleen zijn er de komende weken geen tochten van 35 km dus ik zal wel meteen naar de 40km gaan.
ik loop bijna alleen georganiseerde tochten, want ik moet vaak alleen trainen. Mijn vrienden (en ik als ik kan) trainen 1x in de 2 weken doordeweeks. Maar dan kan ik vrijwel nooit en 1x in de 2weken is ook wel erg weinig.
Ik probeer zo'n beetje het schema van de 4daagse site in de gaten te houden. en binnenkort wil ik ook 2daagse gaan wandelen.


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Apr 2005, 18:04 
Hoi,


Ik doe het allemaal een beetje op gevoel.
2 weken geleden een klein stukje gelopen (12 km) en gisteren de eerste echte test (25km) om te zien wat het lichaam doet.

Gisteren en vandaan nergens last van dus qua spieren valt het allemaal reuze mee.
Om de benen nog wat te laten wennen aan het echte zware werk zal ik nog 2 of 3 echte tochten lopen (35a40km).
Dan vlak voor de 4daagse een 2daagse van rond de 30 km en hopelijk (als ik zin heb) de week voor de 4daagse de ultieme test van hier naar Dordrecht.

Maar die kan ook zomaar afvallen :-)

Groetjes Ron


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Apr 2005, 21:41 
ik loop elke maandag met mijn hond al 12 kilometer en dan nog ??n keer per week (ook met mijn doggie) 6 kilometer dat doe ik eigenlijk het hele jaar door.
In Maart ben ik begonnen met de 'echte' training. 20 kilometer tijdens een tocht. Vanaf dat moment hebben we eigenlijk voorgenomen om elk weekend te wandelen. Afgelopen weekend was de 30 kilometer aan de beurt, maar vanwege een kleine blessure heb ik die verstag laten gaan. Als het aankomend weekend weer beter gaat wil ik weer een stuk gaan sjouwen. Ik kom dus wat achter op planning want moet even afwachten hoe het met mijn voetje verder gaat. Komend weekend zal ik dan ook een route lopen die ik ten alle tijden in kan korten, het zal er dus aan liggen of het word 15 kilometer of 25, ff afwachten.
En wanneer we weer op peil zijn zal ik er ff flink tegenaan moeten wil ik nog een aantal kilometers gelopen hebben v??r de 4daagse.
In Diekirch ga ik iig 2x20 lopen, en dan nog de avond4daagse hier in het dorp en het dorp verderop (4x15 kilometer) verder word het eigen tochtjes lopen (hoogstwaarschijnlijk)


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 07:05 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Apr 2005, 10:46
Berichten: 2914
Woonplaats: Loosduinen/Den Haag
Leeftijd: 52
Loopnummer 2024: 50-A-048
Kilometers gelopen: 70
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: 4Daagse 2018
Kennedymarsen volbracht: 1
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Mizuno
Mood: Gewoon
Ik heb voor mijn eerste Vierdaagse (2000) iets van 400 km getraind, volgens het boekje dus. Ik ben toen in Maart begonnen met trainen vanaf 30 km, daarna steeds langer.
Tegenwoordig hoef ik ieder jaar steeds minder te trainen en ik loop de Vierdaagse steeds makkelijker. Waarschijnlijk wordt de informatie van alle Vierdaagses opgeslagen op die grote harde schijf in je hoofd waardoor je je lichaam steeds beter leert kennen.

Qua conditie zit het toch altijd bij mij wel goed want ik sport bijna elke dag. Ik durf het echter nog steeds niet aan om ongetraind de Vierdaagse te gaan lopen. Ik zou het zonde vinden als je het ineens niet haalt omdat je niets gedaan hebt vantevoren.

Ik heb een paar weken geleden traditioneel de Duinenmars gelopen, 40 km. Die doe ik altijd omdat het lekker dicht bij huis is.
Ik ga misschien weer een paar weken voor de Vierdaagse ??n of twee keer vrij nemen om 50 km te gaan lopen met een drakebootmaatje en mijn buurvrouw die beiden ook de Vierdaagse meelopen, dat had ik vorig jaar ook zo gedaan.

Ook leuk is de Nacht van het Westland 24 op 25 juni. Die heb ik al een paar keer eerder gedaan. Het is altijd leuk om 's nachts te lopen....

_________________
http://nijmegen.dehaagseregah.nl

You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up.
Chuck Yeager


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 10:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Mrt 2005, 18:34
Berichten: 2460
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 38
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Ik ben in september ongeveer begonnen met 10/15 km om eens te kijken hoe het lopen bevalt. Dat een paar keer gedaan en in november begonnen met de eerste georganiseerde tocht van 20 km. Ook de zevenheuvelenomloop van 25 km toen gedaan. In december/ januari beetje stilgelegen door alle feestdagen etc. In februari weer begonnen met 20 km en steeds verder opgebouwd. Vorige maand begonnen met 30 km en gisteren hebben we voor het eerst de 40 km gelopen. Er staan nog een paar 30 en 40 km tochten op het programma en een avondvierdaagse in de stad (15). Ook gaan we in mei een weekend lopen, nl een 50 km 4daagse training in Hengelo en de marikenloop in Nijmegen van 25 km. En volgens het schema moet je ook nog een keer 60 km lopen. Die lopen wij op 10 juni, de nacht van Steenwijk.
En zo ziet ongeveer onze training eruit. Als we alle tochten lopen die voor ons op de planning staan komen we uit op 545 km, waarvan we er nu zo ongeveer 200 hebben gehad.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Alternatief trainingsschema
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 13:47 
Offline
Nieuwe W4W'er
Nieuwe W4W'er
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 11 Feb 2005, 08:19
Berichten: 12
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 54
Aantal N4D volbracht: 10
Volgende wandeltocht: Rondje Rottemeren
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Karhu
Mood: Gewoon
Ik vind het schema van de KNBLO een achterhaald schema. Als je je lichaam moet voorbereiden op een belasting van vier dagen achtereen wandelen is alleen in het weekend trainen niet de juiste insteek. Ook het idee dat je een keer 60 of 70 km zou moeten lopen in de voorbereiding heeft geen toegevoegde waarde.
Hoe dan wel trainen ? Ik ga uit van het feit dat regelmaat erg belangrijk is en dat er beter per week 3 tot 4 keer getraind kan worden op kortere stukken dan 1 keer per week een lang stuk.
Je moet je lichaam wennen aan een belasting die gevraagd wordt en dat is 4 dagen aaneen lopen.
Een enkele keer 5-6 uur wandelen is goed, vooral voor het mentale gedeelte maar je ziet ook geen marathonloper iedere week de marathon lopen als training.


Begin zo'n 8 tot 9 weken voor de vierdaagse met trainen, 3 soms 4 ker week, net wat er mogelijk is. De avonden zijn mooi voor een paar uur wandelen, de weekenden voor langere tochten. Korte afstanden afwisselen met iets langer lopen, snellere tempowandelingen van zo'n twee tot drie uur varieren met langzamere langere tochten (tot max. 5 tot 6 uur) Het lichaam gaat zich op deze belasting (die al veel weg heeft van vier dagen achtereen wandelen) instellen en de belastbaarheid sterk verbeteren. Kortom een gebalanceerd trainingsschema afgestemd op vier dagen wandelen. Als er iemand interesse heeft in dit schema, stuur ik het je graag toe.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 14:23 
Het schema van de 4daagse vind ik zelf ook wat ambitieus, Marcel. Daarin bouwen ze wel erg snel op naar grotere afstanden. Jou geleidelijke methode zit ook wel wat in. Vorig jaar hebben we ook wat avondvierdaagses gedaan van 4x15 km. Dat schema, daar heb ik wel interesse in.


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 14:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Mrt 2005, 18:34
Berichten: 2460
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 38
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Aan de ene kant ben ik het wel met je eens, maar de meesten hebben doordeweeks geen tijd om te trainen ivm werk en zoals ik met mijn studie. Ook werk ik nog in mijn vrije tijd dus blijft er weinig tijd over om 's avonds te lopen. Daarom bereid ik mijn lichaam voor op steeds langere afstanden te gaan lopen maar dan wel in het weekend. Zoals gezegd ga ik de avondvierdaagse lopen hier in de stad en een 2daagse in mei. 2 weken voor Nijmegen is er nog een driedaagse, met afstanden tussen 35 en 50 km waar ik ook aan meedoe. Dus wat dat betreft heeft mijn lichaam ook tijd om te wennen aan meerdaagsen en hoop ik dat ik 'fluitend' de 200 km ga halen :)
Maar goed, iedereen moet gaan trainen hoe hij/zij het het beste vind, je voelt je eigen l 8) ichaam tenslotte


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 14:38 
Tja Marcel je hebt eigenlijk volkomen gelijk.
Toch is dat voor mij ook niet mogelijk. want dan heb ik geen tijd meer voor datgene wat ik 's avonds doe (sporten, gezellig samen kletsen en eten met vrienden, regelmatig werken en ook vaak nog studeren). Mijn hele week zit toch al behoorlijk vol gepland. Maar doordat ik 2x per week sport, probeer ik mijn 'beregoede-conditie' :wink: van het schaatsseizoen te behouden. Wat ook geen kwaad kan tijdens de 4daagse. Momenteel doe ik 1x tennisles en `1x spinning in de week. Soms nog wat anders erbij, het wisselt nogal.
Ondanks alles zou ik dat schema ook graag zien. Mss dat ik strax in de zomer wel wat meer tijd krijg en ook doordeweeks ga lopen.


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 15:03 
Ja, dat probleem van tijdsgebrek herken ik ook wel. Zo'n avondvierdaagse is toch wel een forse tijdvreter natuurlijk, waarbij er weinig overblijft voor andere dingen. Meteen uit je werk effe snel eten en meteen door. Met 15 km per dag kom je dan rond 10 uur weer thuis, dus douchen en meteen naar bed, want je moet weer vroeg op voor je werk. De weekenden zijn dan toch het meest praktisch. Op zich vind ik wandelen best leuk, maar ik wil er ook weer niet alles voor laten. Af en toe een goed boek lezen ofzo is ook wel eens lekker ;-)


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 15:26 
Nou, mijn eerste echte training van gisteren hebben jullie dus kunnen lezen. Zoals ik al eerder aangaf wil ik alleen met de 4 daagse meedoen omdat het me zo ontzettend leuk en mooi lijkt, ik heb dus vrij weinig met wandelen. Daarom heb ik ook gewacht tot ik zeker wist dat ik mee mocht doen, daarvoor vond/vind ik verspilde moeite :oops: Vandaar dus dat gisteren mijn eerste echte lange training was.
Hoe ik nu verder ga.....
Op maandagavond (vanavond dus) wil ik een langere doordeweekse wandeling maken vanaf na het eten tot het donker is, dus ongeveer 2 1/2 uur, op woensdag 1 tot 1/2 uur want daarna moet ik weg voor een hobby. Op vrijdag als ik ?s avonds geen plannen heb ook een paar uurtjes lopen en dan op zaterdag en/of zondag langere tochten zoals gisteren.
De eerste weken wil ik nog maar 1 dag van het weekend lopen, en dan halverwege juni wil ik allebei de dagen van het weekend opbouwend, dus eerst beide dagen 20, dan 25 enz. gaan lopen.
Zo moet het wel lukken denk ik :)


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 15:50 
Hm, ik kan me in het voorgaande helemaal vinden. Al is het moeilijk om vaker per week te lopen. Ik ga in ieder geval de avond4daagse van Meppel doen. En 2 dagen van de DrentsFriese Woud 4 daagse. Tussendoor nog wat langere afstanden dan 30 km. Volgens mij moet ik dan een eind kunnen komen. En oh ja :!: :!: :!: Een heuvelachtig parcours. Aangezien wij niet te ver uit de buurt willen trainen hebben we besloten om de Holterberg een aantal keren op en neer te gaan. En als het dan nog niet lukt :?: :cry: :cry:


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 16:37 
Ja, ook belangrijk, die bergen, i.v.m. de 3e dag :) Gewoon die Holterberg 7 keer op en af en je hebt meteen die 7 heuvelen te pakken ;) Geen verkeerd idee overigens. Ik denk dat wij de Utrechtse Heuvelrug ook maar eens gaan verkennen...

Ik zie al dat er diverse "strategieen" zijn... Ruwweg 2 koersen:
De "geleidelijke-doordeweek&weekend-aanpak" (minder km's per keer, maar vaak) en de "pieken-in-het-weekend-aanpak" (veel km's per keer, minder vaak).
En dan heb je ook nog de "bijna-niet-trainen-aanpak", maar dat lijkt mij voor de doorgewinterde wandelaar of de "die-hard" (al dan niet "with a vengeance" ;)).

Wij doen vooral de "pieken-in-het-weekend-aanpak", maar we overwegen nu toch om wat meer avondvierdaagses ertussen te plakken. Ik ben er nog niet uit wat nou het beste is. Of zou dat ook een kwestie van smaak zijn, net als euhm..., noem eens wat... "Talken versus Gehwol" of "Hoge schoenen versus Lage Schoenen" ofzoiets :D

Marcel: bedankt voor het schema dat je me hebt gestuurd! Da's toch wel iets anders dan waar wij nu mee bezig zijn (da's dus vooral pieken in de weekenden)... Is het schema trouwens bedoeld voor alle 4daagseafstanden? Ik zie dat de maximale duur dat je traint 4,5 uur is. Als je echter 50 km doet dan ben je, als je redelijk doorloopt, toch al gauw zo'n 10 uur onderweg, zoniet meer. Hoe overbrug je dat dan (fysiek, maar vooral mentaal)? Het lijkt me dat je dan toch een klap krijgt? Wat is jouw ervaring?


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2005, 17:29 
Ik ben eind februari begonnen met trainen voor de vierdaagse . Ik heb toen een tocht van 15 km. gelopen , daarna een poosje ieder weekend wel een kilometer of 15 gelopen . Drie weken terug heb ik een tocht van 20 km. gelopen . En de laatste tweee weken heb ik ook tochten van 20 km. gelopen . Gisteren voor het eerst 25 km. gelopen , in het begin ging het niet zo lekker maar naar een kilometer of tien lopen kwam er een beetje snelheid in en toen ging het eigenlijk wel lekker . Met ander halve week gaan we vier keer dertig lopen .


Omhoog
   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  
cron

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.