Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:38

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 08 Aug 2016, 17:50 
Offline
W4W Freak
W4W Freak

Geregistreerd: 13 Jul 2016, 09:11
Berichten: 95
Leeftijd: 44
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Hallo, nieuwe hier.... Dus wellicht is dit al ergens besproken. Dan sorry. Heeft iemand ervaring/tips met inlegzolen? En dan bedoel ik om meer demping te krijgen, dus niet van die orthopedische zolen met extra ondersteuning.
Ik denk bijv. aan gelzolen, maar ben bang dat die zo gaan transpireren?
Loop op Hanwags, welke heerlijk zitten, maar krijg erg pijnlijke ben na 15 kilometer en ben bang dat de demping te hard/ te weinig is.
Tnx


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 06:28 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Jul 2007, 06:43
Berichten: 425
Woonplaats: Slijk Ewijk
Leeftijd: 55
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ??
Aantal N4D volbracht: eeh
Volgende wandeltocht: nijmegen!
100+ wandelingen: 5
Merk wandelschoenen: Meindle
Spirit schreef:
Hallo, nieuwe hier.... Dus wellicht is dit al ergens besproken. Dan sorry. Heeft iemand ervaring/tips met inlegzolen? En dan bedoel ik om meer demping te krijgen, dus niet van die orthopedische zolen met extra ondersteuning.
Ik denk bijv. aan gelzolen, maar ben bang dat die zo gaan transpireren?
Loop op Hanwags, welke heerlijk zitten, maar krijg erg pijnlijke ben na 15 kilometer en ben bang dat de demping te hard/ te weinig is.
Tnx

Na 15 km erg pijnlijke benen kan in mijn ervaring 2 dingen zijn: of je hebt een voor jou helemaal verkeerd soort schoenen of je moet nog wennen aan het lopen in het algemeen.....Wat zijn je loop ervaringen met andere schoenen op langere afstanden? (30+) Heb je dan ook zoveel pijn, waar zit de pijn (bv scheenbeen kan door zware schoenen komen), wat voor pijn (branderige voetzolen is in het begin normaal, steken als van ontstekingen niet)?
Dit zou ik proberen om helder te krijgen voor je gaat experimenteren met allerlei inleg zolen die eigenlijk niet bij de schoen horen. Steunzolen (orthopedisch) is dan weer een ander verhaal.

_________________
http://www.slijkewijksestappers.nl

Tempus omnia vulnera sanat, cicatrices manent


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 07:18 
Offline
W4W Aankomend WalkKING
W4W Aankomend WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Feb 2016, 10:53
Berichten: 811
Woonplaats: Leerdam
Leeftijd: 43
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: 200
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Gewoon
Als je na 15 KM al pijnlijke voeten hebt, dan heb je volgens mij verkeerde schoenen aan. Hebben ze jou deze schoenen recentelijk geadviseerd? Dan zou ik er mee terug gaan.

Eigenlijk zijn de beste zolen in je schoen, die erin zitten als je ze koopt. Je moet pas aan inlegzolen gaan denken, als je iets aan je voeten mankeert. Dat is mijn persoonlijke mening. Zelf experimenteren met inlegzolen zou ik sowieso niet doen, zolang je niet precies weet wat er aan de hand is. De kans bestaat dat je door inlegzolen anders gaat lopen, waardoor je weer andere blessures kunt krijgen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 07:28 
Offline
W4W Freak
W4W Freak

Geregistreerd: 13 Jul 2016, 09:11
Berichten: 95
Leeftijd: 44
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Thx. Het onderwerp zal waarschijnlijk nu snel (weer) over schoenen gaan, maar wellicht (geen idee) is dat ook wel het probleem. Heb niet heel veel loopervaring maar sinds April inmiddels zo'n 250 km gelopen waarvan 2x 25+ en 1x 30. Ik heb ook Lowa Ferox geprobeerd en ook de X-SO GTX van Meindl. Beide wat sportievere schoen in mijn beleving. Krijg vooral heel vermoeide benen alsof het boomstammen worden en bijna niet meer kunnen bewegen. Als ik thuis ben een een half uurtje of zo zit trekt het bijna helemaal weg. Geen scheenbeenklachten, maar wel gevoelige en soms pijnlijke hamstrings. Verder tijdens het lopen branderige voorvoet (bal vd voet) maar dat is niet onoverkomelijk. Ik zit vooral met die pijnlijke, stijve bovenbenen. Het voelt niet als een ontsteking. Met name ook omdat het zo goed als wegtrekt na het lopen. Kreeg zelf het idee dat het de demping (tekort daaraan) op het asfalt is waardoor ik teveel dreun terug krijg op mijn benen.......maar geen idee.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 07:51 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Spirit schreef:
Thx. Het onderwerp zal waarschijnlijk nu snel (weer) over schoenen gaan, maar wellicht (geen idee) is dat ook wel het probleem. Heb niet heel veel loopervaring maar sinds April inmiddels zo'n 250 km gelopen waarvan 2x 25+ en 1x 30. Ik heb ook Lowa Ferox geprobeerd en ook de X-SO GTX van Meindl. Beide wat sportievere schoen in mijn beleving. Krijg vooral heel vermoeide benen alsof het boomstammen worden en bijna niet meer kunnen bewegen. Als ik thuis ben een een half uurtje of zo zit trekt het bijna helemaal weg. Geen scheenbeenklachten, maar wel gevoelige en soms pijnlijke hamstrings. Verder tijdens het lopen branderige voorvoet (bal vd voet) maar dat is niet onoverkomelijk. Ik zit vooral met die pijnlijke, stijve bovenbenen. Het voelt niet als een ontsteking. Met name ook omdat het zo goed als wegtrekt na het lopen. Kreeg zelf het idee dat het de demping (tekort daaraan) op het asfalt is waardoor ik teveel dreun terug krijg op mijn benen.......maar geen idee.


Ik denk dat het vooral een kwestie is van wennen aan het wandelen. In het eerste jaar had ik ook last van stijfheid tijdens en na het wandelen. Daar heb ik nu (nauwelijks) meer last van, ook niet bij verdere afstanden. Ook mijn kuiten moesten wennen aan het wandelen, kon niet te snel opstarten. Ook daar heb ik nu nauwelijks meer last van. Je merkt vanzelf wat voor jou een fijn tempo is om op te starten en vervolgens ook in te blijven wandelen. Experimenteer daarmee.

Ik zou geen eigen inlegzolen nemen, hooguit als de klachten echt niet afnemen een keer naar de podotherapeut.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 08:44 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6064
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Oefening baart kunst.
Je benen, voeten en je hele gestel moeten wennen aan lange wandelingen. Zoals je in Sammie's antwoord leest kan dat even duren en vooral doorzetten MAAR niet over je grenzen gaan!
Succes!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 09:12 
Offline
W4W Freak
W4W Freak

Geregistreerd: 13 Jul 2016, 09:11
Berichten: 95
Leeftijd: 44
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Sammie6306 schreef:
Spirit schreef:
Thx. Het onderwerp zal waarschijnlijk nu snel (weer) over schoenen gaan, maar wellicht (geen idee) is dat ook wel het probleem. Heb niet heel veel loopervaring maar sinds April inmiddels zo'n 250 km gelopen waarvan 2x 25+ en 1x 30. Ik heb ook Lowa Ferox geprobeerd en ook de X-SO GTX van Meindl. Beide wat sportievere schoen in mijn beleving. Krijg vooral heel vermoeide benen alsof het boomstammen worden en bijna niet meer kunnen bewegen. Als ik thuis ben een een half uurtje of zo zit trekt het bijna helemaal weg. Geen scheenbeenklachten, maar wel gevoelige en soms pijnlijke hamstrings. Verder tijdens het lopen branderige voorvoet (bal vd voet) maar dat is niet onoverkomelijk. Ik zit vooral met die pijnlijke, stijve bovenbenen. Het voelt niet als een ontsteking. Met name ook omdat het zo goed als wegtrekt na het lopen. Kreeg zelf het idee dat het de demping (tekort daaraan) op het asfalt is waardoor ik teveel dreun terug krijg op mijn benen.......maar geen idee.


Ik denk dat het vooral een kwestie is van wennen aan het wandelen. In het eerste jaar had ik ook last van stijfheid tijdens en na het wandelen. Daar heb ik nu (nauwelijks) meer last van, ook niet bij verdere afstanden. Ook mijn kuiten moesten wennen aan het wandelen, kon niet te snel opstarten. Ook daar heb ik nu nauwelijks meer last van. Je merkt vanzelf wat voor jou een fijn tempo is om op te starten en vervolgens ook in te blijven wandelen. Experimenteer daarmee.

Ik zou geen eigen inlegzolen nemen, hooguit als de klachten echt niet afnemen een keer naar de podotherapeut.


Zou het echt zo'n "makkelijke" oplossing zijn? Ik hoop het echt. Ik ben inderdaad nogal eens mr. perfect en wil het allemaal erg goed en wellicht te snel erg goed. Maar je gaat je zorgen maken.....waar zou het aan liggen.....is er iets niet goed......etc etc. Plus ik ben ook nog eens de prins op de erwt als het om schoenen gaat......


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 09:30 
Offline
Beheerder
Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 16 Nov 2004, 14:26
Berichten: 4773
Woonplaats: Rozenburg
Leeftijd: 65
Kilometers gelopen: 39.057
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: Besluit ik pas op het laatste moment!
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 3
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Saucony
Mood: Vrolijk
Daar kom ik weer met m'n stokpaardje: heb je weleens hardloopschoenen geprobeerd?
Ik zweer al jaren bij Asics of Saucony's, soepel en heel licht in gewicht.
Vaak koop ik er wel andere inlegzooltjes in, de oorspronkelijke zooltjes hebben vaak een wat ruwe bovenkant, waar ik nog weleens een branderig gevoel in m'n voetzolen van kreeg.
Maar dan wel gewone inlegzooltjes, geen gel of steunzolen.
Gewoon erop letten dat de bovenkant goed glad is.
En koop ze een maat groter dan je schoenen en knip ze eventueel op maat, dat is beter dan dat ze te klein zijn, want dan kan je weer blaren op de rand van je voeten krijgen!

_________________
Alleen, maar niet eenzaam


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 13:50 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Tussendoor wat rek en strek oefeningen doen. B.v. als je gaat rusten.
Als je weet DAT je gaat rusten een minuut of 5 van te voren je tempo iets verlagen, dit werkt als een soort cooling down.
Werkt voor mij beter dan van het een op het andere moment stil staan, als ik wil rusten (ooit als tip gekregen bij mijn 1ste, warme, KM).

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 17:36 
Offline
W4W Freak
W4W Freak

Geregistreerd: 13 Jul 2016, 09:11
Berichten: 95
Leeftijd: 44
Afstand 2024: 50
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 2
Merk wandelschoenen: Meindl
Danyell schreef:
Daar kom ik weer met m'n stokpaardje: heb je weleens hardloopschoenen geprobeerd?
Ik zweer al jaren bij Asics of Saucony's, soepel en heel licht in gewicht.
Vaak koop ik er wel andere inlegzooltjes in, de oorspronkelijke zooltjes hebben vaak een wat ruwe bovenkant, waar ik nog weleens een branderig gevoel in m'n voetzolen van kreeg.
Maar dan wel gewone inlegzooltjes, geen gel of steunzolen.
Gewoon erop letten dat de bovenkant goed glad is.
En koop ze een maat groter dan je schoenen en knip ze eventueel op maat, dat is beter dan dat ze te klein zijn, want dan kan je weer blaren op de rand van je voeten krijgen!


Ik heb asics geprobeerd, maar ik vind dat erg zwaar lopen. Klinkt gek, want het is heel soepel en zacht bij de enkel door de gel, maar daardoor voelt het alsof het meer moeite kost om mijn ene been voor de andere te krijgen. Ik vind dat erg vermoeiend lopen. Maar wel dank voor je tip en het meedenken!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: Ervaring met zolen
BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016, 20:14 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Nog 1 opmerking, drink je wel genoeg?


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.