Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 19 Mei 2024, 05:53

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Onweer
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 13:21 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4768
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
In een ander topic hebben we het over regen gehad en het blijkt dat veel mensen toch wel gaan lopen als het regent. Ikzelf ook, maar waar ik wèl heel erg bang voor ben is onweer! Zeker als je een beetje in open gebieden loopt. Je weet wel, lekker voor hoogste punt spelen. :?

Ik weet best wat je moet doen bij onweer (niet onder bomen schuilen, op je hurken gaan zitten en het contact met de grond zo klein mogelijk houden), maar als iedereen om je heen gewoon doorloopt, dan ga je toch niet als enige als een idioot op je hurken zitten? En zomaar aanbellen bij mensen om te vragen of je mag schuilen, doe ik nou ook niet zo gauw, nog afgezien van het feit dat er vaak geen huizen in de buurt staan (in de polders of in het bos).

Onweer is dus zo’n beetje het enige weertype waarvoor ik thuis zou blijven, maar soms overvalt het je gewoon en dan loop ik met de bibbers!

Ben ik de enige angsthaas van het forum of hebben jullie dat ook? En wat doen jullie als je door onweer overvallen wordt?

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 13:33 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Aug 2005, 09:33
Berichten: 1049
Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Leeftijd: 39
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 6
100+ wandelingen: 1
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Hi-Tec & Asics
Vorig jaar liepen Jos, Bart & ik op Texel de Lammetjestocht. Tweede pinksterdag geloof ik.
Toen we daar door de weilanden dwaalden kwam er binnen tien minuten een ontzettend noodweer opzetten! Zoals dat alleen maar kan op de wadden.. Doodeng was het! Zulke zwarte luchten dat het wel nacht leek met flitsen en donderslagen waar we naar van werden!

In geen velden of wegen een auto op rustpost te zien natuurlijk.. het waren de laatste kilometers door het open land naar het dorp waar ook de finish zou zijn.

Jos heeft de pas erin gezet, die kwamen we pas bij de finish weer tegen. Bart en ik hebben geloof ik de laatste kilometers geen woord meer gezegd. Konden mekaar toch niet verstaan door die verschrikkelijke herrie buiten!

Daan je hebt helemaal gelijk. Op open land lopen terwijl er een onweersbui losbarst: dat is gewoon echt doodeng!

_________________
Lopen doe je met je hoofd, laat je benen slechts het woord doen


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 13:35 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Sep 2005, 13:25
Berichten: 1813
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 16500
Aantal N4D volbracht: 15¼
Kennedymarsen volbracht: 100
100+ wandelingen: 11
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Brooks
Mood: Blij
Voor onweer thuisblijven is nogal moeilijk want het overkomt je inderdaad onderweg. Afhankelijk van waar ik loop en hoever het onweer weg is (je weet wel dat tellen tussen bliskem en donder) probeer ik dan wel een schuilplaatsje te zoeken. Verleden jaar in Waalwijk ging dat goed want daar liep ik toevallig in een dorp. Maar een keer liep ik in een bos en tsja dan is er eigenlijk maar een ding te doen: doorlopen.... maar fijn is anders!

_________________
Nuntius Transmittendus


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 14:17 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 Nov 2005, 23:05
Berichten: 2057
Woonplaats: Grave
Leeftijd: 77
Aantal N4D volbracht: 25
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Jaren terug op de eerste dag van de vierdaagse was er 's morgens hevig noodweer.
Het onweerde verschrikkelijk en het water kwam met bakken de lucht uit.
Door de vierdaagse leiding is toen via de radio verzocht om de lopers schuilplaats te bieden.
Ik zelf stond bij de spoorwegovergang in Elst onder een grote overkapping.
Deze werd gebruikt door scholieren om droog op elkaar te wachten(hji is er nu niet meer).
Toen sloeg de bliksem op honderd meter er vanaf in.
Dat was schrikken en toen maar gauw doorgelopen naar Elst met water tot aan de rand in de schoenen

_________________
Kijken of we volgende week een beetje makkelijk doorkomen


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 14:20 
Dat hoop ik dus echt nie mee te maken....
Ben absoluut geen held met onweer en krimp eigenlijk al in elkaar als ik een flits zie, zonder dat ik er echt bang voor ben....


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 14:29 
Ik houd er zelfs niet van om te lopen in de regen, maar onweer vind ik al helemaal niks.
Waar ik meestal loop zijn toch wel bomen op een 50 meter of zo, dus ben je niet het hoogste punt.
Maar ik wandel in de regen meestal met een lange paraplu, en dan sta je wel mooi met een staal/aluminium staaf in je handen..
Dat is niet een fijn gevoel met onweer.


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 15:32 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Mrt 2005, 18:34
Berichten: 2461
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 38
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Ik heb ook eens met onweer gelopen. Doodeng was het. We liepen ook in het bos en opeens een gigantische lichtflits met bijbehorend lawaai. Echt loeihard was dat. We schrokken ons dood. wij konden ook weinig anders doen dan doorlopen. Want een kilometer verder zou de volgende rust al zijn. Komen we daar aan in de stromende regen, bleek de rust dicht te zitten.. :?
Diezelfde middag kwamen we wel langs de boom waar de bliksem was ingeslagen, heel vreemd was dat. Stel dat je daar op dat moment gelopen had.....


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 15:36 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING

Geregistreerd: 29 Apr 2005, 15:36
Berichten: 851
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Leeftijd: 88
Aantal N4D volbracht: 57
Merk wandelschoenen: MBT
Mood: Vrolijk
Met onweer loop ik echt niet door.Tijdens de Vierdaagse heb ik dit 4 keer meegemaakt en altijd meteen een schuilplaats gevonden.In augustus l944 gingen mijn broer en ik met een gehuurde handwagen over de brug bij Neerbosch het land van Maas en Waal in om aardappelen te rooien bij een boer.Hij had geen personeel.Na het rooien kregen wij de aardappelen gratis mee.Op de terugweg werden wij overvallen door onweer.Op 50 meter van ons vandaan sloeg de bliksem in bij een boerderij met rieten dak.Meteen stond de boerderij in lichte laaie.Er was geen redden meer aan.Toen beseften we waarom men op het platteland zo bang was voor onweer.In de maanden september tot maart sliepen wij nachts naast de aardappelen in de kelder vanwege het granaatvuur van de Duitsers die dagelijks op een van de wijken in Nijmegen neerkwam.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 15:59 
Ik heb behoorlijk vaak in de bergen gelopen met onweer, ook wel eens net op een top van dik 2000 en dat ben je dus wel het hoogste punt met twee aluminimum stokken als rugzakframe als extra antenne. Geen schuilplek, tent opzetten niet mogelijk en ongeveer het domste wat je doen kan. 1x rugzakken van iedereen onder een grondzeil gelegd en met iedereen 750 meter gedaald door dikke mist, toen een uur gewacht en weer terug omhoog en weer dalen met rugzak. Was ontzettend vermoeiend maar met rugzak dalen was toen veel te gevaarlijk.

Er is bij onze wandelorganisatie ook een keer een groep geweest die iemand heeft horen schreeuwen om hulp in onweer en mist. Niemand gevonden en dagen later in de krant bliksem slaat in wandelaar op vrijwel de plek waar die man riep.

Mijn engste moment was kamperend aan een rivieroever in Zweden eigenlijk te dicht bij het water, vreselijk onweer en knisperden vonken om de tent. Dat is de electrische lading van de aarde die tracht een spanningsboog te vormen met de lading in de lucht. Dat is DE trigger die zorgt voor de uiteindelijke inslag. Kende die theorie alleen uit boeken en de praktijk die was me wat te realistisch om nog spannend te zijn. Toen was het wel hurken op een matje en slaapzak en toch in de tent ondank het extra risico van de aluminimum stokken.


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 17:45 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2005, 15:46
Berichten: 145
Woonplaats: Enschede
Leeftijd: 51
Afstand 2024: 50 km
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 13
Kennedymarsen volbracht: 9
Merk wandelschoenen: Meindl
Ja, in de bergen met onweer is vervelend, maar wat ik ook wel een beetje onprettig vond was het onweer met de nachtstrandwandeling vorig jaar juni. Op het strand kun je echt bijna nergens naartoe, zeker het stuk tussen Zandvoort en Noordwijk waar je niets tegenkomt. Ik heb ook het idee dat het zoute water nog extra de bliksem aantrekt vanwege de goede geleiding (maar ik weet niet of dat echt zo is). Het beste leek ons nog zo dicht mogelijk tegen een duin aan gaan liggen, mocht het echt nodig zijn. Gelukkig bleven de buiten boven zee en een stukje landinwaarts hangen en kwamen ze niet echt dichtbij, maar het bleef toch een paar uur lang dreigen. Wel een heel mooi gezicht trouwens, die bliksemschichten in het donker boven zee.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 17:56 
Wat ben ik dan nog een leek op dat gebied zeg ... :oops:
Ik vind onweer zowiezo geen pretje, ook al zit ik 'veilig' binnen op de bank maar kan me voorstellen dat ik het tijdens het wandelen helemaal eng vind.
Denk wel dat ik zou doorlopen. Dat van dat hurken wist ik trouwens niet eens. (Ja, van die boom wel!)
Waar dit forum al niet goed voor is!


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 18:54 
Een keer meegemaakt tijdens een wandeling in Someren-Eind.
We moesten nog een half uur,breekt me daar de pleuris uit.
We zagen al dat het donker begon te worden,begint het hard te waaien, regenen,en onweer.
Zijn we met zijn allen in een grote schuur van de boer gaan schuilen.
Wat was dat eng zeg.Brrrr


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 19:40 
Offline
W4W Super Freak
W4W Super Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mrt 2005, 20:20
Berichten: 719
Woonplaats: Roelofarendsveen
Leeftijd: 61
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 2015:665km
Aantal N4D volbracht: 12+
Kennedymarsen volbracht: 3
100+ wandelingen: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Gewoon
Ik heb het één keer meegemaakt dat toen ik uit mijn werk kwam,met de pont over moest.
Dat water is ca 50 m breed,toen er plots een hevig onweer losbarstte,waarbij de bliksem insloeg op korte afstand.
Ik zag de vonken over die pontbaas heenlopen,en die werd lijkbleek zo geschrokken was hij.
Ik stond naast hem en had nergens last van,waarschijnlijk omdat ik rubberen laarzen aanhad.
Ik heb me toen voorgenomen niet het water op te gaan als er onweer op komst is :shock:

_________________
Beweging komt niet op gang als je stil blijft staan!!!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: onweer
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006, 20:01 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Sep 2005, 13:25
Berichten: 1813
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 16500
Aantal N4D volbracht: 15¼
Kennedymarsen volbracht: 100
100+ wandelingen: 11
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Brooks
Mood: Blij
ann2ie schreef:
hallo allemaal.

IN de onweer lopen, dan loop ik snel door en probeer bij de mensen te blijven.
maar tril over mijn helle lichaam, haha ook eng.

Maar vorig jaar met de amersfoortse de 2 de dag was er ook heel slechtweer. het water stond op het wegdek en de lucht zag er niet, soort groen achtig, het onweerde hard, toch zette sommige mensen de paraplu op,
en dat begrijp ik nou niet echt :?: wie kan mij dat vertellen.


groetjes angelique

Ik denk dat ze droog willen blijven :wink:

_________________
Nuntius Transmittendus


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 02 Mei 2006, 22:02 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 21 Mei 2005, 11:44
Berichten: 4657
Woonplaats: Centrum van Zwen.
Leeftijd: 59
Afstand 2024: ?
Kilometers gelopen: pfff.
Aantal N4D volbracht: 11!
Volgende wandeltocht: In twijfel.
Kennedymarsen volbracht: 7.
100+ wandelingen: 6
Merk wandelschoenen: Hanwag.
Carola schreef:
Ik heb ook eens met onweer gelopen. Doodeng was het. We liepen ook in het bos en opeens een gigantische lichtflits met bijbehorend lawaai. Echt loeihard was dat. We schrokken ons dood. wij konden ook weinig anders doen dan doorlopen. Want een kilometer verder zou de volgende rust al zijn. Komen we daar aan in de stromende regen, bleek de rust dicht te zitten.. :?
Diezelfde middag kwamen we wel langs de boom waar de bliksem was ingeslagen, heel vreemd was dat. Stel dat je daar op dat moment gelopen had.....



Weet je de Kennedy van Haaksbergen vorig jaar nog? De hele nacht zagen we het in de verte onweren, terwijl er rond haaksbergen zelf niets gebeurde. Ik vond het prachtig om te zien :!: De enige regen die we toen gehad hebben was aan het eind van de ochtend, een klein miezerbuitje.


Bosso. :mrgreen:

_________________
Ik beroep me op mijn zwijgrecht.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.