Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 07:19

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 29 Sep 2018, 16:39 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Marko schreef:
In augustus wil ik wat projectjes afronden, 1 daarvan is de Walk of Wisdom. Dus ik ga een dag plannen om de laatste etappe te lopen.

Vandaag dan eindelijk de laatste etappe gelopen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 29 Sep 2018, 19:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:31
Berichten: 7535
Woonplaats: wijchen - nijmegen
Leeftijd: 37
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
Marko schreef:
Marko schreef:
In augustus wil ik wat projectjes afronden, 1 daarvan is de Walk of Wisdom. Dus ik ga een dag plannen om de laatste etappe te lopen.

Vandaag dan eindelijk de laatste etappe gelopen.

ik heb vandaag veel walk of wish wandelaars gezien ik zelf heb een gecombineerde route gelopen op de mokerhei

_________________
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 29 Sep 2018, 19:57 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
joyke schreef:
Marko schreef:
Marko schreef:
In augustus wil ik wat projectjes afronden, 1 daarvan is de Walk of Wisdom. Dus ik ga een dag plannen om de laatste etappe te lopen.

Vandaag dan eindelijk de laatste etappe gelopen.

ik heb vandaag veel walk of wish wandelaars gezien ik zelf heb een gecombineerde route gelopen op de mokerhei

Mij kun je niet gezien hebben, Joyce. Ik liep van Druten naar Nijmegen, langs de Waal.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2018, 07:37 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Gisteren 26 km gelopen.
De route voerde voor het grootste gedeelte langs de rivier de Waal, over dijken en dwars door uiterwaarden. Dit laatste ging niet overal goed: ik kwam op een (naar later bleek) verboden bouwterrein met aan het eind een hoog hekwerk en daar, waar het hekwerk stopte, was prikkeldraad en stond ik tot ver boven mijn knieën in het struikgewas. Ik ben hier zonder kleerscheuren aan de andere kant van het hekwerk gekomen en zag toen pas dat ik hier niet had mogen lopen hoewel dit volgens de routebeschrijving in de gids en de digitale route wel klopte.
Na dit "avontuur" kwam de Stevenskerk in Nijmegen snel in zicht (nog 10 km) en kon ik weer over de verharde dijk verder.
In de laatste kilometers via de "Oversteek", langs de Spiegelwaal en over de spoorbrug naar het centrum van Nijmegen gelopen.
In de Stevenskerk het laatste vogelringetje gehaald en een foto laten maken van mezelf bij het icoon van de Walk of Wisdom.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2018, 07:56 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Marko schreef:
Gisteren 26 km gelopen.
De route voerde voor het grootste gedeelte langs de rivier de Waal, over dijken en dwars door uiterwaarden. Dit laatste ging niet overal goed: ik kwam op een (naar later bleek) verboden bouwterrein met aan het eind een hoog hekwerk en daar, waar het hekwerk stopte, was prikkeldraad en stond ik tot ver boven mijn knieën in het struikgewas. Ik ben hier zonder kleerscheuren aan de andere kant van het hekwerk gekomen en zag toen pas dat ik hier niet had mogen lopen hoewel dit volgens de routebeschrijving in de gids en de digitale route wel klopte.
Na dit "avontuur" kwam de Stevenskerk in Nijmegen snel in zicht (nog 10 km) en kon ik weer over de verharde dijk verder.
In de laatste kilometers via de "Oversteek", langs de Spiegelwaal en over de spoorbrug naar het centrum van Nijmegen gelopen.
In de Stevenskerk het laatste vogelringetje gehaald en een foto laten maken van mezelf bij het icoon van de Walk of Wisdom.



Stuurt de route je nog steeds over verboden terrein?! Dat was dus ook al zo toen ik er liep.misschien toch maar een mailtje eraan wagen? Moest jij ook over het hek klimmen?


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2018, 08:24 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
fhd schreef:
Marko schreef:
Gisteren 26 km gelopen.
De route voerde voor het grootste gedeelte langs de rivier de Waal, over dijken en dwars door uiterwaarden. Dit laatste ging niet overal goed: ik kwam op een (naar later bleek) verboden bouwterrein met aan het eind een hoog hekwerk en daar, waar het hekwerk stopte, was prikkeldraad en stond ik tot ver boven mijn knieën in het struikgewas. Ik ben hier zonder kleerscheuren aan de andere kant van het hekwerk gekomen en zag toen pas dat ik hier niet had mogen lopen hoewel dit volgens de routebeschrijving in de gids en de digitale route wel klopte.
Na dit "avontuur" kwam de Stevenskerk in Nijmegen snel in zicht (nog 10 km) en kon ik weer over de verharde dijk verder.
In de laatste kilometers via de "Oversteek", langs de Spiegelwaal en over de spoorbrug naar het centrum van Nijmegen gelopen.
In de Stevenskerk het laatste vogelringetje gehaald en een foto laten maken van mezelf bij het icoon van de Walk of Wisdom.




Stuurt de route je nog steeds over verboden terrein?! Dat was dus ook al zo toen ik er liep.misschien toch maar een mailtje eraan wagen? Moest jij ook over het hek klimmen?


Het hekwerk zag ik niet zitten, leek mij veel te hoog om over heen te klimmen. Aan beide zijden van het hekwerk stonden lagere hekken maar ook dat lukte niet omdat er niets was waar ik me aan kon vasthouden. Ik stond dik in het struikgewas en ben over het prikkeldraad, links van het grote hek, geklommen. Ook hier niet echt mogelijkheden om me ergens aan vast te houden behalve dan het prikkeldraad en het struikgewas. Hier heb ik me overheen geworsteld.
Later zag en sprak ik 2 dames die ook zo hadden gelopen en elkaar hebben geholpen om aan de andere kant van het hek te komen.

Achteraf denk ik dat ik hier niet had moeten struinen maar gewoon rechtdoor had moeten lopen over de dijk.
Ze zijn dit hele gebied aan het herstructureren. Ik had te maken met enkele afsluitingen en omleidingen. In juni 2019 moet het klaar zijn.


Laatst gewijzigd door Marko op 30 Sep 2018, 15:10, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2018, 08:43 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Klinkt idd hetzelfde als wat ik had. De route en markeringen sturen je er wel door, dus ga je er van uit dat het klopt... Maar dit is dus al minstens anderhalf jaar zo.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2018, 08:46 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Onderstaand is uit mijn verslag van juli 2017:

"Omdat ik niet zo'n held ben in het vinden van routes als ze niet aangegeven worden en ik ALTIJD het verkeerde pad kies, besloot ik om op de dijk te blijven. Tot ik niet meer verder kon en wel een stukje moest struinen. En dat heb ik geweten...

Ik probeerde de waal te blijven volgen en moest over paden " die de dieren hadden gemaakt." Nu weet ik niet hoe een dier een grindpad maakt waar ik ineens op liep maar dat ik rechtdoor moest was wel duidelijk. Ik zou vlak voor een fabriek rechtsaf naar een hek moeten. In de verte zag ik de fabriek dus heb net zolang doorgelopen tot ik niet meer verder kon. Toen zou ik rechts onder een tunneltje door moeten maar ik zag helemaal geen tunneltje. Bleek dat ik er bovenop stond.. Blijkbaar toch aan het dwalen geweest ipv rechtdoor gelopen. Toen zag ik eindelijk weer een markering en ging nu wel rechtsaf. Toen kwam ik idd bij een hek, maar deze was gesloten. Ik begaf me nu ook op verboden terrein aan de bordjes te zien, en toch hing er een markering met pijl dat ik door het hek moest. Bovenaan de dijk hielden mensen me in de gaten wat ik aan het doen was en ik had even geen idee. Ik kon via een omweg richting de dijk gaan lopen, maar misschien lag daar wel een sloot oid en er stond toch echt een markering dus fout op de route zat ik niet. Toen ben ik over het hek geklommen, strafbaar, ik weet het, maar als iemand weet hoe ik eigenlijk had moeten lopen, dan hoor ik het graag"


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2018, 09:06 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
fhd schreef:
Onderstaand is uit mijn verslag van juli 2017:

"Omdat ik niet zo'n held ben in het vinden van routes als ze niet aangegeven worden en ik ALTIJD het verkeerde pad kies, besloot ik om op de dijk te blijven. Tot ik niet meer verder kon en wel een stukje moest struinen. En dat heb ik geweten...

Ik probeerde de waal te blijven volgen en moest over paden " die de dieren hadden gemaakt." Nu weet ik niet hoe een dier een grindpad maakt waar ik ineens op liep maar dat ik rechtdoor moest was wel duidelijk. Ik zou vlak voor een fabriek rechtsaf naar een hek moeten. In de verte zag ik de fabriek dus heb net zolang doorgelopen tot ik niet meer verder kon. Toen zou ik rechts onder een tunneltje door moeten maar ik zag helemaal geen tunneltje. Bleek dat ik er bovenop stond.. Blijkbaar toch aan het dwalen geweest ipv rechtdoor gelopen. Toen zag ik eindelijk weer een markering en ging nu wel rechtsaf. Toen kwam ik idd bij een hek, maar deze was gesloten. Ik begaf me nu ook op verboden terrein aan de bordjes te zien, en toch hing er een markering met pijl dat ik door het hek moest. Bovenaan de dijk hielden mensen me in de gaten wat ik aan het doen was en ik had even geen idee. Ik kon via een omweg richting de dijk gaan lopen, maar misschien lag daar wel een sloot oid en er stond toch echt een markering dus fout op de route zat ik niet. Toen ben ik over het hek geklommen, strafbaar, ik weet het, maar als iemand weet hoe ik eigenlijk had moeten lopen, dan hoor ik het graag"

Ik vraag me af hoe jij over dat hek bent geklommen. Het is een hoog hekwerk met verticale spijlen. :=


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2018, 17:06 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:31
Berichten: 7535
Woonplaats: wijchen - nijmegen
Leeftijd: 37
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
Marko schreef:
joyke schreef:
Marko schreef:
Marko schreef:
In augustus wil ik wat projectjes afronden, 1 daarvan is de Walk of Wisdom. Dus ik ga een dag plannen om de laatste etappe te lopen.

Vandaag dan eindelijk de laatste etappe gelopen.

ik heb vandaag veel walk of wish wandelaars gezien ik zelf heb een gecombineerde route gelopen op de mokerhei

Mij kun je niet gezien hebben, Joyce. Ik liep van Druten naar Nijmegen, langs de Waal.

nee klopt wel veel andere wandelaars
toch even gekeken of er nog een bekende tussen zat
maar niemand gezien

_________________
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2018, 17:13 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
29 september, van Druten naar Nijmegen, 26 km
Vandaag is het dan eindelijk zover, de laatste etappe van de Walk of Wisdom wordt gelopen.
Omdat Marianne het wel leuk vindt om in Duitsland te shoppen, gaat zij mee en rijden we samen met de auto naar Druten.
Onderweg zijn prachtige taferelen te zien, veroorzaakt door mist en een laagstaande zon. Wel extra opletten dan.
In Druten is nog geen horeca geopend en is er helaas ook geen koffie voor mij en begin ik direct aan de wandeling.
Via Afferden loop ik naar Deest alwaar ik een vogelringetje hoop te scoren en alsnog koffie hoop te kunnen drinken.
De horeca is gesloten en dus ook hier geen koffie en geen vogelringetje van de gemeente Druten, de enige die ik tot nu toe heb gemist.
De route gaat over de dijk naar Winsen. De struinroute is hier minder goed toegankelijk en die laat ik dan ook links liggen. Ik kies voor de verharde dijk, deze loopt onder de Tacitusbrug (A50) door. De dijk is niet overal toegankelijk wegens herstructurering van het gehele gebied op en rondom de uiterwaarden.

Na de brug over de Waal onderdoor gelopen te zijn, kan weer worden gekozen uit struinen of verhard verder lopen. Deze keer kies ik voor het struinen. Dat wil in dit geval zeggen het lopen over paden die gemaakt zijn door de runderen en de paarden die hier kennelijk de wandelaars zijn voorgegaan.
Vlak langs de Waal zijn ook zandstrandjes. Het loopt niet echt lekker hier en ik verlaat het struingebied zodra ik daartoe de gelegenheid krijg. Over de verharde dijk loop ik verder en passeer enkele dijkmagazijnen. Bij 1 van die magazijnen is een vogelringetje verkrijgbaar van de gemeente Beuningen.
Ik rust uit bij een picknickbankje als ik zo'n 13 km heb gelopen. Daarna ga ik toch weer opnieuw struinen. Aan het begin is een hekwerk wat ik niet geopend krijg en klim er dan maar over heen. Via gras-, grind- en zandpaden kom ik op een terrein waar ik geen markeringen meer zie en ook niet direct zie hoe ik verder kan lopen. Volgens de GPS- route zou dit het juiste pad zijn dus toch maar verder gelopen totdat ik een hoog hekwerk tegenkom en echt niet verder kan. Het (hoge) hek is gesloten en heeft verticale spijlen, ik zie geen mogelijkheid om hier over heen te klimmen en ga op zoek naar een alternatieve route.
Dit houdt voor mij in dat ik me een weg baan door het struikgewas. Het struikgewas is mijn houvast als ik over prikkeldraad heen moet klauteren en dat lukt nog ook.
Eenmaal aan de andere kant van het hekwerk zie ik dat dit gebied verboden gebied is en dat ik met camera's kan worden gevolgd. Ik loop snel door over de (gelukkig verharde) dijk en ben helemaal klaar met die struinroutes.

De dijk brengt me naar Weurt. De route blijft op de dijk maar ik zie, ter hoogte van het dorp Weurt, een uithangbord met daarop de woorden: "lekkere koffie, terras".
Dat klinkt aantrekkelijk en zo zit ik binnen no-time op het terras van een B & B geheten "het Centrum".
Ik bestel een tosti en een kop koffie en raak in gesprek met de eigenaresse. Zij vertelt mij dat tijdens de Vierdaagse meerdere wandelaars iets van de route afwijken om hier iets te eten en/of te drinken.
Er komen 2 WoW-dames aangelopen, ook zij blijken te zijn gestuit op het hoge hekwerk nadat ook zij door het verboden gebied hadden gelopen. Zij hebben elkaar geholpen om voorbij het hekwerk te komen.
Bij de B & B worden ook vogelringetjes verstrekt, dezelfde als die van het dijkmagazijn (gemeente Beuningen) en dat voegt dan ook niets toe aan mijn vogelringetjesverzaming.
Ik loop nu op een andere manier naar de dijk en ben dan ook al snel bij de Sluizen van Weurt. Na de sluizen te zijn overgestoken is het nog maar een klein stukje naar de brug "de Oversteek". Volgens de digitale route moet ik deze in zijn geheel oversteken. Ik kies er voor om halverwege de brug te verlaten en dan langs de Spiegelwaal naar de spoorbrug te lopen. Tot mijn verbazing zie ik dat de markeringen mij ook deze kant opsturen. Ook het Grote Rivieren Pad en het Romeinse Limespad maken van het nieuwe gebied rond de Spiegelwaal gebruik.

In de Stevenskerk, in het centrum van Nijmegen, is het officiële eindpunt en kan ik me afmelden bij de koster. IK krijg hier nog een vogelringetje van de gemeente Nijmegen en de ontbrekende vogelring van Druten wordt ook aan mijn collectie toegevoegd. De Pelgrimsveter, waaraan alle ringetjes worden vastgemaakt, is compleet.
Iemand anders is zo vriendelijk om mij op de foto te zetten bij het symbool van de Walk of Wisdom: "dat doen we altijd als wandelaars dat willen".
Ondertussen appt Marianne mij hoever ik ben (klaar dus!) en spreken we af dat zij mij over ongeveer een uur bij het station komt ophalen. Ik drink dan nog even iets in de stad en loop op mijn gemak naar het station alwaar het wachten op een bankje in de zon bepaald geen straf is.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 30 Sep 2018, 21:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Proficiat Martin, eindelijk de WoW afgerond :) :clap:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 02 Okt 2018, 09:35 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Marko schreef:
fhd schreef:
Onderstaand is uit mijn verslag van juli 2017:

"Omdat ik niet zo'n held ben in het vinden van routes als ze niet aangegeven worden en ik ALTIJD het verkeerde pad kies, besloot ik om op de dijk te blijven. Tot ik niet meer verder kon en wel een stukje moest struinen. En dat heb ik geweten...

Ik probeerde de waal te blijven volgen en moest over paden " die de dieren hadden gemaakt." Nu weet ik niet hoe een dier een grindpad maakt waar ik ineens op liep maar dat ik rechtdoor moest was wel duidelijk. Ik zou vlak voor een fabriek rechtsaf naar een hek moeten. In de verte zag ik de fabriek dus heb net zolang doorgelopen tot ik niet meer verder kon. Toen zou ik rechts onder een tunneltje door moeten maar ik zag helemaal geen tunneltje. Bleek dat ik er bovenop stond.. Blijkbaar toch aan het dwalen geweest ipv rechtdoor gelopen. Toen zag ik eindelijk weer een markering en ging nu wel rechtsaf. Toen kwam ik idd bij een hek, maar deze was gesloten. Ik begaf me nu ook op verboden terrein aan de bordjes te zien, en toch hing er een markering met pijl dat ik door het hek moest. Bovenaan de dijk hielden mensen me in de gaten wat ik aan het doen was en ik had even geen idee. Ik kon via een omweg richting de dijk gaan lopen, maar misschien lag daar wel een sloot oid en er stond toch echt een markering dus fout op de route zat ik niet. Toen ben ik over het hek geklommen, strafbaar, ik weet het, maar als iemand weet hoe ik eigenlijk had moeten lopen, dan hoor ik het graag"

Ik vraag me af hoe jij over dat hek bent geklommen. Het is een hoog hekwerk met verticale spijlen. :=


Daarnaast was toen nog een lager hekje met een hangslotje eraan. Soort van veehek die je ook wel eens in weilanden ziet staan.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 25 Aug 2019, 21:03 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Bijna 2,5 jaar geleden hebben Carola en ik ons ingeschreven voor de Walk of Wisdom en de uitzwaaiceremonie in de Stevenskerk gevolgd, tezamen met nog wat andere Walkers. Omdat Carola net de sleutel van haar huis in ontvangst had genomen, is ze daarna naar huis gegaan en heeft ze etappe 1 niet met ons meegelopen. Omdat ik afgesproken had de WoW met haar te lopen, heb ik daarna geen etappes meer gelopen. Door allerlei omstandigheden kwam het er ook niet van om aan dit pad te beginnen. Tot vandaag!

Vanochtend ging al heel vroeg (06.30 uur) de wekker, we wilden zo vroeg mogelijk beginnen met wandelen vanwege de te verwachte hitte. Hoe eerder je begint met wandelen, hoe beter je 'meegroeit' in de warmte. Maar aangezien de bussen in mijn omgeving niet zo vroeg rijden, was het nog even uitzoeken hoe 'vroeg' we dan in de stad konden zijn. Dat bleek rond half 9 te zijn, als we met de eerste bus van 08.02 vanuit Berg en Dal vertrokken.

We hebben 1 auto bij het eindpunt van vandaag gezet: onder aan de Duivelsberg. En met de tweede auto zijn we naar de bushalte gereden. Niet veel later kwam de bus aanrijden en werden we in nog geen 20 minuutjes vervoerd naar de stad waar we aan de Waalkade uitstapten. De eerste klim van vandaag kon al beginnen: de Grotestraat omhoog op weg naar de Stevenskerk.
In de Stevenskerk hebben we onze gegevens achtergelaten, zodat ze weten dat we vandaag alsnog (opnieuw) vertrokken zijn. Ik wist namelijk niet meer zeker of ik dat 2,5 jaar geleden al doorgegeven had.
Het eerste deel van de route voert door de stad, voor mij bekend gebied. Carola zag toch weer wat plekjes die ze niet eerder gezien had (o.a. stadsbrouwerij de Hemel). En dan via Waalhalla (wat niet alleen met de 4daagse ingericht is als relax/loungeplek onder de Waalbrug) via de Ooijpoort de Ooijpolder in. Een prachtige route voert ons door de polder, steeds verder weg van de stad en steeds dichter bij de Bisonbaai. Vandaag heeft Carola gezien waarom deze baai de bisonbaai heet: vele bisons liep rondom het water en eentje was zelfs uitgebreid aan het zwemmen en pootjebaden. Er liepen ook veel kleine bisons bij, dus af en toe met een boog eromheen, wat ons dan op het nudistenstrandje bracht. Groot gelijk hebben die mensen: vandaag was het véél te warm voor kleren :lol:
Bij Oortjeshekken nemen we onze eerste rust, na 7 km. Het is warm en we weten nog wat ons te wachten staat (heuvels, heuvels, heuvels) en dus doen we het lekker op ons gemak vandaag. De koffie met appeltaart (mét) smaakt ons prima en na een lange rust gaan we weer verder op weg. Het volgende stukje route is zeer bekend, want hier kom ik regelmatig als ik ga hardlopen. Aan het einde van de weg, gaan we echter niet linksaf richting dorp, maar rechtdoor de weilanden in. De zon brandt fel en er is weinig schaduw. Carola maakt onderweg regelmatig foto's, ik kijk toe of ze dat goed doet ;*
We genieten van de route, maar kijken ook uit naar het bos waar we meer schaduw verwachten (en heuvels, heuvels, heuvels :tmi:). Na een tijdje komen we aan bij het trekpontje van Persingen en het geluk is met ons: de pont ligt aan de goede kant. Uit ervaring weten we dat deze pont erg zwaar is om te bedienen, dus het scheelt dat we maar 1x hoeven te draaien in plaats van 2x. Als we de pont op willen stappen, stappen er nog 2 passagiers aan boord, en dus kunnen we het draaien verdelen over 4 personen. Uiteindelijk hoef ik maar 30 cm te draaien, bofkont :p Wat volgt is een stukje natuur waar de planten welig tieren en soms tot mijn nek reiken. Al gauw komt de brug in zicht die ons naar de overkant van de Rijksweg brengt, daar waar het klimmen (en dalen en nog meer klimmen) begint. We lopen eerst nog door een stukje dorp heen en dan steken we de doorgaande weg van Ubbergen over om door de Elyzeese velden te trekken. Hier is inderdaad meer schaduw, heerlijk! Het is nog zo'n 2 km door dit bosrijke gebied en dan zijn we in het centrum van Beek waar we bij Mijsjes een heerlijke ijskoffie nuttigen en ook weer een lange rust nemen. Na deze rust lopen we eerst een stukje verkeerd en nemen we een tussendoorweggetje om weer op de route te komen. We willen natuurlijk niks missen van dat klimwerk (ahum o:-)), dus wat volgt zijn vele steile trappetjes met veel te hoge treden, een hoop gesteun en gezucht (van mij) en krachttraining voor onze beenspieren. En als we vervolgens de Duivelsberg op gaan, gaan we vrolijk door met deze training. Het is pittig, zeker met dit weer. Maar we genieten ook enorm van de mooie route en ach.... het is een mooie training voor onze vakantie naar Italië en de bergen van Arenzano die we gaan beklimmen tijdens de IML (1100 en 1200 meter). Die lopen we straks fluitend op ;*

In dit gedeelte ligt voor Carola nog een geocache om te zoeken en gelukkig ligt deze onder een bankje: kunnen we mooi weer even zitten. In de cache vinden we een 'golden ticket' waarvoor je bij het landschapsmuseum gratis iets te drinken krijgt. Landschapsmuseum??? We zijn benieuwd. Iets verderop komen we daar langs en we besluiten een kijkje te nemen. Het blijkt een kantoor van Das en Boom te zijn en tijdens ons drankje krijgen we nog een educatief filmpje uit 1980 te zien over dassen en de manier waarop ze leven. Ondanks dat de video zo oud is, is het toch even leuk om te zien. We krijgen nog een korte rondleiding en wat uitleg en vinden het een leuke onderbreking van ons wandelpad.
Iets terug liggen ook 'miniatuurlandschappen' welke bij het museum horen. Ook daar nemen we een kijkje en het blijkt dat ze iedere provincie van Nederland, met hun typische landschap in het klein hebben nagebootst. Een soort Madurodam dus. Het is leuk om te zien, nog leuker vind ik het dat ik helemaal niet van het bestaan wist en dat we dus zo op deze route verrast zijn!
Na deze tussenstop gaan we beginnen aan de allerlaatste pittige klim van vandaag: richting het pannenkoekenhuis op de Duivelsberg. Nog meer gesteun en gezucht, maar verder geen geklaag hoor o:-) Als we eindelijk helemaal boven zijn, nemen we lekker plaats in de schaduw op het terras. We doen het vandaag tenslotte rustig aan! Een verkoelend drankje en lekker mensen kijken, altijd heerlijk om te doen. En dan zijn we écht bijna klaar. We maken nog een kort uitstapje naar een andere cache die Carola nog niet heeft gevonden en lopen dan het laatste stukje van onze route van vandaag: de Duivelsberg weer af. Nog een paar klimmetjes maar gelukkig ook wat dalen en dan zijn we weer terug bij auto 1.

Het was een prachtige dag, genoten van de route, van de relaxtheid waarmee we liepen en van alle verrassingen onderweg. Volgende keer weer verder!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Walk of Wisdom
BerichtGeplaatst: 26 Aug 2019, 06:12 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Leuk geschreven Aike. Die miniatuurlandschappen van iedere provincie kan ik me niet herinneren. Het landschapsmuseum ook niet.
Even opgezocht: het museum had eerst een andere naam: Informatiecentrum Nederlands Cultuurlandschap en een entreekaartje was toen niet gratis, nu wel.
Ik was kennelijk niet geïnteresseerd.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.