Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:46

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 26 Sep 2018, 20:50 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Het Romeinse Limespad is een nieuwe LAW, die loopt van Katwijk aan Zee tot Berg en Dal (met mogelijkheid om door te lopen tot Xanten in Duitsland).
Deze route is gebaseerd op de grens van het vroegere Romeinse Rijk, die aan de noordzijde voor een groot deel is bepaald door de Rijn zoals deze in vroeger tijden door Nederland liep.
https://wandelnet.nl/romeinse-limespad-law-16

Ik heb de routegids al enkele maanden geleden in huis gehaald met het plan om deze route vanaf medio oktober te gaan lopen. Het Nederlandse deel van dit pad is 275 km lang.
Mijn interesse in deze LAW is voornamelijk aangewakkerd door het feit dat de route voor een groot deel (de contouren van) de rivier de Rijn volgt.

De start is in Katwijk aan Zee, waar deze week een stuk van de Romeinse weg is ontdekt en blootgelegd en waar een Romeinse nederzetting is gevonden. Er zijn meerdere vondsten gedaan die uit die tijd stammen.
https://www.verkeersnet.nl/mobiliteitsb ... j-katwijk/

Deze weg en de opgravingen zijn op 13 oktober te bewonderen, een extra aanleiding om op of rond die datum te beginnen met dit pad.
Voor mij is dit pad onderdeel van een groter (wandel)project wat vermoedelijk tot diep in 2019 zal doorlopen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 08:51 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Jul 2016, 09:37
Berichten: 206
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 76
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 14500
Aantal N4D volbracht: 24
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Om nu te zeggen dat je langs mijn voordeur loopt is wat overdreven. Maar het scheelt niet veel :-).

_________________
Met vriendelijke groet,
Ronald


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 11:51 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING

Geregistreerd: 29 Apr 2005, 15:36
Berichten: 851
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Leeftijd: 88
Aantal N4D volbracht: 57
Merk wandelschoenen: MBT
Mood: Vrolijk
Je woont toch aan de Lage Zijde van Alphen aan den Rijn?
De route van de Limes ligt op de Hoge Zijde.

_________________
Voor het lopen van de Vierdaagse is meer verstand nodig dan training..


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 13:10 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Jul 2016, 09:37
Berichten: 206
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 76
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 14500
Aantal N4D volbracht: 24
Kennedymarsen volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Jan Woordes schreef:
Je woont toch aan de Lage Zijde van Alphen aan den Rijn?
De route van de Limes ligt op de Hoge Zijde.

Dat weet ik Jan. Maar als ik goed kijk (om een aantal flats heen) kan ik Marko straks zien lopen :-).

_________________
Met vriendelijke groet,
Ronald


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 15:58 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Ronald1947 schreef:
Jan Woordes schreef:
Je woont toch aan de Lage Zijde van Alphen aan den Rijn?
De route van de Limes ligt op de Hoge Zijde.

Dat weet ik Jan. Maar als ik goed kijk (om een aantal flats heen) kan ik Marko straks zien lopen :-).

Het duurt nog even voordat ik langs loop, Ronald. Ik loop ook nog enkele etappes uit de gids "de Loop van de Rijn", ter hoogte van Katwijk aan de Rijn en Koudekerk aan de Rijn. Die combineer ik met de Limes.
Ik zal het hier tijdig laten weten, dan kun je op de uitkijk gaan staan en kunnen we :byebye:.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 20 Okt 2018, 16:49 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Naar verwachting zal ik volgende week aan deze LAW beginnen.
De 1e etappe van de Limes combineer ik met een etappe uit de gids "de Loop van de Rijn", waardoor ik slechts een klein stukje van de Limes zal lopen.
Vermoedelijke datum: (donderdag) 25 oktober, afstand ca. 25 km, afhankelijk van de mogelijkheden om per OV te reizen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 05 Nov 2018, 17:09 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Van Leiden naar Hazerswoude Dorp, dat wil ik morgen lopen.
Over het Limespad is dit ca. 22 km, misschien nog een eindje om (als ik zin heb)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 06 Nov 2018, 19:13 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
Van Leiden naar Hazerswoude Dorp, dat wil ik morgen lopen.
Over het Limespad is dit ca. 22 km, misschien nog een eindje om (als ik zin heb)

Vandaag de genoemde etappe gelopen en ietsje pietsje meer, ben totaal op 25 km uitgekomen.

Volgende etappe wordt Hazerswoude - Bodegraven, ook ongeveer 25 km.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2018, 23:17 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Nu dacht ik hier een verslag te lezen, maar helaas moet ik nog even geduld hebben vrees ik ;-)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 11 Nov 2018, 06:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
fhd schreef:
Nu dacht ik hier een verslag te lezen, maar helaas moet ik nog even geduld hebben vrees ik ;-)

Andere prioriteiten. ;-)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 15 Nov 2018, 22:13 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
25 oktober, Loop van de Rijn vanuit Katwijk aan Zee, 15 km
Vandaag is de start van mijn nieuwe wandelproject, wat begint in Katwijk aan Zee. Katwijk aan Zee is de plaats waar, in vroeger tijden, de Rijn uitmondde in zee.
De huidige uitmonding dateert van begin 19e eeuw. In vroeger tijden mondde de Rijn uit in een delta op verschillende plekken in de Noordzee met 2 belangrijke aders, die later dichtslibden. In de 19e eeuw is een kanaal gegraven wat nu Uitwateringskanaal wordt genoemd.
Een systeem van twee sluizen – de Buitensluis aan Zee en de Binnensluis meer landinwaarts – garanderen de veiligheid van Katwijk en het achterland door een goede regulering van de waterstand in de rivier.

De start van de wandeling is op de parkeerplaats naast de KNRM (=startplaats Katwijk Wandel Marathon ). Ikzelf begin een kilometer verderop in verband met betaald parkeren in de haven en het centrum van Katwijk aan Zee. Ik hoef niet een kilometer extra te lopen want de route komt in de buurt van mijn parkeerplek.
De route gaat eerst voor een deel door het oude centrum van Katwijk aan Zee. Straatnamen in deze buurt herinneren aan de periode van de Romeinse overheersing. In die periode was de oude rivier de Rijn de noordgrens was van het Romeinse Rijk.
De omgeving verrast mij, hoewel ik al heel vaak ik Katwijk aan Zee ben geweest, maar kennelijk ben ik nog nooit in het oude centrum geweest.
Via het strand/duingebied en een stukje boulevard betreed ik het duingebied “Berkheide” waar een Soefi-tempel de 1e blikvanger is. Daarna volgt een mooi stukje door de duinen en loop ik over verharde paden en over zandpaden naar enkele duinplassen. Hier grazen Schotse Hooglanders, maar die krijg ik vandaag niet te zien.

Ik loop langs enkele duinplassen waar een groot deel van ons kraanwater vandaan komt. Het grondwater is hier van nature zilt, dit wordt gemengd met het zoete regenwater. Om het voor iedereen drinkbaar te maken wordt dit verder aangevuld met voorgezuiverd rivierwater uit de Afgedamde Maas.
Er is in dit gebied een heuse rivierwatertransportleiding , maar op dit moment is deze leiding in reparatie, waardoor het waterpeil lager is dan normaal.
Na het Duingebied staat een groot informatiebord over de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Via de kern van Katwijk aan de Rijn beland ik weer aan de noordkant van Katwijk aan Zee en loop ik langs het uitwateringskanaal richting de Zee. Het laatste gedeelte gaat nog door het duingebied “De Coepelduin” en dan ben ik bij het gebouw van de KNRM, de eigenlijke start van de wandeling.

Hier staat een groot kunstwerk: de Brittenburg. Dit is een bronzen beeld. Op een tafelplateau staan de soldaten van Keizer Caligua opgesteld om te vechten tegen de Zee. Op de rand van het plateau is de volgende tekst aangebracht;
“Kalla's toren, hier geboren, zocht Neptunus toorn. De hele zee zou hij bezitten en vechten om het huis te Britten”.
Castellum Brittenburg was het meest westelijke fort uit de tijd van de Romeinse overheersing. Het fort werd ook wel Lugdunum Batavorum genoemd.
Ik sta hier tevens bij de uitmonding van de Oude Rijn in de Noordzee. Imposant om te zien.
Nog een stukje lopen langs de Binnenwatering en over het Koning Willem Alexander Boezemgemaal en dan ben ik weer terug bij de auto.
De route die ik vandaag gelopen heb, is een route uit de gids “de Loop van de Rijn” van uitgeverij “Gegarandeerd Onregelmatig”. Ik gebruik routes uit deze gids als aanvulling op het Limespad.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 15 Nov 2018, 22:15 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Het 1e deel is eindelijk klaar.
Deel 2 en 3 volgen nog.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 15 Nov 2018, 23:00 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Mooi verslag weer, Martin. Erg interessant ooo.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 15 Nov 2018, 23:03 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Leuk om weer met je "mee te lopen" :y:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Romeinse Limespad, LAW 16
BerichtGeplaatst: 17 Nov 2018, 16:58 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
29 oktober, Limespad, van Katwijk aan Zee naar Leiden, 21 km
Op zoek naar een nieuwe uitdaging, een nieuw pad, ben ik gestuit op de routegids "Romeinse Limespad". De Romeinse Limes is, zeg maar, de Romeinse A1, een belangrijke route voor de Romeinen in de tijd van de Romeinse overheersing. De Limes maakt onderdeel uit van het Romeinse Rijk. Aan de noordzijde wordt de Limes begrensd door de rivier de Rijn, zoals deze in die tijd door Nederland liep.
De route volgt voor een groot deel de oude rivier de Rijn en dat vind ik fijn. Ik vind het heerlijk om langs water te lopen, kanalen, rivieren, meren noem maar op. De interesse in (het lopen langs) de rivieren heeft dit jaar een extra stimulans gekregen, mede ten gevolge van de droogte in de afgelopen periode en de daarmee gepaard gaande lage waterpeilen in de rivieren. Wekelijks volg ik de waterstanden in de Nederlandse rivieren, met name in de Maas en de Rijn: https://www.waterpeilen.nl

Vandaag start ik in Katwijk aan Zee, op dezelfde plek als waar ik vorige week mijn rondwandeling startte.
Ik parkeer de auto op het Transferium aan de A44/N206. Van hieruit is het slechts een klein stukje met de bus naar Katwijk aan Zee.
Er zijn meerdere bussen die dezelfde kant opgaan en ik kies voor de 1e bus die aankomt. Deze bus rijdt niet tot mijn beoogde startpunt voor vandaag. Ik loop de 1e 1,5 km naar de monding van de oude rivier de Rijn in de Noordzee en vervolg vanaf dat punt de route.
Eerst de boulevard, dan (weer) een verrassend stukje door het oude centrum van Katwijk aan Zee en ook nu weer een stukje door de duinen. Het meeste wat ik te zien krijg is nieuw voor mij maar er zijn ook enkele overlappingen met de route van vorige week.
In het duingebied beklim ik het "Vlaggeduin" . Dit is niet in de route opgenomen maar ik vind het wel een leuk extraatje: Boven aangekomen is het een adembenemend uitzicht over de duinen en de zee (op 37 meter boven de zeespiegel. Het hoogste natuurlijke uitkijkpunt van Zuid-Holland). Met bovenop een observatiebunker uit de Tweede Wereldoorlog. Ik geniet van het uitzicht! Via een zanderig pad verlaat ik de duintop en kom ik weer uit op de eigenlijke route.

Via Katwijk aan de Rijn kom ik in Rijnsburg en langs Valkenburg.
In Rijnsburg volg ik het Additionele Kanaal, dit kanaal is gegraven om het Rijnwater naar de Noordzee te brengen nadat eerdere mondingen in de Noordzee waren dicht geslibd. Het Additionele kanaal vormt, samen met het Uitwateringskanaal en de Binnenwatering, de verbinding tussen de Rijn en de Noordzee.
Na het Additionele Kanaal heet het de Oude Rijn en volg ik de contouren van de Oude Rijn, niet overal is de Oude Rijn zichtbaar.
Recentelijk zijn in dit gebied opgravingen gedaan en zijn er archeologische vondsten naar boven gekomen. Zo is in dit gedeelte een stukje van de Romeinse A1 blootgelegd.
Ik heb last van de bouwwerkzaamheden, de paden zijn niet overal goed toegankelijk en een park, waar de toekomstige route komt te liggen, is nog in aanleg. Er is hier veel nieuwbouw. Ik manoeuvreer om de bouwwerkzaamheden heen.
In de verte ontwaar ik de contouren van de stad Leiden.

In Leiden wandel ik eerst langs de immense bouwwerken van de Leidse Universiteit en later door enkele parken zoals het Leidse Hout en Oud Poelgeest, om later uit te komen bij het LUMC wat naast het NS station is gelegen.
Hier heb ik even contact met mijn zoon die in het LUMC werkzaam is en heb een korte pauze op het plein voor het LUMC. Dit is mijn eindpunt voor vandaag.
Ik wil hier de bus nemen naar het Transferium en dat blijkt nog een lastige opgave. Ik besluit om lopend naar het Transferium te gaan (2,4 km volgens de app.) maar ook dat is niet eenvoudig: langs een drukke verkeersweg met meerdere opbrekingen en de (bijna) onmogelijkheid om als wandelaar veilig het Transferium te bereiken. Het laatste stukje moet ik de afrit naar de snelweg oversteken en zelfs (noodgedwongen) over de busbaan lopen.
Ik bereik veilig het Transferium. Ik kan de verleiding, om in het naastgelegen restaurant (McD) iets te gebruiken, weerstaan en neem dan ook snel het besluit om naar huis te gaan.
Het is ook vandaag een dag met aangenaam nazomerweer.

.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.