Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 19 Apr 2024, 20:11

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 09:36 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6726
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
14 oktober, van Beek naar Plasmolen, ruim 28 km.
Marianne zet mij met de auto af in het plaatsje Beek, nabij Hotel 't Spijker. Zij reist met de auto verder naar Kleef en ik ga aan de wandel.
De route gaat direct al omhoog en het blijft zo een tijdje klimmen en dalen. Dit vind ik niet echt fijn, zo aan het begin van de wandeling. Het kost me dan ook flink wat inspanning en ik word dan ook nog eens ingehaald door andere wandelaars. Het blijken wandelaars te zijn die meedoen aan de Herfstkleurentocht vanuit Berg en Dal. Sommigen in een voor mij vreemd tempo, dit blijken "ultralopers" te zijn.
Ik heb later thuis nog even nagekeken en dan blijkt dat ik zelf, begin jaren 80, 3 x heb meegedaan aan de Herfstkleurentocht, waarvan 1 x samen met Marianne.

De Herfstkleurentocht en de Walk of Wisdom gaan een stukje dezelfde kant op (Wylerberg, Duivelsberg). Na de Duivelsberg gaat mijn route een andere kant op.
Ik volg de markeringen van het WoW-pad en kom hier ook veel andere markeringen tegen (Pieterpad, Grote Rivieren Pad, N70 en Streekpad Nijmegen).
De route is voornamelijk onverhard.
In het bos kom ik langs de "Heksendans", een meertje op de Duivelsberg. De Heksendans kent een langdurige geschiedenis (waaronder zware gevechten tijdens WO II). In de 19e eeuw is hier een dienstmeisje dood gevonden, de dader is onbekend, er is wel een lied over de moord bewaard gebleven genaamd: "Moord op de Duivelsberg". Doet me denken aan een recente moord van een jong meisje op een andere plek in Nederland.
Later loop ik in een gebied waar (ook in WO II) 30.000 parachutisten zijn geland in de strijd tegen de Duitsers.
Er staat een herdenkingsbord.

Het is een zonovergoten dag en het wordt aangenaam wandelweer: ruim 20 graden en dat half oktober. Ik wil in Kranenburg rusten maar voordat ik daar ben, besluit ik om een korte rust in te plannen. De heuveltjes zijn pittig!
Ik kom opnieuw wandelaars tegen die net bij een rustpost vandaan komen. Ik loop zelf ook langs deze rustpost. Wandelaars zijn verbaasd want ik zou "verkeerd" lopen.
In Kranenburg komt de route langs een café, waar een vogelringetje kan worden verkregen. Hier drink ik een kop koffie en ontmoet meerdere WoW-wandelaars.
De route gaat niet door het centrum van Kranenburg en dat vind ik jammer, dus loop ik zelf even naar het centrum om hier de "Sankt Peter- und Paul Kirche" te bezoeken. Hier zet ik zelf een stempel in de routegids.
In Kranenburg komen meerdere Pelgrimswegen samen. Ik volg hierna enige tijd de Jacobsweg Limburg. Met name in het Reichswald, wat hierna volgt, is dit wel handig aangezien hier geen WoW-markeringen zijn aangebracht. (vind ik ergens ook wel logisch want het wemelt hier van de markeringen: Jacobsweg Limburg, X7, Streekpad Nijmegen). Ik volg de route voornamelijk op mijn telefoon, deze staat op "TOPO-gps" en dat gaat prima. Het kost me geen internet want ik heb de route geheel gedownload in de app.

In het Reichswald is het wederom klimmen en dalen. De route volgt voornamelijk smalle zandpaadjes, soms overwoekerd door struikgewas.
Het is zelfs hier en daar een beetje modderig.
Ook nu valt het klimmen me zwaar en maak ik gebruik van een boomstam om een volgende korte rust te houden.
Dan verlaat ik (eindelijk!) het Reichswald en verwacht ik dat het beoogde eindpunt van vandaag (Plasmolen) niet ver meer zal zijn.

Ik loop langs Café de Diepen, dit zou me bekend moeten voorkomen omdat de Vierdaagse hier langs zou komen. Ik herken het echter niet.
Milsbeek laat ik links liggen en ik hoop nu snel in Plasmolen aan te komen, want ik ben er wel een beetje klaar mee voor vandaag. Ik nader het volgende natuurgebied "St. Jansberg" en mag toch nog een ommetje maken voordat ik in Plasmolen aankom. Een pittig ommetje en ook hier zijn de heuveltjes "killing".
Het is hier wel schitterend lopen, op een smal pad met oude bomen aan weerskanten van het pad en een kabbelend beekje ernaast.
De laatste loodjes zijn deze keer erg zwaar en ik ben dan ook blij als ik de route mag verlaten. Een klein stukje verderop staat een Pannenkoekenrestaurant ("Den Tol" in Plasmolen) en daar hebben Marianne en ik afgesproken om samen te eten. Ik geniet, zittend op een bankje, waardoor het wachten niet vervelend is.
Dan zie ik Marianne voorbij rijden, zij parkeert de auto op een parkeerterrein enkele honderden meters verderop.

Ik ben moe aangekomen en laat me de pannenkoek goed smaken. In het restaurant vraag ik om een vogelringetje van de gemeente Gennep en deze wordt even later gebracht.
Na deze prima onderbreking lopen we naar de auto en dan blijkt dat de auto op een wel heel bekende 4-daagse plek staat geparkeerd. Ik kan me echter onvoldoende oriënteren op de exacte locatie maar heb later begrepen dat het op dit plein altijd groot feest is.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 09:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4387
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Leuk verslag Martin, al had ik de helft ervan al gisteren gehoord :-)))
Ik ga me vast voorbereiden op deze pittige etappe van de WoW... misschien doe ik hem wel in 2x :-)%%


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 09:48 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6726
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Leuk verslag Martin, al had ik de helft ervan al gisteren gehoord :-)))
Ik ga me vast voorbereiden op deze pittige etappe van de WoW... misschien doe ik hem wel in 2x :-)%%

Nou, ik heb me wel "vergist" in de zwaarte van het parkoers, maar ik wilde liefst wel in Plasmolen eindigen aangezien ik dan een eventueel volgende keer ook met het OV kan gaan.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 09:59 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4387
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Marko schreef:
Sammie6306 schreef:
Leuk verslag Martin, al had ik de helft ervan al gisteren gehoord :-)))
Ik ga me vast voorbereiden op deze pittige etappe van de WoW... misschien doe ik hem wel in 2x :-)%%

Nou, ik heb me wel "vergist" in de zwaarte van het parkoers, maar ik wilde liefst wel in Plasmolen eindigen aangezien ik dan een eventueel volgende keer ook met het OV kan gaan.


Snap ik! Wel zo handig inderdaad.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 10:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6726
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Nog een kleine aanvulling:
Na het eten zijn Marianne en ik doorgereisd naar Ooij, alwaar we een prima overnachting hebben gehad in een hotel van een bekende hotelketen. In de ochtend gevolgd door een uitgebreid ontbijtbuffet en (speciaal voor Friso ;-) )deze overnachting kostte ons helemaal niets.
:vague:
Op zondag de stad (Nijmegen) in gegaan en daar eerst een uur lang op een bankje aan de Waalkade gezeten, heerlijk in de zon genietend!
Daarna de stad in en wat "boodschapjes" gedaan, waaronder (Friso: let op ;-) ) nieuwe NB schoenen gekocht.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 10:31 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4387
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Marko schreef:
Nog een kleine aanvulling:
Na het eten zijn Marianne en ik doorgereisd naar Ooij, alwaar we een prima overnachting hebben gehad in een hotel van een bekende hotelketen. In de ochtend gevolgd door een uitgebreid ontbijtbuffet en (speciaal voor Friso ;-) )deze overnachting kostte ons helemaal niets.
:vague:
Op zondag de stad (Nijmegen) in gegaan en daar eerst een uur lang op een bankje aan de Waalkade gezeten, heerlijk in de zon genietend!
Daarna de stad in en wat "boodschapjes" gedaan, waaronder (Friso: let op ;-) ) nieuwe NB schoenen gekocht.


Dat doen jullie goed, gratis overnachting. Hebben jullie vaste klantenkorting? Of hotelvouchers gekregen?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 10:36 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Mrt 2005, 18:34
Berichten: 2464
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 38
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Ik had ook gratis overnachting in Ooij :vague:

Leuk verslag Martin, ik heb je helaas niet gezien. Het is een pittige omgeving om doorheen te lopen, maar wel schitterend mooi. Ben dus erg benieuwd naar de WoW. Heb veel van de bordjes gezien tijdens onze Herstdagtocht ;-)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 11:04 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6726
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Nog een kleine aanvulling:
Na het eten zijn Marianne en ik doorgereisd naar Ooij, alwaar we een prima overnachting hebben gehad in een hotel van een bekende hotelketen. In de ochtend gevolgd door een uitgebreid ontbijtbuffet en (speciaal voor Friso ;-) )deze overnachting kostte ons helemaal niets.
:vague:
Op zondag de stad (Nijmegen) in gegaan en daar eerst een uur lang op een bankje aan de Waalkade gezeten, heerlijk in de zon genietend!
Daarna de stad in en wat "boodschapjes" gedaan, waaronder (Friso: let op ;-) ) nieuwe NB schoenen gekocht.


Dat doen jullie goed, gratis overnachting. Hebben jullie vaste klantenkorting? Of hotelvouchers gekregen?

Bij een eerdere hotelovernachting van deze hotelketen (in Zuid-Limburg) hebben wij een klacht ingediend op basis van een slechte ervaring.
Behalve excuses kregen wij ook een voucher voor een gratis overnachting aangeboden en daar hebben wij dankbaar gebruik van gemaakt.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 11:05 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4933
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Leuk, herkenbaar verslag. Ik stopte in Kranenburg, dat vond ik lang zat. Je had idd prachtig weer!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 11:10 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6726
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Carola schreef:
Ik had ook gratis overnachting in Ooij :vague:

Leuk verslag Martin, ik heb je helaas niet gezien. Het is een pittige omgeving om doorheen te lopen, maar wel schitterend mooi. Ben dus erg benieuwd naar de WoW. Heb veel van de bordjes gezien tijdens onze Herstdagtocht ;-)


Ook daar kun je prima slapen, weten wij uit ervaring! :y:
Jammer dat we elkaar niet gezien hebben inderdaad.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 11:11 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4387
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Marko schreef:
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Nog een kleine aanvulling:
Na het eten zijn Marianne en ik doorgereisd naar Ooij, alwaar we een prima overnachting hebben gehad in een hotel van een bekende hotelketen. In de ochtend gevolgd door een uitgebreid ontbijtbuffet en (speciaal voor Friso ;-) )deze overnachting kostte ons helemaal niets.
:vague:
Op zondag de stad (Nijmegen) in gegaan en daar eerst een uur lang op een bankje aan de Waalkade gezeten, heerlijk in de zon genietend!
Daarna de stad in en wat "boodschapjes" gedaan, waaronder (Friso: let op ;-) ) nieuwe NB schoenen gekocht.


Dat doen jullie goed, gratis overnachting. Hebben jullie vaste klantenkorting? Of hotelvouchers gekregen?

Bij een eerdere hotelovernachting van deze hotelketen (in Zuid-Limburg) hebben wij een klacht ingediend op basis van een slechte ervaring.
Behalve excuses kregen wij ook een voucher voor een gratis overnachting aangeboden en daar hebben wij dankbaar gebruik van gemaakt.


Ah... dat is mooi! Zo is een weekendje weg extra leuk!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 11:12 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6726
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 67
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
fhd schreef:
Leuk, herkenbaar verslag. Ik stopte in Kranenburg, dat vond ik lang zat. Je had idd prachtig weer!

Ik heb onderweg wel een paar keer aan jou gedacht. Knap dat je de heuvels aldaar hebt weten te overwinnen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 11:13 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4387
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Marko schreef:
Carola schreef:
Ik had ook gratis overnachting in Ooij :vague:

Leuk verslag Martin, ik heb je helaas niet gezien. Het is een pittige omgeving om doorheen te lopen, maar wel schitterend mooi. Ben dus erg benieuwd naar de WoW. Heb veel van de bordjes gezien tijdens onze Herstdagtocht ;-)


Ook daar kun je prima slapen, weten wij uit ervaring! :y:
Jammer dat we elkaar niet gezien hebben inderdaad.


Toch handig die slaapadresjes :-))) Zo kon Carola lekker vroeg aan de herfstdagtocht beginnen zaterdag!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2017, 20:49 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 08 Sep 2011, 10:30
Berichten: 1253
Woonplaats: Hengelo
Leeftijd: 32
Kilometers gelopen: x=σ(y−x)
Kennedymarsen volbracht: 19
100+ wandelingen: 10
Merk wandelschoenen: Divers
Afgelopen vrijdag bij het uitpijlen ook regelmatig de markering van dit pad gezien, en aan iemand uitgelegd dat die markering was van "een niet-religieus pelgrimspad". Dat klonk toch wel heel erg raar.

Volgens Wikipedia is een pelgrim "a traveler (literally one who has come from afar) who is on a journey to a holy place". Als het pad niet religieus is bedoeld wordt de holy place ook vrij lastig, en het journey-aspect valt ook een beetje weg als het pad een rondje is.
Op de pagina "Rituelen en Symbolen" wordt de veter beschreven, waaraan je "tijdens het lopen 11 vogelringetjes verzamelt met de naam van de gemeenten aan de route." Tja, je had er net zo goed stempeltjes van kunnen maken en het een elfstedentocht kunnen noemen. Bovendien staat erbij "De 11 ringetjes samen zijn het bewijs dat de hele route is gelopen", waardoor er direct een excentrieke waarde aan wordt gekoppeld.
En om het nog wat meer te koppelen wordt een link gelegd naar "modern vasten" door je telefoon uit te zetten. Nu zijn er nogal wat verschillende zichten op vasten, maar er zit natuurlijk geen enkele koppeling met dit pad, dit gedrag kun je op elk pad uiten.

Kan iemand me eens uitleggen wat dit pad met pelgrim(age)s te maken heeft? Het voelt mij aan alsof ze per se een thema wilden hebben om iets speciaals aan het pad te geven, en dat er maar een beetje tegenaan gefrommeld hebben.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 17 Okt 2017, 15:24 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5068
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
herwin schreef:
Afgelopen vrijdag bij het uitpijlen ook regelmatig de markering van dit pad gezien, en aan iemand uitgelegd dat die markering was van "een niet-religieus pelgrimspad". Dat klonk toch wel heel erg raar.

Volgens Wikipedia is een pelgrim "a traveler (literally one who has come from afar) who is on a journey to a holy place". Als het pad niet religieus is bedoeld wordt de holy place ook vrij lastig, en het journey-aspect valt ook een beetje weg als het pad een rondje is.
Op de pagina "Rituelen en Symbolen" wordt de veter beschreven, waaraan je "tijdens het lopen 11 vogelringetjes verzamelt met de naam van de gemeenten aan de route." Tja, je had er net zo goed stempeltjes van kunnen maken en het een elfstedentocht kunnen noemen. Bovendien staat erbij "De 11 ringetjes samen zijn het bewijs dat de hele route is gelopen", waardoor er direct een excentrieke waarde aan wordt gekoppeld.
En om het nog wat meer te koppelen wordt een link gelegd naar "modern vasten" door je telefoon uit te zetten. Nu zijn er nogal wat verschillende zichten op vasten, maar er zit natuurlijk geen enkele koppeling met dit pad, dit gedrag kun je op elk pad uiten.

Kan iemand me eens uitleggen wat dit pad met pelgrim(age)s te maken heeft? Het voelt mij aan alsof ze per se een thema wilden hebben om iets speciaals aan het pad te geven, en dat er maar een beetje tegenaan gefrommeld hebben.



Pelgrimeren is in en dat verkoopt :mrgreen: ;-)


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  
cron

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.