Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 16:46

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2015, 11:49 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Ik dacht een nieuw verslag te lezen maar moet nog even wachten zie ik. Haha. Doe rustig aan Martin, we zien het verslag vanzelf verschijnen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2015, 20:16 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING

Geregistreerd: 19 Nov 2014, 20:04
Berichten: 1548
Leeftijd: 75
Kilometers gelopen: 1500
Aantal N4D volbracht: 15
Merk wandelschoenen: New Balance; Hi-Tec
fhd schreef:
Ik dacht een nieuw verslag te lezen maar moet nog even wachten zie ik. Haha. Doe rustig aan Martin, we zien het verslag vanzelf verschijnen.


woensdag, heeft Martin geschreven.
Nog even geduld hebben.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 05 Mei 2015, 10:58 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Fien schreef:
fhd schreef:
Ik dacht een nieuw verslag te lezen maar moet nog even wachten zie ik. Haha. Doe rustig aan Martin, we zien het verslag vanzelf verschijnen.


woensdag, heeft Martin geschreven.
Nog even geduld hebben.


ik zeg ook wel eens een dag dat mijn verslag komt en dan komt het toch ineens een dag later. Vandaar mijn reactie dat we hem wel zien verschijnen. :icon_smile:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 08:47 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
De laatste 64 km van het Maaspad wil ik in 2 etappes afleggen.
Omdat mijn vrouw Marianne meegaat, ben ik niet afhankelijk van OV en kan ik beginnen of eindigen waar ik wil. De enige voorwaarde is dat M. er met de auto moet kunnen komen. (om mij af te kunnen zetten dan wel op te kunnen halen). Ik plan 2 tochten van ieder 32 km.
Gezien de weersverwachtingen voor beide dagen houd ik in mijn achterhoofd om op dag 1 eventueel nog een stuk verder te lopen. Op dag 2 wordt namelijk (veel) slechter weer verwacht.
Ik zet de routes voor beide dagen alvast op mijn telefoon.
Uiteindelijk wandel ik op zaterdag 40 km en op zondag 24 km.

Zaterdag 2 mei, etappe Maaspad, van Klundert naar Middelharnis, afstand 40 km
Marianne en ik vertrekken rond 8.15 uur met de auto vanuit Zoetermeer naar Klundert.
Onderweg passeren we de Nieuwe Maas(bij Rotterdam) en de Oude Maas(nabij Dordrecht).
Het Maaspad zal niet langs de Nieuwe Maas en/of de Oude Maas lopen. Ik wandel in het stroomgebied van de Maas en in beide "Mazen" stroomt maar weinig echt Maaswater. Daarover later meer.

In Klundert wordt de auto geparkeerd en de fiets van M. eraf gehaald. M. gaat fietsen in de omgeving.
Ik start in het centrum van Klundert en volg al snel de grachten van dit vestingstadje. Klundert wordt aan de noordkant verlaten en via Noordschans kom ik op de dijk die me naar het vestingstadje Willemstad zal brengen. De dijk is 6 km lang maar heeft alles in zich om er een mooie wandeling van te maken. Het uitzicht aan beide kanten is prachtig al vind ik het jammer dat het water aan de rechterzijde nog niet direct zichtbaar is door een lange bomenrij in de verte.
Na zo'n 1,5 km komt het Hollands Diep in zicht en dan is het nog meer genieten.
Ik passeer een gehucht, Tonnekreek, met ca. 50 inwoners. Hier is tevens een stiltegebied. Nog stiller, vraag ik me af. Het is hier op de dijk al zo stil. Zo af en toe een paar wielrenners en nog minder vaak een auto.
Ik herken al snel in de verte de molen van Willemstad, deze zal een groot gedeelte in het vizier liggen.

Willemstad is ook een vestingstadje. Ik ben hier eerder geweest(Floris V pad) en ik volg nu ook enige tijd de markeringen van het Floris V pad. Het laatste deel gaat over een ruig pad met brandnetels (en ander hoog struikgewas) en dan wandel ik Willemstad binnen. In Willemstad heb ik zo'n 11 km afgelegd en vind ik het tijd worden om de inwendige mens te versterken. Een bankje aan het haventje, meer heb ik niet nodig. De rest zit in mijn rugzak.
In Willemstad is het eindpunt van de 17e etappe. Mijn etappe voor vandaag gaat verder, met het volgende subdoel: Den Bommel. Om dit dorp te kunnen bereiken, is het nodig om een druk verkeersplein, het alom bekende Hellegatsplein, te passeren. Dit knooppunt is vernoemd naar Hellegat, waar de Haringvliet, het Hollands Diep en het Volkerak samenkomen, en ligt op een kunstmatig aangelegd eiland in het water van Hellegat.
Kilometers lang over een fietspad lopen, naast de drukke A59, is niet mijn dagelijkse hobby. Een natuurgebied met grote grazers ligt links van de weg, maar kennelijk niet geschikt om doorheen te wandelen.

Na alle drukte volgt de rust van het polderlandschap. Ik laat Brabant achter me en wandel Zuid-Holland binnen, het eiland Goeree-Overflakkee is mijn domein de komende uren. In Den Bommel geniet ik van een rust aan een klein haventje.
Het is vandaag een schitterende dag, de zon schijnt de hele dag en de temperatuur is zeer aangenaam om te wandelen.
Het geplande eindpunt voor vandaag, Stad aan het Haringvliet, komt in zicht en dat betekent overleg met Marianne om het vervolg te bespreken. Marianne heeft inmiddels een bezoek gebracht aan een oom en tante in Oudenbosch en is nu onderweg naar Willemstad. Zij vermaakt zich wel en zodoende kan ik er nog een paar kilometer aan vast plakken. In de Stad aan het Haringvliet eindigt de 18e etappe. Ik wandel langs de vele windmolens (in een verder rustig natuurgebied), richting Middelharnis. Dit is wederom een lange dijk, direct langs het water van het Haringvliet. Het stuk tot aan Middelharnis had ik geschat op 4 tot 5 km, maar blijkt 8 km te zijn. Ik heb dan 40 km afgelegd.

In Middelharnis is een vrijheidsbraderie/concert aan de gang, met een enorme toeloop aan mensen. In het centrum(aan het haventje) wacht ik op Marianne en samen kuieren we nog even door het centrum om vervolgens met de auto (die iets verderop staat) het centrum en de drukte achter ons te laten.
We rijden richting een Chinees restaurant en genieten van het heerlijke eten.
Daarna rijden we naar Oude Tonge, waar we gastvrij worden onthaald door de gastvrouw in ons tijdelijke onderkomen.

-wordt vervolgd-


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 10:18 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:31
Berichten: 7535
Woonplaats: wijchen - nijmegen
Leeftijd: 37
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
wow wat een groot verslag lees hem vanavond via de laptop is nogal moeilijk via de telefoon

_________________
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 10:59 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Leuk om te lezen. Kan Marianne de fiets zelf op de fietsdragee krijgen? Vind dat altijd best zwaar.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 11:18 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Sammie6306 schreef:
Leuk om te lezen. Kan Marianne de fiets zelf op de fietsdragee krijgen? Vind dat altijd best zwaar.

Dat lukt haar inderdaad. De fietsendrager zet ze er ook zelf op.
Is altijd wel een gedoe hoor.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 12:11 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Weer een mooi verslag.
In wandelingen zitten altijd wel stukken die wat minder zijn.
Het kan natuurlijk niet altijd ooh en aah zijn.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 12:21 
Offline
W4W Getalenteerd
W4W Getalenteerd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Dec 2014, 14:53
Berichten: 320
Woonplaats: Huissen
Leeftijd: 77
Afstand 2024: 1357
Kilometers gelopen: 66000
Aantal N4D volbracht: 51¼
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: Aldi/Lidl
Mooi verslag Marko

_________________
4daagse lopen is geen kunst maar een gunst.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 14:21 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6691
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Vervolg verslag laatste 2 etappes.

Zondag 3 mei, Maaspad, van Middelharnis naar Rockanje, afstand 24 km
Na een prima overnachting en een heerlijk ontbijt brengt Marianne mij in Middelharnis, een paar minuten rijden met de auto. Het is licht miezerig als ik begin met wandelen en dat zal zo een tijdje duren.
Tot aan de rust in Stellendam blijft het regenachtig weer. Eerst miezerig, dan wat harder, weer wat minder, maar ik vind het niet nodig om me in de poncho te verschuilen.
Er volgen wat lange dijken en andersoortige wegen, maar het gaat over het algemeen onverminderd rechtdoor.
In Stellendam is het eindpunt van de 19e etappe. Hier heb ik een rust in het Wapen van Stellendam. Na de rust regent het wat harder dan voor de rust en de verwachtingen zijn dat het voorlopig niet droog zal worden. Toch de poncho maar aantrekken.
Via de Haringvlietsluizen wordt de route vervolgd over het Haringvliet en dan is het nog maar een paar kilometer over het strand naar Rockanje. En dan komt die onmetelijk grote Noordzee in beeld!! Het einde van de Maaspadroute is in zicht.

De laatste 3 km zijn echter slopend. Niet de regen en de wind zijn spelbreker(het is droog en ik heb de wind in de rug) maar het mulle zand en mijn huidige aversie hier tegen.
Ik volg de strandpalen die op 200 meter afstand van elkaar op het strand staan en tel af. 15 strandpalen, nog 30 minuten, 14 strandpalen, nog 28 minuten en zo gaat het door tot aan de finish, een strandtent bij strandafslag 1 in Rockanje.
Op een muur hangt een tegel met daarop de tekst: Einde Maaspad 415 km
(Eijsden aan de Maas - Rockanje aan Zee). Ik maak een foto van deze tegel en wil deze via whatsapp versturen naar wandelvrienden en vriendinnen. De moeheid was hier echter zo hard toegeslagen dat ik amper nog de namen wist van de personen die ik een app. wilde sturen.
Als Marianne niet veel later met de auto in Rockanje aankomt, ben ik total-loss en laat me graag thuis brengen. Marianne heeft o.a. een bezoek gebracht aan Hellevoetsluis en musea bezocht. En uiteraard weer gefietst, ondanks de regen.

Oude en Nieuwe Maas - hoe zit dat nu? (tekst overgenomen uit het routeboekje)
Rotterdam ligt aan de Maas, maar door de aanleg van de Bergsche Maas, iets voorbij Well aan de Maas in Gelderland, werd de oorspronkelijke Maas , die van daaruit naar het Noorden liep, en waardoor het Maaswater via Dordrecht en Rotterdam, uiteindelijk in de Noordzee terecht kwam, afgedamd.
Dit betekende dat er een dam in de Maas werd gelegd waardoor het water niet meer naar het noorden kon stromen.
Voordat er werd afgedamd, werd de Bergsche Maas over een afstand van 24 km, uitgegraven. De Bergsche Maas sloot aan bij de natuurlijke rivier de Amer en het daarachter liggende Hollands Diep en Haringvliet. Een groot gedeelte van het Maaswater loopt dus niet meer via Dordrecht en Rotterdam naar de Noordzee. Een klein gedeelte van het Maaswater vindt via de Zuid-Hollandse Delta, de Oude en de Nieuwe Maas, en tot slot de Nieuwe Waterweg , nog wel zijn weg via dit gebied naar de Noordzee.

Voor mij was het Maaspad puur genieten. Vooral het Limburgse gedeelte, dit vond ik echt super mooi! Ik heb het bijzonder gevonden om dit pad te volgen en om te zien dat er zoveel mooie natuur om en nabij de Maas aanwezig is.
Het heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen en ik denk dat ik me het Maaspad als 1 van de mooiste L.A.W.'s zal blijven herinneren.
Op 1 etappe na, heb ik dit pad in mijn eentje voltooid.
Ik ben onderweg heel veel wilde dieren tegen gekomen en ook dat was puur genieten. Moest af en toe wel even van de route afwijken om er met een mooie boog om heen te kunnen lopen. Het blijven per slot van rekening toch wilde dieren.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 15:03 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Groot applaus voor jou Martin. Vooor zowel je verslagen als voor het volledig uitlopen van dit pad. Nu ben je klaar voor het volgende.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 15:12 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Het laatste verslag: het zit er nu echt op! Nogmaals proficiat, zeker na de laatste 3 kilometers (laatste loodjes...).


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 15:31 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5059
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Prachtig dat je ons hebt laten "meelopen" langs de Maas. Het was genieten :icon_biggrin:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 15:42 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:31
Berichten: 7535
Woonplaats: wijchen - nijmegen
Leeftijd: 37
Afstand 2024: 4x40
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: quechua decathlon
Mood: Somber
wat leuk marko dat je alles zo vertelden net alles rustig zitten lezen via de laptop
het voelde of dat ik zelf aan de wandel was je heb me wel heel nieuwsgierig gemaakt na de beelden ervan
toppie geschreven vollop genoten nu op naar je volgende avontuur :icon_cheesygrin:

_________________
ga je mee verdwalen ? ik weet de weg


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Maaspad
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2015, 16:45 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6065
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
"Ik volg de strandpalen die op 200 meter afstand van elkaar op het strand staan en tel af. 15 strandpalen, nog 30 minuten, 14 strandpalen, nog 28 minuten en zo gaat het door tot aan de finish, een strandtent bij strandafslag 1 in Rockanje"
Waar doet dit me toch aan denken? :icon_lol:
Jaaa, ik weet het!
Hectometerpaaltjes op DE DIJK op de terugweg! Er kwam geen eind aan! Al was het wel gezellig met bahkos/Larissa vanaf de camping tot het Monument.
Trouwens toen op de heenweg: 1200 m en 600 m naar de afslag Kornwerderzand waren ook lang, liep ik te rekenen "dat is ongeveer 12 min en 6 min als ik in tempo doorloop!"


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.