Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 29 Mrt 2024, 06:24

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2007, 13:53 
Dennis schreef:
Het onderwerp is weer redelijk actueel daarom haal ik hem weer ff naar boven.


Heb altijd een tekentang en een splinterpincet bij me. Tekentang zit nog in de originele verpakking (en ik hoop dat het zo blijft, maar als het nodig is...), splinterpincet is zo goed als versleten! 8) Laatst had ik zelf 5 splinters in mijn hand toen ik over een hek moest klimmen!
Ben wel een keer gebeten door een teek op vakantie. Die is er toen uitgehaald door een jongedame met scherpe nagels, want ik kon er zelf niet bij (achterkant bovenbeen). Was in Zweden en ik werd meteen naar een dokter gestuurd voor antibiotica. Onder het motto: met die rare toeristen nemen we geen risico! :wink: Kon een paar dagen slecht zitten door de zwelling, maar toen was het wel over.


http://www.bndestem.nl/binnenland/article1335044.ece

http://www.dow.wau.nl/msa/Natuurkalende ... ziekte.asp


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Apr 2007, 06:46 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 26 Jul 2006, 11:54
Berichten: 159
Woonplaats: Heemskerk
Leeftijd: 41
Aantal N4D volbracht: 2+
Volgende wandeltocht: onbekend
Kennedymarsen volbracht: 2
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: New Balance
Je moet natuurlijk een tekenbeet goed in de gaten houden, maar als er na het verwijderen van de teek geen rode kring ontstaat is er volgens mij niks aan de hand.
Door de media word je nogal bang gemaakt. Diverse mensen die ik ken, die na een tekenbeet naar de huisarts zijn gegaan, werden behandeld alsof het een beetje flauwekul was.

Nogmaals. Niet onderschatten, want de gevolgen kunnen zeer vervelend uitpakken. Maar je kunt teken makkelijk zelf verwijderen met een tekentang. Daarna dit goed in de gaten houden. Zie je geen rode kring ontstaan, dan was de teek niet besmet. In blinde paniek naar de huisarts gaan is dus volgens mij niet nodig.

Zelf ben ik een keer eigenwijs geweest door een teek zonder tekentang te verwijderen en toen bleef het kopje zitten. Gelijk gestraft dus.
Dezelfde week moest ik toch met een van m'n kinderen naar de huisarts en dit gelijk laten verwijderen. Tevens e.e.a over teken gevraagd.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Apr 2007, 13:20 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd

Geregistreerd: 03 Aug 2006, 17:42
Berichten: 137
Woonplaats: Den Helder
Leeftijd: 59
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: te weinig
Aantal N4D volbracht: 10
Volgende wandeltocht: 4Daagse
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
Die "rode kring"ontstaat niet altijd en een rode kring is ook niet altijd "lyme". Niet iedereen is, en reageert hetzelfde op een tekenbeet. Je loopt dus altijd de kans dat je wel besmet geraakt bent. Om het risico op Lyme zoveel mogelijk te beperken is controle op teken na het wandelen, het gebruik van een tekentang en ontsmetting na verwijderen het belangrijkste. Natuurlijk hoef je niet gelijk naar de huisarts te rennen. Wat overigens wel handig is, is de datum dat je een teek hebt verwijderd hebt ergens te noteren (waar je het weer terug kunt vinden). Mocht je dan toch ziekteverschijnselen gaan vertonen die je niet goed kunt thuisbrengen, kan je het alsnog bij de huisarts ter sprake brengen.


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Apr 2007, 13:27 
Thunderstick schreef:
Die "rode kring"ontstaat niet altijd en een rode kring is ook niet altijd "lyme". Niet iedereen is, en reageert hetzelfde op een tekenbeet. Je loopt dus altijd de kans dat je wel besmet geraakt bent. Om het risico op Lyme zoveel mogelijk te beperken is controle op teken na het wandelen, het gebruik van een tekentang en ontsmetting na verwijderen het belangrijkste. Natuurlijk hoef je niet gelijk naar de huisarts te rennen. Wat overigens wel handig is, is de datum dat je een teek hebt verwijderd hebt ergens te noteren (waar je het weer terug kunt vinden). Mocht je dan toch ziekteverschijnselen gaan vertonen die je niet goed kunt thuisbrengen, kan je het alsnog bij de huisarts ter sprake brengen.


Inderdaad. Ik reageer over het algemeen nogal heftig op insectenbeten en had dan ook na die tekenbeet een 'plakaat' op mijn been, maar dat heeft verder geen gevolgen gehad. Een beet van een ander insect, horzel of daas niet precies bekend, leverde me in 2005 wondroos op. In dat geval had ik er dus wel goed aan gedaan meteen naar de arts te gaan i.p.v. pas toen mijn hele been was opgezwollen. :?

Ergo....behandel beten meteen, zorg dat de beet geen angels, koppen of vuil bevat, ontsmet de beet goed, houdt de beet goed in de gaten en bij twijfel......altijd contact opnemen met de huisarts.


Omhoog
   
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mei 2007, 17:35 
Offline
W4W Verslaafd
W4W Verslaafd

Geregistreerd: 03 Aug 2006, 17:42
Berichten: 137
Woonplaats: Den Helder
Leeftijd: 59
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: te weinig
Aantal N4D volbracht: 10
Volgende wandeltocht: 4Daagse
Aantal 11 steden gelopen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Mood: Vrolijk
M@D schreef:
Ik ben verbaasd over de reakties die ik hier lees, niet de schriftelijke maar de verschijnselen na een beet. Mijn kinderen hebben regelmatig een teek, na een bezoek aan het bos en nog nooit een reaktie erop gehad (dat terwijl ze allemaal een voedselallergie hebben dus snel ergens op reageren) Het is voor mij net alsof jullie het over een heel ander beestje hebben, dan die kleine zwarte krengen waar ik er zondagavond nog 1 van uit mijn zoontje zijn nek heb gehaald (ja met de tekentang dat wel)


Zoek maar eens op het internet naar de ziekte van Lyme. ( http://www.lymenet.nl/info/symptomen-zi ... n-lyme.htm ). Ik sprak in Wellingborough twee weekeinde geleden een Nederlander die via een tekenbeet ook de ziekte had opgelopen en die dus niet meer te behandelen bleek. Behalve neurologische verschijnselen had hij ook last van reumatische verschijnselen. Hij mocht van zijn vrouw eigenlijk niet mee te wandelen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. 8)


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mei 2007, 20:34 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 Dec 2005, 14:26
Berichten: 5194
Woonplaats: Hippolytushoef
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: 2016/30
Aantal N4D volbracht: 30
Volgende wandeltocht: Wandelen langs de Kunst & Cultuur.
Kennedymarsen volbracht: 18
100+ wandelingen: 4
Merk wandelschoenen: lowa
Mood: Gewoon
Thunderstick schreef:
M@D schreef:
Ik ben verbaasd over de reakties die ik hier lees, niet de schriftelijke maar de verschijnselen na een beet. Mijn kinderen hebben regelmatig een teek, na een bezoek aan het bos en nog nooit een reaktie erop gehad (dat terwijl ze allemaal een voedselallergie hebben dus snel ergens op reageren) Het is voor mij net alsof jullie het over een heel ander beestje hebben, dan die kleine zwarte krengen waar ik er zondagavond nog 1 van uit mijn zoontje zijn nek heb gehaald (ja met de tekentang dat wel)


Zoek maar eens op het internet naar de ziekte van Lyme. ( http://www.lymenet.nl/info/symptomen-zi ... n-lyme.htm ). Ik sprak in Wellingborough twee weekeinde geleden een Nederlander die via een tekenbeet ook de ziekte had opgelopen en die dus niet meer te behandelen bleek. Behalve neurologische verschijnselen had hij ook last van reumatische verschijnselen. Hij mocht van zijn vrouw eigenlijk niet mee te wandelen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. 8)

Dat is allemaal we waar natuurlijk, maar ik ben bijna 60 en heb er nog nooit last van gehad en met mij vele, het zijn natuurlijk die paar incidenten waar het fout gaat die de media halen en ja het kan ook mij gebeuren. maar het gebeurd zo vaak niet en daar wordt niet over gebabbelt.

_________________
Beleef elke dag alsof het de laatste zou zijn,
dus leef vandaag, niet gisteren of morgen !!

http://www.deoudnaut.nl


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.