Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:21

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 02 Apr 2016, 09:55 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Jeltsje schreef:
Marko schreef:
Jeltsje schreef:
Gisteren een ZH-er de grens overgezet :icon_mrgreen:
http://lianazuidema.waarbenjij.nu/reisv ... -31-3-2016

Mooi verslag Liana, dank je!
Ik zit hier (in Fryslan) met spierpijn aan beide armen. Hoe zou dat toch komen? :icon_mrgreen:

Raddraaier :icon_mrgreen:

Op de foto ziet het er heel relaxed uit. Was zeker bij de 1e zwengel dat je dit plaatje hebt geschoten? :icon_mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2016, 20:29 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
31 maart, Jabikspaad, van Heerenveen naar Oldemarkt, afstand 30 km
Voor vandaag heb ik een voordeelkaart voor de trein en dat betekent dat ik vanaf 9.00 uur onbeperkt mag reizen.
Na 2,5 uur "treinen" ben ik in Heerenveen en tref ik L., mijn wandelmaatje voor vandaag. Ik heb dan al een lekkere bak koffie en een croissant op in Zwolle, waar ik voldoende overstaptijd had hiervoor.
Vanaf het station volgen L. en ik direct de wandelroute. Deze is geheel anders dan de fietsroute die ik enkele maanden geleden in omgekeerde richting heb gelopen. Dat was toen best wel een saaie route, maar nu wordt gelopen over rustige wegen in een mooi gebied.

Een markant punt wat we vandaag, na enkele kilometers, tegenkomen is een plaquette van roestvrij staal beton.
De plaquette markeert de pelgrimsroute het "Jabikspaad" die loopt van Sint Jacobiparochie naar Hasselt. Deze route maakt weer onderdeel uit van de beroemde pelgrimsroute die naar het Spaanse Santiago de Compostella loopt. Op de plaquette in De Knipe staat de pelgrimsroute aangegeven.
Terwijl L. en ik de plaquette aan het bekijken en aan het fotograferen zijn, komt een echtpaar onze kant op en raakt met ons in gesprek. De mannelijke helft is met zijn Pelgrimsroute naar Santiago bezig en laat op de Plaquette zien tot hoever hij is gekomen.
In Nederland heeft hij het Jabikspaad gelopen, gevolgd door een pelgrimsroute van Hasselt naar Nijmegen. (welke ik in april ga lopen) en daarna via de Jacobsweg naar Zuid-Limburg. (welke ik in het najaar wil lopen).
In Belgie heeft hij gekozen voor de meest gangbare route terwijl ik daar mijn eigen draai aan de route wil geven. (planning 1e helft 2017).
De man loopt de route, net als ik, in etappes. Het Nederlandse deel in etappes van 1, 2 of 3 dagen achter elkaar en vanaf de Belgische grens, vanwege de reistijd, in steeds langere stukken.

Na deze leuke ontmoeting stappen Liana en ik weer op, om onze route voor vandaag te vervolgen. Na een klein stukje verder te zijn gelopen realiseer ik me dat dit "plaquette" punt wel eens mijn 20.000 km grens kan zijn geweest.
L. heeft ter gelegenheid daarvan nog een leuke verrassing, maar ik moet nog even wachten tot de volgende rustpost. Het duurt niet lang voordat ik aan de rechterkant van de weg "stempelpost Jabikspaad" zie staan. We vinden dit uitnodigend genoeg om daar een kijkje te nemen en tegelijk een rust te pakken.
Er ligt op de toonbank een gastenboek, maar hier is al langere tijd niet in geschreven. Het is ook niet direct duidelijk dat dit boek speciaal voor de Pelgrims is bedoeld.
L. heeft dit boek maar meteen nieuw leven ingeblazen en we hebben de eigenaar geadviseerd om het gastenboek en de overzichtskaart van het Jabikspaad meer centraal op te stellen zodat het wat meer opvalt en dat hopelijk meer Pelgrims hierin iets zullen schrijven.

Ter gelegenheid van het passeren van de 20.000 km grens ligt er een mooi aandenken aan het Jabikspaad voor mij klaar. Het is een boekje met informatie over het Jabikspaad met daarin alle mogelijke stempels die er op het Jabikspaad te vergaren zijn en dat zijn er best veel!!
Ik heb er een aantal kunnen scoren, mede dankzij L., maar de meeste stempels zijn aan mijn neus voorbij gegaan. Het zijn stuk-voor-stuk hele bijzondere stempels. De stempels blijken zelfs een geliefd verzamelaarsobject te zijn. Ik heb nu mijn eigen Jabikspaad-stempelgidsje en ben daar heel blij mee!!!

De route gaat verder en even verderop wordt weer een grens gepasseerd, geen kilometergrens of een provinciegrens, maar een Taalgrens!!
Voor L. is dit gesneden koek, voor mij aba-ca-da-bra..... al moet ik zeggen dat ik ondertussen wel wat Friese woorden heb geleerd en dat ik sommige conversaties redelijk kan volgen.
We belanden in een gebied waar Stellingswerfs wordt gesproken. Dit is een Nedersaksisch dialect dat meer lijkt op een Overijssels of Drents dialect en weinig verwant is met de Friese taal of dialect. (L. corrigeer me a.j.b. als dit niet klopt!)
Op een informatiebord staat te lezen dat aan de ene kant van het riviertje "de Tjonger" een andere taal wordt gesproken dan aan de andere kant van het water.

We lopen verder naar Wolvega alwaar we iets van de route afwijken voor een laatste kans op een binnenrust met iets lekkers. Deze keer bezoeken we een viszaak en genieten van kibbeling al of niet met een broodje erbij.
Voorbij Wolvega is er de keuze om dicht langs het water (de Linde) te lopen of via een brug de Linde over te steken en dan naar Oldemarkt te lopen.
In de routegids staat dat de rivierroute het mooist is en dat beaamt L. Wel moet er dan na ca. 2,5 km met een kettingpont het water worden overgestoken.
Of deze pont momenteel in gebruik is, wordt betwijfeld. In de routegids wordt gesproken over een winter- en een zomerdienstregeling. Op de site http://www.voetveren.nl worden geen beperkingen genoemd.
We wagen het erop al horen we een voorbijganger zeggen dat de bediening van de pont erg zwaar is.

Na een prachtige wandeling van 2,5 km komen we bij de kettingpont aan en begin ik, heel relaxed, te zwengelen aan het kettingwiel. Het wordt na verloop van tijd wat zwaarder en L. springt bij. Met vereende krachten proberen we de kettingpont onze kant op te laten komen, maar succes blijft uit. Na 3 verwoede pogingen, waarbij we ons afvragen waarom dit niet lukt, geven we het op en schiet de katrol op eigen kracht terug.
Wij kunnen terug lopen maar volgens L. ligt verder op een sluis waar we overheen kunnen en dat blijkt te kloppen. Het "overzetten" van deze Zoetermeerse wandelaar over de Fries/Overijsselse grens laat hierdoor nog even op zich wachten.

Het stukje lopen naar Oldemarkt is daardoor afwijkend van de route, maar zeer zeker de moeite waard. De, ongeveer 3 km, extra gelopen kilometers tellen we gewoon op bij het totaal waardoor we op ruim 30 km uitkomen voor vandaag.
In Oldemarkt wil L. nog even van het toilet gebruik maken en we besluiten om nog even iets te drinken voordat L. mij met de auto in Steenwijk afzet. De korte break zal er later in resulteren dat ik de trein net voor mijn neus voorbij zie rijden.
De volgende trein is een intercity en dat betekent slechts 1 x overstappen (in Gouda) voordat Zoetermeer wordt bereikt.

L. bedankt voor de gezelligheid bij het wandelen en in het bijzonder je ondersteuning bij het slechten van grenzen(provincies, talen en kilometerstanden). Bedankt ook voor de wijze Pelgrimslessen. Bij de wandeling van vandaag waren de resultaten hiervan m.i. al merkbaar.

Ik heb nog 1 etappe van het Jabikspaad te gaan; ik hoop deze volgende week te kunnen lopen.
Op 16, 22 en 30 april wil ik van Hasselt naar Nijmegen lopen, samen met A., mede bedoeld als training voor de Kennedymars van Cuijk. Ben benieuwd of het dan nog Pelgrimeren kan worden genoemd of dat ik toch weer een kilometervreter ga worden. Misschien is er een mooie combi mogelijk!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2016, 21:08 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Marko schreef:
Op 16, 22 en 30 april wil ik van Hasselt naar Nijmegen lopen, samen met A., mede bedoeld als training voor de Kennedymars van Cuijk. Ben benieuwd of het dan nog Pelgrimeren kan worden genoemd of dat ik toch weer een kilometervreter ga worden. Misschien is er een mooie combi mogelijk!


Ik hoop het :icon_cool: :icon_cheesygrin: Ik rem je wel af :icon_razz:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2016, 21:19 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Op 16, 22 en 30 april wil ik van Hasselt naar Nijmegen lopen, samen met A., mede bedoeld als training voor de Kennedymars van Cuijk. Ben benieuwd of het dan nog Pelgrimeren kan worden genoemd of dat ik toch weer een kilometervreter ga worden. Misschien is er een mooie combi mogelijk!


Ik hoop het :icon_cool: :icon_cheesygrin: Ik rem je wel af :icon_razz:

Je mag me afremmen hoor! (L. was daar erg bedreven in :icon_wink:)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2016, 21:35 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Marko schreef:
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Op 16, 22 en 30 april wil ik van Hasselt naar Nijmegen lopen, samen met A., mede bedoeld als training voor de Kennedymars van Cuijk. Ben benieuwd of het dan nog Pelgrimeren kan worden genoemd of dat ik toch weer een kilometervreter ga worden. Misschien is er een mooie combi mogelijk!


Ik hoop het :icon_cool: :icon_cheesygrin: Ik rem je wel af :icon_razz:

Je mag me afremmen hoor! (L. was daar erg bedreven in :icon_wink:)


Ga ik even in de leer bij haar :icon_lol:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2016, 21:54 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Op 16, 22 en 30 april wil ik van Hasselt naar Nijmegen lopen, samen met A., mede bedoeld als training voor de Kennedymars van Cuijk. Ben benieuwd of het dan nog Pelgrimeren kan worden genoemd of dat ik toch weer een kilometervreter ga worden. Misschien is er een mooie combi mogelijk!


Ik hoop het :icon_cool: :icon_cheesygrin: Ik rem je wel af :icon_razz:

Je mag me afremmen hoor! (L. was daar erg bedreven in :icon_wink:)


Ga ik even in de leer bij haar :icon_lol:

L. wacht hier een schone taak. :icon_mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2016, 22:51 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Marko schreef:
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Sammie6306 schreef:
Marko schreef:
Op 16, 22 en 30 april wil ik van Hasselt naar Nijmegen lopen, samen met A., mede bedoeld als training voor de Kennedymars van Cuijk. Ben benieuwd of het dan nog Pelgrimeren kan worden genoemd of dat ik toch weer een kilometervreter ga worden. Misschien is er een mooie combi mogelijk!


Ik hoop het :icon_cool: :icon_cheesygrin: Ik rem je wel af :icon_razz:

Je mag me afremmen hoor! (L. was daar erg bedreven in :icon_wink:)


Ga ik even in de leer bij haar :icon_lol:

L. wacht hier een schone taak. :icon_mrgreen:

Leuk verslag en het Stellingwerfs is een officieel erkend Nedersaksische streektaal.

Aike: gewoon om je heen kijken en de tijd nemen. Meer is het niet en bovendien is er geen sluitingstijd :icon_mrgreen:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 08 Apr 2016, 17:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Het verhaal van het pontje hoorde ik zondagavond en ik zag het helemaal voor me.

Liana: weer mooie foto's vooral die van Martin op het sluisje. waarbij hij ons wel gedag lijkt te zwaaien. Mooi met dat tegenlicht.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 08 Apr 2016, 18:26 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Cornelia schreef:
Het verhaal van het pontje hoorde ik zondagavond en ik zag het helemaal voor me.

Liana: weer mooie foto's vooral die van Martin op het sluisje. waarbij hij ons wel gedag lijkt te zwaaien. Mooi met dat tegenlicht.


Dank je. Tja, die pont was een ramp, maar het extra stukje om was wel mooi.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 12 Apr 2016, 16:27 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Donderdag laatste deel van dit pad lopen.
Zaterdag vervolg ik, samen met Aike, mijn route over de Jacobsweg Nieumeghen.
In 3 etappes wandelen Aike en ik van Hasselt naar Nijmegen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 12 Apr 2016, 20:55 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 28 Mrt 2011, 19:59
Berichten: 1166
Woonplaats: Oldemarkt
Leeftijd: 56
Afstand 2024: 40Km
Kilometers gelopen: 10000+
Aantal N4D volbracht: 13
Kennedymarsen volbracht: 21
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 8
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Marko schreef:
Donderdag laatste deel van dit pad lopen.
Zaterdag vervolg ik, samen met Aike, mijn route over de Jacobsweg Nieumeghen.
In 3 etappes wandelen Aike en ik van Hasselt naar Nijmegen.

Dat worden een paar pittige etappe's

_________________
Elke tocht begint met de eerst stap, op naar de volgende camino


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 15 Apr 2016, 06:10 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
hein schreef:
Marko schreef:
Donderdag laatste deel van dit pad lopen.
Zaterdag vervolg ik, samen met Aike, mijn route over de Jacobsweg Nieumeghen.
In 3 etappes wandelen Aike en ik van Hasselt naar Nijmegen.

Dat worden een paar pittige etappe's

De "pittige" etappes zijn mede bedoeld als voorbereiding op de KM van Cuijk.
Gisteren 40 km gelopen tot Hasselt, eindpunt van het Jabikspaad.
Verslag volgt.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 15 Apr 2016, 18:32 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Donderdag 14 april, Jabikspaad, van Oldemarkt naar Hasselt (OV), afstand 40 km
Deze keer een (iets) lange(re) etappe. Tot aan het eindpunt van het Jabikspaad is het naar schatting nog zo'n 39 km. Te weinig om in 2x te doen en een ietsie pietsie teveel om op 1 dag te lopen, in combinatie met de lange reistijd. Ik zou met de auto gegaan zijn en dan is het traject tussen begin- en eindpunt lastig te overbruggen met OV, zou me ook nog bijna 2 uur extra gekost hebben.
De oplossing is simpel als M. besluit om mee te gaan.
Dan kunnen we het autorijden "delen" en is er geen OV nodig!
Fiets mee achterop de auto want M. wil een fietsroute doen en heeft een aantrekkelijke route gevonden op http://www.route.nl.

Rond 9.30 uur zijn we in Oldemarkt en kan ik direct aan de wandeling beginnen. Even het punt opzoeken waar ik de vorige keer ben geëindigd, samen met L. maar dat is snel gevonden.
De route verlaat Oldemarkt aan de zuidzijde en gaat richting Kalenberg en dat ligt in het Nationaal Park "de Weerribben", een schiterend natuurgebied. Kalenberg doet een beetje "Giethoorns" aan met een smal pad tussen de gracht links, de woningen rechts en de vele bruggetjes op het pad zelf.

Na Kalenberg volgt Nederland, maar daar ben ik snel doorheen, ik tel 4 woningen/boerderijen. Er zou een stempelpost zijn in 1 van deze woningen maar het luide geblaf en het wilde heen en weer rennen van 3 honden weerhoudt mij ervan om aan te bellen. Er zullen nog wel meer stempelposten volgen.
Na Nederland heb ik de keuze uit een droogweerroute en een alternatief bij nat weer.
Aangezien het vandaag schitterend (en droog!) wandelweer is kies ik voor de droogweeroptie. Deze loopt over een grasdijk langs het water van de Roomsloot.
Deze loop ik helemaal uit en kom dan uit op een fietspad naast een verkeersweg richting Blokzijl. Een saai stuk, dus afleiding zoeken en dat doe ik in de vorm van een paar broodjes eten en kijken hoe ver ik inmiddels ben gevorderd.........

In de Hanzestad Blokzijl strijk ik neer op een terras voor een kop koffie en laat hier ook een stempel zetten in mijn routegids.
Ik heb hier 15 km gelopen.
Daarna wandel ik verder naar St. Jansklooster, waar ik stuit op een afgesloten weg. Ik loop terug naar het dorp en loop een "eigen" route naar Heetveld. Ik mis hierdoor het gehucht Kadoelen. Ik loop hierdoor wel 1 km "extra". Van L. heb ik geleerd om de omleiding als alternatieve route te accepteren. In deze situatie betekent dit: het gehucht Kadoelen laten voor wat het is.
Op de weg zijn witrode markeringen en die blijken van het Zuiderzeepad te zijn, ik ontmoet 2 dames die dit pad aan het bewandelen zijn. De Zuiderzee is ver weg!!

Na Heetveld rust ik uit op een picknickbankje naast een Geologisch Monument.
Mijn eigen proviand wordt uitgestald en vervolgens genuttigd. Ondertussen geniet ik van de rust, maar dat duurt niet lang. De rust wordt wreed verstoord als blijkt dat een kudde koeien is ontsnapt en de ontstane vrijheid gebruikt wordt om luid loeiend de straat over te steken. Ze komen uit een weiland vandaan en moeten een slootje over springen. De koeien die "stierend" de straat oversteken worden door een kordate dame met hond, een andere wei in gedirigeerd. Ze geeft omstanders de opdracht om de boer te waarschuwen. Ik mag op de hond passen! Het lijkt volledig uit de hand te lopen als verderop in de straat een 2e kudde de straat oversteekt en de wei inschiet. Ook hier moet slootje worden gesprongen en dat lukt niet iedere koe. Als 1 koe in de sloot beland lijkt de hele kudde van slag en begint het hier op het "wilde westen" te lijken.
Ondertussen wacht ik, samen met de hond die aan een hek is vastgeketend, tot de kust veilig is en ik mijn route kan vervolgen. Dit lukt als meerdere boeren op het tafereel afkomen inclusief de eigenaar die hier duidelijk niet meer de controle had over zijn eigen kudde!!

Mijn rust heeft hierdoor iets langer geduurd maar ik kan ongeschonden verder wandelen.
Via Barsbeek en de Krieger kom ik uiteindelijk op de kade langs het Zwarte Water, een grasdijk met schapen.
Met de pont naar Genemuiden en dan het laatste stuk over de dijk naar Hasselt, met nog een korte onderbreking op de dijk om iets te drinken en af te koelen, ik heb het behoorlijk warm gekregen!

Ik heb vandaag de NB schoenen verwisseld voor mijn MBT schoenen, die laatste zijn meer geschikt als er vaker en langere afstanden worden gelopen. In de aanloop naar de KM van Cuijk en de Vierdaagse leek me vandaag een geschikte dag voor de jaarlijkse schoenen wissel!
Aangezien het lopen op MBT schoenen een andere manier van lopen met zich meebrengt en andere spiergroepen worden aangewend, betekent dit voor mij voor vandaag spierpijn en vermoeidheid, maar dat is tijdelijk!

In Hasselt is de finish bij de Sint Stephanuskerk. Er zijn 2 stempelposten in Hasselt en 1 daarvan is geopend en zodoende scoor ik nog een laatste stempel in mijn routegids.
M. is inmiddels uitgefietst en samen genieten we nog van een hapje en een drankje voordat we de thuisreis aanvaarden.
Onderweg naar huis is een kortstondige felle bui maar verder blijft het droog.

Zaterdag wandel ik verder over de Jacobsweg Nieumeghen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 15 Apr 2016, 21:44 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Wat een spannend verhaal Martin. En je weet het hè? Blaffende honden bijten niet. Meestal zijn die banger voor jou dan jij voor hen. Gewoon negeren (niet aankijken dus). Verderop in de route heb je zelfs even op een hond gepast (die zat dan wel vast aan een hek, maar toch). Volgens mij ga ik je aanbieden om eens samen met mij een niet al te lange route te gaan lopen en dan neem ik 1 van mijn honden mee (een echte goeierd). Anderen mogen ook mee hoor, 'project hond' zullen we maar zeggen.

Veel plezier morgen, Aike gaat mee en Jannie ook?


Laatst gewijzigd door footloose op 15 Apr 2016, 22:52, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Jabikspaad, Hasselt - St. Jacobiparochie - Hasselt
BerichtGeplaatst: 15 Apr 2016, 21:53 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Mooi verslag van de afsluiting van het Jabikspaad en weer een stukje dichter bij Santiago de Compostella :icon_biggrin:
Buen Camino


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.