Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 10:33

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Kort / Lang
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005, 13:08 
Naar aanleiding van het topic "IJken van een pedometer" vraag ik me af of verschil in (been-)lengte ook een verschil in te leveren prestatie betekent...

M.a.w.: kost het kleinere mensen met korte benen meer moeite om de 4daagse te lopen dan lange mensen met lange benen? Of juist andersom? Of maakt 't niet uit?

Ik heb hier wel eens discussies over met mijn (kleinere) vriendin. Zij vindt dat ze meer moeite moet doen dan ik (o.a. i.v.m. looptempo, "stapfrequentie" enzo).

Zelf denk ik dat het niets uitmaakt: je zet grotere stappen met meer kracht of kleinere stappen met minder kracht, dus uiteindelijk net zo vermoeiend (wel even losgezien van het eventuele man/vrouw verschil)


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005, 14:54 
ik denk dat als je klein bent je meer moeite moet doen. meer of minder kracht heeft daar volgens mij niets mee te maken. ik ben 1.60 en doordat mijn benen niet lang zijn moet ik meer passen afleggen dan iemand van 2.00 meter, zo duidelijk is dat


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005, 14:57 
ik denk dat gewicht ook mee speelt, als je klein bent heb je gemiddeld genomen ook minder gewicht wat je mee moet sjouwen. (of je moet een klein dik persoontje zijn en lang en smal).
Ik weet het niet. Mij lijkt klein toch een nadeel, maar dat is wel gevoelsmatig, je zou er een technisch onderzoek naar kunnen doen. Ik zal misschien eens kijken bij ons in de bieb of er al ooit zoiets is gedaan.


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005, 15:04 
k denk dat het met een aantal factoren te maken heeft.
Naast de lengte van de benen ( je moet als kleiner persoon toch veel meer stappen maken) telt ook je gewicht, maar even zo goed hoe getraind je bent.
Daarbij hebben mannen volgens mij over het algemeen het voordeel dat hun spieren beter ontwikkeld zijn. Of denk ik dan weer verkeerd?
Hoe dan ook: je kunt nooit zomaar voorspellen hoe iemand zal lopen. Zelfs per dag kan er verschil in zitten. En het gevoel tussen de oren moet je natuurlijk ook niet uitvlakken. Volgens mij is dat nog de belangrijkste motivator.


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005, 15:16 
Offline
W4W Freak
W4W Freak
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Mrt 2005, 08:58
Berichten: 68
Leeftijd: 55
Afstand 2024: 40
Loopnummer 2024: Kwenie
Kilometers gelopen: 75
Aantal N4D volbracht: 32
Volgende wandeltocht: Kwenie
Kennedymarsen volbracht: 7
Merk wandelschoenen: New Balance
Mood: Gewoon
Inderdaad telt het gewicht natuurlijk ook mee. Toen ik mijn eerste 4daagse liep, woog ik denk ik 65 kg (lengte 1.72m) en moest ik 50 km lopen. Militairen moeten 40 km met 10 kg bepakking. Lijkt eerlijk, echter, ik ben thans 47 en 26 jaar ouder dan ik was tijdens mijn eerste 4daagse. Bovendien tors ik een bierbuik met me mee van 20 kg (eigen schuld, maar wel dubbele bepakking dus). Ik moet nog steeds 50 km en die watjes van een jaar of 20 met die rugzakjes van 10kg die hoeven maar 40km. Je begrijpt wel dat ik het tijdens de 4daagse het moeilijkste heb van allemaal. Je kunt je in dit licht overigens ook afvragen of een kleine blaar met een diameter van pakwweg 1cm een grote blaar is als je schoenmaat 36 hebt en een kleine bij 46.

Alle militairen moeten op de 60km! Misschien iets voor een polletje.

Groetjes,

De Mafioso

_________________
Het wordt toch wel vrijdag.

Lees ook Pennestreken op http://www.frigge.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005, 15:29 
Ja, dat gewicht speelt inderdaad erg mee. Ten opzichte van vorig jaar ben ik ruim 10 kilo lichter (er moest iets gebeuren, want 86 kg bij 1,76 m was een tikkie teveel... :roll: ) en ik moet zeggen dat het bij de trainingen al goed te merken is, dit verschil.
Toch denk ik dat, als je alleen lengte beschouwd, meer kleine stappen zetten in principe niet zwaarder is dan minder grote stappen...
Misschien is deze vraag ook gewoon niet 1-2-3 te beantwoorden omdat er teveel verschillende factoren meespelen.

NB: militairen mogen van mij ook op 60 :wink:


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005, 16:35 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Mrt 2005, 18:34
Berichten: 2464
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 38
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: iktrainnie
Aantal N4D volbracht: 16
Volgende wandeltocht: KM..?
Kennedymarsen volbracht: 56
100+ wandelingen: 9
Aantal 11 steden gelopen: 2
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Ik vind wel dat langere mensen het makkelijker hebben, maar dat komt door mijn vader. Hij is nl een stuk langer dan mij en hij loopt makkelijker en zonder mij kan hij ook sneller, juist omdat hij lange benen heeft. Wat wel grappig is, is dat we soms ingehaald worden door van die 'kleine vrouwtjes', dus dan zou je kunnen zeggen dat lengte er niet toe doet.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005, 21:22 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 26 Dec 2004, 19:08
Berichten: 1886
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 68
Aantal N4D volbracht: 28
Kennedymarsen volbracht: 1
Merk wandelschoenen: geen
Mood: Gewoon
Wat lengte van de benen betreft gaat het in mijn geval zeker niet op.
Ik ben namelijk langer dan mijn 3 broers (en in verhouding zijn mijn benen zeker langer), maar mijn passen zijn kleiner dan die van hen. :roll:
Of ben ik nu een uitzondering....... :wink:

_________________
Het leven is veel te kort....
om je druk te maken over een paar bij elkaar passende sokken.

www.ellynoordover.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2005, 22:02 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Apr 2005, 10:46
Berichten: 2915
Woonplaats: Loosduinen/Den Haag
Leeftijd: 52
Loopnummer 2024: 50-A-048
Kilometers gelopen: 70
Aantal N4D volbracht: 15
Volgende wandeltocht: 4Daagse 2018
Kennedymarsen volbracht: 1
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Mizuno
Mood: Gewoon
Henk Frigge schreef:
Je kunt je in dit licht overigens ook afvragen of een kleine blaar met een diameter van pakwweg 1cm een grote blaar is als je schoenmaat 36 hebt en een kleine bij 46.

Groetjes,

De Mafioso


:lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
http://nijmegen.dehaagseregah.nl

You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up.
Chuck Yeager


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.