19 maart, Zuiderzeepad, van Bunschoten naar Ermelo, afstand 31 kmIk heb nog een voordelige treinkaart liggen. Deze wordt vandaag ingezet om het vervoer tussen Zoetermeer en Bunschoten resp. Ermelo mee te kunnen "betalen".
Het begint met een busreis naar Gouda. Vanuit Zoetermeer rijdt er normaliter een sprinter naar Gouda, vanwaar een overstap mogelijk is op de intercity.
Vandaag rijden er geen sprinters naar Gouda vanwege werkzaamheden aan het spoor, er zijn bussen ingezet.
Ik heb ook nog de mogelijkheid om met de Sprinter naar Den Haag te gaan, daar op de intercity over te stappen, om vervolgens via Zoetermeer verder ("terug") te reizen. Die optie is nog sneller ook, maar omdat de bus op punt van vertrekken staat, kies ik daarvoor. Volgens de chauffeur heb ik dan voldoende overstaptijd in Gouda.
Vanaf Amersfoort ga ik met de bus naar Bunschoten en loop dan nog een klein stukje "terug" op de route om op het punt aan te komen waar Angelique en ik de vorige keer zijn geëindigd. Er staat een harde wind en het regent en beide voel ik als ik de dijk opga. Eenmaal op de dijk, keer ik om en loop de route in de juiste richting. Met gevolg dat de wind ineens in mijn rug waait en dat zal zo het grootste deel van de dag blijven. Het 1e gedeelte voert de route langs de voormalige Zuiderzee, hier heet het water "Nijkerkernauw".
Het Nijkerkernauw is een van de randmeren en is gelegen tussen Gelderland en Flevoland. Het meer grenst in het noordoosten ter hoogte van Nijkerk aan het Nuldernauw en het loopt in het noordwesten, ter hoogte van Spakenburg over in het Eemmeer. Het is samen met het Nuldernauw het smalste randmeer. Het meer is ontstaan in 1968 door de aanleg van Zuidelijk Flevoland. Het Nijkerkernauw wordt door een dam gescheiden van het Nuldernauw, in deze dam ligt de Nijkerkersluis, hierover loopt de N301. In het Nijkerkernauw mondt ter hoogte van Nijkerk de Arkervaart uit.bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/NijkerkernauwIk loop over de dijk langs het water. Boven op de dijk is een smal fietspad, en met al die achteropkomende wielrenners is het uitkijken geblazen.
Het regent en net als ik wil kijken op mijn telefoon wat de verdere verwachtingen zijn, wordt het droog en blijft het verder droog vandaag.
De wind in de rug zorgt ervoor dat ik een lekker tempo kan maken. Asfalt, wind in de rug, fraaie uitzichten over het water, wat wil een mens nog meer?
In de verte zie ik een brug, die maakt onderdeel uit van de N 301. Ik kom niet zover, want iets daarvoor wandel ik "landinwaarts" langs de Arkervaart.
De snelweg(A28) onderdoor en dan loop ik al snel Nijkerk binnen. Ik heb er 14 km opzitten en heb wel behoefte aan een (liefst binnen-) rust. Er is voldoende horeca in het centrum van Nijkerk, maar alleen een cafetaria is geopend en daar heb ik nu geen zin in. Dus wordt het een bankjesrust op het plein in het centrum.
Na Nijkerk volgt een, voor mij iets minder interessante route, naar Ermelo. Ik denk dat ik hier zo'n beetje aan de bosrand van de Veluwe wandel. Veel klompenpaden, maar de meeste paden zijn goed begaanbaar. Her en der wat modder en die wil ik vandaag ontwijken in verband met mijn, nog nieuw uitziende, MBT-schoenen. (Ik had voor de zekerheid ook nog mijn NB schoenen meegenomen voor het geval ik in een modderpoel zou belanden).
De meeste paden zijn half verhard dus wat mij betreft lekker doorlopen vandaag.
De etappe gaat over het fraaie Gelderse platteland met essen, akkerranden en landgoederen.
Ik loop door het natuurgebied "Oldenaller" en iets daar voorbij heb ik de keuze uit 2 routes:
1. De oude route, zoals deze in de gids staat beschreven en ook nog gemarkeerd is , of
2. De nieuwe route, waarbij voor het eerst Harderwijk in het Zuiderzeepad is opgenomen. De gids is nog niet uit, dus achtergrondinformatie ontbreekt. De route heb ik al wel kunnen downloaden en is ook al gemarkeerd.
Uiteraard kies ik voor de nieuwe route en bedenk daarbij, dat ik waarschijnlijk 1 van de eersten zal zijn die deze geheel vernieuwde route bewandel.
Ik wandel door tot Ermelo. In Ermelo wandel ik via een aanlooproute naar het station. Vlak voordat ik het spoor oversteek, zie ik net de trein wegrijden en maak ik van de nood een deugd door nog een lekkere bak koffie te scoren op het plein voor het station.
De thuisreis gaat ongemerkt en snel voorbij, de reden is dat ik af en toe in slaap val, maar dat kan ook niet anders na lange werkweken en de buitenlucht van vandaag!
Mijn volgende etappe staat voor begin april gepland. De eerstvolgende etappe loopt tot Nunspeet, maar het kan evengoed zijn dat ik nog iets verder doorwandel.