Walkers4Walkers.nl

Het wandel-forum vóór en dóór wandelaars!
FAQ •  Registreren •  Aanmelden 
Het is momenteel 28 Mrt 2024, 08:55

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2018, 18:49 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Pracht verhaal en een pracht prestatie met dat warme weer :y:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2018, 19:22 
Offline
W4W Expert
W4W Expert
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Nov 2014, 13:41
Berichten: 375
Leeftijd: 52
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 10 +
Aantal N4D volbracht: 10
Merk wandelschoenen: Mountain peak
mooi verhaal Louise.
Heb in mijn gedachten weer even gelopen en genoten


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2018, 20:08 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Prachtig verslag :y: dat was weer even nagenieten voor mij.
Bedankt Louise.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2018, 20:47 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Marko schreef:
Prachtig verslag :y: dat was weer even nagenieten voor mij.
Bedankt Louise.

Heel leuk om te lezen Louise en die laatste foto's passen zo in een andere topic! Dat zijn namelijk blaren om 'u' tegen te zeggen. Ik heb echt respect voor mensen die zo'n afstand kunnen lopen.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2018, 21:55 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Genoten van je verslag, Louise! Herkenbaar ook dat "door de pijn lopen." en de psygologische grens van minder dan 20km. Die heb ik ook!

Ik had van anderen al verhalen en foto,s gehoord/gezien,maar echt:De horror die 14km lange schuine weg!!!!!!!!

En wat ben je toch een topper dst je met zulke blaren toch weer 80km loopt!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 19 Jun 2018, 06:28 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Ook genoten van je verslag Louise. Ik had al heel veel mondeling gehoord van Martin, bij het lezen had ik dus een beeld van alles!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 15:56 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Het verslag is bijna af, eindelijk!
Het stond al een tijdje in het klad maar moest nog wat worden aangepast maar de laatste tijd had ik het te druk met andere dingen, waaronder ook weer nieuwe wandelingen.
Het zou zomaar kunnen dat bepaalde tijden of locaties niet helemaal kloppen, bij voorbaat mijn excuses.
Ik heb de reacties in de groeps-app gebruikt om het verslag zo kloppend mogelijk te schrijven.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 16:17 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Ohhhh, ik ben zoooooo benieuwd! =D>

Lekker leesvoer nahet weekend. (eerder kom ik er niet aan toe om te lezen.)


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 19:34 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Nov 2014, 09:13
Berichten: 6686
Woonplaats: Zoetermeer
Leeftijd: 66
Afstand 2024: 40
Kilometers gelopen: 29.000 +
Aantal N4D volbracht: 19
Kennedymarsen volbracht: 4
Merk wandelschoenen: Lowa/MBT
Alweer een Kennedymars? Ik zou er toch mee stoppen?
Ik vind het eigenlijk gekkenwerk om een Kennedymars te lopen. Tot nu toe heb ik dit 3 x eerder gedaan. Alle keren zijn weliswaar zeer succesvol verlopen maar ik vind het gewoon een pokkeneind lopen op 1 dag (en/of nacht). Na iedere KM zeg ik dan ook : dit was de laatste keer.
Mijn 1e KM was in 2012 (Afsluitdijk), deze tocht staat in mijn geheugen gegrift en de tocht staat bij mij in de TOP 2 van meest bijzondere wandeltochten ooit gelopen.
Mijn 2e en 3e KM waren in 2016 en in 2017 (beide in Cuijk). Cuijk wilde ik dan nog wel een keer doen maar dan wel weer met een groepje Walkers. Toen deze KM werd gecanceld dacht ik: mooi zo, dan hoef ik er ook niet meer over na te denken of ik zoiets nog wel wil.
In januari van dit jaar (tijdens de Egmond Wandel Marathon) werden toch weer nieuwe KM-plannen gesmeed. Behalve dat ik had gezegd nooit meer een KM te willen lopen had ik me ook voorgenomen om een tijdje niet in Groningen/Friesland te lopen. Daar had ik immers al zoveel voetstappen gezet in de afgelopen jaren en wat is het geworden? Juist: een KM met een start in Groningen, waarbij ook een groot deel door Friesland wordt gelopen. De KM gaat om het Lauwersmeer heen!
Al snel werd een groeps-app. in het leven geroepen om het gevoel vast te houden en te verstevigen en te kunnen delen met de anderen. Die anderen waren in eerste instantie Petra, Janke en Corné. (wij zaten in 1 huisje in Egmond aan Zee). Ons enthousiasme had ook een ander huisje bereikt en zo sloten later ook Elly en Louise bij ons aan en weer wat later volgde Tina. Corné viel helaas af en zodoende leken we met z’n 6-sen te zijn. Pas veel later vernam ik dat ook Hilly en Ate zouden meelopen. Hilly had ik al eens eerder gezien, Ate kende ik (nog) niet. Beiden zijn ook lid van dit forum, voornamelijk (mee) lezend!
We zijn dus met een groepje van 8. We hebben geen afspraken gemaakt om samen te lopen dat zien we onderweg wel. Ik ga er vanuit dat ik het grootste gedeelte alleen zal lopen.

Voorbereiding en de reis er naar toe
De voorbereiding is ruim voldoende geweest. De langste trainingstocht die ik had gelopen was 54 km en die is prima verlopen. De dag daarna liep ik ook nog 26 km dat is samen 80 km. Nu die klus nog in 1 dag zien te klaren!
Het weerbericht houd ik nauwlettend in de gaten. Naarmate de KM nadert, neemt de verwachting toe dat dit wel eens een warme (hete) KM zou kunnen gaan worden. We zien wel, ik hoop alleen dat het niet gaat onweren want in het gebied waarin wordt gelopen zijn weinig mogelijkheden om te schuilen.
Op vrijdag vertrekken Marianne en ik richting het hoge Noorden, om uiteindelijk neer te strijken in een bungalow van Landal.
Als we daar aankomen duurt het niet lang of Tina meldt zich. Zij slaapt 2 nachten in hetzelfde huisje, gezellig! Zij heeft zich ingeschreven voor de 80 km en ziet onderweg wel of dit ook haalbaar zal zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden om de route legaal in te korten. De organisatie doet daar niet moeilijk over: Na 30 km kan worden overgestapt op de route van de 45 km en na 50 km kan worden overgestapt op de route van de 60 km.

3.45 uur – 5.30 uur(van opstaan tot starten)
In de vroege ochtend van zaterdag 26 mei loopt de wekker af om 3.45 uur. Ik denk nog: wat is hier aan de hand, waarom loopt er een wekker af? En dan realiseer ik me: oh ja ik ga vandaag een Kennedymars lopen. Nou ja, vooruit dan maar: opstaan! De anderen volgen iets later en gezamenlijk nuttigen we een ontbijt. Marianne bakt nog wat eieren want die zijn lekker voor onderweg op een broodje.
Marianne brengt ons naar de startlocatie in Zoutkamp. Het is slechts 17 minuten rijden. We mogen niet het pad inrijden wat ons bij de camping / startgebouw zal afleveren, dus worden we hier (op zo’n 600 meter van de camping verwijderd) uit de auto geslingerd.
Er zijn ook wandelaars die dachten de auto naast de camping te kunnen parkeren. Zij komen helemaal bedrogen uit. Hun wacht een wandeling van 1,5 – 2 km voordat ze er zijn. Dat is in de ochtend al niet leuk (want: extra kilometers) maar in de avond lijkt het mij helemaal geen pretje.
Voor veel wandelaars, die met de auto zijn gekomen is dit een teleurstelling en dat kan ik me ook wel voorstellen. Er stond in de brochure dat er gratis parkeerplaatsen zouden zijn maar er stond niet bij dat men hiervoor nog flink in de benenwagen moest om de afstand tussen parkeerplaats en startgebouw te overbruggen.
Voor ons valt het dus mee en zodoende zijn Tina en ik al om 4.45 uur op de plek van bestemming. Hier arriveren even later ook Petra en Janke (op de fiets vanuit Feerwerd, dat is een uur fietsen!!!) en we zien Louise en Elly. Hilly zie ik hier ook en later maak ik kennis met Ate.
Bij de aanmelding staat niet zo’n hele lange rij maar er zit geen beweging in de rij en het duurt best lang (ik schat een half uur) voordat de aanmelding voor mij is afgerond. Ik had me van te voren ingeschreven maar mijn startkaart was niet uitgeprint en dus kreeg ik een blanco startkaart mee.
Bij de start is de mogelijkheid om koffie te drinken maar daar heb ik op dit moment geen behoefte aan. Om 5.30 uur mag gestart worden maar er is niet iets te merken dat er ook al gestart kan worden: geen speech of fluitsignaal: gewoon naar buiten gaan en lopen maar. Heel wat wandelaars staan dan nog in de rij voor de aanmelding en hebben dus bij aanvang al een "achterstand", bij een enkeling loopt dit op tot bijna een half uur!.

0-11 km
Ook Elly en Louise staan nog in de rij en wij (Janke, Petra, Tina en ik ) besluiten om alvast te starten. Onderweg zullen we de anderen vast nog wel zien.
Na een paar honderd meter maakt Tina gebruik van een sanitaire voorziening en loop ik verder met Janke en Petra, op weg naar de 1e rustpost op ca. 11 km.
In dit gedeelte, wat onderlangs het Nationaal Park het Lauwersmeer loopt, lopen we een stukje op met een man uit Friesland, hij sjouwt de Friese vlag mee. (De rest van de dag zullen we hem ook zo noemen: de man met de Friese vlag).
De man vertelt dat hij alleen maar tevreden zal zijn als hij deze dag binnen een tijdsbestek van 16 uur de tocht zal lopen. Hij heeft altijd gezegd dat een wandeltocht, van welke lengte dan ook, met een gemiddelde snelheid van minimaal 5 km per uur (inclusief rusten) moet worden afgelegd. Bij de laatste (of 1 van de laatste) Kennedymarsen heeft hij 16 uur en 1 minuut over een Kennedymars gedaan en dat heeft hem toen zwaar teleurgesteld. Vandaag wil hij een revanche hierop.
We hebben fraaie uitzichten over het Lauwersmeer en de natuurgebieden die hier direct aan grenzen. Hier grazen heel veel Schotse Hooglanders, Konikspaarden en Galloway runderen. Die laatste groep zien we hier nog niet.
We lopen langs slootjes waar we de 1e kikkers horen kwaken en zo'n kikkerconcert zal zich vandaag nog vele malen herhalen.
Vlak voor het bereiken van de 1e rustpost (Dokkumer Zijlen op 11 km) wordt het toilet bezocht door mijn wandelmaatjes en ik loop alvast door naar de post. Hier zijn koeken verkrijgbaar en een sapje, geen koffie of thee dat vind ik wel jammer. De anderen volgen al snel en dan zijn we, in ieder geval voor dit moment, compleet met het groepje van 8.
Het is tot nu toe prima wandelweer, het is op dit vroege tijdstip zelfs nog wat aan de frisse kant en er waait een lekker briesje.
Ik heb bewondering voor Janke, hoe zij alles op zich af laat komen. Ze heeft weinig getraind en heeft ook geen idee wat er boven haar hoofd hangt en wil vooral een gezellige dag beleven.
Ik vind het ook al zo bijzonder dat zij en haar zus Petra een uur hebben gefietst om bij de start te komen. Zo’n fietstocht wacht hun ook weer na afloop. Daar denken beiden nu nog niet aan, eerst lopen en dan zien ze wel weer verder.
Via de app. komen al de 1e berichtjes binnen: “De kop is eraf” en “blijf de ene voet voor de andere zetten dan komt de finish vanzelf in zicht” en wat dacht je hiervan: “je hoeft nog maar 70 km te lopen”.
Eén van mijn wandelmaatjes van vandaag houdt een soort schema bij en geeft onderweg steeds aan of we nog volgens dit schema lopen. Nee, dit schema is niet van mij afkomstig (wat jullie misschien zouden verwachten). Ik let niet op de tijd en ook niet op de kilometerstand. Ik loop van rustpost naar rustpost en dat betekent dat deze dag in ongeveer 8 of meer gelijke stukken zal worden gehakt door mij. Niet verder kijken en denken dan tot aan de volgende rustpost.

11-20 km
Na de (relatief korte) rust van de anderen stapt vrijwel het hele groepje tegelijk weer op en loopt in gezamenlijkheid verder. Alleen Tina was op de groep vooruit gelopen en Janke en Petra blijven nog even zitten.
Het gedeelte wat nu volgt loopt langs de westkant van het Lauwersmeer, het is hier heerlijk lopen over de (over het algemeen rustige) paden. Als er hier 5 auto’s achter elkaar rijden dan vinden sommigen het druk.
De temperatuur is iets gestegen; ik kan me nu nog niet goed voorstellen dat het vandaag een warme/hete dag gaat worden. De wind waait stevig voor het gevoel.
De kilometers gaan, al pratend, best snel en voordat we het weten zijn we al bij de volgende post, restaurant “de Gouden Stek”. Tina is hier al en zit buiten op het terras. Binnen kan er koffie worden gehaald (traktatie van het restaurant) en een koek erbij. De koffie wordt genuttigd op het terras. Ik ben daar nu wel aan toe, heerlijk en we hebben al 20 km gelopen, dat gaat best hard!
Na een poosje komen ook Petra en Janke goedgemutst aangelopen. Tina is dan al weer vertrokken, hoe had ze dat van te voren ook al weer gezegd: “jullie hebben een veel hoger tempo dan ik dus ik zal wel ergens achteraan slenteren" en zie daar, ze gaat er steeds weer als een haas vandoor!!

20-30 km
Na een iets langere rust vertrekken Louise, Elly en ik om het volgende gedeelte te gaan lopen. Ate en Hilly zijn nu ook vooruit gelopen omdat Hilly bij de volgende rustpost wat langer de tijd nodig denkt te hebben om haar voeten te verzorgen. De groep loopt dus iets meer gespreid dan in de vroege ochtend. Ook deze keer blijven Janke en Petra iets langer zitten, maar ze stralen nog steeds veel enthousiasme uit dus ik denk dat het wel goed gaat komen met die 2.
Al snel zien we de sluizen van Lauwersoog, iets voorbij die sluizen is de volgende rustpost (op 30 km) gesitueerd.
We blijven de sluizen gedurende de volgende 10 km in het vizier houden. Er volgt eerst nog een fietspad langs de dijk met nog het laatste stukje Lauwersmeer wat we te zien krijgen. Ook hier zijn grote groepen Schotse Hooglanders. En prachtige vergezichten. Je moet wel van lange rechte wegen houden en van veel water om je heen maar dat doe ik wel.
De sluizen komen langzaam maar zeker steeds iets dichterbij. Als we er bijna zijn, dan gaan ze juist open voor het kruisende en varende verkeer en zodoende kunnen wij nog even genieten van al wat de Waddenzee waar we nu langs lopen, ons te bieden heeft.
Na de sluizen volgt de rust, deze is wederom in een restaurant. Bij iedere rustpost wordt de startkaart gescand en zo vernemen wij dat van de 153 deelnemers de meesten al zijn gepasseerd. De meeste deelnemers hebben gekozen voor de 45 of voor de 80 km route en slechts een enkeling gaat hier voor de 60 km. We raken van de voorhoede, via de middenmoot, langzaamaan in de achterhoede.
Bij de rust zien we Tina, Hilly en Ate en na ons volgen nog Petra en Janke. We zijn hier weer even compleet. (met ons 8-en)
In verband met wat vermoeide voeten verzorg ik hier mijn voeten met Gehwol en trek ik droge wandelsokken aan. De klachten komen daarna niet meer terug.
We hebben er nu 30 km opzitten en het is rond het middaguur, nog steeds op koers volgens de schemahoudster. Het is nog steeds heerlijk wandelweer en het lijkt er niet op dat de voorspelde hoge temperaturen bewaarheid zullen worden.

30-38 km
Na het rondje om het Lauwersmeer te hebben gelopen wordt het tijd voor iets anders.
We volgen de Waddenzeedijk over een lengte van meer dan 10 km. Dat vind ik zelf erg aantrekkelijk, ik hou van water, wind en de wadden. Het betekent wel dat er behoorlijk “schuin” gelopen moet gaan worden wanneer je het pad wilt volgen direct aan de Waddenzeekant. Er is ook keuze om boven op de grasdijk te lopen, daar moet dan wel weer rekening worden gehouden met de 100-en schapen en je moet hier slalommen om de uitwerpselen van al die schapen zoveel mogelijk te ontwijken.
Aan de landkant loopt weliswaar een autoweg waar weinig verkeer is maar vooralsnog kies ik voor de schuine kant met direct zicht op de Waddenzee. Hier begin ik duidelijk een eigen tempo te krijgen, waardoor de 4 anderen steeds iets achter me blijven. Geen nood want ik wacht zo nu en dan even op ze en dat wachten duurt meestal niet lang.
Of toch wel nood, want ik heb dringend behoefte aan een fatsoenlijk toilet. Mijn buik rommelt al de hele dag en dat loopt niet lekker. Hier op de dijk begin ik er toch wel wat meer last van te krijgen. Vooruit, gewoon doorlopen maar. Misschien dat ik daardoor iets harder loop dan de rest? Na verloop van tijd verruil ik de schuine kant voor de hoger gelegen grasdijk. Dat voelt dan toch weer even anders en ik kan nu aan 2 kanten van het weidse uitzicht genieten. Ik baan me slingerend een weg door de meute schapen en probeer ook hun afvoer zoveel mogelijk te ontwijken.
Ik hoop dat er op de volgende rustpost een toilet zal zijn, gesterkt door dit verlangen begin ik steeds sneller te lopen. Een andere wandelaar vraagt mij of we nog wel op de juiste weg zitten. De bewegwijzering is schaars en is soms wat verwarrend. Zij denkt dat we landinwaarts moeten afbuigen. Mijn GPS-route geeft uitsluitsel: nog een paar kilometer rechtdoor langs de Waddenzee.
En dan komt de post van 38 km in het vizier. Het is ondertussen wel al iets warmer geworden maar de voorspelde “meer dan 25 graden” wordt nog bij lange na niet gehaald.
Op de post aangekomen, blijkt hier geen toilet te zijn, die is bij de volgende post (op 44 km)…zucht….en ik zucht niet alleen.
De man met de Friese vlag, die binnen 16 uur de Kennedymars had willen uitlopen, komt hier ook aangelopen. Hij komt van een heel andere kant en blijkt totaal verkeerd gelopen te zijn. Er wordt zelfs gesproken over 6 km!! Hij heeft er dan dus al 44 km op zitten en dit is de post van 38 km. Er wordt aangeboden om hem per luxe auto te vervoeren naar de volgende post, op 44 km. Dan heeft hij weliswaar een stuk gemist maar komt dan nog steeds uit op de geplande 80 km. Op de post wordt een banaan uitgedeeld, de bananen vinden hier gretig aftrek. Er is ook een sapje verkrijgbaar en dat gaat er ook wel in.
Op 44 km is geen officiële EHBO of scanpost. Ik vind het ook te vroeg om dan alweer te rusten, al zal een fatsoenlijk toilet geen overbodige luxe zijn. Ik had begrepen dat er op het parkoers ook een mobiel toilet zou zijn maar die heb ik nog niet gezien. Misschien reist die mee met de voorhoede?
Rusten op 49 km zou beter zijn maar we zien wel. Het (toilet) is in ieder geval wel weer een punt om naar uit te kijken. Waar we al niet blij om kunnen zijn.

38 - 44 km
We hoeven dus nog maar 6 km te lopen om bij de volgende post uit te komen. Een post met een toilet, tenminste dat is ons beloofd. Het is nog een stukje lopen maar dan is daar dan toch de post. Vriendelijke vrijwilligers bieden mij bouillon aan of koffie. Dit is ook de post van het tassentransport. We kunnen eenmalig onderweg bij onze bagage zodat we die niet de hele dag hoeven mee te zeulen. Maar eerst het toilet, dat wordt ons gewezen, daar achter aan het terrein. Het klinkt alsof het nog een heel eind lopen is maar dat valt gelukkig mee!
Wat is dat een genot, om op een echte w.c. te kunnen zitten. Ik app. de anderen dat ik eindelijk het toilet heb gevonden, heerlijk zo’n ding. Er wordt door 1 van de anderen terug ge-appt: “ik kijk er naar uit, ik kom eraan!!”
We zitten hier met z’n 5-en. We genieten nog even en ik pak een zoute snack uit mijn bagage: heerlijke zoute chips, weer zo’n genot. Het is inmiddels wel wat warmer geworden, dat was ook wel te verwachten. We zijn meer landinwaarts gelopen. Hier staat weinig en soms helemaal geen wind. De zon doet zijn best om zoveel mogelijk warmte naar ons toe te stralen maar begint zo zoetjesaan een beetje te overdrijven. Het woord warmte kan zo langzaam aan wel worden vervangen door het woord hitte.
De rust heeft hier wel wat langer geduurd maar gelukkig wordt ook nu weer medegedeeld dat we “op koers zitten”. We hebben contact met Tina (zij loopt voor ons) en met Petra en Janke die toch wel een stukje achter ons lopen inmiddels, maar het zal hooguit om een paar kilometer gaan.

44- 49 km
De volgende rustpost is al weer op 49 km dus dat is maar een uurtje lopen. Toch lijkt het mij geen goed plan om daar weer uitgebreid te rusten. Een korte rust zou nog wel kunnen, enfin we zien wel. De rust is bij een bakkerij en eerlijk gezegd verwacht ik hier wel de beloofde broodjes bij een soepenbuffet.
Als we bij de bakkerij aankomen dan blijkt dat de scanpost op de stoep is vlak voor de bakkerij. Buiten is geen vrije stoel te vinden ( er staan er ook niet zoveel) en er is hier volop zon, geen schaduw te vinden. Omdat er niet echt een zitgelegenheid is besluiten we om door te lopen naar de volgende post, waarvan ik hoor zeggen dat het 5 km verderop is, op 54 km dus. We kunnen nog een traktatie in ontvangst nemen maar om nu weer een soort koek te eten, daar zit mijn buik al wel vol van. Ik begin zo langzamerhand wel trek te krijgen in een broodje of een hartige snack.
De eerstvolgende rustpost is echter niet op 54 km: Het blijkt dan toch nog 3 km verder te zijn en dat valt, met die warmte, nog niet mee.

49 - 57 km
We vernemen dat Tina bij deze rustpost is overgestapt op de 60 km route. Later vernemen wij dat het nog heel zwaar voor haar is, in verband met een blessure, de warmte en de slechte bewegwijzering. Ze loopt bovendien in haar eentje wat het er niet bepaald aantrekkelijker op maakt.
Wij stiefelen weer verder en gaan op weg naar Schaphalsterzijl. Opnieuw ga ik ervan uit dat daar wel de beloofde broodjes zullen worden uitgedeeld en dat we rijkelijk zullen worden voorzien van heerlijke soepen. Echter, in Schaphalsterzijl is geen horeca, er is ook hier geen toilet. (die bevindt zich kennelijk nog steeds in de voorhoede van het wandelpeloton). Dat ervaar ik al de hele dag, als je een beetje achter aan loopt, dan grijp je toch zo nu en dan mis.
Gelukkig ben ik voor een groot deel zelfvoorzienend (en mijn medelopers ook) maar er zijn ook enkele beloftes gedaan door de organisatie die nog niet zijn waar gemaakt.
Op het 57 km punt stopt Hilly met dit KM avontuur in verband met fysieke ongemakken. We komen er hier achter dat Petra en Janke zo ongeveer 4- 5 km achter ons lopen, maar ze lopen nog steeds, geweldig!! Op het 57 km punt treffen we nog een walker aan, die andere walkers komt aanmoedigen!
Om van een toilet gebruik te kunnen maken moet er nu weer worden doorgelopen tot Garnwerd.

57 - 64 km
In Garnwerd aangekomen, blijkt dat we onze rust in een tjalk kunnen genieten. En hier worden dan de beloofde broodjes en diverse soorten soep geserveerd, eindelijk!!
In de kajuit (omgebouwd tot restaurant) vind ik al snel een zitplaats. Er zitten hier nog meer wandelaars, dat verbaast me, waar komen zij ineens vandaan? Ook de man met de Friese vlag is hier aanwezig. Nou, het zal voor hem nog een hele kluif worden om zelfs binnen de 18 uur te finishen!
De anderen volgen snel en dan wil ik soep opscheppen. Er staat een grote pan gevuld met mosterdsoep. Daarnaast een aantal soepkommen gevuld met dezelfde soep. Het ziet er naar uit dat meerdere personen deze soep hebben opgeschept, een hapje ervan hebben genomen en de soep verder met rust hebben gelaten.
Naast de mosterdsoep staat nog een grote pan maar helaas zonder soep. Onder in de pan liggen nog enkele verdwaalde ballen en zo te zien heeft hier groentensoep in gezeten. Ik ben geen liefhebber van mosterdsoep en helaas is hier voor mij dus geen lekkere soep te verkrijgen. Ik stuur een bericht de digitale wereld in dat er voor mij geen lekkere soep is in Garnwerd. Er volgt al snel een reactie: “Hoezo, is het soep zonder ballen?” Mijn reactie terug: “Nee, ballen zonder soep. Er liggen 5 ballen op de bodem van de pan”.
Dan maar de broodjes zoeken. Helaas alleen maar lege schalen en op 1 schaal ligt nog 1 stukje (oud) stokbrood.
Gelukkig is er wel voldoende te drinken en er is ook (verse) koffie, daar ben ik wel aan toe. Het cafeïnegehalte in mijn lijf is veel te laag geworden dus dat kan nu weer even worden opgekrikt.
Volgens de anderen mag ik niet zeuren over de soep want er is wel mosterdsoep. Ik ben blij voor die anderen dat zij wel genieten van de mosterdsoep.
Als we eindelijk opstappen om onze weg te vervolgen, wordt er een grote pan (groentensoep met ballen!!) naar binnen gebracht en wij vragen ons oprecht af: Voor wie is die soep? Er zijn immers geen wandelaars meer?!?
Ik ben ondertussen heel benieuwd hoe het inmiddels onze wandelmaatjes Petra, Janke en Tina vergaat.
We vernemen dat Tina rond 19.40 uur is gefinisht op de route van de 60 km, dat is een hele mooie prestatie!
Janke en Petra zijn nog minimaal een uur onderweg en dat zijn dan ook echt de laatsten. Petra laat weten dat zij in de twijfelmodus zit ("hoofd wil wel maar lijf wil niet meer") en Janke twijfelt met Petra mee.

64 - 74 km
Na Garnwerd volgen Feerwerd en Ezinge. In Feerwerd woont Janke en ik ben benieuwd of Janke en Petra na Feerwerd nog zijn doorgegaan. Ze lopen ongeveer 4 - 5 km achter ons.
Op ca. 69 km komt net een man aanrijden met heel veel flesjes water, er zou geen rust post meer komen en vanwege het warme weer en opmerkingen van eerdere wandelaars wordt hier nu water uitgedeeld. Ik zou zeggen: beter laat dan nooit, maar dit water raakt de goede man aan de straatstenen niet meer kwijt.
Op 71 km is er een mooie zonsondergang te zien, daarna wordt het snel killetjes. Corné stuurt ons een actuele weerkaart van Nederland: blijkt dat wij in het koelste plekje van heel Nederland zitten, het is 21 graden. Overal om ons heen is het 25 graden of meer en op meerdere plekken is het zelfs bijna 30 graden geweest vandaag.
Wij pakken drinken en lopen direct weer verder. Op weg naar de post op 74 km. Iets verder(in een dorp met de naam Saaksum) zijn wandelaars die niet weten welke richting ze uit moeten lopen.
Op mijn telefoon zie ik welke richting moet worden ingeslagen en de wandelaars lopen met een gerust hart verder. Uit een woning komen 2 mannen naar buiten gelopen en knopen een praatje aan met mij. Ze zijn heel belangstellend en vinden het ook heel bijzonder dat een man uit Zoetermeer helemaal naar Groningen is afgereisd om o.a. door hun dorp te kunnen wandelen.
Ik wacht ondertussen op Louise en Elly maar die zijn nergens meer te vinden. In de digitale wereld gaat er een “noodkreet” van mij uit: “er is toch geen stront aan de knikker?” en als reactie volgt: ”nee hoor, we hebben blaren doorgeprikt, dat is alles! “
Dan komt Ate de hoek om en hij kan mij vertellen dat er inderdaad wat fysieke ongemakken waren bij de dames waardoor er een tussenstop moest worden ingelast. Mooi, zitten we weer op 1 lijn met z’n allen.
Ate en ik lopen verder en even buiten het dorp wachten wij op de 2 dames.

74 - 80 km
Ge-4-en worden de laatste kilometers afgelegd naar de laatste rust- en scan post. Deze is aan de rand van een weiland , in een tent. Ze hebben hier koffie en soep , heerlijk! Ook de digitale wereld mag weer mee genieten: "eindelijk, lekkere soep voor mij". Reactie: "met ballen?". Ik weer terug: "nee, die zitten nog in die andere pan".
Ik mis wel al een tijdje de mogelijkheid om iets stevigs te eten, maar die gelegenheid doet zich hier helaas niet voor. Ik heb behoefte aan wat anders dan alleen maar koeken, brood, soep en koffie. Er zouden ook snacks worden uitgedeeld onderweg??? Waar zijn die dan? Of is de voorhoede zo aardig geweest om alle snacks te verorberen?
Rond 22.30 uur komt dan het bericht binnen dat Janke en Petra ermee zijn gestopt, zij hebben tot Ezinge gelopen. Ik vind het een begrijpelijke beslissing en heb een enorme bewondering voor beiden dat ze zover zijn gekomen!!!
Het is nu donker aan het worden dus dat betekent reflecterend hesje aan en lamp op de kop.
Mijn oranje hesje zit nog in de andere bagage maar ik krijg een leenexemplaar van een medewandelaar, kleur geel! Nou, laat mij maar lopen.......
Aan de voorkant ben ik dan goed zichtbaar maar van achteren word ik steeds meer de onzichtbare wandelaar en dat verontrust de dochter van de in de vorige alinea bedoelde medewandelaar. Wel fijn dat er zo goed op elkaar wordt gelet!!
Wat verderop op het parkoers ontbreken her en der wat pijlen maar met behulp van de gps route op mijn telefoon weten we welke kant we op moeten gaan en kunnen we vrij probleemloos onze weg vervolgen.
Als dan op enig moment de gps een andere richting inslaat dan de (hier wel) bewegwijzerde route volgen we de route op de telefoon.
Het allerlaatste stuk varen we blind op de pijlen totdat ook deze ontbreken en het gezonde verstand ons vertelt hoe we moeten lopen om Zoutkamp te bereiken. Een vrijwilliger van de organisatie komt ons tegemoet gefietst en wijst ons de weg en blijft bij ons in de buurt en wij bij haar. Het is fijn om een beetje op elkaar te letten want als je hier in je eentje gaat dwalen ben je niet blij.
Nog een paar honderd meter door een donker bos en dan zijn we in Zoutkamp.
Het is nu nog een paar straatjes door en dan is daar de finish, het is iets na 0.00 uur dus dat is ruim op tijd want we hadden de tijd tot 1.30 uur en voor de “laatstarters” (door de drukte bij de aanmelding) zelfs tot 2.00 uur.
Na ons volgt Ate nog, die het allerlaatste stuk met een man heeft gelopen die hij liever niet alleen wilde laten lopen.
Bij de finish wordt al volop opgeruimd en de mensen van de organisatie stappen 1 voor 1 op. Ik wacht hier nog op Marianne. Zij heeft Petra en Janke vanaf het finishterrein, met fiets en al, thuis gebracht. Dat was een ritje in het aardedonkere Groningen waar niet verder kon worden gekeken dan een paar meter vooruit.
Als dat klusje is geklaard dan word ik opgepikt van de finish locatie en rijden we naar ons onderkomen terug.

Tot slot
Het is een geweldige dag geweest met prima wandelweer en ik heb al met al heel lekker gelopen, zonder fysieke klachten.
Een welgemeend dank je wel aan Petra, Janke, Tina, Ate, Hilly, Elly en Louise voor deze mooie dag, die ik voor een groot deel samen met jullie heb mogen beleven.
Mede dankzij jullie aanwezigheid/het samen oplopen/de gezelligheid onderweg heb ik een onvergetelijke dag gehad.
Ook dank aan alle vrijwilligers voor de organisatie van deze dag!
Of er nog een 5e KM zal komen voor mij? Ik denk het niet! Ik vind het wel steeds een mooie uitdaging om zo'n afstand wandelend te overbruggen. Tegelijkertijd vind ik dat het zo wel mooi is geweest en dat het nu tijd is geworden om er een punt achter te zetten.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 21:17 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum

Geregistreerd: 29 Jan 2009, 19:43
Berichten: 6064
Leeftijd: 68
Afstand 2024: 30
Kilometers gelopen: Veel
Aantal N4D volbracht: 44
Kennedymarsen volbracht: 3
Merk wandelschoenen: Ecco en Lowa
Mood: Gewoon
Bovenstaande ga ik heel rustig en met aandacht lezen.
Alvast bedankt Martin! :clap:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 21:20 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 Mei 2012, 22:37
Berichten: 5057
Leeftijd: 64
Kilometers gelopen: 23+
Aantal N4D volbracht: 11
Kennedymarsen volbracht: 3
Aantal 11 steden gelopen: 4
Merk wandelschoenen: Meindl
Mood: Vrolijk
Mooi verslag, heerlijk leesvoer :y:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 04 Jul 2018, 22:18 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Nov 2014, 13:44
Berichten: 4384
Woonplaats: Almelo
Leeftijd: 46
Afstand 2024: Geen
Kilometers gelopen: 40+
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Lowa
Kijk, dat zijn nog eens leuke verhalen om te lezen. Ik was té nieuwsgierig om te wachten zodat het een 'verhaaltje-voor-het-slapen-gaan' werd en heb het dus tijdens mijn koffiepauze gelezen.... genoten!


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2018, 00:17 
Offline
W4W WalkKING
W4W WalkKING
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Mei 2009, 15:46
Berichten: 1845
Woonplaats: Lochem
Leeftijd: 60
Afstand 2024: 30
Loopnummer 2024: wandelscho
Aantal N4D volbracht: 8
Volgende wandeltocht: wandelvierdaagse Barchem
Merk wandelschoenen: Salomon en Meindl
Mood: Vrolijk
Mooi verslag Martin! Leuk om dezelfde tocht vanuit verschillende invalshoeken te lezen. Natuurlijk geloof ik er niets van dat dit je laatste Kennedymars was. :lol:
Het valt me wel op dat als je in de achterhoede loopt, dat er dan nauwelijks meer op je wordt gewacht, ook al is er nog voldoende tijd om te finishen. Dat is toch eigenlijk knap irritant.


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2018, 09:10 
Online
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Nov 2014, 17:39
Berichten: 4926
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 40
Kilometers gelopen: ruim 5000
Aantal N4D volbracht: 11!
Kennedymarsen volbracht: 30
Merk wandelschoenen: meindl
Toch wel eerder tijd om te lezen, ik mocht later beginnen op mijn werk vandaag.

Wat een heerlijk verslag weer Martin! En ja, die 5e komt vast wel, als er weer een eenmalige,unieke dagkm komt. :lol:


Omhoog
 Profiel   
 
 Titel: Re: 26 mei 2018: Kennedymars Lauwersmeer Lauwerzijl (GR)
BerichtGeplaatst: 05 Jul 2018, 16:38 
Offline
W4W Imperator Noviomagum
W4W Imperator Noviomagum
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Okt 2006, 14:32
Berichten: 11203
Woonplaats: op het randje van "Werelderfgoed" de Beemster.
Leeftijd: 62
Kilometers gelopen: ?
Aantal N4D volbracht: 7
Kennedymarsen volbracht: 4
100+ wandelingen: 1
Merk wandelschoenen: Hanwag
Mood: Gewoon
Jeltsje schreef:
Mooi verslag, heerlijk leesvoer :y:

Alsof ik mee heb gelopen.
Was weer genieten, Martin.

_________________
"Life is like a beach, enjoy the waves"


Omhoog
 Profiel  WWW  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar:  

         

Powered by phpBB © 2017 phpBB Group/design@maas
Klein-networking.nl webhosting en internetdiensten.