Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 13 Mei 2024, 20:42

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: 24 mei 2009: 31ste Consciencetocht 's Gravenwezel (Belgie)
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2009, 21:01 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Apr 2006, 18:39
Berichten: 1530
Leeftijd: 49
Kilometers gelopen: 1
100+ wandelingen: 2
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
'S GRAVENWEZEL - 31ste Consciencetocht
Bosgeuzen Voorkempen - A 006
6 - 10 - 14 - 18 - 26 - 40 km
Start : 8.00 - 15.00 u - School Zonnebos, Moerstraat 50

Het zou zomaar eens zo kunnen zijn dat ik deze tocht ga lopen. Ik ben zondag toch in de buurt. De omschrijving is buitengewoon aantrekkelijk:

Op 24 mei wordt reeds de 31ste editie op touw gezet. Vele mooie natuurpareltjes van de Noorderkempen zullen daarbij weerom in het vizier van de wandelaars komen. Hendrik Conscience, naar wie de tocht vernoemd is, zou ze zeker in liederlijke taal beschreven hebben. Wellicht zijn de Bosgeuzen ietsje minder literair aangelegd maar alleszins hebben ze weerom héél wat wandelfraais in petto. Dit, naar ieders gading gespreid over zes mogelijke afstanden..

Daarvan trekt de grootste route (40 km) onder meer naar het Lindenhof, in lang vervlogen tijden een hof van plaisanterie, maar nu één brok natuur waar vooral de in bloei staande rododendrons langs weerszijden van zigzaglopende wegeltjes een prozaïsch gevoel bezorgen.

Samen met de kleinere afstanden flaneren ze langs het 17de-eeuwse Groot Kasteel dat niet op het appel mag ontbreken en dat, terecht, als het indrukwekkendste van de omgeving wordt beschouwd. De Smidse, voormalige kasteelsmederij en huidig Bosgeus-clublokaal doet trouwens dienst als rustpost. Een natje en een droogje wordt ook voorzien (vanaf 10 km) in het Kristus-Koninginstituut. Het domein zelf mag zich niet alleen beroemen op een fraai stuk privébos maar ligt bovendien vlakbij groenomzoomde golfterreinen en midden in een zeer bosrijke omgeving waarvan de paadjes en onverharde wegen ruimschoots aan bod zullen komen.

De daarbij aanleunende Brechtse Heide, beschermd natuurgebied, is een mengelmoes van weidse panorama’s over vennen, weien en bossen. Een grote verscheidenheid van fauna is hier vaste gast en je vindt hier ook bloemen en plantjes die je elders nauwelijks tegenkomt.

Het gebied brengt de grootste routes naadloos naar De Groene Wandeling, controlepost in postkaartdomein De Merel. Al zwaait het verkavelingszwaard er nog steeds boven, toch heeft Natuurpunt zijn sterkste troeven in de aanslag om het een publieksgerichte groenbestemming te geven. Op jouw terugtocht zal je er trouwens als natuurminnend wandelaar meer dan 100 % mee eens zijn dat behoud van dit gebied een absolute must is.

De 31ste Conscienetocht belooft alvast weer zeer gevarieerd en vol van verrassingen te zitten. Alles erover verklappen gaan de Bosgeuzen hier echter nog niet doen. Ze vermelden toch nog even de Antitankgracht, die als een blauwgroen lint door het landschap kronkelt, het daarbij horende overmatige groen en het aanpalende domein La Garenne. Kortom, wees erbij en kom zelf proeven van de Bosgeuzen-wandelmix bestaande uit een serieuze geut natuur, een scheutje historie en een snuifje cultuur.


Ik denk dat ik de 14 km ga lopen met zoonlief de jongste. 's Middags wil ik nog langs het kindermuseum in Kalmthout.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 24 mei 2009: 31ste Consciencetocht 's Gravenwezel (Belgie)
BerichtGeplaatst: 24 Mei 2009, 19:45 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Apr 2006, 18:39
Berichten: 1530
Leeftijd: 49
Kilometers gelopen: 1
100+ wandelingen: 2
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Vandaag inderdaad deze tocht gelopen. Na eerst Ben en kameraden in Kalmthout centrum te hebben afgezet voor hun eigen wandeltocht, met zoonlief de jongste doorgereden naar 's Gravenwezel. Meteen duidelijk dat dit een drukbezochte tocht is. Al om 8.30 was het druk met auto's en wandelaars bij de start. Al direct bij binnenkomst was het duidelijk een echte belgische tocht. De diverse soorten bierglazen stonden al klaar. Koffie, thee en diverse soorten zoete lekkernij stonden ook al klaar. Na inschrijving maar gauw vertrokken. Het was een mooie groene tocht. Jammer genoeg kwamen we met deze afstand (15 km) niet bij de Brechtse heide. De rust op 5 en 10 km was in het zelfde gebouw. Wat was er te krijgen: koffie, thee, fris, pils, bier, trappist, koeken, taartjes, koffiebroodjes, broodje hot dog. Al met al dus goed verzorgd!
Vlak voor de finish in gesprek geraakt met een gezellige vlaming, nav mijn doto embleem. Of ik dit jaar weer ging: niet dus!!
Hij wel, voor de 11de keer. Bij de finish nog genoten van een heerlijk kersenvlaai/taart. Al met al een goed begin van de dag.
Helaas was het kindermuseum (voornamelijk over suske en wiske) gesloten. Dan maar naar het arboretum in Kalmthout, dat was verrassend mooi! Verder nog naar het bijenteeltmuseum geweest. Ik had ook nog naar de heide willen lopen, maar daar hadden we geen tijd meer voor.
Al met al een goed gevulde dag.


Omhoog
 Profiel   
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.